سلامٌ علیکم جمیعاً و رَحمَةُ اللهِ و برکاتُه… ؛ أعوذُ بِلّله مِنَ الشَیطانِ الرَّجیم . بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ . لا حولَ وَلا قُوَّةَ إلّا بِللّه ألعَلی العَظیم . الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ . ألصّلاةُ وَ السّلامُ عَلی سَیِّدِ النَّبیین ، حَبیبِ إلهِ العالَمینَ أبِی القاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد و علی عِطرَتِهِ وَ أهلِ بَیتِهِ أجمَعین .
قال الحکیمُ فی کِتابِهِ الکَریم: {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ؛ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ }}
امیدوارم خدای رحمان ، ما را از خصلت زشت حسد دور بدارد. و ما را قانع در برابر مشیّت و اراده ی خود و راضی به قضای خود بسازد . خدایا به تو پناه می آوریم ؛ در این سوره دستور فرمودی به حبیبت خاتم انبیا و به همه ی امّتان و پیروان او و بندگانت ، که پناه بیاورند به تو . که : بگو پناه می آورم به پروردگار پدید شکافنده ی شب و پدیدآورنده ی صبح صادق . مظهری از مظاهر قدرت بالغه ی حضرت حق است . در این صوره و سوره ی بعد که سوره ی ناس است ، از این دو سوره تعبیر میشود به مُعَوَّذَتَین ؛ یعنی دو تا سوره هستند که اعوذُ دارند . یعنی پناه می آورم ، پناه می جویم . حتی اگر هیچ اتفاقی نیافتاده باشد هم همه نیاز داریم ؛ همه ی موجودات عالم نیاز دارند که به خدا پناه ببرند . اولیاء خدا نیاز داشتند ، بندگان معمولی هم نیاز داشتند ؛ اما بعضی از مفسّرین یک قضیه ای را نقل کردند که یک اتفاقی افتاد ، و از آن اتفاق به عنوان شأن نزول این سوره یاد کردند . اما ممکن است بخشی و مقدمه ای از آن اتفاق صورت گرفته باشد ، اما تمام آن قضیه ای که نقل شده ، محل حرف است . قضیه این است که گفتند یکی از یهودیان ، آشنا بوده به فن جادوگری و سِحر ، برای پیغمبر و علیه ایشان جادوگری کرد و سِحری به کار برد ؛ پیغمبر بیمار شد و جبرئیل آمد و دو سوره ی معوذتین را آورد و دستور داد که رسول خدا مأمور بفرستد از داخل چاهی آثار جادو و سحر آن یهودی را بیرون بیاورند . صاحب تفسیر مجمع البیان ، که افتخار خطّه ی شمال ایران ، مازندران است ؛ گرچه بعضی ها اصرار دارند او را طفرشی یا طبرسی معرفی کنند . این هم از مظلومیت مازندرانی هاست . ایشان در تفسیر گرانقدر مجمع البیان با این تعبیر می فرماید که : {{ این قصه را گفتند ؛ بله یهودی ها می خواستند سحر کنند ، اما سحر در وجود پیغمبر کارگر نشد ؛ اگر بگوییم سحر کارگر شد ؛ کسی را که سحر و جادو اثر کرده باشد ، او شرایط عادی خودش را از دست می دهد ؛ نعوذ بلله که در باره ی خاتم انبیا ، محمد مصطفی این اتفاق افتاده باشد ! }}
پیغمبر را تهمت می زدند که سحر میکند ؛ پیغمبر نور بود ، وحیی که بر او نازل می شد نور و هدایت و ارشاد خلق خدا بود ؛ این آیه در سوره ی فرقان ، آیه 8 است ؛ پیغمبر را متهم می کردند به سحر ؛ ظالمین به مومنین می گفتند که شما تبعیت نمی کنید مگر آدمی را که سحر شده است ؛ بنگر چه مثل هایی درباره ی پیغمبر میگفتند از روی نادانی ؛ پس به گمراهی افتادند . مثل اینکه گویا قادر نیستند راه روشن ، راه حق ، راه بندگی خدا را بشناسند . مرحوم طبرسی می فرماید : ممکن است که یهودی ها تلاش کردند که به پیغمبر آسیب برسانند ؛ اما نتوانستند ؛ موفق نشدند به هدف خود برسند و البته خدای رحمان حبیبش را از کید دشمن یهودی واقف و با خبر ساخت.
