مراسم نماز جمعه 11 مهر ماه 1404 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 11 مهر ماه 1404 شهرستان قائم شهر ، با استقرار پایگاه سنجش سلامت و میز خدمت و پاسخگویی مسئولین انتظامی و اداره دامپزشکی شهرستان قائم شهر به مراجعات مردمی آغاز ، و ضمن اجرای جناب آقای رضا قدمی ، و پس از سخنرانی پیش از خطبه ها توسط جناب آقای دکتر بوژمهرانی «رئیس اداره دامپزشکی قائم شهر» ، اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب آقای ارزانیان اقامه ، و خطبه های نمازجمعه این هفته شهرستان توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله علی معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیه شریفه ی 44 سوره مبارکه شوری کلام الله مجید، فرمودند: امیدوارم خدای رحمان توفیق درک و فهم آیات نورانی قرآن را به همه ما مرحمت بفرماید و ما را در پایبندی و التزام عملی به همه‌ی دستورات قرآنی، واجبات ، و ترک محرمات که توفیقی خدایی و توفیقی الهی می‌خواهد موفق بدارد.

 عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به آیات مبارکه سوره شوری کلام الله مجید فرمودند : آیا خدا بی جهت کسی را گمراه می کند؟ نعوذبالله. نسبت گمراه کردنی که خدا به خودش می دهد یعنی چه؟. ببینید نتیجه عمل انسان به منزله بذر است .  انسان کشاورز می‌رود زمین را آماده می کند بذر را می افشاند اما  روییدن دانه ، کار کشاورز نیست ؛ بلکه کار دستگاه خلقت ، قدرت بالغه ی حضرت حق است . ببینید به همین نسبت اعمال انسان مثل بذر محصول دارد. اگر انسان در زندگی مقید به صداقت و راستگویی باشد و هیچ وقتی دروغ نداشته باشد، خدای رحمان این خصلت او را یک نتیجه میدهد. عمل او در پایبندی به صداقت به منزله بذر است ، اما نتیجه را خدا می‌دهد . همان گونه ای که به صورت محسوس داریم نگاه می کنیم بذر‌های مختلف ، گندم ، جو،  برنج، یا حبوبات و هر چه که باشد را کشاورز می‌افکند در خاک ، و به قدرت خدای رحمان روییده میشود و حاصل می‌دهد. عملکرد انسان هم به همین شکل است. اگر عمل عمل گندمی بود محصول هم گندم میشود و اگر عمل جو بوده محصول هم جو می‌شود . پس چون محصول دادن با خداست، لذا اینجا خدا به خودش نسبت می‌دهد که کسی را که خدایش گمراه کند، یعنی اونهایی را که خدا دستوراتی داد ولی خلاف دستورات خدا عمل کردند. خدا گفت دروغ نگو دروغ گفت؛ خدا گفت مردم آزار نباش و خدای ناکرده مردم آزاری کرد؛ انواع چیزهایی که در قرآن نهی شده و خدا فرمود ترک کن و طرف نکرد، یک نتیجه‌ ای عاید او میشود که آن نتیجه قانون خداست و نتیجه حکمت خداست و خدا این نتیجه را برای این عمل و اون ثمره را برای اون بذر قرار داده است ،  لذا نسبت به خدا داده می‌شود که هر که را خدا گمراه کند دیگه هیچ کسی نمی تواند مشکل او را حل کند و دیگر یاری نخواهد داشت . اونهایی که در دنیا ستم به دیگران کردند ، این ستم یک خصلت است و همیشه ستم مال فقط ستمگران انگشت نمای عالم نیست ، بلکه ستم درجاتی دارد و مراتبی دارد و گاهی ممکن است خدای نکرده مرد به همسرش ستم کند، یا کارفرما به زیر مجموعه اش به افراد تحت امرش ستم بکند، یا همسایه به همسایه ستم کند. انواع ستم ها. وقتی که موقع مرگ و همچنین در عرصه محشر ، ظالمین دنیا نتیجه عملکرد خود را می بینند و دارند دریافت میکنند ، میگویند آیا میشود برگردیم و فرصت پیدا کنیم جبران کنیم؟ نه خیر ، فرصت از دست رفت .

