خطبه های نمازجمعه روز قدس قائم شهر – یازدهم تیرماه نود و پنج – آیت الله معلمی

IMG_1853++

خطبه اول:
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ؛ اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ؛ سلامٌ علیکم جمیعاً و رَحمَةُ اللهِ و برکاتُه… ؛خسته نباشید ؛ آجرکم الله؛ أعوذُ بِلّله مِنَ الشَیطانِ الرَّجیم . بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ . لا حولَ وَلا قُوَّةَ إلّا بِللّه ألعَلی العَظیم . حَسبُنَا الله وَ نِعمَ الوَکیل ، نِعمَ المولَی وَ نِعمَ النّصیر . الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ . ألصّلاةُ وَ السّلامُ عَلی سَیِّدِ النَّبیین ، حَبیبِ إلهِ العالَمینَ أبِی القاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد و علی عِطرَتِهِ وَ أهلِ بَیتِهِ أجمَعین .

قال الحکیمُ فی کِتابِهِ الکَریم: {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ؛ قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ ؛ اللهُ الصَّمَدُ ؛ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ؛ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ؛ أو ؛ کُفوًا اَحَد ؛ صدق الله العلیّ العظیم }}

امیدوارم خدای رحمان ، همه ی ما را موفق بدارد که مفهوم این سوره را درک کنیم ؛ برسیم ؛ پای بند ، پای اعتقاد خود بمانیم ؛ الهی ، پروردگارا ؛ در این مظنه ی استجابت دعا ، در جمع مومنان روزه داری که برای حمایت از قبله ی اول مسلمین ، و برای دفاع از محرومان و مظلومان ، با دهان روزه در هوای گرم ، حضور پیدا کردند در صحنه ؛ خدایا این قدم ها را بر پل صراط ملغزان . خدایا امت اسلام را عزیز و سربلند بدار. شرّ دشمنان را از سر این امت IMG_1884+++کوتاه بگردان . به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سوره ی مبارکه ی توحید است {{قل هو الله احد}} سوره ی اخلاص است . معمای هستی ، بدون اعتقاد به وجود پدید آورنده ی هستی ، معنا ندارد . قابل توجیه نیست . هرکه این بنا را ببیند قطعاً به ذهنش می آید کسانی بودند که این بنا را ساختند ؛ پدیده ی هستی ، بنای عالم ، حکایت دارد از وجود پدیدآورنده ؛ آنقدر این امر بدیهی است ، که اعتقاد به وجود خالق ، از مسائل فطری انسان و یک امر فطری معرفی شده است . تنها ابهامی که برای بشر وجود دارد ، ابهام در ماهیت ذات اقدس اله است.شناخت کُنهِ حضرت حق که برای بشر با فکر محدود ، غیر قابل امکان است ؛ و ما مکلّف هم نیستیم که ذات خدا را بشناسیم . مکلف نیستیم ماهیت او را بشناسیم . مکلفیم اصل وجود خالق قادر حکیم و متعال ، رحمان و رحیم . حتی از خود مشرکین اگر میپرسیدند این عالم را چه کسی خلق کرد ، میگفتند الله ، میگفتند خدا . اما پس چرا مشرک بودند؟ آنها میگفتند ما این بت ها را پرستش میکنیم ، اینها شفیع ما باشد پیش خدا . از کجا عرض میکنم؟ سوره ی مبارکه ی عنکبوت ، آیه ی شصت و یک : {{ وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ }} اگر بپرسید از اینها که چه کسی آفرید آسمانها و زمین را ؛ چه کسی رام ساخت خورشید و ماه را . رام ساخت یعنی حرکت خورشید منظم است . منظم بودن دلیل بر رام بودن . بی نظم نیست حرکت خورشید و ماه . انسان هم اگر در دایره ی نظم الهی منظم زندگی کند ، {{ يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيهِ}} با عزت  و آبرو مندی ،خدای خود را ،  رحمت خدای خود را ، پاداش خدای خود را ملاقات خواهد کرد ؛ خورشید ، ماه ، دارای نظمند ؛ اگر سوال کنید از مشرکین که اینها را چه کسی آفرید ، {{ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ}} البته هر آینه ،«ل» تأکید ، «ن» تأکید ثقیله ، تأکید فراوان ؛ حتماً می گویند خدا . پس مشکلشان چیست؟ {{ و يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ  }} عبادت می کنند ، اطاعت میکنند غیر خدا را . میگویند خدا وجود دارد ، اما به دنبال طاغوت میروند . طاغوت را اطاعت میکنند . {{يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا يَضُرُّهُمْ وَ لا يَنْفَعُهُمْ}} دنبال بت پرستی ؛ اصلاً رواج بت پرستی را قدرت های طاغوتی زمان پیش کشیده بودند ؛ رونق داده بودند ، رواج داده بودند . برای اینکه مردم را خام نگه بدارند و بتوانند سلطه ی خود را گسترش بدهند بر مردم .  {{ يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا يَضُرُّهُمْ وَ لا يَنْفَعُهُمْ وَ يَقُولُونَ هؤُلاءِ شُفَعاؤُنا عِنْدَ اللَّهِ }} بت را ، بندگی میکنند ؛ میگویند اینها شفیع ما باشند در پیشگاه خدا ؛ آیه ی دیگر بازهم در سوره ی مبارکه ی عنکبوت : {{ وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّن نَّزَّلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ مِن بَعْدِ مَوْتِهَا لَيَقُولُنَّ اللَّهُ}} اگر بپرسی از مشرکین ، از قریش ، از کفّار ، بپرسی چه کسی نازل میسازد ، چه قدرتی و چه تدبیری است ؛ به حکمت کیست و به تدبیر کیست ، که از آسمان باران می آید ، و آب میریزد ؛ {{ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ}} زمین به وسیله ی باران روییده میشود ، سبز میشود ، {{ مِن بَعْدِ مَوْتِهَا}} بعد از آنی که خشک بوده زمین ، مرده بوده زمین ؛ در پاسخ خواهند گفت: {{ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ}} البته میگویند کار خداست . {{ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ}} بگو پس حمد هم برای خداست ؛ ستایش و بندگی هم برای خداباشد . وقتی که معتقدید جهان هستی را خدا آفرید ، چه کسی سزاوار تر از او برای اطاعت و برای بندگی است؟ {{بَل آکثرهم لا یَعقِلون}} . اکثرهم لا یعقلون یعنی چه؟ اکثرهم عقل ندارند؟ نه ، نه ، اگر عقل نداشته باشند که تکلیف ندارند ؛تکلیف نداشته باشند که سزاوار عقاب نیستند ، سزاوار مواخذه و عتاب نیستند. اکثرهم لایعقلون ، یعنی تعقل نمیکنند ؛  عقل دارند و عقل را فعال نمیسازند ؛ عقل دارند و چراغ عقل را روشن نمیسازند ؛ آنهایی که از نعمت عقل بهره مندند ، مسئولند و مکلّفند که از این عقل بهره گیری کنند ؛ من نمی خواهم خطبه ها طولانی بشود ، خسته اید ؛ {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ؛ قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ}} کلیدواژه های این سوره به اصطلاح امروزی ، احد ، صمد ، اینها کلیدواژه است . {{قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ}} حالا هو ضمیر شأن است ، یا برای تعظیم و تکریم است ، یا اشاره به ذات اقدس اله است . در هر صورت بگو ، او الله احد است . کلمه ی احد ، یک وقتی وصفی است که همینجاست . احد وصفی یعنی یکتا ؛ یعنی بی همتا ؛ مگر احد غیر وصفی هم می آید؟ بله ، احد غیر وصفی : {{ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ}} اینجا وصفی نیست ، اینجا عددی است . اَحَد در برابرش هم ثانی ، ثالث خواهد داشت .  منطق قرآن است : {{إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ}}اگر یکی از شماها مرگش رسیده ، وصیت چگونه بکند ، آن آیه ادامه میدهد . اما اینجا اَحَد وصفیه ، معنایش یعنی یکتا ، بی همتا ؛ {{ قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ}} یکتا است . {{ اللهُ الصَّمَدُ}} صمد یعنی چه؟  خیلی کوتاه الآن عرض کنم ، بعدها مسائل دیگری هم در ادامه ، هفته های بعد پیش می آید .  صمد در لغت به معنای قصد ، یا مقصود آمده است . خداست که مقصود اصلی خلق و بشریت باید باشد ؛  {{ قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ}} او خدای یکتاست ، {{ اللهُ الصَّمَدُ}} خدایی که باید او مقصود باشد .  مال باید داشته باشی ، ابزرا کار است ، مقام هم وسیله برای کار و خدمت است ، اما مقصود خدا باشد ، مقصد خدا باشد ؛ {{ اللهُ الصَّمَدُ}} کسی که در همه ی حوائج خودمان باید به او رجوع بکنیم ، او مقصود ما باشد . ما همه نیاز به او داریم و او نیاز به احدی ندارد ؛

