متن خطبه های نمازجمعه 28 اردیبهشت 1397 شهرستان قائم شهر – خطیب : ابوالشهیدین آیت الله معلمی + فایل صوتی

t9c_img_1636.jpg

خطبه اول:
دانلود فایل با لینک مستقیم
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم  حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر الحمدلله رب العالمین الصلوة و السلام علی سید النبیّین حبیب اله العالمین ابالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عترته و اهل بیته الطیبین الطاهرین و  بعد فقد  قال الحکیم فی کتابه الکریم بسم الله الرحمن الرحیم « وَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ / فَسَلَامٌ لَكَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ / وَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنَ الْمُكَذِّبِينَ الضَّالِّينَ/ فَنُزُلٌ مِنْ حَمِيمٍ / وَتَصْلِيَةُ جَحِيمٍ / إِنَّ هَذَا لَهُوَ حَقُّ الْيَقِينِ / فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ الْعَظِيمِ » امیدوارم خدای رحمان همه ما را موفق بدارد آنگونه عمل کنیم که از اصحاب یمین باشیم اگر «السابقون» نبودیم. ولی اگر خدای نکرده از جرگه سابقون و از اصحاب یمین عقب بمانیم خسارت دیده ایم و زیان کرده ایم و عواقب تلخی خواهیم داشت. پروردگارا در این مظنه استجابت دعا، اولین جمعه از  ماه مبارک رمضان که ماه ضیافت قرار دادی برای بندگان مومن همه ما را موفق بدار به انجام واجبات و ترک گناه و به استغفار به درگاه خودت ای خدای رحمان. استغفر الله ربی و اتوب الیه. پروردگارا از تو آمورزش می‌خواهیم و به سوی تو برگشت داریم، یاریمان کن در مسیر عبودیت و بندگی، گذشتگانمان را بیامرز، بیماران را شفا مرحمت بفرما. همه نیروهای خدمتگزار در نظام اسلامی که صادقانه انجام وظیفه می‌کنند، مخصوصاً نیروهای مسلح پراقتدار ما را محفوظ بدار، رهبر معظم انقلاب را طول عمر و دوام صحت مرحمت بفرما، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد (ص).

