خطبه های نمازجمعه بیست و هفتم فروردین نود و پنج قائم شهر – ابو الشهیدین آیت الله معلمی

IMG_8738

خطبه اول:

اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم؛ سلامٌ علیکم جمیعاً و رَحمَةُ اللهِ و برکاتُه… ؛ أعوذُ بِلّله مِنَ الشَیطانِ الرَّجیم . بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ . لا حولَ وَلا قُوَّةَ إلّا بِللّه ألعَلی العَظیم . حَسبُنَا الله وَ نِعمَ الوَکیل ، نِعمَ المولَی وَ نِعمَ النّصیر . الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ . ألصّلاةُ وَ السّلامُ عَلی سَیِّدِ النَّبیین ، حَبیبِ إلهِ العالَمینَ أبِی القاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد و علی عِطرَتِهِ وَ أهلِ بَیتِهِ أجمَعین .

قال الحکیمُ فی کِتابِهِ الکَریم: {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ؛ إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ؛ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ؛ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوّاباً }}

امیدواریم که خدای رحمان در برابر مواهب فراوان و نعمت های عیان و پنهان خود نسبت به همه ی ما ، توفیق شکرگزاری ، توفیق حمد و تسبیح ، مخصوصاً توفیق استغفار را به همه ی ما مرحمت فرماید ، دعاهای مان را مستجاب بگرداند ، گذشتگانمان را بیامرزد ، بیماران را شفا عطا کند ؛ گرفتاری از همه ی اهل ایمان برطرف سازد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد .

مستحضرید که هفته هاست در خطبه ی اول ، با استفاده از این سوره ی مبارکه ، درباره ی حمد خدا ، تسبیح خدا ، سه دستور و سه فرمان داد ذات اقدس اله در این سوره ؛ {{فسبّح}} پس تسبیح بگوی ، ««سبحان الله»» منزّه دانستن ذات اقدس اله از هر عیب و نقص ؛ حمد گفتن او ، و درنهایت استغفار ؛ حالا امروز راجع به استغفار ؛ دو روایت را تقدیم محضر شما مومنین مینمایم. آیات فراوانی در قرآن ، یعنی متجاوز از پانزده سوره ی قرآن راجع به استغفار آیه دارد ؛ جمعاً و مشتقّاتش ؛ و مزیداتش ؛ بیش از سیصد آیه در قرآن در موضوع استغفار ؛ حالا میرسیم که چقدر اهمیت دارد ؛ و ارتباط خوبیمیدهد انسان را به ذات اقدس اله . در سوره ی نساء : {{ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ}} اگر آنان ، بندگان ، مومنین ، ستم کرده باشند بر خویشتن ، یعنی حق الناس را استغفار تنها کارگر نیست . حق الله و ستم بر خویشتن ؛ {{ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاءُوْكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ}} آمدند از خدا مغفرت بخواهند ، ورسول خدا هم واسطگی کند ، رسول خدا هم برای آنها آمرزش بخواهد ، {{  لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحیماً}} خدا را می یابید توبه پذیر ، خدا را می یابید رحیم و مهربان ؛ سوره ی نساء ، آیه ی شصت و چهار ؛ باز در همین سوره ی نساء قرآن ، آیه ی صد و شش :{{ وَاسْتَغْفِرِ الله‌َ}} اصلاً خدا به پیغمبر خطاب میکند ، پیغمبر گناه ناکرده را استغفار کند ؛ {{ وَاسْتَغْفِرِ الله‌َ إِن‌َّ الله‌َ كَان‌َ غَفُورَاً رَحِيمَاً }} به درستی که خدا آمرزنده و مهربان است ؛ برای گناه ناکرده ، رسول خدا مأموریت پیدا میکند به استغفار ؛ استغفار هم طلب آمرزش است ، هم پناه بردن به ذات اقدس اله است ؛ باز در آیه ی صد و ده ، همین سوره ی نساء :{{ وَ مَنْ یَعْمَلْ سُوءاً أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ }} هرکه بد کرده باشد ، به خویشتن ستم کرده باشد ، {{  ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللّهَ}} آنگاه مغفرت بخواهد از خدا ، {{ یَجِدِ اللّهَ غَفُوراً رَحیماً}} خدا را آمرزنده ، رحیم می یابد ؛  از خاتم انبیاء ، پیامبر عظیم الشأن اسلام ، محمد مصطفی ، دو تا بیان ، یکی کوتاه و دیگری قدری طولانی عرض میکنم.
«« مَن أنعم الله  عَزَّ وَ جَل ، علیه نعمتاً»» کسی که خداوند یک نعمتی به او داد ، ««فَلیَحمِدالله»» خدا را حمد بگوید ، نعمت را از خدا بداند ، موفقیت زندگی خود را از خدا بداند ، موفقیت تحصیل ، موفقیت کار ، موفقیت مدیریت ، هرکجا توفیقی به دست آورد از خدا بداند ، برای اینکه ثرمایه را ، عقل باشد ، استعداد باشد ، توان جسمی باشد ، همه ی اینها داده ی خدای رحمان است ، ««وَ مَن استَعَرّض»»اگر روزی اش به کندی میرسد ، روزی اش کم شده ، ««فَلیَستَغفر الله»» برای اینکه روزی افزایش پیدا کند ، برای اینکه گشایش در زندگی ایجاد بشود ، برکت در کسب و کار نمایان بشود ، استغفار به درگاه خدا ؛ ««وَ مَن حَزَنَهُ اَمرٌ»» اگر کسی از کاری دلگیر شد ، ««حَزَنَهُ»» محزون ساخت او را کاری ، امری ، ««فَلیَقُل »» پس بگوید : «« لا حول ولا قوّة إلّا بلله»»؛ هم حمد خدا ، هم استغفار ، هم لا اله الّا الله ؛ استغفار و حوقَله ، وَ لاحَولَ وَ لا قُوَّةَ إِلّا بِاللّه ، وتحمید.  واما بیان دیگر ، آقا امام صادق سلام الله علیه ، از پدر و پدران از امیر مومنان ، او از رسول خدا «« قال رسول الله لأصحابه: »» پیغمبر خدا برای اصحابش روزی فرموده بود : ««أ لا اُخبرکُم»» آیا نمی خواهید خبرتان بدهم ؟ آیا خبرتان بدهم شما را یا نه؟ ««أ لا اُخبرکُم بِشَیءٍ اِنْ اَنـْتُمْ فَعَلْتُموهُ  »» به چیزی که اگر شما آن کار را انجام بدهید ، «« تَباعَدَ الشَّيْطانُ مِنْـكُمْ كَما تَباعَدَ الْمَشْرِقُ مِنَ الْمَغْرِبِ»» اگر این کار را انجام بدهید ، شیطان به فاصله ی مشرغ زمین تا مغرب زمین از شما دور میشود ؛ همه مشتاق شدند ، اصحاب پیغمبر بدانند چه کار باید بکنند؟ چیست. ««قالو بَلا»» ««قال:  الصَّوْمُ يُسَوِّدُ وَجْهَهُ »» چند تا کار را مومن باید پیگیر باشد ، مراقب باشد ، اول فرمود روزه ، مطلق رزه ؛ چه روزه ی ماه رمضان که واجب است و دین است ؛ چه روزه ی ماه رجب ، و شعبان که مستحب است و فضل است ؛ ثمره ی روزه یکسان است ؛ نتیجه ی روزه یکسان است ؛ ماه رمضان دِین است ، غیر ماه رمضان هم فضل است . مثل نماز ، چه بسا که نماز شب ، با آنکه مستحب است ثمره ی بزرگتر بار بیاورد برای مومن از نماز یومیه ی واجب ؛ فرمود:««  الصَّوْمُ يُسَوِّدُ وَجْهَهُ »»روزه چهره ی شیطان را سیاه میسازد .خب چهره سیاه شده نمرده ، از فعالیت نیافتاده ؛ شرمگین است ، یا غضبناک است و از غضب چهره ی او سیاه میشود که چرا این مومن به روزه روی آورد . یکی از وسیله ی نجات ،روزه است ، شیطان نمیخواهد . کما اینکه شیطان بزرگ ، آمریکا ، هرچه که وسیله ی موفقیت ملت ایران ، ملت انقلابی ، ملت مقاوم ، باشد ، آنها نمیخواهند ، خشمگین میشوند ، چهره شان برافروخته میشود ، در هم کشیده میشود ؛ «« وَ الصَّدَقَةُ تَـكْسِرُ ظَهْرَهُ »» صدقه دادن به یاد فقرا بودن ، فقرا را رسیدگی کردن و کمک کردن ، پشت شیطان را میشکند ، خمیده میسازد ؛ سرافکنده میگرداند او را . «« وَ الْحُبُّ فِى اللّه ِ وَ الْمُوازَرَةُ عَلَى الْعَمَلِ الصّالِحِ»» انسان معیار دوستی و دشمنی اش خدا باشد ، حب فی الله پیدا میکند ، بغض فی الله پیدا میکند . معیار دوستی با دیگران ، معیار دشمنی با دیگران اگر خدا باشد مصداق حب فی الله وبغض فی الله است . برای خدا با بنده ی مومن محبت دارد ؛ برای خدا با یک عنصر ظالم و فاسد و نادرست ، بغض و نفرت پیدا میکند . «« وَ الْحُبُّ فِى اللّه ِ وَ الْمُوازَرَةُ عَلَى الْعَمَلِ الصّالِحِ»» کمک کردن در کارهای نیک ، کارهای صالح ، «« يَقْطَعانِ دابِرَهُ »» اینها دابر شیطان را قطع میکند . دابر چیست؟ عصب کُلُفتِ بالای پاشنه ی پا . بالاتر از پاشنه رگ کُلُفتی دارد ، این رگ اگر قطع بشود ، از راه رفتن انسان می افتد . میفرماید که ، اگر معیار محبت خدا باشد ، معیار دوستی و دشمنی خدا باشد ، در این صورت است که شیطان ، نه مطلقِ شیطان ، شیطان وسوسه گرِ این آدم ، از حرکت باز میماند ؛ «« وَالاِسْتِغْفارُ»» حالا برفرض ، رگِ پای او قطع شده و از حرکت افتاد شیطان ، اما افتاده ، دست از وسوسه ممکن است برندارد ، دست از نفوذ نمیکشد ؛ تلاش بر وسوسه و نفوذ ممکن است داشته باشد ؛ اما یک چیزی است که به کلّی شیطان را از کار می اندازد ؛ اول فرمود که روزه بگیرد شیطان چهره اش سیاه میشود . صدقه بدهد شیطان قد خمیده میشود . محبت درباره ی دیگران برای خدا و کمک به عمل صالح ، رگ پاشنهی پای او را قطع میکند و شیطان را از حرکت به سمت این آدم باز میدارد ؛ اما شیطانش زنده است . ولی آخرین جمله: ««وَالاِسْتِغْفارُ يَقْطَعُ وَ تينَهُ »»استغفار ، رگِ قلب آدم را ، آن رگی که رگ اصلی است ، شاهرگ است ، به همه ی رگهای کوچک و بزرگ بدن خون میرساند ؛ سرخرگِ داخل قلب که به تمام رگهای بدن خون میرساند ، میفرماید استغار آن رگ شیطان را قطع میکند . یعنی شیطان را میمیراند . انسانی که مرتب در حال استغفار ، مخصوصاً سحرگاهان ، درنماز شب ، هفتاد مرتبه استغفار داشتن ، شیطان آن آدم میمیرد . اگر استغفار قطع شده ، شیطان او جنب و جوش پیدا میکند . آن رگی که خون تصفیه شده ی قلب را مجدداً به سایر اعضا میرساند ، و از او تعبیر به اُمّ الشرائین ، میشود ، و البته در جای دیگر قرآن ، {{ ثَمَّ لقطعنا مِنهٌ الوَتین }} ، همان رگ اصلی قلب ، که اگر آن رگ قطع بشود انسان مرده و ایست قلبِ کامل میشود . و در همان روایت در ادامه میفرماید : ««  و لكلّ شي ء زكاة و زكاة الأبدان ألصّیام»» برای هرچیزی زکاتی است و زکات بدن انسان ، روزه گرفتن ؛ مخصوصاً روزه ی ماه رجب ، یک روزش موجب تخفیف سکرات مرگ میشود . دو روزش آسان میگذراند انسان را از پل صراط ؛ سه روز روزه ی ماه رجب ، از فزع یوم الأکبر نجات میدهد اسنان را . خدایا به همهی ما توفیق بهره گرفتن از تسبیح ، بهره گرفتن از استغفار ، بهره گرفتن از حمد و ذکر و یاد خودت را مرحمت بفرما . ما را در مسیر انجام واجبات ، در مسیر ترک گناه ، رسیدن به فضائل تقوا موفق بدار .
{{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ؛ إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ؛ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ؛ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوّاباً }}//