او غنی بالذات است ، او بی نیاز است ، میگویند آقا ، شوری هر چیزی به نمک است ؛ اما نمک شوری اش به چیست؟ در ذات خودش است . همه ی موجودات عالم نیازمند به ذات اقدس اله ، او بی نیاز از غیر خود ، او غنی بالذات است .  {{ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ}} ، {{ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ}} نمیزاید ، زاییده نشده است ، مثل و مانند و نظیر ندارد ؛ یک روایتی را [به عنوان] پایان عرض خطبه ی اول عرض کنم ؛ امام  صادق سلام الله علیه می فرماید :«« مَنْ مَضَى بِهِ يَوْمٌ وَاحِدٌ فَصَلَّى فِيهِ بِخَمْسِ صَلَوَاتٍ وَ لَمْ يَقْرَأْ فِيهَا بِقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ قِيلَ لَهُ يَا عَبْدَ اللَّهِ لَسْتَ مِنَ الْمُصَلِّينَا»» اگر  مومنی ، در طول بیست و چهار ساعت ، پنج وقت نمازش را به جا بیاورد ، ولی یک قل هو الله احد  نداشته باشد ، یعنی به جای قل هو الله احد سوره یا دیگر بخواند ؛ در تمام پنج نماز بیست و چهار ساعت ، گویا به او خطاب میشود بنده ی خدا ، نماز نخوانده ای ؛  سوره ی توحید نیاوردی ، سوره ی اخلاص نیاوردی ؛ لذا میبینید سنّت است در هر نماز ، حداقل در یکی از دو رکعت اول ، مخصوصاً در رکعت دوم ، سوره ی قل هو الله احد تلاوت و قرائت میشود ؛  از این شناسنامه ی حضرت حق ، غافل نباشید ؛ از بی نیازی او و از نیازمندی خودمان به درگاه او ؛ اسحاق بن عمار از امام صادق نقل میکند ، البته آن روایت پیشین رو منصور بن حازم از امام صادق نقل کرده بود .  اما روایت دوم اسحاق بن عمار است ، میگوید امام صادق فرمود : «« من مضت له جمعه»» هرکه جمعه بر او بگذرد ؛ «« و لم یقرأ فیها بقل هو اللّه أحد»» قل هوالله احد نخواند ، «« ثم مات مات علی دین أبی لهب»» نعوذ بلله ؛ پناه بر خدا ؛ حالا در پایان این خطبه من این سوره را تلاوت میکنم ، شما هم تلاوت کنید ؛

{{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ؛ قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ ؛ اللهُ الصَّمَدُ ؛ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ؛ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ صدق الله العلیّ العظیم }}

پایان خطبه اول //

 

IMG_1859+++

خطبه دوم:

اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی عطرته و اهل بیته ، سیّما علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات…

قال الحکیمُ فی کِتابِهِ الکَریم: {{ سُبْحانَ الَّذي أَسْري بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَي الْمَسْجِدِ الْأَقْصَي الَّذي بارَکْنا حَوْلَهُ}}