آیاتی که تلاوت شده است قسمت پایانی سوره مبارکه واقعه هست. مستحضرید که خدای رحمان در این سوره بندگان خدا را به سه دسته تقسیم کرد. دسته ای « سابق » هستند در ایمان و خیرات و خوبیها، پیش قدم و پیشکسوت و جلوداراند. دسته ای هم اگر این مرتبه را ندارند حد اقل از اصحاب یمین هستند. از کسانی هستند که فردای قیامت نامه عملشان را به دست راستشان می‌دهند، دست راست که مظهر قدرت و قداست است. این اصحاب یمین نجات یافته‌اند. دسته سوم «وَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنَ الْمُكَذِّبِينَ الضَّالِّينَ» آنهایی بودند که تکذیب می‌کردند، حالا تکذیب اعم است از تکذیب قولی یا تکذیب عملی،اگر آیات را تکذیب کننده باشد، گمراه است. در تفسیر مجع البیان آمده است، مکذب به رسل و آیات الله و.. چه انکار رسالت پیامبر و چه انکار قیامت را داشته باشد و چه انکار آیات را داشته باشد. نمی‌خواهد خودش را از گمراهی بیرون بیاورد، نمی‌خواهد راه نجات را بیابد و بشناسد و پایبند بماند، « فَنُزُلٌ مِنْ حَمِيمٍ » آنها از آب جوشان پذیرایی می‌شوند « وَتَصْلِيَةُ جَحِيمٍ » و در نهایت هم جایگاهشان جهنم سوزا ن است. «إِنَّ هَذَا لَهُوَ حَقُّ الْيَقِينِ ». «اضعف الحق بالیقین» اضافه ساخت حق را به یقین برای بیان تأکید.«هو الحق الذی لا شک فیه» این حقیقتی است که تردید ندارد. قدم اول لحظه جان دادن است برای انسان و قدم دوم برزخ است(فاصله بین دنیا و آخرت). آیه دیگری در سوره مومنون می‌فرماید «و من ورائهم برزخٌ» پشت سر دنیای شما دنیای دیگری به نام برزخ است «الی یومٍ یبعثون»تا روز قیامت. تفاوت حال انسانها را به هنگامی که در استانه مرگ قرار می‌گیرند دراین آیات مجسم ساخت. بعضی در نهایت آرامش! «سلامٌ من اصحاب الیمین» در نهایت آرامش و سلامتی. جمعی هم با مشاهده دورنمای آتش سوزان، لحظه مرگ هم عمل خود را می‌بیند و هم جایگاه خودش را می‌نگرد. و حسرت سوزنده خواهد داشت که چرا فرصت ها را بیهوده از دست دادند. اجمالا شرح حالاتِ سه دسته: دسته اول مقربون و دسته دوم مقربون و دسته سوم اصحاب شِمال که از همینها تعبیر شده بود به «مکذّبین الضّالّین» دسته اول «مقرّون» پس از جان دادن بلافاصله در رفاه  و آسایش و در نهایت راحتی و نعمت به سر می‌برند. رهایی از غصه ها و رنج دنیا دارند و رسیدن به نعمتهای الهی و در نهایت جنت نعیم دارند. یعنی کامیابی ابدی برای آنها خواهد بود. این مسائل را باید جدی گرفت که خدا فرمود «ان هذا لهو حق الیقین» یعنی ای بنده خدا اینها قطعی است. عاقبت یک عمر تکذیب انبیاء و تکذیب قیامت و تکذیب آیات هم پذیرایی با نوشیدنی سوزان است«فنزلٌ من حَمیم » می‌شود و جایگاهش در آتش جهنم «تصلیة جحیم» می‌شود. امیرالمومنین (س) در مراجعت از جنگ صفین به آبادی کوفه نزدیک شدند، بیرون دیوار کوفه قبرستان بود، ایشان ایستاد و به اهل قبور خطابی کردند: «یا اهل الدیار الموحشه» ای نشستگان در خانه های وحشتناک،  «والمحال للمغفرة» ای قرار گرفتگان در مکانهای خالی، قبرتان خالیست آنچه که قبر شما را احاطه می‌کند نتیجه عمل شماست، وگرنه قبر ذاتاً خالی است یا خوبی با شما وارد قبر می‌شود و یا بدی. «والقبور المظلمة» قبر شما تاریک بود اگر مومن نورانیتی ا ایمان و عمل صالح داشته باشد قبرش نورانی می‌شود. مخصوصاً نماز شب قبر را نورانی می‌سازد که در لسان روایات آمده است. فردای قیامت هم همینطور. خود قرآن مجید ناطق است:«یوم یسعی نورٌ بین ایدیهم» فردای قیامت عرصه محشر تاریک ظلمانی است اما مومن نورانیت چهره‌اش فضا را روشن می‌سازد. حالا امیرالمومنین به این اهل قبور خطاب می‌کند، آیا عمل شما توانست قبر شما را نورانی بسازد یا نه؟ «با اهل التربة» ای خاکنشینان «یا اهل الغربة» ای غریبان! دور افتاده از اعضای خانواده و فامیلها «یا اهل الوحده» ای تنهایان «یا اهل الوحشة» ای وحشتزدگان، شما بر ما پیشی گرفتید و ما پشت سر شمل خواهیم آمد و به شما ملحق خواهیم شد. اگر از پشت سرتان جویا بشوید به شما بگویم خانه هایتان را نشستند، «و اما الازواج فقد نکحت» همسرت ازدواج کرده «و اما الاموال فقد قُسِمَت» اام مالهای شما هم تقسیم شد. این آن چیزی است که پیش ماست و ما خبر داریم و به شما می‌گوییم، «فما خبر ما عندکم»اما شما چه خبری برای ما داری؟ خود حضرت رو کرد به اصحاب و فرمود «ثم التفت الی اصحابه فقال: عما لو اذن له فی الکلام» آگاه باشید اگر اینها به جواب دادن ما اذن داشته باشند و به قدرت الهی بتوانند به ما جواب بدهند جوابشان و کلامشان چیس « لاخبروکم»هر آینه خبر می‌دهند شما را «ان خیر الزاد التقوا» اگر تقوا داشته باشد بهمراهش خواهد رفت و اگر بی تقوا باشی با دست خالی این سفر طولانی را در پیش داری. برادران و خواهران، همه وقت در طول سال، همیشه باید رعایت موازین تقوا شود خصوصاً در این ماه مبارک رمضان.برای رسیدن به پایه های تقوال و مقامات عالی تقوا روزه و نماز یاریت می‌کند، صله ارحام دستگیرت می‌شود، رسیدگی به نیازمندان و فقرا و مستمندان، همه اینها برای رسیدن به آن پله عالیه تقوا انسان را کمک خواهد کرد، نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیّئات اعمالنا.

