خطبه های نمازجمعه اول بهمن ماه هزار وسیصد و نود و پنج قائم شهر – خطیب: آیت الله معلمی

IMG_4055

خطبه اول:

سلام علیکم جمیعاً و رحمة اللهِ و برکاته

اعوذ بالله من الشیطان رجیم بسم الله الرحمن الرحیم

لا حول و لا قوة الّا بالله العلی العظیم. حسبنالله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر. الحمدلله رب العالمین. الصلوة و السلام علی سیدالنبیّین حبیب اله العالمین ابالقاسم المصطفی محمد و علی عترته و اهل بیته اجمعین

قال الحکیم فی کتابه الکریم: « اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطَانُ فَأَنْسَاهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ أُولَئِكَ حِزْبُ الشَّيْطَانِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ الشَّيْطَانِ هُمُ الْخَاسِرُونَ» امیدواریم که خدای منان همه ما را از وسوسه های شیطان و از وساوس نفسانی مصون و محفوظ بدارد و حاصل عمر ما خسران نباشد. بهره ای و ذخیره ای از بندگی خدا از پرهیز از گناه و از انجام واجبات برای سفر آخرتمان داشته باشیم. پروردگارا در این مظنه استجابت دعا به کرمت دعاهایمان را مستجاب بگردان، گذشتگانمان را غریق رحمت بفرما، گرفتاریها از کافّه مومنین و از بلاد اسلامی و شیعه نشین با امداد و عنایات غیبی خودت گرفتاریها را از سر مومنین بر طرف بگردان، نثار ارواح طیبّه همه شهداء روح مطهر امام راحل، جانباختگان در این حادثه آتش سوزی تهران که دیروز متاسفانه اتفاق افتاد صلواتی هدیه فرمایی.

صلوات

ظاهراً سه هفته قبل راجع به این آیه مطالبی را تقدیم کردم اما دامنه فعالیت و اثرگذاری شیطان آنقدر گسترده هست که نیاز بهبحثهای فراوان دارد. خدای رحمان هشدارهای جدی در قرآن دارد. شیطان مخلوق خداست. اگر شیطان نبود و انسان گناه نکرد، انسانِ هنرمندی نبود. شیطان باشد و انسان در برابر وسوسه شیطان مقاومت بکند و دست به خلاف نزند، انسان هنر کرده است. امروز هم در ادامه همین بحثهای گذشته، آیات و روایاتی را تقدیم محضر مینمایم. اولاً بدانیم راه نفوذ شیطان در وجود انسان چقدر آسان و چقدر سریع، سهل المعونه. پیامبر عظیم الشان اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی (ص) میفرمود: «ان الشیطان یجری من ابن ءادم مَجرالدم» شیطان جریان پیدا میکند در وجود فرزندان آدم، همانگونه ای که خون در وجود انسان، در بدن انسان در جریان است. از فرق سر گرفته تا کف پا هرکجای بدن انسان اگر خراشی پیدا کند اگر بریدگی پیدا بشود میبینید خون از آنجا نمایان میشود، در همه اعضاء و جوارح انسان خون وجود دارد. زندگی انسان را هم ابلیس احاطه دارد همانگونه ای که خون در بدن جریان دارد. ان الشیطان یجری «یجری: جریان دارد، حضور دارد، فعال است» من ابن ءادم مَجرالدم. همانگونه که خون در تمام وجود انسان در جریان است شیطان هم تمام وجود انسان را عرصعه فعالیت و تلاش خود میسازد. این هشدار است که مواظب باشیم. جای دیگر  فرمود رسول خدا: «ان الشیطان عدوٌ حاضر» شیطان دشمن نقد است نقد یعنی حاضر! همه جا پا به کار است.«ان الشیطان عدوُ حاضر یعدکم الباطل» شیطان چه میکند؟ دعوت به نادرستی، دعوت به ناحق، دعوت به باطل میکند، نقد و حاضر است و وعده های او هم باطل! در سوره مبارکه بقرة، آیه 268 «الشیطانُ یَعِدُکم الفقر» اگر انسان بخواهد در راه خدا انفاقی داشته باشد، اگر بخواهد زکات مالش را، خمس مالش را پرداخت بکند، شیطان وسوسه میکند، خیلی راحت نمیتواند طرف پرداخت بکند، شیطان میگوید: ای بابا زحمت کشیدی حالا اگر به دیگری بدهی خودت دست خالی میمانی، به فکر خودت باش، « یَعِدُکم الفقر» شیطان وعده فقر میدهد «و یامرکم بالفحشاء والمنکر» حالا برای اینکه کسی تصور کند اگر شیطان وعده فقر میدهدف این وعده ممکن است وعده درستی باشد، وعده نادرست نباشد، بلافاصله پشت سر فرمود «و یامرکم بالفحشاء» شیطان وعده فقر در پای انفاق میدهد و امر به فحشاء! اعمال خلاف، اعمال نادرست! «والله یعِدُکم مغفرة منه و فضلاً» متقابلاً خدا وعده مغفرت میدهد که اگر اطاعت کنید مرا یعنی فرمان خدا را آیات قرآن را دستورات دین خدا را اگر اطاعت بکنید خدا وعده مغفرت میدهد و فضل! فضل یعنی فزونی! اگر در راه خدا انفاق کردی! اگر خمس مالت را پرداخت کردی، نگران نباش خدای رحمان نه تنها جبران میکند، بلکه اضافه! مضاعف جبران مینماید. «والله واسعُ علیم» خدای رحمان، وسعت قدرتش نمایان! علیم و دانا! هنگام انفاق و اداء دیون مالی شیطان انسان را میترساند به فقر وعده میدهد انسان را! خودداری از انفاق به جهت ترس از تهیدستی وسوسه شیطان است.  ممکن است کسی تصور کند که گرچه شیطان است ولی ترس، شاید ترسِ بجایی باشد. بلافاصله «یامرکم بالفحشاء» ! که وادار میکند به گناه! پش آن وعده او هم خلاف حق است. گناه و نادرست است. فطرت پاک انسان برخوردار از الهامات الهی است. اگر انسان به گناه آلوده نشود، اگر به معصیت آلوده نشود، تسلیم شدن در برابر وسوسه شیطان انحراف از فطرت انسان و آدمیزاد است.

