خطبه های نماز جمعه سوم دی ماه هزار و سیصد و نود و پنج قائم شهر – خطیب: آیت الله معلمی

IMG_0085
خطبه اول:
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ سلامٌ علیکم جمیعاً و رَحمَةُ اللهِ و برکاتُه… ؛ أعوذُ بِلّلهه مِنَ الشَیطانِ الرَّجیم . بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ . لا حولَ وَلا قُوَّةَ إلّا بِاللّه ألعَلی العَظیم . حَسبُنَا الله وَ نِعمَ الوَکیل ، نِعمَ المولَی وَ نِعمَ النّصیر . الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ . ألصّلاةُ وَ السّلامُ عَلی سَیِّدِ النَّبیین ، حَبیبِ إلهِ العالَمینَ أبِی القاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد و علی عِطرَتِهِ وَ أهلِ بَیتِهِ أجمَعین .

قال الحکیمُ فی کِتابِهِ الکَریم: {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ؛  أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ تَوَلَّوْا قَوْمًا غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِم مَّا هُم مِّنكُمْ وَلَا مِنْهُمْ وَيَحْلِفُونَ عَلَى الْكَذِبِ وَهُمْ يَعْلَمُونَ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا ۖ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ}}

امیدوارم خدای رحمان ، همه ی ما را از خصلت زشت نفاق بر حذر بدارد. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

مستحضرید که سوره ی مبارکه ی مجادله هست . در آیات قبل راجع به نجوا و در گوشی صحبت کردن با پیغمبر ، که بعضی از افراد بیمار دل آن ایام که  اهل نفاق بودند سعی میکردند با پیغمبر در گوشی صحبت کنند و به دیگران بنمایانند .  وضمناً همان ها با یهودی ها و دشمنان اسلام مراوده ی سرّی داشتند. وقتی آیه نازل شد که اگر بخواهی در گوشی سخن بگویی باید صدقه بدهی ، جز امیرالمومنین ، که با پرداخت صدقه به سخن در گوشی با پیامبر می آمد ، در گوشی سخن گفتن ها تعطیل شد.

حالا این آیه درباره ی آن افراد نفاق پیشه است . یک نکته ی بسیار تکان دهنده همینجا وجود دارد ، اینکه در کنار پیغمبر ، در حضور پیغمبر ، منافقین بودند؟بله . عوامل شیطان سعی دارند هرکجا مظهر قدرت و عزت است نفوذ کنند و نزدیک بشوند. میفرماید این آیه که : آیا ندیدید کسانی را که طرح دوستی ، وابستگی دارند با قومی که خدا بر آن قوم غضب دارد . چه قومی را خدا بر آن قوم غضب دارد؟ یهودی ها . از گذشته ی دور ، یهودی ها خباثت داشتند.در این سوره ی مبارکه ی حمد ، آخر سوره میگوییم خدایا راه آنانی را که تو بر آن ها نعمت دادی ، ما را هم بر همان مسیر بدار ، نه راه آنانی که بر آنها غضب کردی . آنجا هم منظور از غضب شده های از طرف خدا ، همین یهودی ها هستند. در آیه ی قرائت شده ی امروز هم همینطور .

در ادامه ی این آیه میفرماید ، این منافقین از شما نیستند ، با خود یهودی ها هم صادق نیستند . یهودی خالص هم نیستند. مذبذبین بین ذلک . به دروغ ، سوگند هم یاد میکنند . اصلاً یکی از شیوه های زشت نفاق ، توسّل به دروغ است ؛ در حالی که خودشان هم میدانند ، یعنی آگاهانه دست به خلاف میزدند . مهیا ساخت خدا برای آنها عذاب سخت ؛ بخشی در دنیا و بخشی در آخرت . اینها بد عمل میکردند ، و خودشان هم میدانستند که بد عمل میکنند . پروردگارا ، همه ی مارا  به کرمت در مسیر عبودیت و بندگی توأم با اخلاص موفق بدار . الها پروردگارا در این مظنه ی استجابت دعا همه ی ما را به کرمت بیامرز.  گرفتاری ها از کافّه ی مومنین در اقصی نقاط عالم دور بگردان .