بسم الله الرحمن الرحیم

قل هوالله احد

الله الصمد

لم یلد و لم یولد

و لم یکن له کفواً احد

صدق الله العلی العظیم

خطبه دوم:
دانلود فایل با لینک مستقیم
اللهم صلّ علی محمد و آل محمد ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.صلوات…

خدای رحمان را شاکر و سپاسگزاریم ، بار دیگر به ما فرصت داد ، عمر ما ادامه پیدا کرد که ماه مبارک دیگری را درک کنیم ؛ اولین جمعه از ماه مبارک رمضان است ؛ ماه با برکت ؛ درک برکت ماه رمضان یک فهم خاصی میخواهد . آقا امام زین العابدین سلام الله علیه در این صحیفه ی سجادیه ، دعاء چهل و چهارم ، راجع به ماه مبارک رمضان در فرازهای قبلی اشاره دارد که خدایا تو را شکر میکنیم ، پیمودن طریق بندگی ات را با استفاده از فرصت هایی و از جمله فرصت ماه رمضان در اختیار ما گذاشتی ، آنجا می فرماید:  وَ أَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ فَضْلِهِ .پروردگارا الهماممان کن و بفهمان به ما شناخت برتری ماه رمضان را . پیغمبر فرمود که ماه رمضان بر سایر ماه را برتری دارد ، ولی ممکن است ما درک نکنیم ، نفهمیم برتری ماه رمضان را ؛ خدا تو خودت باید یاری مان کنی و کمکمان کنی ؛آقا امام زین العابدین می فرماید و دعا میکند خدا را به پیغمبر و آل پیغمبر می خواند که : الهام بگردان و بفهمان به ما  برتری ماه رمضان را از سایر ماه ها .درک کنیم و تشخیص بدهیم. وَ إِجْلَالَ حُرْمَتِهِ، بزرگداشت احترام ماه رمضان را به ما بفهمان ؛  وَ التَّحَفُّظَ مِمَّا حَظَرْتَ فِيهِ،و خودداری از آنه که ممنوع ساختی در این ماه ؛ از آنچه که حرام شمردی در این ماه ، ما را قدرت اطاعت و قدرت پرهیز از آنها عطا بفرما. وَ أَعِنَّا عَلَى صِيَامِهِ.آقا امام زین العابدین می فرماید خدا یا یاری مان بفرما بر روزه ی ماه رمضان . بِكَفِّ الْجَوَارِحِ عَنْ مَعَاصِيكَ.اعضای من ، چشم من ، زبان من ، گوش من ، گرفتار معصیت نشود ؛ ببینید ،واقعاً توفیق میخواهد . توفیق رفیقی ست رفیق هرکسی نمیشود . توفیق رفیقی ست به هرکس ندهندش . حالا آن شاعر ، مصرع اولش را اینگونه گفته بود که زرین پر طاووس به کرکس ندهندش ؛ آن پری که طاووس دارد ، به کرکس نمیدهند . برای اینکه کرکس لاشخور است ، آدمخوار است  .ولی طاووس نه . توفیق رفیقی سات به هرکس ندهندش .  واقعاً اهل روزه بودن توفیق میخواهد . اهل ماه رمضان شدن توفیق میخواهد . اهل نماز و مخصوصاً نماز شب بودن توفیق میخواهد . امام زین العابدین میفرماید و میخواهد از خدا که خدایا یاری مان کن . پس ما هم با تضرع به درگاه خدا باید بگوییم که خدایا یاریمان کن ؛ که اگر یاری او نباشد واقعاً همه گرفتاریم . . وَ اسْتِعْمَالِهَا فِيهِ بِمَا يُرْضِيكَ ؛ خدایا یاری ام کن که اعضا و جوارح من(چشم و گوش و زبانم) ، کاری کند و در راهی عمل کند که تو خوشنود بشوی؛وقتی آقا امام زین العابدین این گونه تضرع دارد به درگاه خدا ، پس چه میشود من و شما را ؟ ؛ خدایا ما را از خواب غفلت بیدار بگردان.