ابن عباس میگفت: «اثنان من الله و اثنان من الشیطان»! دو چیز از ناحیه خدا وعده شده و دو چیز هم از ناحیه شیطان! فالذان من الله المغفرة علی المعاصی والفضل فی الرزق! خدا وعده داد که اگر به سوی او بروی توبه و استغفار داشته باشی، خدابیامرزرد و وسعت در رزق و روزی شما ایجاد بکند. «والفضل فی الرزق» یعنی خداوند روزی را افزایش بدهد. «و الذان من الشیطان» آن دو چیزی که از ناحیه شیطان است: «الوعد بالفقر» شیطان انسان را میترساند. برای اینکه او را جلوگیری کند از انفاق در راه خدا او را وعده فقر میدهد. «و الامر بالفحشاء» امیرالمومنین علی بن ابی طالب سلام الله علیه هم میفرمود هنگامی که در سختی و تنگدستی افتادید بوسیله انفاق با خدا معامله کنید! همانی هم که احسااس میکنی الان مشکل مالی داری به اندازه ای که برایت مقدور است اگر در راه خدا انفاق بکنی آنوقت گشایش را، وسعت در رزق را، برکت را که خدا ایجاد میکند مشاهده میکنی. یعنی انفاق کنید تا از تهیدستی نجات پیدا کنید. آنوقت وسوسه شیطان، دعوت شیطان تنها منحصر به اینجا نیست، در خیلی از جاها خودش را مینمایاند، در سوره مائده آیه 90 میفرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ» ای کسانی که ایمان آروده اید!پس همه مومنین با گوشهایشان را محیاء و آماده بدارند برای شنیدن این ندا! «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ» آی مومنین بدانید خمر!شراب، میسِر! قمار،انصاب! اطاعت بت و طاغوت، والازلام! گروبندی، مثل اینکه سر بازی فوتبال گاهی گرو بندیها را در جامعه رواج میدهند، بعضیها خیال میکنند که چون نظام اسلامی است هر کسی دست به هر کاری زده مثلا حلال است، شرعی است. نه اینجور نیست. خیلی از مسائل خلاف شرع اتفاق میافتد متاسفانه. نباید هم اتفاق بیافتد. باید هم مسئولین ذیربط رعایت موازین شرعی را در دادن مجوزها بنمایند.« و الازلام  رِجسً» اینها پلید است، اینجا چند چیز را نام برد: خمر!شراب، میسِر! قمار،انصاب! اطاعت بت و طاغوت، والازلام!

« إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ» شیطان در سایه آشامیدن خمر، بدنبال ایجاد شقاق، نفاق، شغار، دعوا بین بندگان خداست! بین شما عداوت را جاری کند! « وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ» شما را از یاد خدا بازبدارد. پس برای اینکه انسان خود را حفظ کند، به دام شیطان نیافتد، بهترین راه یاد خداست، یا خدا کجاست؟ حد اقلِ یاد خدا اقامه نماز در پنج وقت یومیه است. حضور در جماعت مومنین، حضور در مساجد، حضور در نامز جمعه، حالا ملاحظه بفرمایید، اینجور نیست که من بخواهم اینجا را گله بکنم، هر شهری را که الان شما نگاه بکنید، شهری که بالای 200 هزار نفر جمعیت دارد، نمازگزاران جمعه باید این تعداد باشند؟نه! اینها واقعا اشکال کار ماست، گیر کار ماست. اگر بخواهیم جامعه جامعه ی ایمانی باشد باید یاد خدا را در جامعه فراگیر سازیم. یاد خدا، ذکر خدا. بهترین ذکر نماز است. آی مومنین آی کسبه بازار سر ظهر و برخواستن صدای الله اکبر همون لحظه ممکن است شیطان وسوسه بکند که شاید همین لحظه مشتری بیاید. اما اگر ایمان به خدا در وجود انسان فعال باشد. میگوید خدا ضامن روزری است. الانه صدای الله اکبر بلند شد، درب مغازه رو پایین بیاورم بروم نزدیکترین مسجد، اقامه نماز کنم و بعد برگردم یا مغرب بهمین شکل! البته به ندرت الان در بعضی از شهرهای ایران بحمدلله دارد رایج میشود و جا میافتد که وقت نماز درب مغازه های را بندند. نشان داده بشود که الان وقت نماز است. واقعا ما نسبت به نماز مسامحه کاریم. بسیار جای تاسف دارد.« إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ» آنوقت در همین آیه که در  سوره مجادله بهش رسیدیم. « اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطَانُ» مسلط میشود بر آن شیطان! چکار میکند شیطان؟ اگر بر گرده کسی شیطان سوار بشود، «فَأَنْسَاهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ» اول شیطان کاری میکند که این انسان از یاد خدا غافل بشود. خدا را فراموش بکند. « أُولَئِكَ حِزْبُ الشَّيْطَانِ » کسی که خدا را فراموش کرد جزء دسته و حزب شیطان خواهد بود. « أَلَا إِنَّ حِزْبَ الشَّيْطَانِ هُمُ الْخَاسِرُونَ » بدانید و آگاه باشید هر که جزء دسته و حزب شیطان شده او ضرر کرده! او خسران میبیند! هم در دنیا و هم در آخرت> پناه بر خدا.

پروردگارا به مقربین درگاهت همه ما را از شر شیطان نجات بده!

ما را از یاد خودت غافل مگردان!