لذا فرموده شده که قرآن سوره های بسیار بافضیلت فراوان دارد ، این دو سوره هم از سوره های دارای فضیلت بالاتر است. سفارش هم شده که شب که می خواهی به بستر بروی ، وضو بسازی و همین سوره ها ، مخصوصاً معروف به چهار قل را بخوانی ، یعنی سوره های کافرون ، توحید ، فلق ، ناس ؛
إنّ أحسن الحدیث و أبلغ الموعظه کتاب الله العزیز الحکیم {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ؛ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ }}
پایان خطبه اول//
___________________
خطبه دوم :
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.
صلوات…
قال الحکیم فی کتابه: {{ وَدَّ الَّذِینَ كَفَرُواْ لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ فَیَمِیلُونَ عَلَیْكُمْ مَّیْلَةً وَاحِدةً}}
مجدداً ، خودم و شما را به یاد خدای رحمان سفارش می کنم . یاد خدا بازدارنده است از گناه ؛ یاد خدا انگیزه می آورد برای انجام واجبات ؛ خدایا می خواهیم تو را بنده باشیم ؛ همه ی ما را در مسیر بندگی یاری بفرما . ما را برای انجام واجبات ، آنچه که خود می پسندی موفق بدار ؛ ما را برای ترک محرمات و گناه که زمینه ساز جهنم و عذاب و ذلت است ، ما را از معصیت و گناه دور بدار .
یکی از گرفتاری های فرد یا جامعه ، گرفتاری مهم ، گرفتاری غفلت است . مختصر غفلت بکنی ممکن است گرفتار بیماری بشوی ؛ مختصر غفلت بکنی ممکن است گرفتار شرایط نا مناسب و نا مساعدی بشوی ؛ آیه ی شریفه ای که خواندم ، در سوره ی مبارکه ی نساء ، آیه ی صد و دو ؛ پیامبر عظیم الشأن اسلام بای انجام عمره و نه به قصد جنگیدن از مدینه حرکت کرده بود ؛ جمعی از یاران هم او را همراهی داشتند . رسیده بودند به حدیبیه ، که البته از پیش خبر در مکه منتشر شد ، ابوسفیان طراحی کرد ، توطئه کرد ؛ خالدبن ولید را با دویست نفر مأموریت داد که بیایند راه پیغمبر را سد کنند ، مانع ورود پیغمبر به مکه بشوند . نقطه ی تلاقی جایی بود که آنها از مکه می آمدند پشت کوه بودند ، رسول خدا داشت می آمد از مدینه ، در یک بیابانی ، اینها پشت کوه رسیدند مقابل موقف رسول خدا و یاران ؛ وسط روز هم بود ؛ آرام خواستند مراقبت کنند که آنها متوجه نشوند . موقع ظهر شد و بلال اذان گفت و پیغمبر به نماز ایستاد ؛ خالدبن ولید ، که این خبیث بعدها مسلمان شد و در مسلمانی هم جنایتکار بود ؛ نگاه کرد به حالت نمازخواندن پیغمبر و یاران پیغمبر ، به دوستانش و یارانش گفت که دویست نفر بودند ، گفت که باید صبر کنیم ، اینها مجدداً موقع عصر به نماز می ایستند ؛ این حالت نماز را که من در اینها دیدم ، خوب میتوانیم موقع نماز بر اینها بتازیم؛ یعنی موقع نماز ، اینها التفات به جای دیگر ندارند و فرصت خوبی است برای ما که غافلگیرشان کنیم و شبیخون بزنیم . همین روز بود ، بعد از اراده ی دشمن بود ، آیه نازل شد بر پیغمبر ، که می خواهی نماز بخوانی ، همه باهم نماز نخوانید ، که از آن تعبیر به نماز خوف می شود ؛ به جای چهار رکعت دو رکعت ، یک دسته مراقبت کنند ، یک دسته مشغول بشوند ، رکعت دوم ، آن دسته جلو بیافتند و سلام بدهند ، بروند در مسند نگهبانی ، آن دسته ی دوم بیایند در رکوع متصل بشوند و اقتدا بکنند . اینجا است که آیه می فرماید :دشمن دوست دارد اگر شما غافل بشوید . یک لحظه غفلت شما ، شادی دشمن را در بر دارد . شما از سلاحتان و متاعتان غافل بشوید ، آنوقت هدف می گیند شما را و به سوی شما با شتاب می تازند که بر شما پیروز بشوند .