پیامبر اسلام میفرماید: اگر بنده ای در ماه رمضان وارد بشود و ماه رمضان را روزه بگیرد ، شرّ خودش را از دیگران باز بدارد و به کسی آزار و اذیت نرساند در ماه رمضان به خصوص ، چشمش را از گناه ببندد ، آنچه که خدا حرام و ممنوع ساخت را اجتناب بکند ، نتیجه و پاداش رحمت الهی و بهشت خداوندی است . و بعد از جمله ی آداب در این ماه که پیغمبر خدا فرمود: مَن أکرَمَ فیهِ یَتیما أکرَمَهُ اللّه ُ یَومَ یَلقاهُ  ، هرکه یتیمی را در این ماه اکرام بکند . اکرام نه تنها لباس یا غذا دادن . اکرام یعنی دلجویی کردن و مهربانی کردن و احترام گذاشتن به همان صغیر . احساس حقارت نکند .درد بی پدری یک قدری سبک بشود برای او ، آن میشود اکرام ایتام . مَن أکرَمَ فیهِ یَتیما أکرَمَهُ اللّه ُ یَومَ یَلقاهُ  . روزی که به ملاقات خدا میرود ، هم لحظه ی مرگ ملاقات است  . هم لحظه ی حشر در قیامت ملاقات خداست . خدا احترامش میکند . او یتیمی را احترام کرد در ماه رمضان ، اکرام کرد ، خدا هم اکرامش میکند لحظه ی دیدار خودش . مَن فَطّرَ فیه صائماً کانَ له مغفرة لذنوبه ، هرکه روزه داری را افطاری بدهد ، این افطاری دادن به روزه دار ، وسیله ی آمرزش میشود برای انسان . حالا یک وقتی دعوت میکنی و آوری و افطاری میدهی ، یک وقتی افطاری میبری . یک وقتی غذای پخته میبری ، یک وقتی هم نه ، مواد غذایی را میبری . به هر شکلی که بتوانی روزه دار را سیر کنی و افطار بدهی . اینجا دیگر قید مسکین و فقیر نیامده ها . حرمت روزه و روزه دار است . هرکه روزه داری را افطار بدهد .ماه رمضان ماه دعاست ، ماه تضرع . ای دوست ز رحمت دل آگاهم ده ؛ دل آگاه بشود آدم خیلی از کارهای خوب را انجام میدهد . ای دوست ز رحمت دل آگاهم ده ، در ماه دعا ، سیر الی اللهم ده ؛ مخصوصاً دعای ابوحمزه ثمالی . خیلی مضامین عالیه دارد ؛ همه ی دعاهای ماه رمضان ، همین دعای هرروزه ی یاعلی یا عظیم اگر دقت کنیم چه میگوییم و با که سخن میگوییم  و چه چیزی میخواهیم . دعای افتتاح و سایر ادعیه که در مفاتیح الجنان هست برای روزها و شب های ماه مبارک رمضان . مخصوصاً مخصوصاً دعای ابوحمزه ثمالی مال آقا امام زین العابدین است . ای دوست ز رحمت دل آگاهم ده ، در ماه دعا ، سیر الی اللهم ده ؛ ماه رمضان و ماه مهمانی تو است . در محفل مهمانی خود راهم ده . میهمانی خدا توفیق میخواهد برای ورود.از خدا بخواهیم که خدای رحمان یاری و کمکمان کند ماه لیاقت ورود به میهمانی خدا را پیدا کنیم .