//

پایان خطبه اول-

خطبه دوم:

اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمهدی . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات…

باردیگر خودم و همه ی شما برادران و خواهران را به تقوای الهی تأکید و سفارش دارم ؛ امیدوارم خدای رحمان آنی و لحظه ای ما را از یاد خودش غافل نسازد ؛ آنی ما را به خودمان وانگذارد ، که خود رسول خدا به خدا پناه میبرد و میفرمود : ««الهی لَا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَدا»» خدایا مرا هرگز ، حتی لحظه ای به خودم وا مگذار . اگر انسان به خودش واگذاشته بشود ، {{إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ}}  نفس امّاره گرفتار میسازد انسان را ؛ {{ إلّا ما رَحِمَ رَبّی}} مگر اینکه خدای رحمان ،رحمتش را ارزانی بدارد و عنایت او انسان را نگهدار باشد . خدایا با الطاف جلیّه و خفیّه ات همه ی مارا در مسیر بندگی نگهدار باشد . یکشنبه بیست و نه فروردین ، روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی است . مقام معظم رهبری در دیدار عیدانه به مناسبت آغاز سال جدید ، با فرماندهان ارشد نیروهای مسلّح ، نظامی و انتظامی که در محضرشان شرفیاب شده بودند ، نکته های بسیار ارزشمندی را مطرح فرمودند ، توجه به آنها، التفات به آنها ، نه تنها برای نیروهای مسلّح ما ، بلکه برای آحاد جامعه ی ما مفید است که خدا را به این مواهب شاکر باشیم . فرمودند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ، تنها نیروی کارآمدی و مکتبی جهان است . این یعنی چه؟ تنها نیروی مکتبی و کارآمدی جهان . خودشان توضیح فرمودند که در بعضی از کشورها نیروی نظامی ، نیروی تشریفاتی و زینتی است . یعنی روحیات جنگ ندارند ، شما نگاه کنید عربستان ، به وسیله ی هواپیما بر سر مردم یمن آتش میریزد ، و حتی مختصر نیروی زمینی که تهیه کرد ، از سایر کشورها مزدور گرفته ؛ برای خاطر اینکه ارتش عربستان ، ارتش عیّاش ، ارتش زینتی ، فقط برای حفظ نهاد سلطنتی عربستان سعودی اند . یک دسته از ارتشهای دنیا اینگونه اند ؛ یک دسته ی دیگر ،  برخی توان عملیاتی دارند به اصطلاح قوی و قدرتمند هستند ، اما در میدان عمل ، فقط نظامیگری خشن دارند ، بی رحمی دارند و جز این ، چیزی در دستور کارشان نیست . یعنی تبیین این دو نگرش و این دو صفت ، ما در جنگ تحمیلی مان فراوان دیدیم . فرزندان شما آسیب دیده ی دشمن را ، مجروح دشمن را ، وقتی که به او میرسیدند ، سعی میکردند کمکش کنند ، او را به درمانگاهی برسانند ، نوازشش کنند ، چون اسیر شده . اما نیروی کافر بعثی ، مجروح ایرانی را به او میرسید ، مثلاً به بهانه میگفت که چه کسی میخواهد این را حمل کند ، با یک تیر خلاص ، خودشان را راحت به قول خودشان میکردند . ارتش دنیا ، اگر نیرومند باشد ، نیرویشان از بهره ی مکتب ، اعتقاد ، انسانیت ، بهره ای ندارند . خشن ، ظالمانه ، بدونِ رعایت اصول انسانی ، بدون رعایت اصول اخلاقی یا دینی . اما نیروهای مسلّح جمهوری اسلامی ایران است که در عین داشتن اقتدار ، در عین داشتن روحیه ی رزم و جنگ ، که اخیراً دیدید و شنیدید ، مشاهده کردید ، در برابر ناو آمریکا . یک ناوی که هواپیمای مسافربریِ ما را میزد ، چون میتوانست بزند ؛ این که عرض کردیم آنها رحمی ندارند و مروت ندارند و از مکتب بهره ای ندارند این است . حالا مکتب اسلام هم حتی نه ، خود مکتب مسیحیت ، کجا مکتب مسیحیت اجازه میدهد مسافرین بی گناه ، زن ، مرد ، داخل هواپیمای مسافربری دارند میروند ؛ آنوقت در همان زمان ، در همان ایام ، آمریکا آمده بود فرمانده ناو را جایزه داده بود . که چون احساس خطر کرد ، شلیک کرد ، حق داشت . اگر بهره ای از انسانیت میداشتند ، میگفتند «باید احساس شرم بکنیم. احساس خطر کردیم ولی خطا کرده بودیم ». نه ؛ نیامده بودند به خطای خودشان اعتراف بکنند . حالا همان ناو ، ناوچه هایش در آب سرزمینی جمهوری اسلامی ایران تجاوز کرده بودن د، در محاصره ی رزندان رشید این ملت در نیروی دریایی سپاه قرار گرفته بودند ،  اخطار کرده بودند ، کنار بروید ، هدف قرار میگیرید . ولی پاسخ دریافت کردند : منتظر شلیک شما هستیم تا پاسخ مناسب را شما دریافت کنید . کوتاه آمدند . آنها ترسیدند و کوتاه آمدند . همان هایی هستند که هواپیمای مسافربری را زده بودند . اینکه عرض میکنم جمهوری اسلامی نیروهای مسلّحش دارای اقتدارند  سندش اینجاست . دارای مکتبند : رعایت موازین . امام اجازه نمیداد آنگونه ای که صدام با ما برخورد میکرد ، مناطق مسکونی ما را هدف موشک قرار میداد ، زن ، کودک ، پیر ، جوان ، همه را به شهادت میرساندند ، امام اجازه نمیداد ما متقابلاً مقابله ی به مثل بکنیم . خیلی ها اصرار میکردند ، پافشاری میکردند که ما هم همین کار را انجام بدهیم . دشمن این کار را دارد انجام میدهد . اینها معنای مکتب است ، اینها ثمره ی داشتن مکتب مترقّی اسلام ناب محمدی است . آقا فرموده بود نظامی گری در جمهوری اسلامی ایران ، نه یک جایگاه تشریفاتی و زینتی است و نه یک عملیات بی مهار و بی منطق و بی ملاحظه . بلکه یک اقتدار نظامی توأم با اندیشه ، اعتقاد ، مکتب ، ارزش های انسانی و ارزش های دینی رعایت میشود در نیروهای مسلح ما . این است که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ، در دنیا بی نظیرند . فرمود نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای شخص خاص و برای حزب و جناه خاصی نیست بلکه مربوط به همه ی ملت و کشور هست.باید حصار امن مردم و مدافع امنیت عمومی باشد  . یکی شده رئیس جمهور با رأی مردم ، نیروهای مسلح ما ، در نیروی انتظامی وظیفه دارند برای حفظ و حراست از او ، که این جایگاه نمایندگی مردم ، منتخب مردم ، رئیس جمهور مردم  تلاش کنند. و در دیدار با مسئولان ، در همین هفته ی گذشته هم تأکید فرمودند ، توجه کنید ، به آمریکا نمیشود اعتماد کرد . توجه کنید که به آمریکا نمیشود اعتماد کرد ؛ اعتماد به او عاقبت خوشی نخواهد داشت . بعضی ها روحیه ی مقابله ی با آمریکا را ندارند . وقتی که لانه ی جاسوسی تسخیر شده بود ، دانشجویان پیرو خط امام رفتند لانه ی جاسوسی آمریکا را گرفته بودند ، بازرگان وحشت کرد ؛ توقع داشت که امام برخورد بکند ،  ولی دید که نه ، امام حمایت کرد . استعفا کرد . یعنی توان همراهی با امام را نداشت . همراهی با انقلاب ، یک توانی میخواهد ، همراهی با ولی امر مسلمین و رهبر معظم که دیروز امام بود و امروز حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ، ویژگی خاص خودش را دارد ، باید همه بدانند در هر جایگاهی در این نظام قرار میگیرند ، اصولی را که امام ترسیم کرد . وصیت نامه ی امام که در اختیار ملت هست ، اگر مسئولان نخواهند وصیت نامه را ملاحظه کنند ، بدانند که ملت ، وصیت نامه ی امام را فراموش نمیکند .