{{ بسم الله الرحمن الرحیم ؛ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾ صدق الله العلی العظیم}}
 پایان خطبه اول//

_________________________
 _________________________

خطبه دوم:

اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات…

عَنِ النّبی (ص) أنَّهُ نَهَى عَنِ الْكَلَامِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ الْإِمَامُ يَخْطُبُ فَمَنْ فَعَلَ ذلِکَ فَقَد لَغا وَ مَن لَغا  فلا جُمُعَةَ لَهُ ؛ خدای رحمان را شاکر باشیم ، که به ما توفیق حضور در مشهد عام مومنین ، در محل اقامه ی نماز جمعه که ذکر خداست و یاد خداست توفیق حضور پیدا کردیم . در این بیان ، پیامبر عظیم الشأن اسلام ، مومنین را نهی میکرد از حرف زدن ، لحظه ای که خطیب جمعه مشغول ایراد خطبه هست . چون خطبه ، بخشی از نماز تلقّی میشود ، باید استماع (شنیده) شود ؛« عَنِ النّبی (ص) أنَّهُ نَهَى عَنِ الْكَلَامِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ الْإِمَامُ يَخْطُبُ» روز جمعه لحظه ای که امام جماعت ، امام جمعه ، مشغول ایراد خطبه هست ، فرمود حرف نزنید ؛ اگر کسی سخن بگوید هنگام خطبه ،« فَمَنْ فَعَلَ ذلِکَ فَقَد لَغا وَ مَن لَغا  فلا جُمُعَةَ لَهُ» ، اگر کسی سخن بگوید در هنگام ایراد خطبه ، یعنی همین سخن معمولی خودمان ، فقد لغا ، یعنی کار بیهوده ایست که انجام می دهد ؛ « وَ مَن لَغا  فلا جُمُعَةَ لَهُ» اگر حین اقامه ی نمازجمعه کار لغو و عَبث انجام بدهد ، از بهره و ثواب جمعه محروم می شود . با این تعبیر فرمود: « فلا جُمُعَةَ لَهُ» ، یعنی درست است  که در صف نمازگزاران جمعه هست ، اما بهره مند از نتیجه و پایان کار نمیتواند باشد .امیدوارم که خدای رحمان ، همه ی ما را از فیض نماز جمعه محروم نسازد ان شاءلله . این یک یادآوری و تذکری بود که عرض کردم.

تشکر میکنم از برادر عزیزمان جناب مختاری فر ، ریاست محترم جمعیت هلال احمر شهرستان ؛ تذکراتی داشتند ، توجه به این تذکرات خوب است . شما همین حادثه ی تلخ ، غمبار ، أسَف انگیز که دیروز اتفاق افتاد ، قطعاً بخش عمده اش برمیگردد به مسائل ایمنی که رعایت نشده بود . ساختمان قدیمی و کهنه  و فرسوده بوده درست ، ولی متقابلاً می بایست جهات ایمنی ، بیشتر رعایت میشد ، نشده بود. آموزشی دارند در هلال احمر ، به درب خانه ها مراجعه می کنند ، برای اینکه کمتر حادثه اتفاق بیافتد ، یک تذکرات و راهنمایی هایی دارند . با لباس فُرم می آیند و کارت شناسایی همراهشان هست . لذا شنیدن پیشنهادهایشان ، همکاری کردن و پذیرفتن ، می تواند واقعاً کمک بکند در این که حوادق ناگوار و غیرمترقبه ، یا اتفاق نیافتد ان شاءلله ، یا ، اگر خدای ناکرده اتفاق می افتد به حداقل برسد .

امروز اول بهمن است و بهمن ماه در سال 57 ، ماه پر حادثه ، پرخاطره و مبارک است ، برای خاطر اینکه دو روز در بهمن 57 اتفاق افتاد ، عنوان و لقب یوم الله گرفته بودند . یکی دوازدهم بهمن ، روز مراجعت امام ، و دیگری 22 بهمن ، روز پیروزی انقلاب ؛ حقیقتاً آن هایی که آن ایام یادشان است ، اگر از یاشان سوال کنید ، شرایط آن ایام ، شرایط سال های قبل ، آنها می فهمند یوم الله یعنی چه . برای خاطر اینکه هیچ با معیار متعارف دنیا قابل تحقق و تصور و پیشبینی نبود . امام تبعید شده بود . بعد از چهارده سال از تبعید برگردد با آن عزّت و عظمت و با آن استقبال گسترده ی ملّت ، مقابل چشم جهانیان ، با آنکه هنوز رژیم شاهنشاهی سر کار بود .یعنی روزشمار را اگر مراجعه بکنیم ، می بینیم که در چهارم بهمن 57 ، بختیار ، آخرین نخست وزیر شاه که از جبهه ی ملی او را انتخاب کرده بود و خیال می کرد با این انتخاب شعله ی انقلاب را می خواباند ،و یک فریب و دامی بود گماردن بختیار در جایگاه نخست وزیری ؛ حالا بختیار درستور داد که در فرودگاه ، نیروهای مسلح ، نظامی ، حضور پیدا کنند ، یا به تعبیر دیگر ، حکومت نظامی ، که اجازه ی فرود هواپیمایی که حامل امام باشد ندهند . در حالی که امام اعلام کرده بود عازمم برای برگشت به ایران . اینجا هم اینها گفتند که نه خیر ، اجازه ی فرود هواپیما را نمیدهیم ؛ ایشان حق برگشت ندارد .علماء قم ،  تهران ، خلی از شهرهای بزرگ و کوچک ایران ، جمع شده بودند در مسجد دانشگاه تهران ، نحصّن کرده بودند ، خواهان شکستن آن حصر فرودگاه ، آزاد شدن فرودگاه ، برای مراجعت و برگشت امام . ببینید ، واقعاً از یک سمت ، رژیم شاهنشاهی ، با همه ی توانش ، با توان ارتش ، با توان گراد شاهنشاهی ، بنا گذاشته بود که 12 بهمن اتفاق نیافتد . بنا گذاشته بود که 22 بهمن اتفاق نیافتد . اما از آن سمت ، اراده ی جدی مردم مومن ، حضورشان در صحنه ، زمینه ساز نازل شدن نصرت الهی گشت و آن چیزی که هرگز تصور نمیکردند اتفاق بیافتد در 12 بهمن اتفاق افتاد ؛ امام با آن عزت و عظمت و جلال وارد شد و ظرف 10 روز ، رژیم شاهنشاهی فرو پاشید و 22 بهمن یوم الله اکبر و اعظم و روز پیروزی انقلاب اسلامی شده بود . نثار روح امام و ارواح شهدای ایام انقلاب ، صلواتی هدیه بفرمایید .