ایشان در ادامه بحث تفسیری کلام الله مجید افزودند: هیچ کس در سرنوشت خود محکوم حتمی نیست. گاهی ما به غلط خلافکاری دیگران را توجیه می‌کنیم و می‌گوییم که سرنوشت او این بود و تقدیر او این بود!  نه  خیر این طور نیست . خدا نخواست انسان خلافکار بشه. اما اگر فرصت خلافکاری به کسی نداده بود ، طرف اگر در آن شرایط درست عمل میکرد ، خب او که هنری نکرده بود! باید بتواند خلافکار باشد و اگر در آن شرایط خلاف نکرد ، ممتاز می‌شود . انسان می‌تواند درست عمل کند و اگر درست عمل نکرده مستحق ملامت است .  انسان میتواند روز جمعه به نماز جمعه بیاید و اگر نیامده محروم می ماند و اگر آمده بهره ای دارد. در منابع حدیثی روایات معتبر است که اگر انسان از خانه وضو بگیرد به قصد پیوستن به نمازگزاران مؤمن جمعه حرکت کند و در مسیر راه اگر اجل او برسد و دور از جان همه شما مومنین تصادفی پیش بیاید و یا خدایی نکرده سکته کند ، در مسیر راه اگر اجل  برسد ، ثواب شهید شدن در راه خدا را دارد ، یعنی هم ترازی با ثواب شهدا . او در جبهه نبود و نبرد نکرد ، اما از خانه با قصد قربت برای پیوستن به صفوف نمازگزاران حرکت کرد. اینجا مظهر بندگی خداست و اینجا محل بیان آیات الهی  است . این هدف و این منظور انقدر قداست دارد که اگر کسی در مسیر آسیب ببیند و از دنیا برود ثوابش هم تراز شهید در راه خدا محسوب می شود . خلاصه انسان باید در نظام خلقت فاعل مختار باشد ، یعنی میتواند درست عمل کند و می تواند بلا نسبت نادرست عمل کند. حالا این که هر دو سمت را می تواند ولی اختیار خوبی کرد مستحق پاداش‌ و مستحق تشویق است و اگر خدای نکرده بد عمل کرد استحقاق مذمت و ملامت را داشته باشد.  به قول شاعر که  میگفت : این که گویی این کنم یا آن کنم ، این دلیل اختیار است ای صنم .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی بااشاره به سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه«س» فرمودند: شرایطی آن ایام به گونه ای بود که هارون الرشید یک شب دستور داد هفتاد تن از بنی هاشم یعنی سادات را سر بریدند و جسد ایشان را داخل چاهی افکنده بودند . در چنان شرایطی که می‌خواستند بنی هاشم را مقطوع النسل کنند ،  ریشه ی بنی هاشم را بزنند ، در چنان شرایطی آقا موسی بن جعفر«ع» اولاد بحمدالله فراوانی داشتند ، که عمده سادات سلسله ی نسبشان به آقا موسی بن جعفر«ع» برمی گردد . ظاهرا علی التحقیق فرزندان آقا موسی بن جعفر سی و شش نفر بودند. حالا اختلاف نقل هم هست ولی این نقل اعتبار بیشتری دارد. اونوقت در میان این سی و شش نفر، آقا امام رضا«ع» جانشین پدر امام معصوم حجت خدا . در سال دویست هجری، مأمون پسر همان هارون ملعون فرستاد آقا امام رضا«ع» را از مدینه آوردند برای مرو ابتداءً؛  چرا؟ برای خاطر که آوازه ی نارضایتی مردم حجاز عراق به گوشش میرسید ، مخصوصاً یمن . ترس این که اینها اگر دور آقا امام رضا جمع بشوند ممکن است قیامی بکنند ممکن است حرکتی داشته باشند. خواست رهبر را از اینها بگیرد . محور را از اینها بگیرد. امام رضا «ع» را آورد . نه این که امام رضا خواسته باشد مسافرت کند به ایران. هرچند البته عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. عزتی برای ملت ایران شد. مرقد مطهر آقا امام رضا در خراسان. اما دشمن با یک هدف دیگری آورده بود. حالا که امام رضا«ع» در سال دویست هجری از مدینه حرکت داده شد به سمت خراسان آورده شد ، سال 201 در میان همه فرزندان آقا موسی بن جعفر«ع» فاطمه معصومه«س» پیش قدم برای مطالبه امامت و ولایت شد . فرزندان دیگر پشت سر آمدند و بعضی را شهید کردند بین راه . خود احمد ابن موسی شاه چراغ در شیراز بعد از فاطمه معصومه حرکت کرد. فاطمه معصومه به مقصد خراسان اما در مسیر راه به ساوه که رسید بیمار شد. خوب آوازه قم را داشتند. قم واقعا پیش قدم بود خود قم. بزرگانی در قم در طول تاریخ زیستند. اگر قمی ها نبودند آثار دین محو می‌گشت . وقتی که فاطمه معصومه در ساوه بیمار شد پرسید که از اینجا تا قم چقدر فاصله است؟ گفتند ده فرسخ. به همان همراهانی که داشت دستور داد که من را به سمت قم ببرید. آوردند به قم. مرد بزرگی به نام موسی ابن خزرج ، استقبال کرد چون خبردار شده بودند قبل از ورود حضرت معصومه به خود آبادی قم؛  آمدند به استقبال و 17 شبانه روز فاطمه معصومه میهمان اینها بود و بعد از 17 روز از دنیا رفت؛ اما این نکته را عرض کنم که عظمتی را  که فاطمه معصومه دارد شکستن جو وحشت و اختناق بود. شیعیان علاقه مند بودند به امام رضا ، اما جرئت نمی‌کردند از حجاز از مدینه از کوفه بیایند برای دیدن آقا امام رضا . خطر داشت . ولی فاطمه معصومه اول کسی بود که حرکت کرد که هم موجی ایجاد کرد حرکت او و هم تقدیر الهی شد که در قم از دنیا برود و آنجا دفن شود و بعد از هزار و چند صد سال ، برکت موج انقلاب اسلامی از قم برخاست. بزرگان در قم تربیت شداند همچون امام راحل و همچون بزرگان دیگر. عمه سادات سلام علیک، روح عبادات سلام علیک. عمه سادات بگو کیستی، فاطمه یا زینب ثانی استی.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائم شهر ضمن اشاره به روز نیروی انتظامی و روز تقدیر از زحمات و خدمات طاقت فرسای نیروی انتظامی در یکشنبه پیش رو افزودند: واقعا در این جنگ دوازده روزه سیبل هدف دشمن ، سه چهار مرکز بود و یکی از آن مراکز نیروی انتظامی بود . می‌خواستند نیروی انتظامی را از کار بیندازند . کار نیروی انتظامی کار واقعا پر مشقتی است. مقابله با اشرار و مقابله با کسانی که نه خدا را می‌شناسند و نه قانون را می‌شناسند در حالی که می‌توانند بشناسند اما عمدا نمیخواهند معرفت داشته باشند. امیدواریم که خدای رحمان امنیت جامعه ما را با حضور نیروهای انتظامی ، نظامی ، بسیج ، و همه و همه محفوظ و مستدام بدارد ان شاءالله. به این عزیزان اجر بزرگ عطا بفرماید ان شاءالله . در این جنگ دوازده روزه واقعا یکی از اهداف جدی دشمن نیروی انتظامی بوده ، ولی الحمدالله آسیب دیدیم ، ولی آنچنان که  آنها می‌خواستند بحمدالله اتفاق نیافتاد. آنها می‌خواستند نیروی انتظامی از کار بیفتد، آنها می‌خواستند سپاه ما از کار بیفتد، ولی بعد از ترور فرماندهان نظامی ما، به سرعت با تدبیر رهبری جایگزین معرفی  و خلأ پر شده و اقدامات متقابل مردانه و شجاعانه ای اتفاق افتاد که در نهایت بعد از دوازده روز خودشان دست بالابردند و آتش بس درخواست کرده بودند. امیدواریم که خدای رحمان این رعب و وحشت را به دل دشمنان همچنان نگه بدارد ان شاءالله.

در قسمت پایانی خطبه دوم ،  اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت، و در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت آیت الله معلمی و تکبیر نماز و ادعیه با نوای جناب آقای محمد مهدی قربانی اقامه شد.

گفتنی است در بین الصلاتین جمعه و عصر ، جناب سرهنگ نبوی«فرماندهی انتظامی شهرستان قائم شهر» به ایراد بیاناتی کوتاه پرداختند.

همچنین در این مراسم ، از منادی جمعه شهرستان ، جناب آقای محمدمهدی قربانی ، به پاس کسب مقام دوم کشور در مسابقات دانش آموزی ترتیل کلام الله مجید ، تجلیل به عمل آمد.