خطبه اول:
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَ عجّل فَرَجَهُم ؛ سلامٌ علیکم جمیعاً و رَحمَةُ اللهِ و برکاتُه… ؛ أعوذُ بِلّله مِنَ الشَیطانِ الرَّجیم . بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ . لا حولَ وَلا قُوَّةَ إلّا بِللّه ألعَلی العَظیم . حَسبُنَا الله وَ نِعمَ الوَکیل ، نِعمَ المولَی وَ نِعمَ النّصیر . الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ . ألصّلاةُ وَ السّلامُ عَلی سَیِّدِ النَّبیین ، حَبیبِ إلهِ العالَمینَ أبِی القاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد و علی عِطرَتِهِ وَ أهلِ بَیتِهِ أجمَعین .
قال الحکیمُ فی کِتابِهِ الکَریم: {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ؛ إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ؛ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ؛ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوّاباً }}
امیدوارم خدای رحمان ، توفیق تسبیح و حمد ، همراه با استغفار ، در همه ی حالات ، به ویژه در این ماه با برکت رجب که در قسمت پایانی آن قرار داریم و در آستانه ی فرارسیدن ماه شعبان هستیم ، خدای رحمان ، ما را موفق به استغفار بگرداند ، دعاهایمان را مستجاب بفرماید ، گذشتگانمان را ببخشد و بیامرزد ؛ نثار ارواح همه ی شهدا ، امام راحل ، حق داران جمع شما نمازگزاران ، همه باهم صلوات .
در تفسیر ای سوره ی مبارک ، رسیدیم به بحث استغفار ؛ استغفار در کلمات نورانی اولیاء خدا ، دامنه ی گسترده ای دارد ، و در آیات قرآن هم فراوان آمده است ؛ آخرین جمعه از ماه رجب است و ماه رجب ، ماه استغفار است . بنا داشتم از سوره ی نصر بگذرم ، ولی حیف دانستم که این جمعه را برای بحث استغفار ادامه ندهم . از جمله آیاتی که درباره ی استغفار در قرآن مجید آمده ، سوره ی مبارکه ی هود ؛ هفته ی گذشته ، آیاتی از سوره ی نوح را به عرض رساندم . اما در سوره ی مبارکه ی هود ، که هود یکی از پیامبران الهی است ؛سوره ی هود در جزء یازدهم قرآن قرار دارد . {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الر}} هرکجا معمولاً در قرآن ، اولین آیه درباره ی خود قرآن است ، میبینیم حروف مقطّعه وجود دارد ؛ مثل سوره ی بقره {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الم ذلِکَ الکِتاب}} آیه ی اول ، سخن اول درباره ی خود قرآن است ، درباره ی کتاب الهی است و قبل از آیه ، حروف مقطّعه ، {{الم}}. در این سوره ی مبارکه ی هود هم ، اولین آیه این است : {{ كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ}} . درباره ی خود قرآن است . کتابی که آیاتش محکم ، متقن ، بی تردید ؛ ولی {{ الر }} در آغاز سوره آمده است . یکی از اعتبارات و احتمالات ، شاید بشود روی آن تکیه کرد و تأکید کرد ، همین است که این کلمات محکم ، روشن ؛ یعنی قرآن از همین حروف الف ، ل ، ر ،ک،ه،ی،ع،ص،از همین ن که در اول سوره ی {{ن والقلم }} هست . قرآن از این حروف استفاده کرد ، کامل ترین سخنان را ، فصیح ترین بیان را ، صحیح ترین اخبار گذشتگان را ؛ بهترین آئین زندگی انسان ها را خدای