و اما ؛ مناسبت هایی برای این هفته داریم که عرض میکنیم ؛ ببینید مومنین و دوستان ، مصیبت جهان اسلام را بنگرید و شرارت دشمنان را دنیا هم دارد تماشا میکند . انگلیس و آمریکا یهودی های دنیا را هفتاد سال قبل در سرزمین اشغالی فلسطین جمع کردند و مسلمان ها را راندند و کوچ دادند و آواره کردند ؛ هنوز هم یک عده ای در سوریه و لبنان و اردن آواره هستند از ایشان ، و جای مسلمان ها حکومت جعلی اسرائیل غاصب را تشکیل دادند . اما الآن در تل آویو  به اصطلاح پایتخت حکومت اسرائیل بوده و هست ، آمریکای بی حیا اعلام کرده اخیراً که سفارتخانه ام را به قدس منتقل میکنم . این معنایش چیست ؟ یعنی فرصت بدهد به اسرائیل برای انتقال پایتخت خودش از تل آویو به قدس . ببینید واقعاً بر اساس اعتقاد دینی و باور مذهبی ، خب بیت المقدس قبله ی اول مسلمین است . الآن سکنه ی آنجا همه مسلمانند ؛ اما صرف نظر از همه ی این مسائل ، حداقل غیرت عربی عرب ها کجا رفته است؟! بحرین بی حیا، آل سعود خبیث پلید ؛ اینها الآن در این قضیه ساکت و خاموش ،یعنی در واقع در کنار اسرائیل ایستاده اند و برای انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس چقدر اهمیت قائلند که تظاهر کنندگان بی سلاح با دست خالی فریاد میزدند القدس لنا ، مردم فقط میگویند قدس مال ماست . پایتخت سرزمین فلسطین مسلمان است و نه متعلق به یهودی ها ، هفتاد نفر را ظرف همین چند روز کشتند . بالای چندهزار نفر مجروح و آسیب دیده ، جراحات سنگین و سخت که شاید خیلی از آنها ناقص العضو و از کار افتاده بشوند ، یا به وسیله ی همین آسیب دیدگی ها باز جان بدهند .همه ی این مسائل را شما را به خدا نگاه کنید ، اروپایی های بی حیا میگویند ما به برجام پایبندیم . تضمین عملی چه؟؛ آخر در اصل برجام هیچ تضمینی متأسفانه نداشت.همیشه رهبری تأکید میکرد دقت کنید برای تضمین . یعنی چه؟ ؛ یعنی یک بند هم پیشبینی بشود که اگر یکی از طرف ها تخلف کرد چه؟ . این پیشبینی ها را نکرده بودند ؛ هی ماشاءلله فخر فروختند که فتح الفتوح است . الآن دارند میگویند که ما برای هر شرایطی آماده ایم . بله اگر برجام به کلی هم لغو بشود  و ما و اروپا هم از برجام بیرون بیاید ، ما آماده ایم و کشور را خوب اداره میکنیم . خب پس چرا جلوتر آنگونه حرف میزدید که حل مشکل آب خوردن ما به برجام و پیشرفت مذاکرات بستگی دارد؟ خب خود این حرف یک گرا و تحریکی بود که دشمن ناز بیشتری بفروشد که اینها چقدر تشنه ی مذاکرات و تشنه ی رسیدن به این برجامند مثلاً . نه ؛ به ذات اقدس اله میشد که بدون برجام و بدون مذاکرات زندگی کرد ، ولی عزت اسلام و مسلمین را حفظ کرد . حالا هم با آن که چهار سال یا پنج سال فرصت را از دست دادند ، حداقل یک عذرخواهی در پیشگاه ملت داشته باشند که به جای اینکه این فرصت را برای روی پا ایستادن و جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی کار کنند به آن سمت بردند.