{{ بسم الله الرّحمن الرّحیم  وَالْعَصْر إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم}}
 پایان خطبه اول//

 

خطبه دوم:
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ   الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات…

بار دیگر خودم و همه ی شما برادران و خواهران را ، به تقوای الهی ، توجه به ذات اقدس حق ، و غافل نشدن از مرگ و پایان کار تأکید و توصیه دارم.

امروز سالروز ثبت احوال است . ثبت به موقع ولادت ، ازدواج ، وفات ، خدای نکرده اگر طلاقی هم ازدواج افتاد ، ثبت طلاق ؛ همه ی اینها از مسائل ثبت احوال شخصیه هست وبرای مدیریت کشور ، کمک می کند ثبت به موقع وقایع شخصیه.

پسفردا یکشنبه سالروز ولادت یکی از پیامبران بزرگ ، عیسی مسیح (ع) پیامبر اولوالعزم ، صاحب شریعت . ولادت عیس مسیح را خب غربی ها کریسمس می نامند و فرانسوی ها هم نوئل . جشن می گیرند . جشن آنها در ولادت نبی خدا عیسی مسیح (ع) فرصتی است برای شناسایی شریعت عیسی برای همان غربی ها ، اما متأسفانه آنچه که به او التفات و توجه نمیشود رسالت و شریعت و آموزه های دین عیسی است . بلکه جشن ولادت عیسی را بهانه و فرصتی برای رواج هرزگی ها قرار دهند . که متأسفانه بعضاً در بعضی از جشن های مذهبی ما هم دارد سرایت می کند . که مسئولین ذیربط ما هم باید بیشتر مواظب باشند و دقت بیشتری داشته باشند . واقعاً تحمل علمای مسیحیت را ببینید . در مقابل این ناهنجاری ها چگونه دم بر نمی آورند و انکار نمیکنند و نهی از منکر هم نمیکنند ، همین شیوه ا در گذشته هم بوده که دین عیسی دستخوش تحریف شده.

همین پسفردا یکشنبه سالروز صدور فرمان امام راحل برای تشکیل سپاه حفاظت از فرودگاه ها ، و صنعت هواپیمایی کشور در 5 دی 1363 در اوج جنگ و توطئه های گوناگونی که استکبار و عوامل استکبار علیه این ملت به کار میگرفتند و علاوه ی بر آن،  قصه ی هواپیما ربایی هم از توطئه های استکبار بوده. از آن تاریخ تا به امروز که سی و چند سال گذشته ، دراین کشور هیچ هواپیمایی موفقی اتفاق نیافتاده.بی جهت نبود که امام می فرمود اگر سپاه نبود کشور نبود . البته الآن برادر عزیزمان جناب حجت الاسلام آقای آقایی این نکته را هم اشاره داشت ، من هم می خواهم این نکته را تأکید کنم ، چرا بعضی از کارهایی را که مدیران ناموفق دارند ، به عهده ی سپاه گذاشته نمیشود . چه امری بالاتر از امنیت؟ این امر مهم  و حیاتی . وقتی که صنعت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران امنیت نداشته باشد ، نه مسافر داخلی ونه مسافر خارجی هیچکس جرأت نمیکردند سفر هوایی داشته باشند . یک معضل جدی بود.اما این معضل جدی با تدبیر امام به وسیله ی نیرویی که آنچنان آموزشی هم ندیده بودند و آنچنان امکاناتی هم نداشتند ، اما این ضعف را اراده و ایمان و اخلاص جبران کرده بود .