در خطبه ی دوم ، بار دیگر ، خود و همه ی شما برادران و خواهران را به تقوای الهی تأکید و سفارش دار م . بهترین زاد ، بهترین دستاورد ، بهترین ذخیره سازی برای انسان مومن ، پرهزی از گناه ، انجام واجبات ، تا با روسفیدی خدای رحمان را ملاقات کردن ، حین انتقال از نشئه ی بی اعتبار دنیا ، به سرای جاودانه ی آخرت ؛ پروردگارا در این مظنه ی استجابت ، به کرمت دعاهای ما را مستجاب بگردان . میخواهیم تو را بنده باشیم؛ اما مشکل داریم ، موانع سر راه داریم ، اسارت نفس داریم ، وسوسه ی ابلیس داریم ؛ خدایا یاریمان بفرما . این بندگان مومن در این هوای گرم ، حضور پیدا کردند تا بر  حسب رهنمود امام راحل ، آن عبد صالح خدا ، آن سید و سلاله ی پاک رسول الله ، آن کسی که به حق در جایگاه امامت و ولایت ، امت اسلام را بیدار ساخت ، از خواب غفلت ، زنگارهای محجوریت را از چهره ی اسلام ناب زدوده است، خدایا او را با اولیاء خودت محشور بفرما . و این امت وفادار ، به اندیشه های نورانی امام را عزت مستدام مرحمت بفرما ؛  روز قدس است امروز ، روز قدس برای اعلام برائت و بیزاری از اشغالگران و غاصبان قدس ، و برای حمایت از مسلمانهای محروم و مظلوم و برای آزادسازی قبله ی اول مسلمین ، {{ سُبْحانَ الَّذي أَسْري }} منزه است خدایی که سیر داد بنده اش را از مسجدالحرام به مسجد الاقصی ؛ مبدأ و مقصد ؛ مسجد الاقصی قبله ی اول مسلمین است ؛  ولی در اشغال صهیونیسم غاصب قرار دارد ؛  متأسفانه کار اسلام امروزه به جایی رسیده است ، که کعبه ی شریف ، مسجدالحرام و مسجدالنبی ؛ هم حرم رسول خدا ، هم حرم ذات اقدس اله ، مسجدالحرام ، هردو در اشغال آل پلید سعودی که هم پیمان عملی با اسرائیل در غصب سرزمین های اشغالی هم پیمان شدند .  یعنی حقیقتاً امروز در کنار رژیم غاصب صهیونیستی رژیم آل سعود قرار دارد .  به همان نسبتی که فریاد ما علیه رژیم غاصب اسرائیل باید بلند باشد و بحمدالله هست ، به همان نسبت هم باید علیه آل سعود ، که هم پیمان اسرائیل است عملاً و آشکارا در این ایام .  با برنامه های خشن و برخورد پلیسی بی رحمانه ، هزاران نفر را سال گذشته ، در مناسک حج ، در صحرای منا کشتند ؛  با تدبیر خبیثانه ی خود به خاک و خون کشاندند ؛  در سایه ی چتر حمایتی شیطان بزرگ ، آمریکا ، کشورهای دیگر هم جرأت نکردند فریاد برآورن و صدا بلند کنند ، شکایتی کنند .  مسئولین ما هم به جای مطالبه ی خون به ناحق ریخته شده ی مظلومین منا ، متأسفانه برای سفارتخانه ی فاسد سعودی گاهی اشک تمساح میریزند که چرا به آنجا حمله شده است .  بهانه ای به دست شیطان بزرگ و بهانه ای به دست مزدورش در منطقه ، آل سعود میشود .  ما باید مطالبه کنیم . ما باید فریاد برآوریم ، که چرا؟ چرا با آن تدبیر خشن پلیسی ، اینهمه زائران تلف شدند؟ آیا اینها همه محکوم به مرگ بودند؟ چرا در طول این سالیان متمادی چنین چیزهایی اتفاق نمی افتاد؟ مومنین هیچ میدانید که امسال با چه پررویی ، با چه پررویی آل سعود چه پیشنهاداتی داشت؟ میگفت ایرانی ها میخواهند بیایند حج؟ اولاً باید بروند از کشور های دیگر ویزا بگیرند ، نه در کشور ایران ؛  بعد هم ؛ میخواهیم شما را تنبیه کنیم ؛ چرا به سفارتخانه ی ما ، مثلاً یک تعدادی تعرض کردند . من نمی خواهم دفاع کنم از آن حرکت ، ببینید ، من میخواهم بگویم مقایسه بکنیم جرم را ؛  حالا اگر به یک  چهاردیواری فسادخانه ی سعودی ، اینجا حمله شده ، این کجا و جان بالای پانصد نفر آدم ایرانی کجا؟ . من این مقایسه را میخواهم عرض کنم.  