نسبت به امام ، همه ی گروه های سیاسی ما اظهار علاقه می کنند . آحاد جامعه ی ما با اخلاص ، و واقعاً با علاقه ابراز علاقه می کنند . دوستی و دشمنی از گذشته ی دور در تاریخ زندگی انسان ها و آدم ها وجود داشت . این دو مفهوم ، دیرآشنا است برای بشریت ؛ یا به تعبیر عربی ، تولَّی و تبرَّی . در فارسی:دوستی و دشمنی . تجلی دوستی باید رد پیروی و همراهی نمایان بشود . لازمه ی دوستی اطاعت است . تبعیت است . آیه ی قرآن میفرماید: {{  قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ }} قُل ، خطاب خداست به پیغمبر : بگو به مردم ، اگر شما خدا را دوست دارید ، متابعت کنید مرا که فرستاده ی خدا هستم ، که اگرپیغمبر را متابعت کنید ، خدا شما را دوست خواهد داشت . آیه ی قرآن می فرماید : {{ إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ }} سزاوار ترین مردم به ابراهیم کیست؟ آنهایی که ابراهیم را متابعت و همراهی و پیروی کردند . امیر المومنین سلام الله علیه فرمود: «إنَّ ولیَّ مُحَمّد » ، یار ، دوست ، محب ، علاقه مند پیغمبر کیست؟ «مَن أطاعَ الله» کسی که خدا را اطاعت کند ، «« إِنَّ وَلِيَّ مُحَمَّدٍ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ وَإِنْ بَعُدَتْلُحْمَتُهُ  » اگر چه از نظر نَسَب و قرابت و خویشاوندی دور باشد از پیغمبر ، مثل سلمان فارسی ، مثل بلال حَبشی، «وَإِنَّ عَدُوَّ مُحَمَّدٍ مَنْ عَصَى اللَّهَ وَإِنْ قَرُبَتْ قَرَابَتُهُ» ، دشمن پیغمبر کیست؟ کسی که عصیان و نافرمانی خدا را یپشه کند ، اگرچه نزدیک و خویشاوند پیغمبر باشد . مثل عموی پیغمبر ؛ ابولهب یا ابو جهل .

بعد از امام راحل ، خَلَف صالح او ، جانشین شایسته ی او ، مقام معظم رهبری ، هر آن اختیاری را که امام داشت ، همان اختیار را  مقام معظم رهبری دارد . خود امام می فرمود که : « ولایت فقیه ، همان ولایت رسول الله است .»ولایت فقیه ، چیزی است که خدای رحمان درست کرد . یعنی در روزگاری که رسول خدا در میان مردم بود ، ولیّ مردم بود . در روزگاری که امیرالمومنین در میان مردم بود ، ولیّ مردم بود ، و در این روزگار که عصر غیبت است و دسترسی به امام معصوم نداریم ، برحسب آموزه های همین اهل بیت پیغمبر ، فقیه عادل ، همین جایگاه ولایت را دارد . خدا رحمت کند ، شهید برجسته ی محراب ،شهید دست غیب ، هیچ منبری قبل از انقلاب نمیرفت ، مگر اینکه به هر بهانه ای نام مبارک امام را در منابر مطرح میکرد . بعضی از رفقای اهل علم به ایشان گفتند که: آقا چرا اصرار داری همیشه نام ایشان را ببری و برای خودت درد سر و اسباب زحمت درست میکنی؟ خدا رحمتش کند ، مرحوم شهید دست غیب میفرمود: مَن أطاع الخمینی فَقَد أَطَاعَ اللَّهَ  . میفرمود که هرکه امام خمینی را تبعیت کند ، رهنمودش را پیروی بکند ، خدا را بندگی کرده است . حقیقتاً هم همین بود ؛ امام ، مُمَحَّض بود برای خدمت به دین خدا ؛ هیچ چیز برای خود نمی خواست و هرگز اثر و نشانه ای از هوای نفس در کلام او نبود . دوست و دشمن نتوانستند بیابند . حالا هم ایمان و اخلاص و توکل اقتضا دارد که «مَن أطاع الخامنه ای فَقَد اَطاع الله» ؛ رهنمودهای به موقع آقا مقام معظم رهبری ، در هر قضیه ای راهگشاست .