الآن هم واقعاً در بعضی از عرصه ها که دولت مشکل پیدا میکند در مدیریت ، مثلاً شما ببینید در اداره ی این بانک ها ، که واقعاً تلخ و سخت است ، اما کسی که دیکته ننویسد ، غلطی ندارد ، اشتباهی هم ندارد . اما کسی که دیکته نوشته ، ممکن است اشتباه هم داشته باشد و باید تحمل کرد و پذیرفت . اما مهم این است که اگر داشتند تصییح میکردند ، غلط را واقعاً غلط و اشتباه را واقعاً اشتباه دیدند ، تذکر دادند ، آیا فرد باید پرخاش کند یا باید پذیرا باشد؟.اشکال کار الآن اینجاهاست . وقتی اشکال را بگوییم ، میگویند دارد تضعیف میکند . اگر اشکال را نگوییم ، همه شریک جرم خواهیم بود ، که روندی را که دارد به پیش میرود ، همه داریم امضا میکنیم و تحمل. الآن کار به جایی رسیده که همه ی مسئولین ما باوردارند که آمریکایی ها نقض برجام کردند. خب همان موقع اگر واقعاً در تیم مذاکره ، حداقل یکی دو تا از سرداران سپاه در هیأت و تیمی که مذاکره کننده بودند می رفتند ، مطمئناً شرایط به گونه ی دیگر رقم میخورد و مذاکره با اقتدار بیشتری پیش میرفت . عالم  و آدم و خود رئیس جمهور و وزرا و آقای ظریف هم بارها تکرار کردند که آمریکایی های بی حیا نقض برجام کردند و بد عهدی کردند ، اما همین برجام را که خودشان نقض کردند ، الآن میگویند طبق مفاد برجام ، چرا آقای سلیمانی که جزو نیروهای تحریم شده بوده در حلب پیدا شده ؟ خب سوریه چه ربطی به شمایی دارد که دوهزار کیلومتر ، سه هزار کیلومتر آن سمت تر هستید بی حیاها؟ اگر خود دولت سوریه استمداد کرد و از شهروند ایرانی کمک خواست چه ارتباطی به شما دارد؟ برادران و خواهرا ن، خدا میداند نطفه ی دوم اسرائیل را آمریکا و انگلیس و خود اسرائیل خبیث می خواستند در حلب بکارند . و مطمئن بودند که کاشتند . ما چکار داشتیم برویم سوریه؟ اینکه اگر نرفته بودیم سوریه این غده ی سرطانی ریشه اش در همه ی کشورهای اسلامی از جمله ایران رسوخ می کرد . عاقل باید فساد و فتنه را در نطفه خفه کند .و الحمدلله به فضل الهی در پی مقاومت و پایداری که البته سرمایه گذاری کردیم . عزیزان واقعاً ارزشمندی را از دست دادیم . شما نگاه کنید آنهایی که محمد بلباسی را میشناختند می دانند چه جور آدم پاک و مومن  ومخلصی بود و مشابه او از سرتاسر ایران که رفته بودند ، اینجور آدم ها بودند.اگر نبود عَلَم امامت و ولایت چه بلاها که بر سر این سرمایه ی عظیم انقلاب می آمد . ای مومنین ، ای مسئولین ، بیایید نهم دی را اهمیت بدهیم . بیایید زیر پرچم امامت  و ولایت محکم بایستیم . اگر نبود ارشادات ولی امر ، امام مسلمین ، بازوی مقاومت قطع شده بود و این غده ی سرطانی در درون ایران اسلامی رسوخ کرده بود ؛ هدف نهایی استکبار ایران بود و سوریه مقدمه ی کار بود.ولی به فضل الهی چشم دوست و دشمن در دنیا خیره شد متعجبانه که حلب آزاد شد و آن غده ی سرطانی از آنجا جراحی شده و برداشته شده . همانند دوران دفاع سزاوار است که ما یک ستاد پشتیبانی داشته باشیم . عزیزان ، به هر اندازه ی مقدورباید کمک کرد . من به اندازه ی تشخیصم میگویم ، آنهایی که الآن برای بازسازی عتبات کمک میکنند کار خیری است ، اما مهم تر از آن پشتیبانی از مدافعان حرم و حریم اهل بیت.مهمتر از بازسازی ، ریشه کن ساختن عوامل فساد از منطقه است . به هر اندازه ی مقدور و ممکن ، ستاد پشتیبانی مدافعان حرم را یاری کنیم تا ان شاءلله در حد مقدور به وظیفه مان عمل کرده باشیم .

سه شنبه سالروز شهادت آیت الله غفاری در سال پنجاه و سه در داخل زندان ستم شاهی و همچنین سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی که مورد توجه امام بود . باید بی سوادی از جامعه ریشه کن بشود .