من نمیخواهم اینها کار درستی کردند و دفاع بکنم از این کار ؛ خب خیلی خب ، یک سری جوانها واقعاً یا دانسته یا ندانسته ، احساساتی شدند و رفتند آنجا ؛ اما این نباید به این قیمت تمام بشود که آنها از ما طلبکار باشند ؛ در برابر آن خباثت های فراوان و سنگین خودشان .  آن بی حرمتی و بی احترامی به آن نوجوانان در فرودگاه ؛ آقا واقعاً وحشیانه عمل میکنند ؛ این آمریکای بی حیا چگونه اینها را دوست خود معرفی میکند . یک خانواده ، یک دودمان ، نزدیک به سیصد سال است که اینها خودشان را بر مردم عربستان و بر جهان اسلام تحمیل کردند ، یک بار هم حاضر نیستند که خودشان را به مردم عرضه کنند ، که آیا مردم اینها را قبول دارند یا نه ؟ از مردم خودشان رأی بگیرند ، نه از امت اسلام از بیرون . برای کمترین بهانه و جرم ، علناً و آشکارا می آورند در ملأ عام گردن نمیزنند ، آنجا را نمیگویند نقض حقوق بشر است .  اما اگر در جمهوری اسلامی ، یک جاسوس مزدور  را دستگیر کردند ، زندان بردند ، شیون میکنند که آقا نقض حقوق بشر است ؛ باید آزادی باشد ، جاسوس هم باید آزادی داشته باشد ؛ و ما هم قدم به قدم منفعلانه بخواهیم عقب بنشینیم .  سعودی های مزدور ، مزدور استکبارند ؛ آنها از ما راضی نمیشوند ، بلکه ، ما هرقدر کوتاه بیاییم ، ما هرقدر برای سفارتخانه ی آنها ناله بزنیم ، آنها کوتاه نمی آیند بلکه بر  مطالبات خودشان  می افزایند ؛ مقابل چشم دنیا ، یک عالم بزرگ شیعی ؛ شیخ نمر ، گناهش چه بود؟ شیخ نمر میگفت که حقوق شهروندی رعایت بشود . مثلاً این آدم میخواهد تصمیم گیر این شهر باشد ، به رأی مردم بگذارید . ببینید مردم او را قبول دارند یا نه . حداکثر حرفش این بود .  میگفتند مخلّی ، باید تو را برداریم . یک عالم بزرگ شیعی را در ملأ عام گردند بزنند ، آنوقت ما بخواهیم در برابر آنها کوتاه بیاییم . اینها بهانه آوردند امسال گفتند که باید در کشور دیگری ویزا بگیرید ؛ حق ندارید شما در مراسم حج ، مناسک حج ، پرچم جمهوری اسلامی را بالا ببرید . یعنی آنجایی که محل ستاد است ، آنجایی که محل بعثه است ، آن هتل هایی را که ایرانی ها مستقر هستند ، برای اینکه حتی علامت باشد ، حق ندارید پرچم جمهوری اسلامی را بالا ببرید . حق ندارید از ایران کتاب دعا و قرآن بیاورید . میگویند قرآن شما ترجمه ی فارسی دارد ، کفر است ، شرک است . آن را نباید بیاورید . خب این قرآن ما همان قرآن خودشان است بی حیاها . میگویند ترجمه نباید داشته باشد قرآن شما .  اینقدر وقیحانه اینها ایجاد محدودیت بکنند . آیا اینها واقعاً نباید به غیرت ما مسلمان ایرانی بر بخورد؟چاره ی کار : مقام معظم رهبری فرمودند آقا : هرجا به انقلاب و روحیه ی انقلابی تکیه کردیم پیش رفتیم ؛ هرجا از ارزشها کوتاه آمده ایم و برای خوشایند استکبار حرف را  جویدیم ، و خوردیم ، عقب ماندیم ؛ برای خوشایند استکبار ، حرف را جویدیم ، نیمه کاره تمام کردیم ، یا حرف را خوردیم ، عقب ماندیم . راه پیشرفت ، احیاء روحیه ی انقلابی ، و مجاهدت است .  این تعبیر را که آقا دارد ، راه پیشرفت ، احیاء روحیه ی انقلابی و مجاهدت ، پس پیداست که روحیه ی انقلابی در میان مدیران ما آسیب دیده است .  باید احیا بشود ، باید زنده بشود .  