مراسم نماز جمعه 23 شهریور ماه 1403 شهرستان قائم شهر

مراسم نماز جمعه 23 شهریور ماه 1403 شهرستان قائم شهر ، با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید با نوای جناب آقای مهدی دیلمی آغاز ، و پس از اجرای جناب آقای عمران قبادی ، و اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای موذن جناب آقای مهدی دیلمی ، خطبه های نمازجمعه این هفته شهرستان توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد .

ابوالشهیدین آیت الله علی معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیه شریفه ی 41 إلی 43 سوره مبارکه زخرف کلام الله مجید، فرمودند: امیدوارم خدای رحمان توفیق فهم و درک مفاهیم قرآن را و همه ما عطا بفرماید  هم به بنده گوینده هم به شمای شنونده  غنچه با قرآن آشنایی با قرآن زمینه ساز نجات است خدایا این مسیر را برای ما آسان بگردان.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به آیات مبارکه سوره زخرف کلام الله مجید فرمودند : انتقام دنیایی  گاهی می بینید که در برابر جرم طرف  عکس العمل طرف چند برابر می شود سنگین تر می شود رعایت عدل و انصاف نمی‌شود انتقام گرفت انتقام سخت . گاهی هم نه به عکس  یک ظالمی یک خبیثی ده نفر را کشت ولی خودش یک نفر است .  شما او را بکشی یک بار کشته شد ولی او ده نفر را کشته کشته بود.  این سمتم اشکال پیدا می کنه . کیست که انتقام حقیقی را اجرا کند؟ خدای قادر منان.  او که نه اضافه و نه کم . کسی که ده نفر را کشت خدا قادر است که او را ده بار بمیراند و باز زنده کند و باز بمیراند . این قدرت خداست فردا . یا اینکه یک جنایتی یک جرمی در دنیا مرتکب شد کسی ، به اندازه یک جرم خودش کیفر می بیند نه اضافه.  کیفری که به دست انسان باشد بشر باشد گاهی اضافه می شود. پس انتقام الهی غیر از انتقام انسان‌های معمولی است.یا اینکه اصلا در حال حیات شما نشونشان میدیم قول و وعده ای که کردیم و به وعده هایمان پایبندیم و عمل می‌کنیم. اینگونه نیست که از قدرت ما خارج باشند.  اونها تحت قدرت ما هستند ولی غافل اند.