پنجشنبه روز بصیرت و میثاق با ولایت . حماسه ی بزرگ مردم ایران در سال 88 . این انتخابات 88 را بعضی ها میگویند که رها کنید و فراموش کنید . مثل اینکه بگوییم که چرا خدا در قرآن سرگذشت عیس و موسی و فرعون و نمرود را آورد ، رها کنید و فراموش کنید . حالا نعوذ بالله بیاییم این آیات را از قرآن برداریم . همیشه تاریخ آینه ی عبرت است . تاریخ را باید دید و لحاظ کرد .و برای آینده برنامه ریزی کرد . انتخابات سال 88 انتخاباتی بسیار با شکوه بود . با حضور کم سابقه 40 میلیون نفر که آمده بودند پای صندوق رأی.واقعاً حماسه ای بود که می ارزید ثبت تاریخی داشته باشد ، به رخ دنیا کشیده بشود . هیچ کشوری در این ده سال ، پانزده سال اخیر ، این درصد شرکت کنندگان را در انتخابات نداشتند ؛این افتخار بزرگ را با به وجود آوردن یک فتنه ، شیرینی اش را به تلخی کشاندند در کام ملت بزرگ ایران . با سیزده میلیون فاصله بین نفر منتخب با نفر بعدی.آخر یک وقتی است که مثلاً فاصله 500 ، 600 رأی است ، بگویند فلان جا دستکاری کرده بودند ، این احتمالات مثلاً ممکن است . اما وقتی فاصله سیزده میلیون رأی باشد، کدام آدم شیر پاک خورده می تواند بپذیرد که تقلب شده باشد ؟آمدند شعله ی فتنه را برافروختند . این شعله ی فتنه به دست آدم هایی که به بهانه ی انتخابات مردم را به خیابان کشاندند . اما  یک هنر دیگر هم داشتند این ها . اینکه عناصر ضد انقلاب و زاویه دار با نظام و سلطنت طلبها و آنهایی که اصلاً شناسنامه شان مُهر نخورده بود را دخیل کردند . آنهایی که میخواستند از نظام دقّ دل بگیرند . همین تعبیر انقلاب مخملی را که فرمودند جناب آقایی ، همین انقلاب مخملی را می خواستند اجرا کنند . واقعاً توطئه بسیار سنگین ، یعنی بعد از جنگ تحمیلی هیچ توطئه ای سنگین تر از فتنه ی 88 نبوده . متأسفانه بعضی ها در درون نظام و در کنار رهبری ، هنوز هم که هنوز است ، عنوان فتنه را مضایقه دارند که به زبان بیاورند و تعبیر میکنند معارضین . فتنه گران مارهای خفته و خرسهای خوابیده را بیدار کردند و به صحنه آوردند . اما درود خدا به هشیاری ملت ، بدون اینکه دولت و کسی دعوت کند . واقعاً به صورت خودجوش، حتی در این قائم شهر ، قبل از 9 دی ، در هشت دی ، مردم به خیابان ها افتاده وبدند شبیه 22 بهمن و روز قدس. ولی بدانیم و بداینم که هرچه که عزت و اقتدار ماست از ناحیه ی امامت  و ولایت است .« ما نودی شیءٌ بمثل الولایة » را ما درست نکردیم ؛ این منابع حدیثی کهن ما را مراجعه کنید . این حدیث می فرماید هیچی چیزی اهمیت و برکتش به اندازه ی ولایت نخواهد بود . ولایت از انسان سلب بشود انسان میشود آلت دست یهود . آلت دست نفاق . کما اینکه دیدید ، بریدگان از ولایت شدند عامل اجرایی صدام در دوران جنگ.الآن هم در اختیار آمریکا و انگلیس و اسرائیل قرار دارند .

