متن خطبه های نمازجمعه 8 تیرماه 1397 شهرستان قائم شهر – خطیب: ابوالشهیدین آیت الله معلمی

wddf_img_6561.jpg

خطبه اول:
دانلود فایل با لینک مستقیم
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم  الحمدلله رب العالمین الصلوة و السلام علی سید النبیّین حبیب اله العالمین ابالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عترته و اهل بیته اجمعین.  قال الحکیم فی کتابه الکریم بسم الله الرحمن الرحیم «الرحمن/ علم القرآن / خلق الانسان/ علمه البیان/ الشمس والقمر بحسبان» امیدواریم خدای رحمان توفیق درک مفاهیم قرآن را به همه ما ارزانی بدارد و ما را در عمل و پایبندی به موازین قرآن موفق بگرداند. در این مظنه استجابت دعا همه ما را مشمول رحمت و مغفرت و آمرزش خود قرار بدهد. گذشتگانمان را بیامرزد. بیمارا ن را شفا عطا کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد (ص).

مستحضرید که از آغاز سوره «الرحمن»، شاید پنج جلسه در پنج خطبه مسائلی را به عرض رساندیم و امروز رسیدیم به این آیه شریفه «الشمس و  القمر بحسبان» چهارمین نعمت از مواهب بزرگ الهی، خورشید و ماه است. اولین نعمت  تعلیم قرآن در این سوره مطرح بود. دومین اصل خلقت و سومین «علمه البیان» و چهارمین «الشمس و القمر بحسبان». خیلی مهم است خلقت خورشید و ماه. عظمتی دارد. اثری دارد برای کل دنیای ما و برای کل منظومه شمسی. بدون نور و حرارت خورشید اصلاً زندگی نه در زمین و نه در منظومه شمسی مقدور نخواهد بود.نور و حرارت از خورشید است و البته بخشی از ماه. پیدایش و رشد گیاه در روی زمین، اگر از یک سمت رطوبت نباشد و از سمت دیگر حرارت نباشد گیاهی نمی‌روید و رشد نمی‌کند. بارش باران نتیجه تابش خورشید بر صفحه اقیانوسهاست. اگر خورشید نتابد و آب دریا تبخیر نگردد و در نتیجه در مواجهه با هوای سرد مبدل به ابر نشود و اگر باد پیدا نشود باران نمی‌بارد. در پدید آمدن همه اینها خورشید مؤثر است.بعد از آن که این مقدمات فراهم شد برای رشد نبات تابش خورشید و رطوبت زمین نیاز است. در کنار نعمتهای بزرگ ماه و خورشید را خداوند ذکر کرد برای اینکه منافع فراوانی دارند. علاوه برآ«که ماه چراغ شب است و شمارش ایام ماه با باریک بودن هلال و رشد هلال شناسایی می‌شود که اصلاً مبنای عبادات شرعی ماه همین گردش خورشید و گردش ماه است.روزه را با دیدن ماه آغاز کن و با دیدن ماه شعبان به پایان ببر. جذر و مد دریا. اگر این امر نباشد چه اتفاقی می‌افتد.دریاهای بزرگ در اثر این پدیده آب دریا حرکت می‌کند و متلاطم می‌شود، اگر آب در یک جایی ول اینکه زیاد باشد ساکن باشد متعفن می‌شود و دیگر امکان زیست در آن آب برای جانداران وجود نخواهد داشت. الله اکبر. بوسیله باد گاهی حرکت می‌کند و اگر باد نباشد توسط جذر و مد که نتیجه تابش ماه است و جاذبه ماه بر زمین این اثر را می‌گذارد که هر ماه یک مرحله به سمت ساحل بالا بیاید و یک مرتبه  به سمت اقیانوس حرکت کند تا از آن تعفن و گندیدگی نجات پیدا کند و شرایط زیست جانداران زنده تداوم پیدا کند. حرکت ماه به دور زمین و حرکت زمین به دور خورشید. حرکت در حرکت.«الشمس و القمر بحسبان». خورشید و ماه حساب معینی دارند. کلمه «حسبان» مصدر است. حساب داشتن یا حساب کردن. خورشید و ماه حساب دارد.اگر امروز صبح کسی طلوع خورشید و غروب را رصد می‌کرد و سال دیگر در همین روز این کار را بکند می‌بیند در همان ساعت و لحظه خورشید طلوع و غروب خواهد کرد. گردش خورشید و ماه فصول چهارگانه سال را برای ما پدید می‌آورند. برای صاحبان خرد در خلقت آسمان و زمین و اختلاف در پیدایش شب و روز نشانه هایی است که بیاندیشند و تعقل کنند در این کار. فاصله ماه و زمین و خورشید با زمین چقدر است. این فاصله در طول سال تغییر می‌کند و همین فاصله فصلها را فراهم می‌سازد. سال قمری 354 روز و سال شمسی 365 روز  و یک چهارم روز خواهد بود. خلاصه اگر حساب در حرکت خورشید و ماه نباشد منجم از کجا می‌تاوند پیشگویی کند چند ماه یا چندسال دیگر در فلان روز آفتابگرفتگی پیش خواهد آمد. این غیب گویی نیست، بلکه دانش ریاضی و نظم داشتن حرکت خورشید است.از نظم حاکم بر اجرام سماوی باید درس بگیریم. خورشید و ماه در کار خود موفق هستند چون در حر کات خود نظم دارند و اگر من و شما در حرکت و کار و زندگی خودمان نظم عاقلانه و متشرعانه داشته باشیم یعنی بر موازین عقل و شرع حرکت بکنیم. اگر نظم نظم دینی باشد آن وقت مشکلات در جامعه یا پدید نمی‌آید یا بسیار اندک خواهد بود.