دوشنبه هم دهم رجب ، سالروز ولادت امام محمد تقی ، جواد الأئمه علیه الصّلاة والسلام در سال صد و نود و پنج .

چهارشنبه روز بزرگداشت سعدی . ادبیات سعدی ، مطالب سعدی ، نظم سعدی ، نثر سعدی ، گلستانش ، بوستانش ، آموزنده هست . سابق ، قدیم ها ، خب تلوزیون نبود ، سرگرمی مومنین و خانواده ها ، مخصوصاً در شب های طولانی ، یا حِلْیَة المُتَّقین بود ؛ یا گلستان و بوستان سعدی بود ، یا کتاب دیوان حافظ بود . حالا قدری تلوزیون جای اینها را گرفته ؛ ولی واقعاً سزاوار است بهره بگیریم از این فرهنگ و ادبیاتی که در اختیار ما هست و بسیار آموزنده در همه ی ابعاد .

پنجشنبه سالروز ولادت امیر المومنین سلام الله علیه  .همهی ما دوست داریم متمسک باشیم به ولایت اهل بیت پیغمبر ، به ویژه امیرالمومنین سلام الله علیه . اما بدانید ، تمسک به ولایت ، معنایش تبعیت از مقاصد ولایت ، تبعیت در اعمال ، در رفتار ، از رفتار و گفتار امامان معصوم ، مخصوصاً امیرالمومنین سلام الله علیه  است. شیعه بودن ، تشیّع، یعنی پیروی کردن . زندگی آنان را ، سبک زندگی را ؛ خصوصیات را ، ازدواج آنها را ، معاشرت همسر با همسر ، و تربیت فرزندان ، ورود رد مسائل اجتماعی سیاسی ؛ همه چیز اولیاء خدا آموزنده هست برای دیگران . مخصوصاً قصه ی ازدواج و مشکلات جوانان ، خانواده ها واقعاً در مراسم مذهبی ، اظهار علاقه و اشتیاق فراوان به علی و زهرا سلام الله علیهما دارند ، الحمد لله . خب همینجور این اشتیاق به علی و زهرا سلام الله علیهما را در زندگی هم داشته باشیم.رعایت کنیم . وقتی که امیرالمومنین رفته بود به خواستگاری ، رسول خدا نفرمود دخترم چه چیز و چه چیز میخواهد . مهریه چقدر باشد . اصلاً این مبلغی که الآن متعارف است به عنوان مهر السنّة ، چیزی نبود که پیغمبر این را تعیین کرده باشد و سقف قرار داه باشد ، بلکه رسول خدا پرسید علی ، چه چیزی داری؟ امیرالمومنین علی ، مایملک خود را مطرح کرد . حضرت فرمود فلان متاع را نیاز داری نگه بدار ، فلان متاع را نیاز داری نگه بدار ؛ فلان متاع را نیاز نداری ، مثلاً زره را نیاز نداری ، بفروش ؛فروخت ، قیمتش شده بود چهارصد و هشتاد درهم مثلاً ؛ همان را مهریه ی بی بی دوعالم صدیقه ی کبری ساخت . ببینید آن اندازه ای که در مهریه ، در جهیزیه پافشاری میکنیم و محدودیت ایجاد میکنیم ، متأسفانه در اصل صلاحیت طرف ، آن اندازه دقت به خرج نمیدهیم . اگر واقعاً طرفین همدیگر را شناخته باشند ، طرفین همدیگر را به خوبی دریافته باشند ، نباید بعد پشت سر ازدواج اینهمه ناسازگاری های و اختلافات و منجر شدن به طلاق باشد .آنجا را که باید وسواس داشته باشیم ، دقت زیاد داشته باشیم ، صلاحیت طرف و اخلاق و ادب و شرایط خانوادگی طرف است . اینها را متأسفانه کمتر اهمیت میدهیم ، اما هزینه ها را روز به روز داریم افزایش میدهیم و این درست نیست.

