مراسم نماز جمعه 9 آذر ماه 1403 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 9 آذر ماه 1403 شهرستان قائم شهر ، با استقرار صندوق های پویش ایران همدل جهت کمک های مردمی مومنین قائم شهری به مظلومین لبنان و غزه آغاز ، و ضمن اجرای جناب آقای شهاب شادمند و ذکر مصیبت ایام فاطمیه با نوای جناب آقای فضل الله روحانی زاده ، و پس از اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب آقای مهدی دیلمی، خطبه های نمازجمعه این هفته شهرستان توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد .

ابوالشهیدین آیت الله علی معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیات شریفه ی 66 و 67 سوره مبارکه زخرف کلام الله مجید، فرمودند: توجه به این دو آیه شریفه از این سوره ی مبارکه بسیار حائز اهمیت است . در برابر کارشکنی های مشرکین مکه، در برابر کارشکنی های کفار، آدم‌های لجوجی که در برابر منطق حق رسول خدا و منطق قرآن و منطق وحی ، لجاجت میکردند و مخالفت و کارشکنی و دشمنی می نمودند ،  درباره اینها این تعبیر دارد که آیا غیر از اینکه به پایان کار برسند ، چه چیزی را انتظار می‌کشند ؟ چیزی اتفاق خواهد افتاد درحالی که خودشان را عمداً به غفلت می‌زنند که به اون روز نرسند ، ولی می رسند . مثل اینکه کسی را نصیحت می کنی آدمی بداخلاقی میکند و آدمی خلاف دارد و  نصیحتش می کنی فایده نمی کنه گوشت نمی کنه ، در انتها میگوید بگذار تا بیافته و بیند سزائ خویش ، بذار بره . پایان کار را آنوقت درک می کند که افسوس و حسرت برای او می‌ماند، ولی چاره ای ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به آیات مبارکه سوره زخرف کلام الله مجید فرمودند : غیر از این که پایان کار و تحقق وعده الهی برسد ، مرگ ، برزخ و قیامت و حساب ، در نهایت قیامت و روز حساب که رسید ساعت سرانجام کار انسان است . مرگ می‌رسد فرصت تمام می‌شود خوشا به حال آنانی که در شرایط عادی به یاد مرگ به یاد پس دادن حساب و به یاد قیامت باشند . بلانسبت همه مومنین خطاکاران درک نمی کنند که چه حوادثی را پیش رو دارند و چگونه کیفر اعمال خودشان را باید هم ملاقات کنند هم بکشند بینند و دریافت کنند . اون ساعت پایان کار که رسید ، دوستان دنیا، خیلی از اینها با نگاه نفرت با نگاه دشمنی به همدیگر می نگرند.

ایشان در ادامه بحث تفسیری کلام الله مجید افزودند: خدا که بشر را می‌آفرید نیازی نداشت به اطاعت او ؛ غنی و بی‌نیاز است خدا از اطاعت بندگانش و  معصیت بندگانش هم لطمه به خدا نمی‌زند و به خدایی خدا آسیب نمی‌زند. معصیت عصیان کاران خدا را ذرر نمی‌زند و اطاعت و بندگی هم به نفع خدا نیست ، بلکه به نفع خود انسان است ، چون انسان را تعالی می‌دهد انسان را می سازد. معصیت انسان را خراب می‌کند آتیه انسان را خراب می کند. بیان امیرالمومنین است که فرمود به درستی که یار و همراه پیامبر کسی  است که خدا را اطاعت کند، که او یار پیغمبر و رفیق پیغمبر است.  اگر چه نژادش فاصله زیادی داشته باشد با پیغمبر ، مثل  خود سلمان، مثل خود بلال  ، که اهل مکه نبودند و  اینها از قریش نبودند و نسبتی با پیغمبر نداشتند ، اما نزدیک ترین کس به پیغمبر شدند در سایه طاعت و در سایه بندگی خدا.