بسم الله الرحمن الرحیم ؛ والعصر ؛ ان الانسان  لفی خسر ؛ الا الذین ءامنوا و عملوا الصالحات ؛ و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر؛ صدق الله العلی العظیم ؛

پایان خطبه اول//

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خطبه دوم:
دانلود فایل با لینک مستقیم
اللهم صلّ علی محمد و آل محمد ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.صلوات…

بارد دیگر خود و همه ی شما برادران و خواهران را به تقوای الهی تأکید و سفارش دارم .تقوا یعنی خدا را فراموش نکردن ؛ تقوا یعنی واجبات دینی را به جا آوردن . تقوا یعنی گناه را ترک کردن . تقوا یعنی منظم زندگی کردن ، و شاقول نظم انسان ، آیات نورانی قرآن باشد . بر موازین قرآن حرکت کردن یعنی تقوا . بر موازین آموزه های اهل بیت عصمت و طهارت حرکت کردن ، یعنی تقوا .

تشکر میکنم از صحبت های بسیار خوب و ارزنده ی برادر فاضلمان ، ریاست محترم دادگستری شهرستان قائم شهر ؛ ما هم امیدوریم که ان شاءلله در آینده ی نزدیک ، فرصت بیشتری در اختیار ایشان قرار بگیرد .

اوضاعی را که این ایام ، ما در آن گرفتاریم.خلاصه در یک حد و بخشی موجب نگرانی عمومی را فراهم کرد ، افزایش تصنّعی قمت ها که متأثّر از قیمت دلار شده است میباشد . این قضیه زمینه اش چیست؟ ، از کجا آغاز شده ؟ ، واقعاً آدم را به یاد آن روایت و حدیثی می افکند که شب ولادت پیغمبر ، ابلیس یعنی شیطان بزرگ ، وحشت زده شده بود ، احساس کرد در عالم یک دگرگونی ایجاد شده بود . فریاد کشید و پیاده نظام و اصحاب و یاران خود را جمع کرد و مأموریت داد بروید ببینید چه خبری است و چه اتفاقی افتاد . آنها رفتند و نتیجه ای نگرفتند ، خود وارد صحنه شد و به حریم حرم نزدیک شد . جبرئیل او را راند ، پرسید که جبرئیل بگو ببینم چه اتفاق افتاد . جبرئیل گفت امشب آن پیمبر خاتم ، آن کسی که دین او عالمگیر خواهد بود ، او به امر الهی به دنیا آمد . ابلیس پرسید که آیا در وجود او سهمی ، حقی به نفوذ و گمراه کردنش دارم ؟ جبرئی فرمود نه . در وجود او نه . ابلیس گفت که در وجود اصحاب و یارانش چگونه؟ جبرئیل گفت که بله ، در وجود اصحابش میتوانی نفوذ کنی.  ابلیس برگشت و گفت که راضی شدم . خشنودم . ببینید ، شیطان بزرگ روزگار ما ، ابلیس روزگار ما رئیس جمهور آمریکا است از ابتدای پیروزی انقلاب تا الآن . این آدم نفهم  رئیس جمهور فعلی آمریکا ، سابق یک آدم معمولی نفهم بود ، اما الآن در رأس قدرت یک کشور استکباری سلطه جو به نام آمریکا قرار دارد . آمریکا با پدید آمدن انقلاب اسلامی ایران ، همانگونه ای که شیطان شب ولادت پیغمبر مظطرب شده بود ، استکبار جهانی ، آمریکا هم با پیروزی انقلاب به اظطراب افتاد ؛ و همواره در صدد نفوذ است . در صدد آسیب زدن است . حالا که از برجام به قول خودشان ، خودشان را خارج کردند ، توقعشان این بود که دولت ایران ، ملت ایران ، منفعلانه التماس کنند ، مذاکره ی جدیدی را و جلب رضایت شیطان بزرگ ، حالا به تعبیر بعضی ها کدخدای عالم را بنماید . اما این خیال خام خام خود را دریافتند که محال است.دیدند که ملت و دولت ایران ، تحت اشراف امامت و ولایت با صلابت خَلَف صالح امام ، با صلابت ذرّیه ی پاک رسول خدا ، مقام معظم رهبری ، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ؛ با صلابت امامت و امت ، استوار ایستاده اند ، با این استواری و صلابت که مواجه شدند ، قنائت میکنند به آسیب زدن ، به وسیله ی عوامل نفوذی که دارند . غافلند از اینکه امت با کسب بصیرت ، ایستادگی خواهد کرد ، با بصثیرت خود ، دشمن را و شیوه های دشمن را میشناسد ، و در چنین شرایطی وظیفه ی خود را هم به خوبی احساس میکند و دریافت میکند ؛ البته مقام معظم رهبری هم فرمود دستگاه قضا باید با مختل کنندگان امنیت اقتصادی برخورد کند ؛من عرض کنم محضرتان که حقیقتاً مفسدان اقتصادی درواقع محارب با خدا و دین خدا هستند ، و حقشان هم اعدام است ، و دستگاه قضا نباید کوتاه بیاید .