امروزه دشمن ما کیست؟ در روزگار رسول خدا دشمنش مستکبر زمان ، آن کسی که می خواست برتری داشته باشد ، توفّق بر دیگران داشته باشد ؛ اگر برتری باشد و درست عمل کند اشکال ندارد ، اما اگر برتری داشته باشد و ظالمانه عمل میکند حق نداریم او را تحمل کنیم ؛ در برابر ظالم باید مقاومت کرد ، نه تسلیم شد و منفعلانه در برابر ظالم عمل کرد . کیست که نشناسد در دنیا ظالم اول آمریکاست و ظالم پرور. ظالم پروری اش پروراندن اسرائیل غاصب و ظالم در منطقه . ما دشمن سختی داریم . تعبیر مقام معظم رهبری که اخیراً می فرمود مشابه جنگ احزاب ، واقعاً راست است . الآن در صف مقابل جمهوری اسلامی ، در صف مقابل مقاومت ، آمریکا ، کشورهای وابسته ی اروپایی و غربی ، انگلیس خبیث ، اسرائیل ، آمده در منطقه ، شاهان و شاهک های منطقه ، خاندان سعودی ؛ همین آل خلیفه ی خبیث ، همه ی اینها هماهنگ ، احزاب معنایش همین است ؛ یعنی گروه های مختلف ؛ حزب های مختلف هماهنگ شدند . داعش را ساختند ؛ سایه ی تهدید از سر ما برداشته نشد ، بلکه سنگین تر شد . کیست که ندارند اگر واقعاً آمریکا میتوانست از عراق به ایران نفوذ کند ، مضایقه نداشت ؛ ولی در عراق زمینگیر شد ؛ به همت فرزندان رشید شما و جوانان شیعه ی عراقی که در پی فتوای مرجعیت ، عَلَم مقاومت را برافراشتند . ای مومنین ، در گذشته یک بار همین سَلَفی ها کربلا را غارت کرده بودند ، حرم اباعبدالله را اسب تاخته بودند ؛ در قبرستان بقیع مدینه ، چهار امام ، گنبد و بارگاه داشتند ؛ این گنبد و بارگاه را همین دودمان پلید آل سعود ، همین وهابی های خبیث تخریب کردند . اگر وحشت از خود سنی ها نکرده بودند ، قبر پیغمبر را هم بنا داشتند تخریب کنند ؛ یک گروه منحرف فاسد ؛ اما مدعی مسلمانی ؛ پسربچه ی نابالغ را سر می برّند با فریاد الله اکبر ؛ خدایا وعده کردی ظلم سنگین را بر سر ظالم فرود بیاوری و ساقطش کنی ؛ خدایا این شر و این فتنه را از سر مومنین بردار.