آیت الله معلمی فرمودند: یکی از شاگردان مرحوم علامه حسن زاده آملی رحمت الله علیه روزی از ایشان درخواست نصیحت کرد که آقا ما را نصیحت کن . مرحوم علامه حسن زاده رحمت الله علیه فرمود: سعی کنید با نا محرم تماس نداشته باشید. چه زن باشد چه مرد. این عبارات علامه بود . با نا محرم تماس نداشته باشید چه زن باشد چه مرد. او سوال کننده تعجب کرد گفت آقا مرد همم مگر نا محرم دارد؟ آقا فرمود بله بله هر که با خدا انس نداشته باشد نامحرم است برای شما . هرکه با خدا انس ندارد نا محرم است برای شما. ببینید این لطیف بود سخن. ذهن شنونده رفته بود به محرم و نامحرم زن و مرد، اما علامه حسن زاده رحمت الله علیه می خواست ذهنش را تحریک بکنه برای فهم درستی سخن که فراموشش نشود .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: الحمدالله تا این‌جای کار، مقاومت خود را نشان داد و خدا کمکش را یاری اش را نمایان ساخت . ببینید آمریکاو انگلیس و فرانسه و آلمان ، پشت اسرائیل غاصب متجاوز ایستادند که او هم حماس و هم حزب الله را به قول خودشانن از بند ببرند محو کنند. ببینید در برابر مقاومت اگر شکست نخورده بودند این همه وحشیانه بر سر مردم بی دفاع بمب نمیریختند؛ بمب ریختند خیال می کردند که مردم عصبانی بشوند و مردم علیه حماس و مردم علیه حزب الله ؛ ولی دیدند نه، مردم شهادت را تحمل می‌کنند ، استقبال میکنند ، مردم می فهمند که جریان اسرائیل جریان طاغوت است ،  جریان ظالم است .  و برای حمایت از حق ایستادند. نابرده رنج گنج میسر نمی شود .خدا بهشت را هم مجانی نمیدهد، بلکه باید انسان تلاش کن د ، کار کند . استقامت بحمدالله چه نتیجه ای داد. تا همین جای کار ، خود اسرائیلی ها دارند همدیگر را ملامت می کنند سرزنش می‌کنند که ما نتیجه نگرفتیم.  حالا می فهمند که این همه جنایت کردند اینهمه آدم کشتند ، اما هدفی که داشتند به هدف نرسیدند. مثل قضیه جنگ تحمیلی. صدام هدفش مشخص بود. هدفش مشخص بود. تصرف مناطق نفت خیز خوزستان و تسلط کامل بر اروند رود و تغییر نامش به شط العرب. و تصرف جزایر سه گانه برای حاشیه خلیج فارس . اما به هیچ هدفش نرسید. این سمت هدف دفاع بود، دفاع ؛ مظلومانه ؛ چرا که همه گونه ابزار های پیشرفته نظامی را ، آخرین ابزار تهیه شده نظامی را در اختیار صدام گذاشته بودند ،  سلاحهای شیمیایی را در اختیارش گذاشته بودند ،  ولی این سمت دست را بستند و تحریم کردند که هیچی از خارج حق ندارید وارد بکنید ؛ ولی اراده و ایمان؛  استقامت می‌خواهد ،سختی دارد،  اما نتیجه می‌دهد؛ در راه حق در راه خدا.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر افزودند:  راجع به صرفه جویی در مصرف آب و برق و گاز. ببینید از اینکه چرا قطعی می‌شود، ممکن است چند دلیل داشته باشد و  حالا چه کسی مقصر است و چه کسی مقصر نیست ، خودش یک بحث دیگری ست که جاش اینجا نیست. ولی آنچه که واقعا وظیفه بنده هست تذکر بدهم و حق شماست که بشنوید این است که مسئول مربوطه به من اطلاع داد در طول یک سال گذشته در این شهرستان قائم شهر انشعاب گاز، دو هزار مورد جدید اتفاق افتاد. در خیلی از روستاها دارند لوله کشی گاز می‌کنند و دارند انشعاب می‌دهند که وقتی انشعاب جدید صورت میگیرد ، پیداست که نیاز است باید تولید گاز هم افزایش پیدا بکند. حالا این توازن برقرار نشده و کمبود منابع داریم ، طبیعی است که باید قدری عاقلانه صرفه جویی کنیم تا انشاءالله تولید افزایش پیدا بکند. حتی اگر واقعا مضیقه تولید نداشته باشیم و  فراوان داشته باشیم ، آیا سزاوار است اسراف کنیم ؟ نه . اسراف و تبذیر را خدا نهی کرده است و قناعت و صرفه جویی را تاکید فرموده است. حالا هم برای برق و هم برای گاز ، میگفتند لامپ اضافه روشن نکنید. من بارها همین جا سفارش می کنم ، ولی الان هم نمی‌دانم چه کسی روشن کرده است لامپ ها را! روز است و روشن است و نیازی نیست واقعا. وقتی که نور آفتاب را  داریم می بینیم چه نیازی به روشن کردن برق ؟ این نوعی اسراف است ؛ چه مصلی باشد ، چه مسجد باشد ، چه خانه باشد، باید از نعمتها به اندازه ضرورت استفاده کرد، به اندازه ضرورت . اینکه درجه بخاری را موقع خوابیدن با موقعی که آدم رفت و آمد می کند ،  در اتاق را باز میکنه وارد میشود، خارج میشود فرق می کند ؛ برای اینکه سر شب رفت‌وآمد میشود ، در باز می شود ، اتاق سرد میشود ، ولی موقع خوابیدن و درهای ورودی هم بسته است ، طبیعتاً یک هوای یکنواختی اتاق پیدا می‌کند ، سزاوار است قدری شعله را کم تر بکنیم صرفه جویی اتفاق بیافتد تا جای دیگر قطع نشود و همه از این نعمت برخوردار باشند. دیگر اینکه پرداخت به موقع هزینه برق و هزینه گاز و هزینه آب، که اگر این هزینه ها به موقع پرداخت بشود کمک می کند در توسعه . یعنی سرمایه گذاری می خواهد برای توسعه انشعاب آب و برق و گاز ، و این طبیعی است که باید دریافتی داشته باشند تا بتوانند هزینه بکنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائم شهر در ادامه مسائل مربوط به شهرستان فرمودند: شهرستان قائم شهر از جمله شعرهای با تراکم جمعیت است که یعنی منطقه خیلی وسیع نیست ولی ماشاالله جمعیتش زیاد است و بالای سیصد هزار نفر شهرستان جمعیت دارد. هلال احمر قائم شهر ازجمله تشکیلات خیلی قدیمی است ، ولی متاسفانه از آن گذشته تا حال،  یک محل انبار مناسبی ندارد.  مسئول هلال احمر آمده بود پیش من و ناله داشت از این که ما باید آمادگی داشته باشیم برای کمک رسانی خدای ناکرده حوادث غیر مترقبه ، و یا کشورهای همسایه گاهی که گرفتار می‌شوند از جمهوری اسلامی توقع کمک دارند، ما هم یکی از شهرستان هایی هستیم که باید این آمادگی را داشته باشیم . اما فعلا جهت انبار اینها مضیقه دارند . اگر مومنین در حاشیه شهر ، گوشه و کنار ، زمینی را به عنوان ثلث خودشان یا ثلث متوفای خودشان میتوانند در اختیار هلال احمر بگذارند، که انباری درست بشود و به اندازه کافی ذخایر همیشه تامین بشود ، که اگر خدای ناکرده  ضرورتی پیش آمد مشکلی نداشته باشیم .