به مناسبت هفته ی قوه قضائیه ، دیداری داشتند رئیس قوه قضائیه و جمعی از مسئولین قضایی با مقام معظم رهبری ؛ مقام معظم رهبری در  آن دیدار فرموده بودند: برای برخورد با مفسدان اقتصادی ورود کنید و فعال باشید ، باید واضح و مؤثّر در مقوله ی مبارزه ی با فساد اقتصادی قاطع و صریح باشید . اگر دستگاه قضا در اداء وظایف خود در برخود با متخلفین ، در اداء وظائف خود در قضاوت به حق و احقاق حق و کوتاه کردن دست ظالمین و متجاوزین به حقوق دیگران ، و احیاء حق ضایع شده ی مظلومان به خوبی عمل بکند ، مردم از حاکمیت خرسند و راضی خواهند بود؛ و اگر وظایف خود را خدای ناکرده ناقص و بد عمل کند ، مردم از حاکمیت ناخورسند خواهند بود . یک قاتل بی رحم که چند جوان حافظ امنیت را به قتل رسانده بود ، آن درویش نمای داعشی ، سوار بر اتوبوس ، آگاهانه و به عمد حمله آورد به سمت نیروی انتظامی  سه تَن از جوانان بسیار پاکباخته ، بسیار شریف ، مومن ، فداکار ، از نیروی انتظامی را به شهادت رسانده بود . حالا در یک روَند عادلانه ، در یک فرایند قانونی منصفانه ی چندماهه به جرم او رسیدگی شده و مقام معظم رهبری فرمود که اجرای حکم قصاص شده به حق ، ولی این قاتل داعشی را مظلوم معرفی میکنند و قوه ی قضائیه را ظالم جلوه میدهند . اینها مدعیان دروغین حقوق بشرند . این حقوق بشر آمریکایی یعنی این.لذا این بود که امام راحل میفرمود : آمریکای جنایتکار و ترورست پروَر ، مدعی حقوق بشر شده است.یعنی مظهر جنایت است امریکا . تروریست ها را می سازد و پرورش میدهد ، اما معذلک ادعای حقوق بشری میکند . حالا در همینجا من باید عرض کنم که دستگاه قضا ، از جمله وظایفش همین است که پرونده های کلان فساد مالی ، که در دستگاه های دولتی یا در شهرداری ها یا در هرکجا اتفاق می افتد ، رسیدگی میکند ، سزاوار است در نهایت پایان کار حکم صادره را هم به اطلاع مردم برساند . مثلاً مطرح میوشد که برادر فلان مسئول متهم مالی بوده ، دستگیر شده ، پرونده اش در دست اقدام است . بعد یک مدتی ساکت.خب در اذهان عمومی واقعاً سوال دارند که چه شده آخر ؛ به کجا رسیده شد ، بله ممکن است رسیدگی زمان ببرد ؛ اما در نهایت و در پایان رسیدگی اگر اعلام بشود یک آرامشی برای جامعه خواهد بود . یا مثلاً یک دستگاه دولتی و سازمان و شهرداریی تخلف کلان از او مطرح میشود و رسانه ای میشود ، خلاصه افکار عمومی منتظرند ببینند که دستگاه قضایی چگونه برخوردی با اینگونه مسائل خاهد داشت.