مراسم نماز جمعه 16 شهریور ماه 1403 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 16 شهریور ماه 1403 شهرستان قائم شهر ، با استقرار میز خدمت و پاسخگویی مسئولین اداره تعاون ، کار، و رفاه اجتماعی شهرستان قائم شهر به مراجعات مردمی آغاز ، و پس از اجرای جناب آقای سعید طبری و همخوانی گروه سرود دانش آموزی آهنگرکلا بیشه سر ، اذان ظهر در موعد شرعی با نوای موذن نوجوان جناب آقای غضنفری اقامه، و خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد .

ابوالشهیدین آیت الله علی معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیه شریفه ی 39 و 40 سوره مبارکه زخرف کلام الله مجید ، فرمودند: پناه می بریم به خدای رحمان  از ضلالت از گمراهی  و از او تضرع داریم  بندگی خودش را  به ما عطا کند و ما را در مسیر بندگی موفق و یاری بفرمایید . پروردگارا به درگاهت مسئلت داریم ما را در بندگی خود موفق بدار  و همه ما را عاقبت به خیر بگردان  و عزت اهل ایمان و عزت ملت صبور ایران و عزت نیروهای مسلح و عزت رهبری معظم ما را تا ظهور ولی خود مستدام بدار .

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به آیات مبارکه سوره زخرف کلام الله مجید فرمودند : اغوا و وسوسه گاهی از شیطان مرئی است و گاهی شیطان نامرئی است. شیطان مرئی انسان می‌شود و شیطان نامرئی وسوسه نفسانی می شود.  اما در هر دو صورت فردا وقتی نتیجه عمل بد خود را که می‌بیند  افسوس می‌خورد و حسرت دارد و می‌گوید ای کاش من با این آدم  یا با این عمل فاصله بین مشرق و مغرب می‌داشتم. یعنی نزدیک نمی شدم . در عرصه قیامت بعضی از دوستان دنیا نسبت به یکدیگر نگاه نفرت آمیز پیدا میکنند.  نگاه خصمانه خواهند داشت ، برا این که گرفتاری خود را ازاون آدم می بینه  . اینکه اولیاء خدا فرمودند همنشینی اثردارد، هم کلام و هم سخن شدن اثر دارد ، انسان موظف است سعی کند با نیکان بنشیند ، با پاکان نشست و برخاست داشته باشد . انسان نیاز دارد به رفیق داشتن و به دوست داشتن و به یار داشتن نیاز دارد. اما این نیاز خود را به طور صحیحی اگر اعمال کند و عمل کند ، یار با تقوا انتخاب می‌کند، دوست با تقوا . یار خداشناس ، دوست خداشناس . خوب این همه تاکید شده در امر ازدواج دقت کن مراقبت کن .کی میخواد مادر فرزندانت بشه  کی میخواد تربیت فرزندانت را عهده بگیرد. همه این ها حکایت می کند از این که آمیزش و مراوده داشتن اثر دارد.