خب الان یک سال از برجام گذشت . کنفرانس مطبوعاتی رئیس جمهور بود در سالروز اجرای برجام .خب حالا یا شوخی فرمودند ، یا جدی گفتند ، گفتند: اگر کسی دستاوردهای مثبت برجام را نمیبیند  عینک بزند . البته شما بارها شنیده بودید که من عرض میکردم برجام یک دستاوردهایی هم برای ما داشت . اینجور نبود که همه ی خواسته های دشمن عَمَلی شده باشد ، نه . یک بخشی از خواسته های ما در آن  نوشته و مکتوب آمد . خوشبختانه الآن خود آقای ظریف بازهم داخل این هفته گفت که: آمریکایی ها عهد شکستند ،آمریکایی ها به برجام عمل نکردند. خب حالا ایشان در این کنفرانسی که کنفرانس مطبوعاتی سال آخر ریاست جمهوری ، علی القاعده می بایست نسبت به شعار سال ، که مقام معظم رهبری فرمود:«اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل» یک گزارشی از اجریایی شدن اقتصاد مقاومتی ارائه میکردند . فرمودند که : آزاد شدن فروش نفت ، اقتصاد مقاومتی است ! فروش نفت که اقتصاد مقاومتی نیست . حالا ما در غنی سازی کوتاه آمدیم ، آنها هم اجازه دادند ما مقداری نفت بفروشیم ، اگر ما صاحب اقتصاد  مقاومتی بودیم ، در فروختن نفت ، ما ناز میفروختیم ؛ یعنی اینجور نبود که خیلی ذوق زده باشیم برای فروختن نفت . اقتصاد مقاومتی ، معنایش این است که چیزهای غیر ضروری از خارج وارد نشود . اقتصاد مقاومتی ،یعنی کارهای تولیدی در داخل فعال و تقویت بشود تا بیکرای کم بشود و فرصت اشتغال افزایش پیدا کند . خب اینها میشود اقتصاد مقاومتی . هر کشوری که فقط نفت بفروشد و از قیمت نفت زندگی بکند ، به آن کشور میگویند یک کشور مصرفی ، نمیگویند یک کشور صاحب اقتصاد مقاومتی . مقام معظم رهبری هم فرمود: تا وقتی که از دشمن التماس میکنید ، تهدید کرده و با مشت گره کرده جلو می آید . یعنی اگر مثلاً خواستیم هواپیما بخریم ، ذوق زده بشویم  و خیلی التماس کنیم و خیلی اشتیاق نشان بدهیم ، آنها هم دُمِشان را بالا می کشند . تا وقتی از دشمن التماس میکنید ، تهدید کرده و با مشت گره کرده جلو می آیند . توقع این بود که در اقدام و عمل در عرصه ی  اقتصاد مقاومتی گزارشی ارائه میشد .

یا اینکه از این وام های کلانی که گرفتند و  الآن مدر عامل بانک ، بعضاً حاضر نیستند حتّی علیه گیرنده ی وام شکایت کنند ؛ خب چرا؟! البته یک مقام مسئولی که مطلع بود نقل کرده بود و من شنیدم .بعضاً خود مدیرعامل بانک افراد را صدا میزدند ، حالا یا فامیل یا دوست ، که بیا وام کلان بگیر ؛ آنوقت میبردند بیرون ، باهم برای ساخت و ساز و استفاده های شخصی دیگر؛ الآن مانده آن وام بازپرداخت نشده ، خب این مدیر عامل علیه چه کسی شکایت بکند؟اگر بخواهد علیه آن آذم شکایت بکند که خودش هم گرفتار می شود .

خب اینها جزو خلاف هایی است که باید روشن بشود و جامعه بداند و شفاف بشود . حقوق های نجومی ، چرا سرپوش گذاشته بشود و ازکنارش رد بشویم ؟ ماهیت انقلاب ، اقتضاء این دارد که واقعاً همان گونه ای که مدیران و مسئولان وعده می دادند ، شفافیت و اطلاع پیدا کردن جامعه از کارهای اجرایی و جاری کشور ، خب به موقع هم اطلاع پیدا بکنند .

جمله ای را آقا(مقام معظم رهبری) در مورد داشتن دستگاه قضایی قوی و شجاع ، و هم داشتن دولت شجاع ، دولت مدیر ، بیان فرمودند. یعنی اگر حرف زده میشود، هدف این است که کار بهتر پیش برود . توقعات مطرح بشود . نه توقعاتی را که واقعاً خارج از حد مقدور باشد و نتواند دولت انجام بدهد و آدم توقع داشته باشد . نه . آن خلاف است .باید انصاف  و مروت رعایت بشود .

در همین حادثه ی غمبار و دردناک ، حادثه ی آتشسوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو در مرکز تهران ، آقا فرمود: حادثه ی دردناک آتش سوزی ساختمان در مرکز شهر ، مایه ی اندوه و تأسّف و نگرانی عمیق این جانب است . شهامت و فداکاری آتشنشانانی که در عملیات نجات ، خود دچار حادثه ی خطیر شدند ، و در حال فداکاری متعهدانه به امتحانی دشوار گرفتار آمده اند ، دل را از تمجید و تحسین و نیز از نگرانی و اندوه آکنده می سازد . در حال حاضر ، همه ی تلاش ها باید برای نجات جان گرفتار شده گان جهت دهی شود ، رسیدگی به علل حادثه ، مسئله ی بعدی است . چون جلوتر ، دستوری صادر شد که علت این حادثه بررسی و گزارش بشود . آقا (مقام معظم رهبری) فرمود الآن برای نجات گرفتاران حرکت کنید . فرمود: از همه ی مسئولان می خواهم همانگونه که در این چند ساعت تلاش کرده اند ، کار مجاهدانه ی خود را ادامه دهند و وظیفه ی فوری را بر هر حرف  و حدیثی مقدم بدارند . برای جانباختگان ، مخصوصاً آتش نشانان ، که برای کمک رفته بودند ، برای خاموش کردن آتش و یاری گرفتاران رفته بودند ، ولی خودشان در حادثه گرفتار آمدند ،از خدای منّان طلب رحمت و رضوان داریم.

این ایام ، همکاری های مثلث شوم آل سعود و آل خلیفه ، و روباه پیر استعمار در کشتار مردم بحرین در برابر چشم جهانیان را شاهد بودیم .

کسی اگر حمایت از بحرین را به زبان بیاورد و مصیبت آنها را اظهار تأسف بکند ، متهم میکنند که شما طرفدار تروریست هستید . اما خواسته ی مردم بحرین ، داشتن حق رأی ، داشتن یک مجلس قانون گذاری مردمی و یک دولت مردمی است. به چه جرمی و بهانه ای سه تا جوان را مظلومانه و ناجوانمردانه کشتند؟جرمشان چه بود؟همین راهپیمایی های آرام ؛ حتی خودشان هم بی حیاها نگفتند که اینها اسلحه داشتند یا اینها دست به خرابکاری زدند . نه ، اینها هم نبود . جرم اینها این بود که در راهپیماییها یک قدری نمایان تر بودند . به جرم نمایان بودن در راهپیمایی های مسالمت آمیز اعتراضی اینها را کشتند ؛ ولی مجامع حقوق بشر دنیا ، بعضی ها آمدند اظهار تأسف کردند. همچنان دارند امکانات و تجهیزت و سلاح در اختیار این آل خلیفه ی بدبخت می گذارند .