رحمان ، به صورت آیات نازل کرد ، آیات الهی از همین حروف ، این حروفی که در اختیار همه گان هست ، اعجاز قرآن در همین است که دیگران مشابه آیات قرآن نمی توانند بسازند و نمیتوانند بیاورند ؛ {{ الر كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ}}کتابی که مستحکم است ، محکم است آیاتش ؛ شک و تردید ندارد ؛ قابل نقض نیست ؛ قابل شکستن نیست . {{ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ}} اِحکام ، مصدر ماده ی اُحکِمَت ، اِحکام را اهل لغت اینگونه معنا کردند : مَنعُ الفِعلِ مِن الفساد ؛ اگر کاری را از فاسد شدن ، جلوگیری کردید ، میگویند این کار را محکم کردید. سخنی را که از نقض شدن ، یعنی از ایراد گرفتن دیگری ، که سخن شما را رد بکند ، حفظ کردید ، سخن را محکم ساختید ؛ بنایی را که به وسیله ی باد و باران و احیاناً زلزله خراب نشود، میگویند بنا را محکم ساخت ؛ {{ كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ}} زیر بنای قرآن ، استحکام دارد ، از همین ماده است حکمت ، ««وَالحِکمَتُ ألمَعرِفَة بِما یَمنَعُ الفِعل مِن الفساد والنقض»» حکمت این است که انسان ، کاری را که انجام میدهد ، سخنی را که میگوید ، کارش را که میخواهد حکیمانه باشد ، سخنش حکیمانه باشد ، کار و سخن را به گونه ای ادا کند و انجام دهد ، که فساد در او نفوذ نکند، نقض در او نمایان نشود ؛ اگر از نقص و از فساد ، مصون مانده است ، میگویند کار حکیمانه ؛ سخن حکیمانه ؛ استحکام قرآن از حکمت الهی ، برای خاطر این که در ادامه هم میفرماید : {{ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ}} خدای حکیم ، این آیات را نازل ساخت ؛ {{ ثُمَّ فُصِّلَتْ}} یعنی چه؟ اول که فرمود {{اُحکِمَت}} ، آیات محکم ، اما در عین حال ، صاحب تفصیل ؛ ریزه کاری های روش زندگی ، میبینید در سوره ی نساء ، در سورهی مجادله ، در سوره ی طلاق ، معاشرت زن و مرد ، رعایت حقوق همسر ، به تفصیل آمده . و در باره ی عبودیت و بندگی ، انفاق در راه خدا ، پرداخت زکات ، به تفصیل آیات آمده . هم محکم است ، هم روشنگر ؛ اینگونه نیست فقط کلّیاتی باشد و غیر قابل فهم . نه . کلیاتی است که قابل فهم است . در باره ی حکیم بودن خدا ، آیا حکیم بودن ، صفت ذات است ، یا صفت فعل است برای ذات اقدس اله؟ . یک احتمال اینکه حکیم به معنای مُحکِم ، ««فَهُوَ فَعیلٌ بِمَعنا مُفعِل ، أی مُحکِمُ أفعالِهِ»» یا ««مُحکَمٌ أفعالُهُ»» خداوند ، أفعالش محکم است . او محکم کننده ی اَفعال خویش است . ««فَیَکونُ علَی هذا مِن صفات فِعلِهِ»»کار خدا ، کار محکم است . ولی احتمال دیگر این که ««بِمَعنا عَلیم ، فَیکونُ مِن صفات ذاتِهِ»» حکیم است یعنی علیم است ، اگر علیم باشد ، صفت ذات اقدس اله است . در هر صورت ، {{ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ اللّهَ}} این کتاب ، آیاتش محکم ، فُصِّلَت ، برای چه آمد این کتاب ، برای اینکه بندگی نکنی ، مگر خدا را ؛ بندگی نکنی مگر خدا را یعنی چه ؟ بعضی ها شاید خیال کنند که بندگی فقط سجده کردن است ؛ نه ؛ بندگی یعنی اطاعت ؛ گاهی آدم شیطان را اطاعت میکند ؛ خیال میکند خدا را بندگی میکند ؛ آن جاهایی که شیطان وسوسه ی فساد ، وسوسه ی تعدّی به دیگران ، تجاوز به حقوق دیگران میکند برای انسان . آن جاهایی که قدرت های استکباری ، در صدد گرفتن عوامل اجرائی هستند ؛ هرکه به دام آنها افتاد ، دارد آن طاغوت را بندگی میکند ؛ دارد آن سلطه گر را بندگی میکند ؛ {{ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ اللّهَ}} اطاعت نکنید ، بندگی نکنید مگر خدا را . یعنی در همه ی شئونات ؛ نماز را فرموده ،بله نماز ؛ روزه را فرموده، بله روزه ؛ اما همین خدا که فرمان نماز را داد ، فرمان داد صداقت را ، پاکدامنی را ، امانت داری را ، احسان به والدین را ؛ صله ی ارحام را ، رعایت حال همسایگان را ؛ همه ی اینها فرمان الهی است ؛ پرهیز از شراب را ، پرهیز از قمار را ؛ پرهیز از دروغ و مردم آزاری را ؛ همه ی اینها فرمان الهی است ؛ معنای بندگی خدا اطاعت دستور است . دستور اعمّ است از اینکه نماز و روزه باشد ، یا حتّی دستور در معاملات ، در داد و ستد ها؛ آیا خداوند در داد و ستد ما حکمی ندارد ؟ اصلاً فقه ما مرکّب است از عبادات و معاملات ؛ همه مبتنی بر آموزه های دین ماست . {{ إِنَّنِي لَكُم مِّنْهُ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ }}به درستی که من برای شما هشدار دهنده و بشارت دهنده ام . هشدار میدهم که مبادا بد کنی. بشارت میدهم که اگر نیکی کردی و خوب عمل کردی پاداش خوبی خواهی داشت . {{ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ }} ««مُخَوِّفٌ مِن مُخالفَةِ الله»» میترساند از مخالفت فرمان خدا و عصیان امر او ، ««بِألیم العِقاب»»،««مُبَشِّرٌ عَلَی طاعة الله»» بشارت میدهد که اگر خدا را اطاعت کردی ، ««بِجَزیل ثواب»» به ثواب های بسیار بزرگ و ارزشمند . بعد:{{ وَأَنِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ}} هدف این آیه است ؛ در سوره ی مبارکه ی هود ؛ ببینید اول فرمود توحید ، خدا ؛ و بعد بعثت و رسالت پیغمبر که دیروز سالروز بعثت خاتم انبیا محمد مصطفی(ص) را پشت سر گذاشتیم ؛ بلا فاصله ، {{ وَأَنِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ}} آمرزش بخواهید از خدایتان ؛ طلب مغفرت کنید ؛ {{ وَأَنِ اسْتَغْفِرُواْ }} ««اُطلُبُ المَغفِرَة»» مغفرت را بخواهید ، مطالبه کنید ؛ ««وَاجعَلوها غَرَضَکُم»» هدف شما باشد مغفرت الهی ؛ ««ثمَّ تَوَسَّلوا إلَیها بِتوبه»» متّصل سازید مغفرت را به توبه ؛ توبه برگشت به سوی خدا ، آدمی که گناه کرد ، پشت کرد به خدا ؛ آدمی که گرفتار معصیت ، انحراف و آلودگی شده است ، از خدا روی برگردانده ؛ حالا که استغفار میکند برگردد به سوی خدا برای اطاعت . بعضی از اهل لغت و مفسّرین هم فرمودند که توبه و مغفرت ، معنای مترادف دارند ؛ و بعضی ها هم فرمودند نه ، یک فرق ظریفی بین توبه و مغفرت وجود دارد ؛ سوره ی هود از جمله سوره هایی است که بسیار با اهمیت است . ابن عباس میگوید :«« ما نُزِلَ عَلَی رسول الله آیَةٌ کانَ أشَدُّ عَلَیه وَ لا أشَق»» سخت تر نگذشت بر پیغمبر حالتی ، از حالت نزول سوره ی هود . بعضی از مفسّرین نقل کردند چون سوره ی هود از جمله سوره هایی است که آیات مربوط به