جناب دکتر ادیانی ؛  زیبا سخن گفتید ، و ان شاءلله خدای رحمان توفیق بدهد در مجلس هم همین خطابه های آتشین را داشته باشید و ان شاءلله به مقتضای همین محتوای بیانات بتوانید در مجلس دسته جمعی پیش بروید . بله من میدانم یک نفر کارساز نیست آنجا . اما میشود از  فرهنگ انقلاب دفاع کرد . میشود از روحیه ی انقلابی دفاع کرد . میشود از مدیریت جهادی دفاع کرد . میشود از اشرافی گری انتقاد کرد . میشود از این حقوقهای کلان جلوگیری کرد . خیلی ننگ است واقعاً خیلی زشت است . من امروز خیلی خوشم آمد از آقای ظریف ، همین الان داشتم می آمدم دیدم یک پیامک آمده ، من این پیامک را نگاه کردم ، دیدم در راهپیمایی از آقای ظریف خواستند مصاحبه بگیرند ، گفت که رژیم صهیونیستی و گروههای تکفیری ، یک خطر واحدند ؛ بارک الله . واقعاً حرف درست همین است .  یعنی اصلاً استکبار برای اینکه قصه ی فلسطین را ، و قصه ی قدس را به حاشیه ببرد ، به فراموشی در جامعه ی ما و جوامع اسلامی بدهد ، داعش را پروراند ؛ مسلمانها را به هم مشغول بکند . مسلمان ها را در پی این گرفتاری ؛ حالا مهم این است که خود مقام معظم رهبری ، چقدر حکیمانه و چقدر شفاف و زیبا ، همین مجلس در آغاز کار رفته بودند به محضرشان ، عزیزان حضور داشتند ، خب چه تأکیدی؟ فرمود اول از خودتان شروع کنید . نظارت را از خودتان ، از مجلس ، از نمایندگان ، برای خاطر اینکه آدم بخواهد دیگری را اصلاح کند ، خودش نباید آن گرفتاری را داشته باشد ، لذا فرمود مجلس ، مجموعه را میفرمود ها ، مجموعه ی مجلس ، رو به پاکی ، دست پاک ، چشم پاک ، دامن پاک ، میتواند خدمتگزار ملّت پاک باشد ؛ وگرنه آدم آلوده ، نعوذبلله نمیتواند ؛ چه در دولت ، چه در مجلس ، چه در  هر جای دیگر .  یکی از پیادهای برجام ، این شده ،شدت پیدا کردن فعالیت مدارس خارجی در  تهران ؛ ببینید ، در هرکشوری ، کارمند دارد ، حق دارد مدرسه داشته باشد ، برای کارمندان خودش ، برای بچه های کارمندان خودش . الان ما هم در خیلی از کشورهای دنیا مدرسه داریم ، برای خاطر اینکه ما آنجا سفارتخانه داریم ، رایزنی فرهنگی داریم ، دستگاههای دیگر ما آنجا حضور  دارند ، بچه هایشان مدرسه بروند ، بدون تحصیل نمانند ؛  خب کشورهای خارجی هم  در تهران اگر مدرسه دارند باید همین ضوابط رعایت بشود ، اما متأسفانه در خبرها آمده که مدارس انگلیس ، آلمان ، فرانسه ، ترکیه ، لائیک ، پذیرفتن دانش آموزان ایرانی را اعلام کردند . و دارند می پذیرند . آن هم با چه شرایط؟ میگویند از نو آموز چهار ساله ، چهارساله را میپذیرند ، دو سال آموزش زبان ، حالا مدرسه اگر مال آلمان بوده زبان آلمانی ، مدرسه مال فرانسه بوده زبان فرانسوی ، مدرسه مال انگلیس بوده زبان انگلیسی ، دو سال آموزش زبان انگلیسی ، بعد هم آموزش دروس و همچنین سبک زندگی آن کشور ، به بهانه ی اینکه مثلاً جوان دانش آموز ایرانی ، به سبک زندگی آلمانی آشنا بشود ، اما در حقیقت ، بار آوردن و پرورش دادن ، اگر بچه ای از چهارسالگی رفته در مدرسه ی انگلیس درس بخواند ، رشد بکند ، سبک زندگی انگلیسی ها را آشنا بشود ، او فردا دکترا گرفته ، میتواند خدمتگزار ملت انقلابی باشد؟  هرگز .  آن هم چه؟ با شهریه ی حدود بیست میلیون تومان در ماه اعلام کردند . من برحسب آنچه که در یک خبری دیدم دارم عرض میکنم . خب بله اگر کسی خواست بچه اش را به این مدرسه بفرستد ماهی بیست میلیون تومان بدهد ، باید هم حقوق شصت میلیونی و پنجاه میلیونی داشته باشد تا بتواند پیش ببرد دخل و خرج خود را . اینها را میگویند اشرافی گری ، وابستگی ، اینها را میگویند یک حرکت بسیار خطرناک فرهنگی ؛ راه نفوذ بیگانه را اینچنین باز گذاشتن. اگر بناست تکثّر آرا باشد ، اگر بناست زبان آزاد باشد ، خب اجازه بدهید ما هم آزادانه آنچه را که میفهمیم بگوییم . بعضی از مومنین گاهی مثلاً دلخور  میشوند که چرا از مسئولین انتقاد میشود ، یا گله میشود . بخدا خیر مسئولین را میخواهیم ؛ میخواهیم تلنگر باشد ، هشدار باشد ، نروند آتیه ی خودشان را خراب نکنند .