چهارشنبه سالروز حماسه ی بزرگ و تاریخی مردم آمل که درواقع باید گفت مردم مازندران که به یاری مردم آمل رفتند و در برابر عوامل استکبار و جریان نفاقی که آن هم وابسته به کمونیست ها بودند ، از درون جنگل یورش آورده بودند برای مردم آمل ؛ خدای رحمان همه ی شهدا و شهدا ی ششم بهمن آمل را غریق رحمت و رضوان بگرداند .

(((به تبع هر هفته ، خطبه های حضرت آیت الله معلمی مزّین به نام شهدای شهرستان است که سالگرد شهادت آنان هفته ی گذشته بوده است)))

نثار ارواح این عزیزان صلوات.

مقاومت شهدا برای ملت اقتدار آورده بود . آقا هم در دیدار نه دی با مردم قم فرموده بود : دشمن به دنبال از بین بردن عوامل اقتدار ملی است . و به دستگاه هایی که مظهر اقتدار کشورند حمله میکنند . چیزی که دشمن را در اهداف خود ناکام میکند ، این است که بتوانیم یک قوه ی قضاییه ی مقتدر ، و یک دولت شجاع و برنامه ریز داشته باشیم . اینها را باید تقویت کرد . یعنی اگر واقعاً به موازات صلابت رزمندگان ، شهدا و جانبازان ، مدیران ما در همه ی رده ها با همین روحیات جهادی و بسیجی واقعاً پیش بروند ، خدا هم قطعاً کمک میکند . پروردگارا دولت و ملت را برای پیمودن راه امام و شهدا موفق بدار.

{{ بسم الله الرّحمن الرّحیم  وَالْعَصْر إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم}}
 پایان خطبه دوم//

خطبه دوم:

اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات…

عَنِ النّبی (ص) أنَّهُ نَهَى عَنِ الْكَلَامِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ الْإِمَامُ يَخْطُبُ فَمَنْ فَعَلَ ذلِکَ فَقَد لَغا وَ مَن لَغا  فلا جُمُعَةَ لَهُ ؛ خدای رحمان را شاکر باشیم ، که به ما توفیق حضور در مشهد عام مومنین ، در محل اقامه ی نماز جمعه که ذکر خداست و یاد خداست توفیق حضور پیدا کردیم . در این بیان ، پیامبر عظیم الشأن اسلام ، مومنین را نهی میکرد از حرف زدن ، لحظه ای که خطیب جمعه مشغول ایراد خطبه هست . چون خطبه ، بخشی از نماز تلقّی میشود ، باید استماع (شنیده) شود ؛« عَنِ النّبی (ص) أنَّهُ نَهَى عَنِ الْكَلَامِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ الْإِمَامُ يَخْطُبُ» روز جمعه لحظه ای که امام جماعت ، امام جمعه ، مشغول ایراد خطبه هست ، فرمود حرف نزنید ؛ اگر کسی سخن بگوید هنگام خطبه ،« فَمَنْ فَعَلَ ذلِکَ فَقَد لَغا وَ مَن لَغا  فلا جُمُعَةَ لَهُ» ، اگر کسی سخن بگوید در هنگام ایراد خطبه ، یعنی همین سخن معمولی خودمان ، فقد لغا ، یعنی کار بیهوده ایست که انجام می دهد ؛ « وَ مَن لَغا  فلا جُمُعَةَ لَهُ» اگر حین اقامه ی نمازجمعه کار لغو و عَبث انجام بدهد ، از بهره و ثواب جمعه محروم می شود . با این تعبیر فرمود: « فلا جُمُعَةَ لَهُ» ، یعنی درست است  که در صف نمازگزاران جمعه هست ، اما بهره مند از نتیجه و پایان کار نمیتواند باشد .امیدوارم که خدای رحمان ، همه ی ما را از فیض نماز جمعه محروم نسازد ان شاءلله . این یک یادآوری و تذکری بود که عرض کردم.

تشکر میکنم از برادر عزیزمان جناب مختاری فر ، ریاست محترم جمعیت هلال احمر شهرستان ؛ تذکراتی داشتند ، توجه به این تذکرات خوب است . شما همین حادثه ی تلخ ، غمبار ، أسَف انگیز که دیروز اتفاق افتاد ، قطعاً بخش عمده اش برمیگردد به مسائل ایمنی که رعایت نشده بود . ساختمان قدیمی و کهنه  و فرسوده بوده درست ، ولی متقابلاً می بایست جهات ایمنی ، بیشتر رعایت میشد ، نشده بود. آموزشی دارند در هلال احمر ، به درب خانه ها مراجعه می کنند ، برای اینکه کمتر حادثه اتفاق بیافتد ، یک تذکرات و راهنمایی هایی دارند . با لباس فُرم می آیند و کارت شناسایی همراهشان هست . لذا شنیدن پیشنهادهایشان ، همکاری کردن و پذیرفتن ، می تواند واقعاً کمک بکند در این که حوادق ناگوار و غیرمترقبه ، یا اتفاق نیافتد ان شاءلله ، یا ، اگر خدای ناکرده اتفاق می افتد به حداقل برسد .