رئیس جمهور محترم ما در همایش قوه ی قضائیه ، صحبتی داشتند . از جمله ی مطالبش این بود که فرودند هرکس امید مردم را بشکند ، در مسیر دشمن عمل میکند.این حرف حرف درستی است .اما حالا عرض میکنیم ، دستگاه هایی که در عمل به وظایف خود ضعف دارند ، وعده هایی که میدهند خلاف آن وعده ها تحقق پیدا میکند ، آیا اینها امید مردم را نمیشکنند؟درباره ی قمیت ارز ، قبل از تحویل سال ، چه گفته میشد؟ مسئولان چه میگفتند؟ حالا چه اتفاقی افتاد؟ اینها موجب بدبینی مردم و ناامیدی مردم نمیشود؟ آقای رئیس جمهور محترم ، فرمودی هرکس امید مردم را میشکند در مسیر دشمن است ؛ پس یک قدری خانه تکانی کن ؛ اطراف و دور و بری های خودت را هم ببین ، آنها هم اگر با عملشان و حرفشان به امید مردم آسیب میزنند ، آنجا هم یک اقدامی از شما ببینیم . یک جا فرمود آقای رئیس جمهور که مردم در نیازمندی های روزانه مشکلی نخواهند داشت . یک جای دیگر هم فرمود نباید برای غذا و دارو دغدغه داشته باشیم .اما این افزایش قیمت ها سبب این شد که بعضی از داروها کمیاب شود و گرانقیمت شود . اینها چه؟ اینها مشکل نیست؟ آیا اینگونه وعده ، امید مردم را آسیب نمیزند؟ آقای رئیس جمهور ، در شرایطی که اینهمه تأکید میشود بر استفاده از کالای داخلی ، متأسفانه شما با لباس ورزشی غیر ایرانی ظاهر میشوید ، امید شکنی نمیشود؟ ؛ شما را به خدا قدری ترحّم کنید ؛ ترحّم به حال خود ، ترحم به حال ملت ، ترحم به حال اسلام و انقلاب و خانواده های داغ دیده. برای ایجاد امیدواری بهتر است حداقل یک خانه تکانی در دولت صورت بگیرد ؛ مجلس که متأسفانه نتوانستاستیضاح ها را به سرانجام برساند ؛ حالا خود رئیس جمهور میتواند کاری بکند تا مردم بهتر به آینده امیدوار بشوند . و انتظاری که جامعه دارد یک تحول ، یک برخورد جدی ، هم در مفاسد اقتصادی ، هم در برخورد با مفسدان ؛ من آن جمله ای را که قبلاً عرض میکردم ، در پایان می بایست این را میگفتم که ، اینهایی که آمدند چندهزار سکه خریدند ؛ اینهایی که آمدند چقدر دلار خریدند و انباشت بکنند و قیمت را بالا ببرند ، اینها همان عوامل شیطان و عوامل ابلیسند ؛ اینها همان پیاده نظام دشمنند  ؛ اینها همان محارب با خدا ، مفسد فی الارض هستند و واقعاً اینها سزاوار اعدامند . میدانید چرا؟ برای خاطر اینکه نتیجه ی کار اینها میخواهد اعتبار جمهوری اسلامی را بشکنند . اعتبار این انقلاب ، که حاصل خونهای انسان های پاک است.توقع از خود دولت ، بیشتر است ، از آنچه که تا به امروز عمل شده ، و اتفاق افتاده است .