من در مجلس پنجم ، جناب آقای ادیانی ، دو مرتبه علیه آقای مهاجرانی صحبت کرده بودم و طوماری را هم علیه ایشان من امضا کرده بودم ؛  در حالی که ایشان وزیر فرهنگ و ارشاد بود . همینجا در همین مصلی یک روز جمعه ای آمدم ، خدا رحمت کند ، مرحوم آقای نواب امام جمعه بود ؛ آمده بودم چند نفر جوانها دور کردند مرا ، دیدم گله میکنند ، که آقا ایشان وزیر است ، چرا علیه وزیر صحبت کردید . گفتم  صحبت کردم که شاید سر عقل بیاید ، سر راه بیاید ؛ یک «اوسار چله» قدیما میگفتند ؛ اوسار چله ی ما که ایشان را به راه نیاورد ؛ ما ضعیف بودیم و کوچک بودیم و او خیلی صدر نشین بود .  اما در حقیقت تلنگر ، تلنگر  به حقی بود در آن روز . من نه الآن افتخار بکنم . خدا میداند همان روز که مثلاً جوانهای بعضاً  متدین هم واقعاً با حسن نیت ، نظر بد نداشتند ؛ انتقاد میکردند ، گله میکردند ، من همان روز افتخار میکردم به آن موضع خودم . نه الآنی که به همه گان نمایان شد و ایشان الآن در انگلستان نشسته و سخنگو شده .  و آنجا آقا بالاسر شده برای آنها . به امید اینکه روزی مثلاً او را برگردانند . باید آن امید را به گور ببرند آنهایی که چنین هوایی در سر دارند . در هرصورت ، مقام معظم رهبری فرمود : آنها ، دشمنان ، استکبار ، داعش را درست کردند که جمهوری اسلامی را شکست بدهند . عراق و شام ، مقدمه بود تا ایران را زمینگیر کنند . اما قدرت جمهوری اسلامی آنها را در همانجا زمینگیر کرد .این کلام آقاست:  کسی که برای دفاع از اهل بیت میرود ، در واقع از جامعه و شهرهای خود دفاع میکند ،  این دفاع از ایران است ، چون ساختن داعش برای مقابله با انقلاب اسلامی است ؛ ساختن داعش ، برای مقابله با مقاومت ، پرچم مقاومت را انقلاب و امام برافراشت ، و امروزه به دست خلف صاحش مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ؛ خدایا به او طول عمر ، دوام صحت عطا بفرما ، عزت او و عزت امتش را مستدام بدار . امروز مناسبتش سالروز شهادت چهارمین شهید محراب  و شیخ الشهداء محراب در واقع ، شهید آیت الله صدوقی است ؛ اخلاص او ، صداقت او ، قبل از پیروزی انقلاب ، بعد از پیروزی انقلاب ، با اینکه خودش یک ملا بود ، واقعاً صاحب نظر بود ، اما معذلک میگفت که  نظر ، نظر آقا، نظر ولی امر ؛ ذره ای ، میلی متر از نظر ولی امر عدول نمیکرد . ولی امر بگوید اسلام انقلابی ، مسلمان باید روحیات انقلابی اش را حفظ بکند ، آنوقت در برابر بیایند بگویند اسلام رحمانی ؛ لعنت بر منکرش ، اسلام دین رأفت است ، دین رحمت است ، اما این که تقابل ایجاد بکنیم در برابر اسلام انقلابی بگوییم اسلام رحمانی ، ««کلمة حقٍّ یراد به الباطل »» اگر شیشه خورده در کار نباشد ، باید همانی را که رهبر گفته به زبان بیاورد ، انسجام ملت ، دولت ، در سایه ی امامت و ولایت ، راز و رمز عظمت و اقتدار ، هم برای دولت است و هم برای ملت . ولی در برابر مواضع شفاف رهبری ، موضع دیگری اتخاذ کردن و مطرح کردن ، هم خود را ضایع میسازند ، و هم ملت را آسیب میزنند ، دشمن را جرأت میدهند . و نباید  ؛ فردا سالروز حمله ی ددمنشانه ی آمریکا  ، ناو آمریکایی نظامی در خلیج فارس به هواپیمای مسافربری که منجر شد به کشته شدن جمعی از ایرانیان عزیز. ؛