امروز اول بهمن است و بهمن ماه در سال 57 ، ماه پر حادثه ، پرخاطره و مبارک است ، برای خاطر اینکه دو روز در بهمن 57 اتفاق افتاد ، عنوان و لقب یوم الله گرفته بودند . یکی دوازدهم بهمن ، روز مراجعت امام ، و دیگری 22 بهمن ، روز پیروزی انقلاب ؛ حقیقتاً آن هایی که آن ایام یادشان است ، اگر از یاشان سوال کنید ، شرایط آن ایام ، شرایط سال های قبل ، آنها می فهمند یوم الله یعنی چه . برای خاطر اینکه هیچ با معیار متعارف دنیا قابل تحقق و تصور و پیشبینی نبود . امام تبعید شده بود . بعد از چهارده سال از تبعید برگردد با آن عزّت و عظمت و با آن استقبال گسترده ی ملّت ، مقابل چشم جهانیان ، با آنکه هنوز رژیم شاهنشاهی سر کار بود .یعنی روزشمار را اگر مراجعه بکنیم ، می بینیم که در چهارم بهمن 57 ، بختیار ، آخرین نخست وزیر شاه که از جبهه ی ملی او را انتخاب کرده بود و خیال می کرد با این انتخاب شعله ی انقلاب را می خواباند ،و یک فریب و دامی بود گماردن بختیار در جایگاه نخست وزیری ؛ حالا بختیار درستور داد که در فرودگاه ، نیروهای مسلح ، نظامی ، حضور پیدا کنند ، یا به تعبیر دیگر ، حکومت نظامی ، که اجازه ی فرود هواپیمایی که حامل امام باشد ندهند . در حالی که امام اعلام کرده بود عازمم برای برگشت به ایران . اینجا هم اینها گفتند که نه خیر ، اجازه ی فرود هواپیما را نمیدهیم ؛ ایشان حق برگشت ندارد .علماء قم ،  تهران ، خلی از شهرهای بزرگ و کوچک ایران ، جمع شده بودند در مسجد دانشگاه تهران ، نحصّن کرده بودند ، خواهان شکستن آن حصر فرودگاه ، آزاد شدن فرودگاه ، برای مراجعت و برگشت امام . ببینید ، واقعاً از یک سمت ، رژیم شاهنشاهی ، با همه ی توانش ، با توان ارتش ، با توان گراد شاهنشاهی ، بنا گذاشته بود که 12 بهمن اتفاق نیافتد . بنا گذاشته بود که 22 بهمن اتفاق نیافتد . اما از آن سمت ، اراده ی جدی مردم مومن ، حضورشان در صحنه ، زمینه ساز نازل شدن نصرت الهی گشت و آن چیزی که هرگز تصور نمیکردند اتفاق بیافتد در 12 بهمن اتفاق افتاد ؛ امام با آن عزت و عظمت و جلال وارد شد و ظرف 10 روز ، رژیم شاهنشاهی فرو پاشید و 22 بهمن یوم الله اکبر و اعظم و روز پیروزی انقلاب اسلامی شده بود . نثار روح امام و ارواح شهدای ایام انقلاب ، صلواتی هدیه بفرمایید .

نسبت به امام ، همه ی گروه های سیاسی ما اظهار علاقه می کنند . آحاد جامعه ی ما با اخلاص ، و واقعاً با علاقه ابراز علاقه می کنند . دوستی و دشمنی از گذشته ی دور در تاریخ زندگی انسان ها و آدم ها وجود داشت . این دو مفهوم ، دیرآشنا است برای بشریت ؛ یا به تعبیر عربی ، تولَّی و تبرَّی . در فارسی:دوستی و دشمنی . تجلی دوستی باید رد پیروی و همراهی نمایان بشود . لازمه ی دوستی اطاعت است . تبعیت است . آیه ی قرآن میفرماید: {{  قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ }} قُل ، خطاب خداست به پیغمبر : بگو به مردم ، اگر شما خدا را دوست دارید ، متابعت کنید مرا که فرستاده ی خدا هستم ، که اگرپیغمبر را متابعت کنید ، خدا شما را دوست خواهد داشت . آیه ی قرآن می فرماید : {{ إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ }} سزاوار ترین مردم به ابراهیم کیست؟ آنهایی که ابراهیم را متابعت و همراهی و پیروی کردند . امیر المومنین سلام الله علیه فرمود: «إنَّ ولیَّ مُحَمّد » ، یار ، دوست ، محب ، علاقه مند پیغمبر کیست؟ «مَن أطاعَ الله» کسی که خدا را اطاعت کند ، «« إِنَّ وَلِيَّ مُحَمَّدٍ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ وَإِنْ بَعُدَتْلُحْمَتُهُ  » اگر چه از نظر نَسَب و قرابت و خویشاوندی دور باشد از پیغمبر ، مثل سلمان فارسی ، مثل بلال حَبشی، «وَإِنَّ عَدُوَّ مُحَمَّدٍ مَنْ عَصَى اللَّهَ وَإِنْ قَرُبَتْ قَرَابَتُهُ» ، دشمن پیغمبر کیست؟ کسی که عصیان و نافرمانی خدا را یپشه کند ، اگرچه نزدیک و خویشاوند پیغمبر باشد . مثل عموی پیغمبر ؛ ابولهب یا ابو جهل .