آیت الله معلمی در ادامه بحث تفسیری کلام الله مجید فرمودند : این که  تصور میشد در آن ایام که اگر پیغمبر رفت مشرکین  آزادی عمل پیدا می‌کنند یک اندیشه غلط بود .  این تفکری اگر پیغمبر یرود همه‌ی زحمات و آثارش می‌رود تفکر غلط بود . در قسمت پایانی عمر امام راحل رهبر کبیر انقلاب بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران  امام خمینی،  در یکی از صحبت ها این تعبیر را داشت فرموده بود که صدام رفتنیست . با همین تعبیر با همین ادبیات . ولی خب یک چند وقتی گذشت خود امام ارتحال پیدا کرد به رحمت الهی رفت. صدام هنوز زنده بود . یک بنده خدایی که اهلنماز بود متدین بود  ، شاید هم به میزان تشخیص خودش به خود من گفته بود که امام راحل که می‌گفت که صدام رفتنیست؛ چی شده چرا اینجوری شد که خودش رفت صدام ماند؟؛  گفتم مشکل می دونی چیه مشکل این است  که شما معنای رفتن و ماندن را درست نگرفتید . امام فرمود صدام رفتنیست ، صدام می‌رود اندیشه اش می رود لعنت برای او می‌ماند  ولی امام می‌رود لیکن آثارش ماندگار می‌شود و  مردم بر او درود می فرستند .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: در احادیث قدسیه  از رسول خدا نقل شد که  روزی از برادرش جبرئیل پرسید  کدام نقطه زمین پیش خدا عزیز است ، شریف است؟ کدام نقطه زمین، کل زمین .کجا محبوب تر است پیش خدا؟ قال المساجد. اون جاهایی که  برای سجده مهیا می‌شود . مساجد . محل سجده به درگاه خدا محبوب ترین جا است. اگر انسان  واقعاً حالت عبودیت پیدا می‌کند بهترین حالتش در حال سجده است و و سجده بیشتر می تواند انسان را بسازد. خوب مسجد محبوب تر است پیش خدا . اهل مسجد هم باید علی القاعده محبوب باشند پیش خدا، اما آیا درجه حُب  یکسان است ؟ همه در یک درجه ؟ در این تعبیر در این ادبیات فرمود آنهایی که سعی دارند اولین نفر باشند وقتی صدای اذان بلند شد اولین نفر باشند داخل مسجد بشوند. حالا مسجد محلات و چه مسجد بزرگ شهر و چه  مصلی ؛ هر کجا محل سجده و اقامه ی نماز است یعنی از مسجد گریزان نباشند . ببینید در بعضی از تعبیرات شبیه شده که مؤمن مسجد براش مثل ماهی در آب است .  ماهی نمیخواهد از آب خارج بشه و میخواهد اونجا باشد.  انس مومن ، علاقه مومن به مسجد شبیه به انس ماهی نسبت به آب باید باشد. لذا سعی می‌کند زودتر بیاید و سعی می‌کند دیرتر برود.   ببینید خطبه اول خوب همه جا این است که خطبه اول آیات و روایات و سخن خدا و سخن امامان معصوم باشد و بنابراین حیف است که مؤمن به نماز بیاید ولی از خطبه چیزی نشود . درسته که اگر آخر خطبه رسیده و جمعه را درک کرده ، اسقاط تکلیف می شود و به جای نماز ظهر کفایت می کند اما بهره کمتری برده است. اگر می‌خواهد بهره کامل باشد باید سعی کند اول وقت هم بیاید.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائم شهر فرمودند: دیروز سالروز شهادت امام حسن عسکری بود . در واقع همان روز و همان لحظه شهادت امام عسکری آغاز امامت و ولایت ولی الله الاعظم حجت ابن الحسن «عج». آغاز ولایت و امامت امام زمان دیروز بوده ولی به قول عامیانه به صورت رسمی و ادای تشریفات ، امروز اولین روز آغاز ولایت امام زمان است. از امام حسن عسکری یک کلمه پدر امام زمان که فرمود: فرزند من، بعد از من  قیام به امر دارد . امر امامت امر ولایت  و در وجود او و در زندگی او بعضی از سنن انبیاء هست ؛ مثلاً نوح نبی  براساس صراحت قرآن نهصد و پنجاه سال دوران نبوتش بوده . حالا اگر آقا امام زمان عمر طولانی دارد و زنده است و غایب از شناختن ، برای آدم‌های کم تشخیص ممکنه موجب تعجب باشد اما اگر انسان قدرت خدای خود را ببیند و امر امامت و هم امر نبوت که امر معمولی به اراده شخص نیست ،کار خداییست. وقتی کار خدایی است ،  خدایی که این خورشید را در آسمان در حرکت نگه می‌دارد خدایی که این ستارگان را در دل شب تماشا می کنید در فضا نگاه می‌دارد پس کار خدا تعجب نداره عمر طولانی . فرمود سنت بعضی از انبیا در طول عمر و غیبت در باره او اجرا می‌شود .  تا به سرحدی که بعضی از دلها  قصاوت پیدا می کند.  تردید پیدا میکند صاحب دل.  نمی‌تواند در ک درستی داشته باشد . اعتقاد به چنین امری را رد می‌کند نفی می‌کند . مگر آنهایی که خدای رحمان ایمان را در دلشان جایگزین ساخت. یعنی در دل خانه ایمان شد. همان تعبیر قرآنی که يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي  وَادْخُلِي جَنَّتِي   . دل وقتی دارای ایمان باشد می شود نقش مطمئنه . ایمان بخدا در برابر همه‌ی وعده ها آرامش بخش و اطمینان آور است.

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد..

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز و ادعیه با نوای جناب آقای مهدی دیلمی اقامه شد.

گفتنی است در بین الصلاتین جمعه و عصر ، گروه دانش آموزی مجمع دارالقرآن ثقلین آموزش و پرورش شهرستان قائم شهر، تواشیح و همخوانی به مناسبت سالروز آغاز امامت و ولایت حضرت ولی عصر«عج» ، را اجرا داشتند، که در قسمت انتهایی مراسم نمازجمعه شهرستان ، آیت الله معلمی امام جمعه قائم شهر و عضو مجلس خبرگان رهبری با اهداء لوح سپاس ، از ایشان تجلیل فرمودند.