همچنین پنجشنبه سالروز تأسیس سپاه پاسداران ، این یادگار ارزشمند و تأثیرگذار امام راحل در نظام جمهوری اسلامی ایران که سی و هفت سال از آن تاریخ میگذرد و از همان روز اول تأسیس و پیدایش این نهاد پرفایده و ارزشمند ، امام راحل فرموده بود اگر سپاه نبود کشور نبود، کشور از دست رفته بود . یعنی مثل مصر ، مصر ، مردم انقلاب کردند ، واقعاً جدی مردم انقلاب کرده بودند . اما انقلابشان مصادره و سرکوب شد . مجدداً عوامل آمریکا هستند که الآن در مصر بر مردم حاکمند ؛ ولی در ایران به برکت داشتن مردمی روشن ضمیر ، تشکیل نهاد مقدس سپاه و بسیج ، با این تفکر و اندیشه ، انقلاب از عقبه های بسیار خطرناک عبور کرد . در عین حال ، اداره ی امور کشور ، با دموکراسی ، با رأی مردم . خب همین مرحله ی انتخابات هفتم اسفند دیدید ، دوتا انتخابات ، در کمال آرامش به حمدلله برگزار شد ، برای دو نفر از نمایندگان مجلس ، برای یک نفر ،یک عزیزی تعیین تکلیف شده است ، برادر عزیزمان جناب رضیان که در جمع شما نمازگزاران هستند ، راه یافتند ، در مرحله ی اول به مجلس شورای اسلامی ، و از دو عزیز دیگری که در مرحله ی دوم ، به خواست خدا دهم اردیبهشت ماه انتخابات برگزار میشود  یک نفر دیگر انتخاب میشود با رأی شما مردم ؛ امیدواریم که این مرحله را بهتر از مرحله ی قبل ، با متانت ، با حفظ سلامت ، با حفظ کرامت ، یعنی بدون اینکه کسی دیگری را تخریب بکند ، تضعیف بکند ، واقعاً سعی کنیم فرهنگمان را اعتقاداتمان را ، باورهای دینی مان را در عملمان نمایان بسازیم و ان شاءلله این انتخابات هم به خوبی برگزار خواهد شد . خدای رحمان به همه ی این عزیزان ، توفیق انجام وظیفه و خدمت را ، آنگونه که خود میخواهد عطا بفرماید ان شاءلله . خب برای ماه رجب ، از جمله برنامه ها ، در قسمت نیمه ی ماه ، اعتکاف است . این اعتکاف در اصل دهه ی آخر ماه رمضان را رسول خدا سفارش داشت. کلمه ی اعتکاف در لغت به معنای حبس نمودن خود  که انسان خودش را در یک جا نگه بدارد است . اما در اصطلاح شرع و قرآن و فقه ، ماندن انسان در مساجد ، سابقه ی طولانی هم دارد ، انبیاء و اولیاء خدا رد مساجد می ماندند . حد اقل زمان اعتکاف سه روز است و حد اکثر هم ده روز باشد یا بیشتر باشد ، یا کمتر باشد . حد اقلش سه روز است . عمل ام داود یک چیزی است ، اعتکاف هم یک چیزی است . گاهی با هم همراه میشوند ، گاهی هم جدای از هم . یعنی عمل ام داود ، سه روز روزه گرفتن و روز نیمه ، بعد زا نماز ظهر ، دعاها و آدابی را که مفاتیح الجنان دارد انجام دادن است. حالا راجع به این عنوان ام داود ، اگر توفیق داشتیم ، جمعه ی آینده مطالبی را تقدیم خواهم کرد . کار بسیار ارزشکمندی است اعتکاف ، برای راز و نیاز با خدای بی نیاز ، و برای تهذیب نفس ، انبیاء و اولیا ، اهمیت میداند و مومنین هم سزاوار است اهمیت بدهند ، امیدواریم خدای رحمان به لطف و کرمش از معتکفین و از همه ی خدمتگزاران بپذیرد .
(((به تبع هر هفته ، خطبه های حضرت آیت الله معلمی مزّین به نام شهدای شهرستان است که هفته ی ماضی ، و چند روز پیش رو ، سالگرد شهادت ایشان بوده است.))) نثار ارواح این عزیزان صلوات…

{{بسم الله الرّحمن الرّحیم  وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم}}
پایان خطبه دوم-

 

دیدگاهتان را بنویسید