آیت الله معلمی در ادامه بحث تفسیری کلام الله مجید فرمودند : آن کسی که از یاد خدا غافل بود و غفلت داشت ، این غفلت فقط مال مردم صدر اسلام نیست. همین الان وقت اقامه نماز است ، و ما هم نمیگوییم حتماً اینجا،  اما  حقیقت امر را باید آدم درک کنه که چقدر آدم ها الان در خانه یا در صحرا یا در ییلاق نشسته اند تا حتی همین وقت اذان ظهر بگو بخند داشته باشند یا اینکه خلاصه استراحت انواع مختلف.  هیچ چیزی هنگام اذان که چه ظهر باشد چه مغرب چه صبح چه عشا ، هیچ چیزی سزاوار تر از اقامه نماز نیست. تاکیدی امیر المؤمنین به مالک اشتر داشت می‌فرمود در مدیریت مواظب باش . مبادا اشتغال و سرگرمی اداری تو را مانع بشود از حفظ اول وقت  . اول وقت نماز رسیده هیچ چیزی مهم تر از اقامه ی نماز نیست . برای اینکه همین گرفتاری پیدا نشود  ،  اونهایی که از ذکر و یاد خدا  غفلت داشتند شیطان بر آنها چیره می شود. یار و رفیقشان می شود . آن شیاطین مانع می‌شوند که این انسان راه درست را برود  . گاهی با عنوان خیرخواهی حتی که مثلاً ول کن بابا مریضی پیر مردی چرا روزه بگیری مثلا و یا فرض کنید امروز نماز نخوندی چه اشکالی دارد ! با وسوسه های نفسانی. وقتی که مردند و به محضر الهی راه یافتند ، بگویند ای کاش بین من و این آدم و بین من و این معنا و این عمل از مشرق تا مغرب فاصله بود.  کنارش نمی‌نشستم گرفتار وسوسه اش نمی شدم ، حالا اونجا افسوس می‌خورد که ای کاش فاصله می‌داشت. فایده نداره . در اون روز  اظهار ندامت اظهار پشیمانی فایده نداره ولی ندامت و پشیمانی دنیا فایده دارد مفید است اثرگذار است.  انسان اگر گرفتار یک انحراف شده  گرفتار رفاقتی با یک انسان نادرست شده ، اینجا پشیمان بشه مبارکه این پشیمانی .این پشیمانی زمینه ساز  اصلاح امور خویش و درست کردن آینده خود است.  پشیمانی آنجا فایده نداره اما پشیمانی اینجا فایده دارد .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: فردا هفدهم شهریور مصادف است با یک روز بسیار تلخ  و یک روز بسیار سخت قبل از پیروزی انقلاب برای مومنین برای مسلمین مخصوصا در تهران ؛ هفده شهریور یک راهپیمایی نسبتا سنگینی انجام شده بود. از پیش مومنین اطلاع رسانی کرده بودند و دستگاه ستم شاهی هم به اشاره کارشناسان آمریکایی مصمم شدن کار را یکسره کنند ، یعنی به گونه‌ای چشم زهره بگیرند از مردم  در اون روز و در اون راه پیمایی که مردم دیگر از خانه بیرون نیان و دیگر به خیابان ها و و راهپیمایی نیایند. لذا کشتار سنگین در میدان ژاله تهران،  هفده شهریور هزار و سیصد و پنجاه و هفت. یعنی همان پنجاه و هفتی که بیست و دو بهمن انقلاب پیروز شد . از الان تا بیست و دو بهمن این فاصله زمانی قبل از رسیدن بیست و دو بهمن این هفده شهریور این کشتار سنگین اتفاق افتاد.  ادعای ایمان آسان است ، اما داشتن نشانه های ایمان مهمه . مؤمن کیه؟ قرآن مومن را معرفی می کند . همانا مومنون کسانی هستند به خدا و رسول ایمان آوردند . گرفتار شک و تردید و گرفتار وسوسه نفسانی و وسوسه ابلیسی و انسانی نشوند . در مسیر ایمان به خدا در مسیر ایمان به رسول خدا اهل تلاش باشند. تلاش همیشه نظامی نیست. تلاش گاهی فرهنگی گاهی سیاسی گاهی اقتصادی گاهی هم نظامی است. این که مومنی  آماده می‌شود زکات مالش را پرداخت کنی خمس مالش را پرداخت کند خودش یک جهاد است.  نگرانی و اضطراب دارند که نکند ما بدهی الهی و دِین دینی داشته باشیم . جهاد در راه خدا گاهی با مال گاهی با جان گاهی فی سبیل الله .  اینها در ادعای ایمان صادقند وگرنه ادعای ایمان آسان است. ولی پایبندی به موازین ایمان استقامت می‌خواهد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائم شهر فرمودند: این فضای مجازی و پیشرفتهای صنایع مختلف می تواند مبارک باشد و می تواند مخرب هم باشد. در فضای مجازی فراوان تخریب افکار دینی اتفاق می افتد.  اخیرا دیدم تخریب این معنا که اصلا چرا جنگ اتفاق افتاد بعد از پیروزی انقلاب ؛می گفت که: [ اگر انقلاب نشده بود اگر امام علیه شاه اقدام نکرده بود  ایران و ملت گرفتار جنگ نمیشدند.] درحالی که همان زمان شاه بارهها لشکرکشی از این سمت و از اون سمت و برخورد نظامی و کشتار در بعضی از مقاطع ؛ اینها حرف نیست. همه‌ی اینها سند دارد . به گوشم می‌شنیدم که دسته عزادار آمده بودند صحن امیر المؤمنین سینه می‌زدند،  ده سال قبل از پیروزی انقلاب ، اینها را القا کرده بودند که : [اروند رود نه ، اسمش شط العربه و مال عربهاست! باید از دست ایران بگیریم اختیار کشتیرانی با ما باشد ] .  دنبال مناطق نفت خیز خوزستان بعثی ها بودن  و دنبال تغییر نام اروند رود بودند و برای تسلط کامل بر اروند رود بودند و حتی در اون جریانی که ایرانیها را اخراج می کردند ، می‌گفتند رانده شدگان عراقی ؛ چرا ایرانی را اخراج کردند؟ در اثر اختلافی که بین عراق و نظام شاهنشاهی بوده ، دعوا بر سر همین اروند رود بوده بر سر  مناطق نفت خیز بوده . و بعد از پیروزی انقلاب چون این زمینه از قبل وجود داشت قدرت های استکباری مثل انگلیس و مثل همین اسرائیل پلید مثل آمریکا تحریک کردند صدام را .صدام ابتدا وابسته ی آمریکایی ، نبوده بلکه وابستگی اش به اتحاد جماهیر شوروی بود. ابزار نظامی اش از اونجا بوده ولی اینجا  فرصت پیدا کردن انگلیسی ها آمریکایی ها برای تحریک صدام و صدام هم تمام امیدش به این بود که ارتش ایران متلاشی شده . لذا به سرعت پیش می‌برد. لذا حرکت کرده بود. هشیاری  و آگاهی داشتن از حقایق امور. اینگونه نبود که چون امام انقلاب کرد صدام علیه ما اعلام جنگ کرده باشد . نه خیر ، او اصلاً کار به انقلاب نداشت و همان موقع پیام داده بود که اگر خواسته های مرا برآورده کنید من جنگ را متوقف می کنم وگرنه اگر خواسته من برآورده نشود تا تهران می‌آیم  . پس دشمن دشمن منافع ملت ایران بود،  منافع ملت را می‌خواست تصاحب کند. از قبل انقلاب هم همین حرکت را داشت و بعد از پیروزی انقلاب هم این حرکت را ادامه داده بود. در هر صورت آدم بخواهد مسلمان بماند معلوم نیست در رفاه مدام باشد ، بلکه سختی پیدا می‌کند. کما اینکه مسلمانان صدر اسلام هم مشکل داشتند.  اگر سختی داریم باید سعی کنیم بجوشیم از درون .