ما چنین شرایطی داریم ، ولی در داخل هم واقعاً متأسفانه گاهی گرفتار غفلت میشویم. از آن هدفی که امام راحل ، و قانون اساسی آمده ؛ جمهوری اسلامی که مدیرش بالای چند صد میلیون تومان پاداش و حقوق و مزایایش برسد ، این آن جمهوری است که امام بنیانگذارش بود؟ نه! امام جمهوری را بنیانگذار شد که مدیران و مسئولان به سوی اجرای عدالت و قسط و حق پیش بروند . حالا بعضی ها این ایام ، جلوتر میگفتند اینهایی که نسبت به برجام اعتراض میکنند اینها از سود خودشان باز ماندند ، چون در سایه ی تحریم سود میبردند . اخیراً هم در کرمانشاه ، بعضی ها حالا چه حق چه ناحق ،اعتراض کردند به عدم تحقق بعضی از وعده ها ؛ باز هم بعضی از روزنامه ها درآمدند که اینها همانهایی هستند که گرسنه ی مقام هستند نه شکم گرسنه ، بلکه گرسنه ی مقام اند ، چون در دولت گذشته جاه و منزلتی داشتند و الآن ندارند اینگونه فریاد میکنند . این یعنی چه؟! واقعاً اینها توهین به افکار عمومی است ؛ خب مردمی که دارند این روزنامه و این حرف را میخوانند ؛ حالا یکی هم آمد و گفت که ما هرچه از ناحیه ی تحریم سود بردیم بیایید از ما بگیرید . مَردید؟ ، راست میگویید ؟ سند دارید؟ ما از ناحیه ی تحریم سود بردیم بیایید از ما پس بگیرید . اما حقوق های نجومی را که رهبری معظم انقلاب ، ظالمانه ، خلاف ، حرام معرفی کرد و رئیس جمهور محترم وعده ی پیگیری و وعده ی برخورد داد ، کو؟ الآن من دیدم روزنامه ی اطلاعات نوشته که دولت سقف حقوق ها را مشخص کرد ؛ مگر مجلس تعطیل شد که دولت سقف حقوق ها را تعیین بکند؟ مجلس چرا ورود پیدا نمیکند؟ بحث این نبود که الآن سقف تعیین کنیم . بحث این بود که آنهایی که ناحق و ناروا دریافت کردند ، آنها معرفی بشوند . حالا تازه بعضی از مسئولین گفته بودند ابتداءً اینها چند ده نفرند . در یکی از بیانات هم خود ریاست محترم جمهوری بین صد تا سیصد نفر را مطرح کرده بود . اما سخنگوی دولت یک بار گفته بود که دوازده سیزده نفر ؛ یک باردیگر فرمود چهل نفر ؛ اما کمیسیون اصل نود مجلس اعلام کرد نهصد و پنجاه نفر . نهصد نفر پیشکش ، حداقل پنجاه نفر سزاوار محاکمه بودند . ببینید این را میگویند غفلت . حالا بعضی از عزیزان دولت ، معاون پارلمانی سابق ، جناب آقای انصاری و همچنین جناب طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی از اینها نقل شد که فرمودند قریب به یک سال پیش به این سمت دولت خبردار شده بود .اما کاری انجام ندادند . غفلت به کجا میبرد انسان را… ؛ اینها مسائلی است که واقعاً دولت باید پیگیری بکند ، شفاف و روشن نشان داده بشود به مردم . عموم زحمتکشان دستمزدشان پایین یک میلیون تومان است ، حالا هم که آمدند سقف تعیین کنند فرمودند برای مدیران سیاسی حدود ده میلیون تومان ؛ برای مدیران اقتصادی حدود نوزده میلیون تومان . خب یک مدیر اقتصادی نوزده میلیون تومان بگیرد ، کارمند زیر دست او چه؟ کارگر زیرمجموعه چقدر بگیرد؟ ؛ ای شیعیان امیرالمومنین ، ولله و بلله ، هیچ نظر به کوبیدن کسی ، نکوبیدن و تعریف و تکذیب کسی ندارم . بلکه برای آنچه که امام راحل وعده داد ؛ آنچه که متن مکتب اهل بیت است نگرانم . امیرالمومنین علی وقتی که سر کار آمد ، بیت المال مستمری بگیران را مساوی تقسیم کرد . همان لحظه یکی دادش درآمد و گفت که یا ابالحسن ، تو بین من و غلام آزادکرده ی من فرق نگذاشته ای؟امیرالمومنین فرمود : و اکثرهم للحقّ کارهون . حالا انسان میبیند آنهمه دعوا میشود برای پست و مقام برای چیست . ولی برای فریب افکار عمومی شعار داده میشود که ما برای خدمت آمدیم . سرپوش گذاشتن بر اینگونه کارها نه به سود ملت است و نه به سود دولت و نه به سود نظام . آنوقت بُعد فرهنگی قضیه : شانزدهمین جشن حافظ برگزار بشود ، به نام حافظ ، آنوقت بگویند خوش لباس ترین بازیگر زن در جشن حافظ کیست ؟ ؛ شناسایی بشود ؛ این را میگویند ابتذال فرهنگی ؛ اینجاها میشود آغاز کار ، حالا به کجاها میخواهد منتهی بشود . حافظی که میگوید : شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین حائل ، دنیا را می گوید ؛ کجا دانند حال ما سبک باران ساحل ها . حضوری گر همی خواهی از او غافل مشو حافظ ؛ او کیست؟ خدا ؛ حافظ قرآن بود ، ذاکر لله بود ، آن وقت به نام شانزدهمین جشنواره ی حافظ بخواهیم چه کسی را شناسایی کنیم؟ خوش لباس ترین بازیگر زن! ؛ مَتَى مَا تَلْقَ مَنتَهوَى دَعِ الدَّ نيا وَاهمِلها. اگر خداخواهی ، دنیا را رها کن . نه که اصلاً برای دنیا کار نکنی ، نه ، دل نبند ، اسیر دنیا نباش ؛ دنبال حقوق نجومی نباش ؛
امروز سالروز درگذشت فقیه مجاهد آیت الله مشکینی است ؛ رحمت الهی بر او باد .
فردا سالروز شهادت امام صادق است ، فردا دسته روی است ؛ فردا دسته منتهی میشود به مصلی ؛ اینجا هم مراسم است ؛ ان شاءلله تشریف بیاورید ؛ من خودم هم صحبتی دارم ؛ مهمانی هم داریم ؛ و حرف های نشنیده هم هست ، وجود دارد برای فردا . حرفهای تازه ای هم برای فردا به فضل الهی خواهم داشت .
فردا روز اهداء خون است ؛ مخصوصاً میانسالها و جوان ها اگر رغبت کنند برای اهداء خون ، کمک میشود واقعاً گاهی جان یک بیمار در معرض خطر را نجات میدهد .
دوشنبه روز جهانی شیر مادر ؛ بهترین غذا را خدای رحمان برای کودک تازه به دنیا آمده مهیا ساخت .
همچنین دوشنبه سالروز شهادت شهید مظلوم شیخ فضل الله نوری در سال هزار و دویست و هشتاد و هشت شمسی . سال صدور فرمان مشروطیت به فرمان مظفرالدین شاه سال هزار و دویست و هشتاد و پنج بوده .
پنجشنبه سالروز ولادت کریمه ی اهل بیت ، فاطمه ی معصومه ، روز دختران که اسوه است برای معصومیت دختران .دهه کرامت.
(((به تبع هر هفته ، خطبه های حضرت آیت الله معلمی مزّین به نام شهدای شهرستان است که هفته ی ماضی ، و چند روز پیش رو ، سالگرد شهادت ایشان بوده است.))) نثار ارواح این عزیزان صلوات…
{{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ؛ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم }}
پایان خطبه دوم//