ای مدیران و مسئولان ، بیایید جوانمردی کنید ؛ بیایید ایثار کنید . بیایید از خود گذشتگی کنید یک چند تا مدیر جهادی ، بسیجی ، سپاهی ، بیاورید سر کار . بیاورید . اینها بودند که کشور را از چنگال دشمن نجات دادند . اینها هستند که برای آبادانی کشور هم از جانشان مایه میگذارند . چرا میگویید اینها فقط برای همان دفاع خوبند . نه اینها برای مدیریت هم خوبند ؛ اینها برای اداره ی کشور هم لایق هستند . ترامپ در این صحبت اخیرش چه میگفت ؟ میگفت اگر بناست برجام بماند چهار تا شرط را باید ایران قبول کند . این چهارتا شرط ، یک این بود که بازرسی از اماکن نظامی ایران . از همه ی پادگان ها ، از همه ی اماکن نظامی بتوانند بیایند و بازرسی کنند . آیا به ما هم اجازه میدهند ما برویم پادگان های آنها را بازرسی کنیم؟ الله اکبر . بعد میگفت که تعطیلی دائم فعالیت های هسته ای . یعنی سه و نیم درصد غنی سازی اورانیوم و هسته ای ساختن در این سطح هم نه . هیچ درصد . این دومین شرط ترامپ بود . سومینش گنجاندن موضع محدودیت های موشکی ایران . ایران از حیث داشتن سلاح موشکی باید محدود بشود و باید موشک ایران را منهدم بکنیم . چهارمین پیش شرطش پایان دادن به فعالیت های منطقه ای ایران در خاور میانه بود . آمریکای بی حیا آمده در خود سوریه نیرو دارد الآن ، فاصله ی بین آمریکا تا سوریه بالای دوهزار کیلومتر راه است ، ولی میگوید شما ایرانی ها ، در حالی که ما همسایه ی این کشوریم ، حق ندارید اینجا بیایید. ما باید اینجا باشیم . آنوقت دنیای اسلام ، در برابر این منطق ظلم و زور و تعدی به امت اسلام، ساکت دارد تماشا میکند . الآن واقعاً ما شبیه اصحاب اباعبدالله الحسینیم . در برابر آن جمعیت سی هزار نفری ، هفتاد و دو نفر بیشتر نبودند . الآن یک امت کوچک در درون ایران اسلامی وابسته به فرهنگ عاشورای اباعبدالله و شعارش هم هیهات منالذله در برابر یک استکبار جهانی که اینچنین ماهیت خبیث دارد و تازه اروپایی ها هم که میخواستند از کیسه ی جمهروی اسلامی خرج کنند ، میرفتند به آمریکا پیشاپیش پیشنهاد میدادند که جمهوری اسلامی از فعالیت موشکی اش دست بردارد ، شما در برجام بمانید. خب شنییدید که مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان فرمود که باید عزت و عظمت ملت ایران حفظ بشود ؛ بعد هم فرمود بارها گفته بودیم به آمریکا اعتماد نکنید ، این هم نتیجه اش که دیدید اعتماد به آمریکا چه نتیجه ای داد .درباره ی مذاکره با سه کشور اروپایی هم مقام معظم رهبری فرمود که به اینها اعتماد نبایدکرد و برای هر قرارداد باید تضمین ها واقعی و عملی بگیرید.وگرنه نمیشود به این شکل این حرکت را ادامه داد . خود آقای جهانگیری در  یکی از مصاحبه هایش در همین دوسه روز یش گفته بود که : ما با توانمندی داخلی مان ، با جوانان دانشمندمان میتوانیم مشکلات خودمان را حل کنیم ؛ ما نیازی به بیگانه نداریم ، ما از برجام هم بیرون بیاییم از پس خودمان برمی آییم . خب حالا اقرار میکنید که ما این توانمندی را داریم . خب چهار سال ، پنج سال از این توانمندی استفاده نکردید ؛ الآن شما را به خدا