آیت الله معلمی با اشاره به سالروز شهادت امام حسن عسگری در پنجشنبه پیش رو و آغاز امامت و ولایت حضرت ولی عصر«عج» فرمودند: خدای رحمان زمین را خالی از حجت  نمی‌گذارد که یا ظاهر است و مشاهده می شود همه می بینند یا اینکه تا روزی که خدای رحمان مقدر کرده است و باید ظاهر شود پنهان میماند. تا اینکه حجت خدا باطل نشه . همیشه خدای رحمان در میان خلق در زمین حجت دارد و این حجت الهی هم نایب دارد.  اگر مردم به حجت غائب دسترسی ندارند معنایش این نیست که مردم متحیر بمانند و سرگردان و راهنمایی نداشته باشند ، بلکه خود امامان معصوم حسب امر رسول خدا تکلیف امت را مشخص کردند  اونایی که واقعا میخوان دیندار باشند باید هم در مسائل عبادی و هم در مسائل اجتماعی و سیاسی گوششان به این تعبیر که علامه ذوالفنون مرحوم حسن زاده آملی که می‌فرمود مومنین گوشتان به زبان رهبر باشد ، که گوش او به زبان ولی خدا حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه شریف است .

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد..

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز و ادعیه با نوای جناب آقای ابوالفضل توکلی اقامه شد.