IMG_1939+++
یادداشت رسیده که مردم در خیابان ها نشسته اند ، هوا گرم است . آجرهم الله ، خدای منان اجر دهد .  واقعاً شرمنده ایم، واقعاً شرمنده ایم ، همه مان باید شرمنده باشیم ، من ، فرماندار ، شورای اسلامی شهر ، شهردار ، نتوانستیم ، موفق نشدیم ، چاره کنیم که روز قدس ، چنین فرصت مبارک ، قشرهای مختلف ، سلسله ی جلیله ی روحانیت ، علمای اعلام ، بزرگان ، حضور پیدا میکنند ، آنوقت الآن یک جمعی در سایه نشسته باشند ، یا مقابل کولر ، یک عده ای هم مقابل آفتاب ؛ خب همانجور که جناب دکتر ادیانی هم سعی کرد که جمع کند ، کوتاه کند ، ما هم اینجا واقعاً دیگه هیچ روحیه ی ادامه ی صحبت ندارم ، عذر خواهی میکنم ، دو سه تا مناسبت بود ؛ اما مومنین ، اگر واقعاً همین حضور را حفظ کنید ، حضور شما هٌل میدهد کارها درست شود .حضور شما نیرو میدهد ، قوت میدهد ، ماه رمضان تمام میشود ، نباید با نماز خداحافظی کنیم ، نباید با مسجد خداحافظی کنیم ، نباید با خدا خداحافظی کنیم . ماه رمضان شارژ شدی ؛ این باتری ماشین وقتی ضعیف شده میبرند زیر دستگاه شارژ . ماه رمضان ، مومن را ایمان را تقویت میکند ، شارژ میسازد تا یک سال دیگر این ظرفیت را حفظ کند ؛  نه اینکه ماه رمضان تمام شده ، مسجد خداحافظ ، نماز خداحافظ ، نماز خدای نکرده نعوذ بلله خداحافظ ، برویم تا سال آینده ، نه ؛ سعی کنیم حضورمان را به درگاه حضرت حق داشته باشیم ؛ و ظاهراً برحسب تقویم ، تصورم همین است که غیر از این نباشد ، روز چهارشنبه ، روز عید فطر خواهد بود ، و همینجا هم در همین مصلی هم اقامه ی نماز اول وقت صبح خواهد بود ؛ ان شاءلله در خدمت مومنین هستیم .و البته منافاتی هم ندارد در مساجد هم نماز عید برگار میکنند . حالا ما هنوز موفق نشدیم بتوانیم نماز عید یکپارچه ای داشته باشیم ، روز عید همه مان مثلاً پشت سر بزرگانمان ، حاج آقای دارایی ، حاج آقای سلیمانی ، سایر عزیزان به نماز بایستیم ، یکسره یکجا باشیم ، نرسیدیم ؛ این هم باز مثل مصلی ماست که این مشکل را داریم . پروردگارا همه ی ما را در مسیر عبودیت و بندگی یاری بفرما . پروردگارا ، دولت  و ملت ، مخصوصاً مجلس شورای اسلامی را که مرکز تصمیم گیری و تصویب و اجراست  ، هم هرا برای تحقق اهداف انقلاب و امام که همان اهداف اسلام ناب است موفق بدار . شرّ اشرار را از سر مومنین کوتاه بگردان ؛حیف است که اسامی شهداء هفته را من نخوانم و شما با اهداء صلوات ذکر خیری نکنید ؛ (((««به تبع هر هفته ، خطبه های حضرت آیت الله معلمی مزّین به نام شهدای شهرستان است که هفته ی ماضی ، و چند روز پیش رو ، سالگرد شهادت ایشان بوده است.»»))) نثار ارواحشان صلوات .

إنَّ أَحْسَنُ الْحَدِیثِ وَ أَبْلَغُ الْمَوْعِظَةِ کتاب الله العزیزالحکیم {{بسم الله الرّحمن الرّحیم  وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم}}

پایان خطبه دوم//
IMG_2018+++

IMG_1990+++

دیدگاهتان را بنویسید