بیایید و از این توانمندی استفاده کنید . فقط باز همین حرف و شعار صرف نباشد . آری راستی راستی ما توانمندی داریم . وقتی در سایه ی اینگونه تحریم اینگونه پیش رفتیم ؛ الآن عرض کنم سه شنبه اول خرداد سالروز آغاز محاصره ی اقتصادی آمریکا علیه ایران در سال 1359 است. یعنی 38 سال قبل ، آمریکا شروع کرده بود به تحریم کردن ما . در خلال همان تحریم ما تجاوز دشمن را دفع کردیم و دفاع جانانه و مظلومانه و سرسختانه ی دفاع مقدس داشتیم . پس میتوانیم روی پای خود بایستیم و ادامه ی حیات بدهیم . بله یک قدری سختی دارد ؛ باید چشم بپوشیم از زرق و برق فریبنده ی غربی ها و خارجی ها. ای موحدان و خداباوران و خانواده های مومنی ، بیاییم استفاده ی از کالاهای داخلی را ترویج بدهیم.محصولات داخل را مقدم بداریم . اگر مقدم بداریم معنایش این میشود که کار در کشور رونق بیشتری پیدا کند . اقتصاد در داخل رونق پیدا کند . بیاییم استفاده ی از کالاهای خارجی را صرف نظر کنیم . البته عزیزانی که آن ایام تحصیل ما در عراق حضور داشتند باید یادشان باشد خیلی از کشورها و همین بعثی ها که سر کار آمده بودند ، بلافاصله در و دروازه ی مرزهای هوایی و زمینی را بسته بودند . ورود کالاهای خارجی را ممنوع کرده بودند . ورود و خروج را موردی میبایست دولت اجازه میداد . برای خاطر اینکه میگفتند میخواهیم روی پای خود بایستیم . آنها که بعثی و لامذهب بودند آنگونه ؛ ما که دینداریم ، ما که موحدیم و پیرو مکتب اباعبدالله الحسین هستیم ، سزاوار بود مسئولین برای ورود کالاهای غیرضروری از چند سال قبل اقدام میکردند.جلوی وارد شدن کالاهای غیرضروری را میگرفت. ما داخل این هفته روز بهینه سازی و بهره وری را داریم ؛مومنین صرفه جویی در خیلی از چیزها ما اسراف کاری داریم . در استفاده از این سفره ی نایلونی ؛ مجالس و مراسمی که میشود یک بار پهن میکنند و حاضری می آورند و بعد جمع میکنند و میریزند ، یک بار دیگر پهن میکنند بای غذا آوردن . از اسراف کاری در همه ی زمینه ها ؛ از حتی این دستمال کاغذی ؛ ممکن است بگویید خب مگر چقدر قیمت دارد ؛ خیلی واقعاً اثر دارد اتفاقاً اگر همه ی ملت ایران دست به قناعت و صرفه جویی بزنند ، آنوقت میبینید مصرف ما پایین می آید و تولیدات ما افزایش پیدا میکند . آنوقت است که رونق اقتصادی هم بهتر اتفاق خواهد افتاد . همچنین امروز روز بزرگداشت حکیم عمرخیام نیشابوری و روز جهانی موزه و میراث فرهنگی است . در بعضی از جاها مشاهده میشود آثار فرهنگی قدیمی و آثار تمدن وجود دارد و متأسفانه متأسفانه آدم های کم خرد ، به طمع اینکه شاید گنج داشته باشد میروند دنبال تخریب آثار و ابنیه ، والبته جز زحمت و تحمل سختی ها  و رنج چیز دیگری هم عاید آنها نمیشود . نوعاً و معمولاً چیزی دیگر هم به دست نمی آید ؛ مگر اتفاقی چیزی به دست بیاید . این خود آثار قدیم ، سند تمدن گذشته ، خودش یک ارزش ماندگار است برای نسل های آینده ؛ یک سرمایه برای نسل حاضر و نسلهای آینده است . اهمیت بدهیم حفظ میراث فرهنگی را .