قیامت دارد . یکی از پیغمبر پرسید یا رسول الله ، آثار پیری در چهره ی شما نمایان شد . فرمود آری ؛ سوره ی هود ، سوره ی الحاقّة ، سوره ی واقعه ، سوره ی نبأ ، هَلْ أَتاکَ حَدیثُ الْغاشِیَةِ ، این سوره ها مرا پیر کرد . یعنی توجه به جزاء اعمال . توجه به عرصه ی محشر ، توجه به اینکه امّتانش چه حالی خواهند داشت . فرمود این سروه ها مرا پیر کرد ، ولی ابن عباس در آن روایت میگوید : نه ، آیه ی {{ فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَكَ}} پیغمبر را پیر کرد . ابن عباس از خود پیغمبر نقل میکند؛این آیه ی شریفه ی {{ فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ }} واقعاً ما الآن میتوانیم درک کنیم یعنی چه . بعضی از وسوسه گران و بعضی از خنّاسان بِلا نسبت اهل ایمان ، گاهی آشکارا ، گاهی مخفیانه مطرح میکنند آقا چرا کنار نمی آییم با آمریکا؟چرا مثلاً میخواهیم اهل مقاومت باشیم و به مقاومت ادامه بدهیم ؛ حالا دیگر کشورها اگر مظلوم بوده به ما چه ربطی دارد ، آمریکا در سوریه دارد جنایت میکند ، در یمن دارد جنایت میکند به ما چه ربطی دارد ؟ ؛ خب این منطق ، منطق رفاه طلبی و آسایش طلبی ، اما منطق روی گردانی از آیات الهی است . ببینید ، پیغمبر دشمن داشت ، دشمنان پیغمبر سختکوش بودند ؛ دست بردار نبودند ، خدا به پیغمبر میگوید : {{ فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ }} در پای مأموریتی که داری استقامت کن ، پیغمبر میفرمود این فرمان ، مرا پیر کرد . ادامه ی استقامت در برابر سلطه جویی کفّار . ادامه ی استقامت در برابر مظاهر شرک و کفر . اهل ایمان تا هر زمانی که بخواهند راه خدا و بندگی و راه ایمان را حفظ کنند ، باید در برابر کفر ، روحیه ی ناسازگاری داشته باشند ؛ نه ناسازگاری در درون ؛ ولی به عکس ، ما در مسائل داخلی و مسائل سیاسی متأسفانه آنقدر به جان همدیگر می افتیم ، آن قدر به حریم همدیگر می تازیم ، ای کاش این نیرو را برای مقابله با دشمنان به کار میگرفتیم .ویژگی بارز اهل ایمان را خدا اینچنین معرفی میکند : {{ وَالَّذينَ مَعَهُ}} آنانی که با پیغمبرند ، {{ أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم}} بین خودشان مهربان ، اما در برابر کفّار ، مقاومند و سازش ناپذیر . اینها دیگر چیزی نیست که بگوییم انقلاب آورد . اینها را هزار و چهارصد سال قبل خدا فرستاد . فضل و فضیلت انقلاب و امام راحل ، واقعاً در همین نکته نهفته است که انقلاب امام ، ماهیت دینی بر اساس اسلام ناب محمدی دارد . پروردگارا ، همه ی ما را در مسیر عبودیت و بندگی یاری بفرما ، ما را برای رعایت موازین تقوا ، پرهیز از گناه و انجام واجبات یاری بفرما .
{{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ؛ قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ ؛ اللهُ الصَّمَدُ ؛ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ؛ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ }}//
//
پایان خطبه اول-
خطبه دوم:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمهدی . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.