خب این ایام آقای رئیس جمهور ، منشور حقوق شهروندی را رونمایی و منتشر کرد .خب روزنامه ها چیزهای مختلفی مینویسند . خب واقعاً جا دارد آدم بپرسد ، که آقا این واقعاً یک انشا نویسی است برای سرگرم کردن مردم یا واقعاً هدف دیگری را دنبال میکند که آدم نمیفهمد ؟ اولین حق مردم ، اجرای عدالت بالنسبت به همین قوانینی که داریم است . درود خدا بر امام راحل . ابتدای پیروزی انقلاب، بعضی ها تندروی های خلاف شرع میکردند ، نه تندروی انقلابی منضبط . میگفتند که قانون فعلی قانون شاهنشاهی است و قبول نداریم . ما باید خودمان خودسر کارهایی بکنیم . امام میفرمود که قانون طاغوتی بهتر از بی قانونی است . تا قانون عوض بشود . حالا اینکه الآن آدم در جامعه بشنود ، بانک سرمایه چقدر اختلاس شده؟ بانک وابسته ی به بنیاد شهید ، صندوق ذخیره فرهنگیان . دولت با کدام یک برخورد کرد؟ اولین حق شهروندی همین است عزیز ، برادر . حق شهروندی با حرف و انشاء و سخن درست نمیشود . بلکه با اجرا . اولین حق شهروندی تأمین امنیت است در جامعه . نیروی انتظامی باید تقویت بشود ، امکانات لازم در اختیارش گذاشته بشود . دستگاه قضایی اعتبارات لازم در اختیارش باید گذاشته شود . شعبه ها کم است و پرونده ها و ارباب رجوع زیاد است . کاری بشود که جامعه لمس کند اجرای عدالت را . اینها حقوق اولیه شهروندی است . اگر خلأی در قانون است خب باید لایحه تهیه و به مجلس ارائه بشود و آن خلأ قانونی برطرف بشود . حالا خود دادستان تهران آمده می گوید بدهکاران کلان بانک سرمایه ، مدیران و هیئت مدیره را تعیین میکردند . ببینید ، اجحاف اینجاهاست ، جوانی که دارد ازدواج میکند و برای 5 میلیون ، 10 میلیون وام ازدواج باید در صف و نوبت بماند ، آنوقت این مبالغ کلان را از بانکها گرفتن . خب باید برخورد کنند و مردم ببینند و یک قدری آرامش پیدا کنند . نه اینکه همچنان حرف زدن و وعده ها دادن. الآن وقت ارائه ی نتیجه ی کار است که در طول سه سال و چند ماه گذشته مثلاً چه کارهایی اتفاق افتاد . خود آقای ظریف وزیر امور خارجه میگوید که جان کری درخواست کرد ملاقاتی با من در ایتالیا داشته باشد ، من به ایشان گفتم که شما کاری کردید که حضور من با شما در یک شهر غیر ممکن است . خودش یعنی پذیرفت . پس باید مجموعه ی دولت به این نتیجه برسند که مرد میدان کری و امثال کری ، این آقایان نمی توانند باشند . باید یک آدمی با یک جربزه و هوشیاری و صلابتی بیشتر باشد تا شأن ملت حفظ بشود . میگفتند اگر برجام اجرایی بشود ، همه چیز عادی میشود و قیمت دلار پایین می آید . الآن قیمت دلار رسیده به 4000 تومان ، آنوقت توجیه کنند بگویند چون جشن کریسمس در پیش است این موقعیت پیش آمده . خب این عید میلاد ، سال گذشته و سال پیشش هم بود . هرساله این عید میلاد حضرت مسیح (ع) سالهای قبل هم بوده اما این اندزه افزایش قیمت نبوده . چرا نپذیریم اشکال کار را ؟اگر یک مورد بپذیریم میشود نشانه ی صداقت و اخلاص ؛ آنوقت همه وظیفه داریم دولت و مدیران را کمک کنیم .نه اینکه بر اشکالات سرپوش بگذاریم و لاپوشانی کنیم ، فقط بخواهیم با یک شعاری افکار را از مسئله دور کنیم . شأن ملت شهید داده ، زجر کشیده ، فراتر از اینهاست . مقام معظم رهبری در دیدار شرکت کنندگان همایش وحدت اسلامی به مناسبت سالروز ولادت پیغمبر ، نکته ی بسیار اساسی و جالبی را فرمود: آنچه من به ملت عزیز ایران که واقعاً در این سالهای بعد از پیروزی انقلاب ، و همچنین سالهای مبارزات که منتهی به پیروزی و تشکیل جمهوری اسلامی شد ، امتحان خوبی داده اند ، این است که راه امام بزرگوار و شهدا و انقلاب را دنبال کنید . عزت دنیا و عزت آخرت در ادامه ی این راه است .

خدایا ما را در مسیر حق و صراط مستقیم توحیدی و راه امم و شهدا ثابت قدم و استوار بدار .

این شهرستان که تنها ظرف یک روز 4 دی 65 ، بیست و چهار شهید داشت شهرستان قائم شهر .

(((به تبع هر هفته ، خطبه های حضرت آیت الله معلمی مزّین به نام شهدای شهرستان است که سالگرد شهادت آنان هفته ی پیش رو است))) ،

نثار ارواح این عزیزان صلوات .

{{ بسم الله الرّحمن الرّحیم قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ۝اللَّهُ الصَّمَدُ۝لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ۝ولَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ۝﴾ }}

 

دیدگاهتان را بنویسید