ایشان افزودند: فردا دهم آذر سالروز شهادت شهید مظلوم آیت الله سید حسن مدرس، ده آذر هزار و سیصد و شانزده ، زمان رضا خان. چرا او را تبعید کرد؟ تبعید کرده بود به کاشمر . اونوقت مثل الان نبود تلفن باشد یا ارتباطات باشد فضای مجازی باشد، اونجا دیگر محدود و محصور بود ، اما نمی توانست اصلاً زنده بودنش را تحمل کند . سید حسن مدرس علیه رضا شاه چه کار کرده بود؟  جز اینکه گاهی به حق اعتراض می‌کرد . حرف می‌زد ، تذکر می‌داد و ملاحظه شاه بودنش را نمیکرد و ملاحظه خدا را و ملاحظه یحق را می‌کرد . میخوام بگم ببینید ، چه فرق بین آن زمان تا این زمان؟ مدرس مردم را دعوت به شورش علیه رضاشاه نکرده بود، بلکه مدرس انتقاد می‌کرد فقط و  تذکر می‌داد، اما همینقدر را هم نمی تونستند تحمل کنند و تبعیدش کردند به کاشمر ،  و بعد هم دیگر حتی نمیتوانستند زنده بودنش را تحمل کنند؛  جلادان فاسقی را فرستادند و  آنجا عمامه را  به گردنش بستند و او را خفه کردند. اما شما حالا نگاه کنید در سایه جمهوری اسلامی ایران ، انتخاباتی سال هشتاد و هشت برگزار شد، به بهانه این که « چرا من نبردم! » آشوب به پا کردن و سی و شش هفت نفر کشته بشوند ، و بعد یک عده با بی حیایی اصرار داشته باشند چرا اینها در حصر هستند!  حق ش این بود که اینها محاکمه بشوند و به کیفر قانونی اعمال خودشان برسند . اما ببینید تفاوت از زمین تا آسمان. مدرس حرف می‌زد انتقاد میکرد و  تبعیدش کردند و در تبعید گاه او را کشتند ؛  اما الان چه؟  اینها چیزهایی است که واقعا باید در سایه جمهوری اسلامی توجه کنیم . قدر بدانیم شرایط زمان را.

در قسمت پایانی خطبه دوم ، ضمن بیان مصیبت آل الله ، خاصه حضرت زهرا«س» بمناسبت سالروز شهادت صدیقه اطهر، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت آیت الله معلمی و تکبیر نماز و ادعیه با نوای جناب آقای دیلمی اقامه شد.