صلوات…
قال الحکیمُ فی کِتابِهِ الکَریم: {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ؛ هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ رَسولًا مِنهُم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ }}
مجدداً خودم و همه ی شما برادران و خواهران را به تقوای الهی ، تأکید و سفارش دارم . دیروز سالروز بعثت خاتم انبیا بود . {{ هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ رَسولًا مِنهُم}} اوست خدایی که مبعوث ساخت ، برانگیخت در میان مکتب نرفته ها . اُمّی ، کسانی که آموخته هایشان از مادر باشد . از آغوش و دامن مادر چیزهایی یاد گرفته باشند . دیگر استاد ندیدند ؛ از آنها تعبیر به امّیین میشود . {{ هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ رَسولًا مِنهُم}} از خودشان فرستاده ای که مکتب ندیده بود ، استاد ندیده بود . {{ يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ}} آیات الهی را بر آنان میخواند ؛ {{ یُزَكّيهِم}}برای پاک سازی ،برای شست و شو دادن از رذائل اخلاقی ؛ از گناه و از معصیت ؛ {{يُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ}} به این مناسبت ، مقام معظم رهبری دیداری با مسئولان نظام ، قشر های مختلف و سفرای کشورهای اسلامی داشتند ؛ بعثت ، درخشش نور الهی در جامعه هست برای مقابله با جاهلیت ؛ در روزگار خاتم انبیا ، نوعی جاهلیت قبل از بعثت حاکم بوده در جامعه ، بعثت پیغمبر آمد برای مقابله با آن جاهلیت ؛ آنها گاهی دختر بچه را زنده به گور میکردند ، اما ما در روزگاری داریم به سر میبریم ، که آمریکای بی حیا ، با یک بمب باران هوایی ،بیش از صد هزار نفر آدم را که فراوان کودکان بی گناه بودند ، از بین برده بود و حتّی حاضر به عذرخواهی هم در طول این مدت نشده است . پیروان بعثت ، کسانی هستند که هدف بعثت و رسالت بعثت را تعقیب کنند و خواهان باشند ؛ بعثت ، مقابله با جاهلیت بود . جاهلیت ، یک وقتی جاهلیت سیاهِ قبل از بعثت خاتم انبیا است ، یک وقتی جاهلیت مدرن این روزگار ؛ آقا فرموده بود جریان جاهلیت با بمب اتم ، موجب مرگ صدها هزار انسان ، در هیروشیما میشود ، حتّی عذرخواهی هم از بشریت ، از کسانی که آن حادثه را در آن ایام شنیدند ، دیدند ، با خبر شدند ، آنهایی که در آینده از این فاجعه خبردار شدند ، آمریکا از اینها یک عذرخواهی هم حاضر نیست بکند ؛ خدایا دعاء اهل ایمان را مستجاب بفرما ، آمریکا را نابود و شرّش را از سر مؤمنین کوتاه بگردان . این صحنه ی دردنا و این جنایت بزرگی را که آفریده بودند ، افتخار هم دارند ، خلاصه با زبان بی زبانی با زبان حال و مقال خودشان به جنایت خودشان افتخار میکنند ؛ آمدند در منطقه ، اخیراً زیرساختهای افغانساتن ، عراق ، سوریه ، یمن ، خیلی از این کشورهای اسلامی منطقه را ویران کردند ، مردم را به جان هم انداختند ، با کمال بی حیایی ، الآنه میگویند که جمهوری اسلامی در بعضی از کشورها مداخله میکند ، ما مجدداً تحریمشان میکنیم ؛ خودش از آن سر دنیا که آمده اینجا ، فاصله بالای دوهزار کیلومتر است ؛ ببینید ، جاهلیت مدرن این است . اصلاً نمیخواهد به روی خودش بیاورد یا نمیخواهد بشنود و اجازه بدهد کسی بگوید که آمریکا تو چه کار داری اینجا ؟ تو برای چه آمدی ؟برای چه منفعتی ؟ تو در سوریه چه کار میکنی که عواملت را حمایت میکنی؟تو در یمن چه کار داری؟ یمن و عربستان ، دو تا همسایه ؛عربستان سعودی مدّعی است که من خادم الحرمین هستم ؛ الآن یک سال و نیم حتی در ماه های حرام ، اشهر حُرُم که در طول سال ، چهار ماه حرام است ، جنگ باید متوقف بشود ، خادم الحرمین ، سایه ی آمریکا را بالای سر دارد ، بر سر مردم یمن آتش میریزد، میگوید ایران ساکت بشود ؛ اگر ایران بخواهد صدایش بلند بشود که آقا چرا این رفتار؟، بلا فاصله ما با ایران برخورد میکنیم. آمریکای بی حیا ، میگوید من برای پیشبرد مقاصد خودم ، منافع خودم بیایم ، اما شما حق ندارید حرف بزنید ؛ شما اگر حرف بزنید ، مقابل ما بایستید ، من شما را تحریم میکنم ؛ چرا الآن مجدداً ، آقا هم فرمود اخیراً تهدید به تحریم کردند؟چرا؟واقعاً یک مقداری ما ذوق زده شده بودیم از مذاکره و برجام . اگر فتح الفتوح نخوانده بودیم ، اگر آفتاب تابان نخوانده بودیم ، اگر واقعاً از همین مذاکره هم که با زحمت و با تلاش و واقعاً با کار ، پیش رفت تا اینجا ، معذلک خودمان ابراز نارضایتی میکردیم ،دشمن اینقدر بی حیا نمیشد . ما اینهمه استقبال کردیم از برجام . ولی یک قدم هم کوتاه نیامدند . حالا خود رئیس بانک مرکزی فرمود تقریباً هیچ فایده و نتیجه ای عائد جمهوری اسلامی نشد . همانگونه ای که رهبری معظم انقلاب دو سال قبل میفرمود: خوشبین نیستم.نمیبایست خوشبیتن هم میشدیم ؛ اما معذلک ، باشد ، مذاکره هم کردیم ، اما این اندازه اشتیاق و استقبال برای مذاکره ، واقعاً پیدا شد دیگر ، که نتیجه ، پر رو شدن دشمنِ بی حیا است . چاره ی کار اقتصاد مقاومتی است . اقتصاد مقاومتی ، هنوز متأسفانه یک قدم اجرایی گرفته نشده.واقعاً آدم تعجب میکند . از اوجب واجبات است چیزهایی که تولید داخلی دارد ، آوردنش را از خارج منع کردن ؛ این دیگر کار امثال من و شما نیست ؛این کار دولت است ؛ ولی من و شما چه باید بکنیم ؛من و شما باید سعی کنیم واقعاً فرهنگ سازی کنیم ، برای استفاده از محصولات داخلی ، دشمن که ماهیتش این است ، بگذار ما پنج سال ، ده سال ریاضت بکشیم ، ولی قطعاً مطمئن باشید که {{ إن تَنصُروالله یَنصُرکُم }} همانگونه که در صنایع دفاعی پیشرفت کردیم ، خدا میداند میتوانیم در سایر صنایع ، یعنی در صنایع غیر دفاعی هم پیشرفت بکنیم . اگر اراده ی جدی باشد ، اگر دعواهای سیاسی را کنار بگذاریم ، اگر واقعاً همدیگر را درست درک کنیم ، دشمن را بشناسیم ، بی خودی به جای دشمن ، دوست را در درون دشمن نگیریم . آقا فرمود امروز سیاست قطعی آمریکا اسلام ستیزی و ایران ستیزی و شیعه ستیزی است . اخیراً آمریکایی ها اعلام کردند که سیاست ایران در منطقه موجب تحریم و مقابله با ایران میشود . سیاست ایران در منطقه چیست ؟ سیاست ایران در منطقه این است که مسلمان های فلسطین را آواره نکنید ؛ شما شعار دموکراسی را میدهید ، بیایید از مردم رأی بگیرید ؛ آمدند در عراق رأی گرفتند از مردم ، وقتی که دیدند یک دولتی سر کار آمد با رأی مردم که گرایش به جمهوری اسلامی ایران دارد ، آناً بلافاصله در درون عراق ، آشوب ، بلوا ، انفجار ، داعش درست کردن ؛ دموکراسی را ابزار قرار دادند برای پیشبرد اهداف خودشان . اما هرقدر شیطان بزرگ فشار بیاورد ، باید بداند این ملتی که برای نظام و برای این انقلاب و برای استقلال و عزت خود از جان عزیزانش مایه گذاشته ، به هیچ وجه کوتاه نخواهد آمد و برای همیشه در برابر استکبار ایستاده است .