یکشنبه روز ملی جمعیت . نیروی انسانی یک سرمایه است برای کشور . هم باید نفر داشته باشیم و هم باید سعی کنیم برای نفر فرصت اشتغال فراهم کنیم . دولت باید برنامه ریزی در این زمینه ها داشته باشد . برای ایجاد فرصت اشتغال . آماری که مسئولین برای اشتغال میدهند ظاهراً گویا بر این اساس است که اگر یک بنده خدایی رفت دنبال وام و میپرسند برای چه کاری میخواهی ، میگوید میخواهم فلان کار را بکنم ، وام را گرفته رفته برای یک کار دیگر مصرف کرده ، درحالی که کاری و اشتغالی انجام نشده ؛ ولی همان را آمار میکنند که آقا در سال هفتصد هزار شغل ایجاد کردیم ! . ما که میبینیم هرروز خانواده ها مراجعه میکنند ؛ تا چند سال قبل دیپلم و پایین دیپلم بود . الآن متأسفانه آدم میبیند که مراجع لیسانس و فوق لیسانس و دکترا دارد ، ولی بیکار است و منتظر اشتغال است . واقعاً باید برنامه ریزی دولتی باشد ، دقیق و صحیح .

دوشنبه روز اهداء عضو ، اهداء حیات و زندگی به دیگران . گاهی در پی تصادفات مثلاً انسانی کم سن و سال خدای ناکرده جوان و میانسال ، تلف میشود ، به سرعت اگر بعضی از اعضاء او به دیگری انتقال داده بوشد ، ای چه بسا که انسانی در شرف مرگ نجات پیدا میکند . لذا میگویند روز اهداء عضو ، اهداء حیات و زندگی است به دیگران . چهارشنبه سالروز وفات ابوطالب والد مکرم امیرالمومنین که امیرالمومنین علی ابن ابی طالب سلام الله علیه میفرمود : والذی بعثَ محمداً بالحق ، قسم به کسی که پیغمبر را مبعوث کرد ، لَوْ شَفَعَ أَبِي فِي كُلِّ مُذْنِبٍ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ لَشَفَّعَهُ اللَّهُ فِيهِمْ ؛ اگر پدرم از هرکه در روی زمین شفاعت کند ، خدای رحمان شفاعت او را پذیرا خواهد بود . خدمت بزرگی کرد ابوطالب به اسلام و پیغمبر اسلام . از هشت سالگی پیغمبر ، حالا جلوتر از هشت سالگی هم کمک و خدمت میکرد به پیغمبر ؛ اما از هشت سالگی پیغمبر که جدش عبدالمطلب از دنیا رفت ، دیگر تمام و کمال ، نگهداری و  عهده داری پیغمبر با ابوطالب بود . هم از دوران نوجوانی و جوانی و هم در روزگار نبوت و پیغمبری رسول اسلام یاری اش کرد  و محکم و استوار در برابر قریش دشمن ایستادگی کرده بود ابوطالب برای حمایت از پیغمبر . حَشَرَهُ الله مع ابن اخیه محمد . پنجشنبه سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر از اشغال دشمن ، آن عملیات بزرگ بیت المقدس در سال 1361 ، روز مقاومت و ایثار است . پروردگارا عزیزانی که در ان عملیات و تمام طول دوران دفاع از جانشان مایه گذاشتند و به شهادت رسیدند ، ارواحشان را شاد و با اصحاب اباعبدالله الحسین محشور بگردا ن .پروردگارا عزت اهل ایمان را تا ظهور ولی ات محفوظ و مستدام بدار.

((((((((((به تبع هرهفته خطبه های نمازجمعه قائم شهر مزیّن به اسامی شهدای شهرستان است که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت آنها است ))))))))))))))) ؛ نثار ارواح این عزیزان ، صلوات.

{{بسم الله الرحمن الرحیم ؛ والعصر ؛ ان الانسان لفی خسر؛ الا الذین ءامنوا و عملوا الصالحات؛ و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر ؛ صدق الله العلی العظیم}}

پایان خطبه دوم//