مناسبت هایی که دارد ، امروز روز مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی است . چند سال قبل مقام معظم رهبری فرمود ما برای گسترش صنایع دفاعی ، محدودیت هایی قائل هستیم . ببینید ، صنایع دفاعی یعنی ابزاری داشته باشیم در برابر دشمن از خود دفاع کنیم . اما سلاح های شیمیایی نه تنها دشمن را آسیب میزند ، بلکه فضا را تا شعاع چندین کیلومتری آلوده میکند و آن فضا آدم کش میشود؛ آن فضا حیوان کش میشود ؛ آن فضا نبات کش میشود . یعنی نباتات را هم میسوزاند . لذا مقام معظم رهبری فرموده بود ما برای گسترش صنایع دفاعی محدودیت هیای قائل هستیم و سلاح های کشتار جمعی همچون سلاح شیمیایی و سلاح هسته ای ، بر اساس مبانی اعتقادی دینی ما ممنوع هستند . آنهایی که سلاح شیمیایی را در اختیار صدام گذاشته بودن ، آن وقت مقابل ما مدعی حقوق بشر میشوند . آنهایی که سلاح هسته ای را به کار بردند ، بر علیه مردم ژاپن ، حالا بر علیه ما مدعی حقوق بشر میشوند .

یکشنبه سالروز جنگ خندق ، جنگ احزاب است . احزاب یعنی بت پرستان مکه ، یهودی ها ، مسیحی ها ، لائیک ، دهری ، همه با هم کنار هم دست در دست هم به جنگ پیغمبر رفتند . مثل همین الان که آمریکا سعی میکند یار بگیرد و اروپایی ها را هم بکشاند . آنوقت در داخل ،بعضی ها مرعوب میشوند ، میگویند که اگر ما این fatf را تأیید نکنیم ، ما را متهم میکنند ما در برابر جامعه جهانی ایستادیم . این قرارداد نوعی این است که آدم دست خودش را ببندد و به دست دشمن بدهد ، که بگوید اگر دستم را نبندم دشمن بر سرم میزند . خب مرد باش و دستت را نبند تا ذلیل دشمن بشوی ؛ اگر دشمن سرت را زده ، تو مردانه کشته شدی.خدارحمت کند شهید مدرس عظمت تاریخی که پیدا کرده بود همین نکته بود ؛ یک اولتیماتومی روسیه داده بود ، که دولت ایران تسلیم بشود در برابر او . خیلی از نمایندگان مجلس هم آنوقت کوتاه آمده بودند . مدرس در آمد و گفت که اگر بناست کشته بشویم چرا با دست خود زمینه ی قتلمان را فراهم کنیم ؟ بگذارید مردانه مقاومت کنیم و به دست دشمن کشته بشویم ؛ آنجا مردانه کشته شدیم . نه ذلیلانه . گاهی آدم خودش را ذلیلی میکند و کشته میشود و از بین هم میرود ، ولی هیچ ثمره ای هم ندارد . اما اگر مقاومت کند و در مسیر مقاومت کشته بشود ، نزد خدا زنده و مرد تاریخ بشریت خواهد بود . خنگ خندق بود و خوشبختانه در همان جنگ امر بن عبدود ، که وَد اسم یک بتی بوده است ، امر را که هزار سوار در مقابل او یک تنه نمیتوانستند مقاومت کنند ، امیرالمومنین او را از پای درآورده بود . به این مناسبت این روز روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در تقویم ما نامگذاری شده است . همچنین سالروز عملیات کربلای یک و آزادسازی مهران ، و روز صنعت و معدن .هم صنعت را متأسفانه تضعیف کردیم ؛ و هم کار معدن را . دوشنبه سالروز شهادت شهید صدوقی ، چهارمین شهید محراب در سال 61 ؛ سه شنبه سالروز حمله ی ددمنشانه ی ناوگان آمریکایی جنایتکار به هواپیمای مسافربری با دویست و نود و هشت مسافر بی گناه و بی سلاح . برای اینکه ملت را بترسانند و دولت را ساقط کنند ، آمریکایی های جنایتکار این کار را کردند ، باز مدعی حقوق بشرند و حتی یک عذرخواهی هم نکرده بودند . این روز روز افشای حقوق بشر و همچنین روز ارتحال مرزبان حریم ولایت ، محقق بزرگ زحمت کشیده ، مرحوم علامه شیخ عبدالحسین امینی ، صاحب کتاب وزین و گرانسنگ الغدیر . روز پنجشنبه روز قلم . همچنین مناسبت سالروز وفات عبدالعظیم حسنی ، همین شاه عبدالعظیم در ری ، از نوادگان امام حسن مجتبی «ع» با چهار واسطه ؛ پدرش عبدلله بود ، جدّش علی ؛ جدّ بالاترش حسن ، جد بالاترش زید و فرزند امام حسن مجتبی . نه تنها سید بوده ، اینهمه منزلت پیدا کرد ، بلکه سید صاحب عمل صالح ، سید باتقوا و وارسته بود . سید شایسته ی سیادت بود ، لذا میبینید ، در طول تاریخ ، مرقد مزار اهل ایمان باقی مانده است .

((((((((((به تبع هرهفته خطبه های نمازجمعه قائم شهر مزیّن به اسامی شهدای شهرستان است که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت آنها است ))))))))))))))) نثار ارواح این عزیزان صلوات .

{{بسم الله الرحمن الرحیم ؛ والعصر ؛ ان الانسان لفی خسر؛ الا الذین ءامنوا و عملوا الصالحات؛ و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر ؛ صدق الله العلی العظیم}}

پایان خطبه دوم//