تشکر میکنم از جناب آقای رسولی ، توضیحات و گزارشات خوبی داشتند ، امیدواریم که خداوند بر توفیقات دستگاه آموزش و پرورش ما بیافزاید ان شاءلله ؛ زیر ساختِ مسائل تربیتی در جامعه ، آموزش و پرورش است ؛ گاهی واقعاً خبرهای بسیار نگران کننده و وحشتناک میرسد ، که متأسفانه مبادی این گونه مسائل ، بسته نمیشود ، پیشگیری و جلوگیری نمیشود ، خبر جنایتی که در ورامین اتفاق افتاد ، دختر بچه ی خردسال ، پس از تجاوز به قتل میرسد ؛ آن هم به وسیله ی یک جوانی که هنوز به حد سن قانونی نرسیده ؛ به هجده سال نرسیده ؛ اما چرا دست به این جنایت زد ؟ خب خودش خیلی راحت گفت : فلان فیلم را دیدم ، فلان صحنه رادیدم ، یعنی دسترسی به اینترنت ، دسترسی به ماهواره ها ؛ ای خانواده ها ، از ماهواره ها پرهیز نمیکنید ، و بچه ها را هم آزاد میگذارید ، آنوقت عوارض شوم و تلخ اینگونه ابزار ، این میشود که چنین جنایت های هولناک و وحشتناک در جامعه اتفاق می افتد ؛ ای مومنین ، ای عزیزان ، ای مدیران ، ای دست اندر کاران ، طرح عفاف و حجاب را جدی بگیرید ؛ مصونیت بخشیدن است ؛ بی حجابی و ولنگاری زمینه ساز فساد است ؛ نگویند بیخود بعضی ها که چرا گیر دادی به حجاب . آقا زمینه ساز فساد است . آن بچه ، آن جوان ، فیلم را نگاه کرد ، رفت آن جنایت را مرتکب شد . جوان دیگری داخل خیابان ،ناهنجاری ها را ببنید ، وسوسه میشود ، تحریک میشود ؛ ای دولتمردان ، ای دست اندرکاران مسائل فرهنگی ، کجای کاریم؟هدف ما کجاست ؟ نهضت مشروطیه را نفوذ فرهنگ بیگانه به انحراف کشانده بود . از روز اول پیروزی انقلاب ، تهاجم فرهنگی برای به انحراف کشاندن انقلاب در کار است ، ولی به فضل الهی ، هشیاری ملت ، گوش به فرمان امامت و ولایت بودن ، تا حدودی حفظ کرد . البته در بعضی از مسائل ، واقعاً ما آسیب دیدیم ، ضرر کردیم ، عقب ماندیم ؛ امروز سالروز تشکیل بسیج سازندگی است . بسیج سازندگی ثمرات خوبی داشت واقعاً ؛ کارهایی را که بسیج سازندگی انجام میدهد هرکسی میخواهد جست و جو کند برود تحقیق کند ؛ آن پروژه را ، آن کار را اگر به مناقصه میگذاشتند ، به پیمانکار میدادند ، چقدر هزینه بر میداشت؟ ولی بسیج سازندگی به عهده میگیرد ، گاهی واقعاً هزینه به نصف تقلیل پیدا میکند . پس بنابراین چرا دولتمردان تشویق نکنند ، کارها را به بسیج سازندگی دانش آموزی ، دانشجویی چرا نسپارند ؟
فردا سالروز آزادسازی هویزه در سال شصت و یک است . و همچنین روز بیماری های خاص ، بیماری های صعب العلاج ؛ واقعاً هستند در جامعه افراد گرفتار که هزینه ی رمان هم ندارند ؛ متمکّنین ، خیّرین ، میتوانید خودتان جویا بشوید ، پیدا کنید ؛ افراد گرفتار را ، افراد نیازمند را ، به اندازه ی توان کمک کنید .
روز یکشنبه روز اسناد ملی و میراث مکتوب و بزرگداشت شیخ بزرگ «کلینی» خدمت بسیار ارزشمندی به مکتب اهل بیت ، به اسلام ، به تشیّع نموده است.
روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر ؛ همه ی کسانی که داوطلبانه عضویت پیدا میکنند در هلال احمر ، برای روز مبادا ، خدای نکرده سیلی ، آتش سوزی ، گرفتاری پیش بیاید ، داوطلبان ، مشتاقانه برای کمک به همنوعان خودشان میشتابند . تجلیل میکنیم ، تقدیر میکنیم از زحمات این عزیزان .
سه شنبه سالروز ولادت سالار شهیدان ، اباعبدالله الحسین علیه الصلاة و السلام ، روز پاسدار است . پاسداران عزیز و رشید ما با تأسّی از سالار شهیدان ، عهد بستند زیر بار سازش با دشمن نروند ، و برای پیبرد مقاصد انقلاب که مقاصد اسلام ناب است ، برای همیشه و تا سرحد جان ، استقامت و پایداری داشته باشند . عزت آفریدند ، افتخار آفریدند ، تقدیر و تشکر داریم .
چهار شنبه سالروز ولادت باب الحوائج ، ابالفضل العباس ، روز جانباز ؛ که ابالفضل قبل از شهادت ، دستهایش را از بدن جدا کردند ، به جانبازی رسیده بود ؛ و دشمن خیال میکرد که الآن که دستش جدا شده دیگر او تسلیم میشود ، اما شعارش بلند شد:«« والله ان قطعتموا یمینی انی احامی ابدا عن دینی»» ؛ بخدا اگر دستم را قطع کردید دست از دینم بر نمیدارم . یعنی دست از اعتقادم ، دست از امامم برنمیدارم .
پنجشنبه سالروز ولادتآقا امام زین العابدین ، و روز لغو کاپیتولاسیون در ایران در سال پنجاه و هشت است ، و در آستانه ی ماه با برکت شعبان قرار داریم ، از عزیزترین ماه هاست ؛ ماه پیغمبر اکرم است ؛ رسول خدا با مشاهده ی هلال شعبان دستور میداد ندا کنند در کوچه های مدینه : این ماه ماه من است ، خدا رحمت کند کسی را که مرا بر ماه من یاری دهد . یعنی ماه شعبان را روزه دار باشد . حالا که ما نمیتوانیم تمام شعبان را روزه دار باشیم ، حد اقل سه روز ، اول ، نیمه ، آخر ماه شعبان را همت کنیم . خیلی سفارش شده ؛ داخل ماه شعبان ، امیرالمومنین داخل مسجد شد ؛ دید چند نفر نشسته اند ، حرف های بیهوده دارند ؛ حضرت فرمود رها کنید ، ماه شعبان است ، غفلت نکنید ؛ از فضل ماه شعبان ؛ این ماه ، ماه عبودیت و بندگی خدا ، نماز ، روزه ، زکات ، امر به معروف ، نهی از منکر ، نیکی به پدر و مادر ، نیکی به همسایگان ، صدقه دادن به نیازمندان ، اصلاح ذات البین ، باید کار مومنین در ماه شعبان باشد . تا آمادگی برای ورود به ماه مبارک رمضان فراهم شود . پروردگارا ، برای بهره گرفتن از فیوضات ماه شعبان ، همه ی ما را موفق بدار .
{{بسم الله الرّحمن الرّحیم وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم}}
پایان خطبه دوم-