بعد از امام راحل ، خَلَف صالح او ، جانشین شایسته ی او ، مقام معظم رهبری ، هر آن اختیاری را که امام داشت ، همان اختیار را  مقام معظم رهبری دارد . خود امام می فرمود که : « ولایت فقیه ، همان ولایت رسول الله است .»ولایت فقیه ، چیزی است که خدای رحمان درست کرد . یعنی در روزگاری که رسول خدا در میان مردم بود ، ولیّ مردم بود . در روزگاری که امیرالمومنین در میان مردم بود ، ولیّ مردم بود ، و در این روزگار که عصر غیبت است و دسترسی به امام معصوم نداریم ، برحسب آموزه های همین اهل بیت پیغمبر ، فقیه عادل ، همین جایگاه ولایت را دارد . خدا رحمت کند ، شهید برجسته ی محراب ،شهید دست غیب ، هیچ منبری قبل از انقلاب نمیرفت ، مگر اینکه به هر بهانه ای نام مبارک امام را در منابر مطرح میکرد . بعضی از رفقای اهل علم به ایشان گفتند که: آقا چرا اصرار داری همیشه نام ایشان را ببری و برای خودت درد سر و اسباب زحمت درست میکنی؟ خدا رحمتش کند ، مرحوم شهید دست غیب میفرمود: مَن أطاع الخمینی فَقَد أَطَاعَ اللَّهَ  . میفرمود که هرکه امام خمینی را تبعیت کند ، رهنمودش را پیروی بکند ، خدا را بندگی کرده است . حقیقتاً هم همین بود ؛ امام ، مُمَحَّض بود برای خدمت به دین خدا ؛ هیچ چیز برای خود نمی خواست و هرگز اثر و نشانه ای از هوای نفس در کلام او نبود . دوست و دشمن نتوانستند بیابند . حالا هم ایمان و اخلاص و توکل اقتضا دارد که «مَن أطاع الخامنه ای فَقَد اَطاع الله» ؛ رهنمودهای به موقع آقا مقام معظم رهبری ، در هر قضیه ای راهگشاست .

خب الان یک سال از برجام گذشت . کنفرانس مطبوعاتی رئیس جمهور بود در سالروز اجرای برجام .خب حالا یا شوخی فرمودند ، یا جدی گفتند ، گفتند: اگر کسی دستاوردهای مثبت برجام را نمیبیند  عینک بزند . البته شما بارها شنیده بودید که من عرض میکردم برجام یک دستاوردهایی هم برای ما داشت . اینجور نبود که همه ی خواسته های دشمن عَمَلی شده باشد ، نه . یک بخشی از خواسته های ما در آن  نوشته و مکتوب آمد . خوشبختانه الآن خود آقای ظریف بازهم داخل این هفته گفت که: آمریکایی ها عهد شکستند ،آمریکایی ها به برجام عمل نکردند. خب حالا ایشان در این کنفرانسی که کنفرانس مطبوعاتی سال آخر ریاست جمهوری ، علی القاعده می بایست نسبت به شعار سال ، که مقام معظم رهبری فرمود:«اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل» یک گزارشی از اجریایی شدن اقتصاد مقاومتی ارائه میکردند . فرمودند که : آزاد شدن فروش نفت ، اقتصاد مقاومتی است ! فروش نفت که اقتصاد مقاومتی نیست . حالا ما در غنی سازی کوتاه آمدیم ، آنها هم اجازه دادند ما مقداری نفت بفروشیم ، اگر ما صاحب اقتصاد  مقاومتی بودیم ، در فروختن نفت ، ما ناز میفروختیم ؛ یعنی اینجور نبود که خیلی ذوق زده باشیم برای فروختن نفت . اقتصاد مقاومتی ، معنایش این است که چیزهای غیر ضروری از خارج وارد نشود . اقتصاد مقاومتی ،یعنی کارهای تولیدی در داخل فعال و تقویت بشود تا بیکرای کم بشود و فرصت اشتغال افزایش پیدا کند . خب اینها میشود اقتصاد مقاومتی . هر کشوری که فقط نفت بفروشد و از قیمت نفت زندگی بکند ، به آن کشور میگویند یک کشور مصرفی ، نمیگویند یک کشور صاحب اقتصاد مقاومتی . مقام معظم رهبری هم فرمود: تا وقتی که از دشمن التماس میکنید ، تهدید کرده و با مشت گره کرده جلو می آید . یعنی اگر مثلاً خواستیم هواپیما بخریم ، ذوق زده بشویم  و خیلی التماس کنیم و خیلی اشتیاق نشان بدهیم ، آنها هم دُمِشان را بالا می کشند . تا وقتی از دشمن التماس میکنید ، تهدید کرده و با مشت گره کرده جلو می آیند . توقع این بود که در اقدام و عمل در عرصه ی  اقتصاد مقاومتی گزارشی ارائه میشد .

یا اینکه از این وام های کلانی که گرفتند و  الآن مدر عامل بانک ، بعضاً حاضر نیستند حتّی علیه گیرنده ی وام شکایت کنند ؛ خب چرا؟! البته یک مقام مسئولی که مطلع بود نقل کرده بود و من شنیدم .بعضاً خود مدیرعامل بانک افراد را صدا میزدند ، حالا یا فامیل یا دوست ، که بیا وام کلان بگیر ؛ آنوقت میبردند بیرون ، باهم برای ساخت و ساز و استفاده های شخصی دیگر؛ الآن مانده آن وام بازپرداخت نشده ، خب این مدیر عامل علیه چه کسی شکایت بکند؟اگر بخواهد علیه آن آذم شکایت بکند که خودش هم گرفتار می شود .

خب اینها جزو خلاف هایی است که باید روشن بشود و جامعه بداند و شفاف بشود . حقوق های نجومی ، چرا سرپوش گذاشته بشود و ازکنارش رد بشویم ؟ ماهیت انقلاب ، اقتضاء این دارد که واقعاً همان گونه ای که مدیران و مسئولان وعده می دادند ، شفافیت و اطلاع پیدا کردن جامعه از کارهای اجرایی و جاری کشور ، خب به موقع هم اطلاع پیدا بکنند .

جمله ای را آقا(مقام معظم رهبری) در مورد داشتن دستگاه قضایی قوی و شجاع ، و هم داشتن دولت شجاع ، دولت مدیر ، بیان فرمودند. یعنی اگر حرف زده میشود، هدف این است که کار بهتر پیش برود . توقعات مطرح بشود . نه توقعاتی را که واقعاً خارج از حد مقدور باشد و نتواند دولت انجام بدهد و آدم توقع داشته باشد . نه . آن خلاف است .باید انصاف  و مروت رعایت بشود .

در همین حادثه ی غمبار و دردناک ، حادثه ی آتشسوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو در مرکز تهران ، آقا فرمود: حادثه ی دردناک آتش سوزی ساختمان در مرکز شهر ، مایه ی اندوه و تأسّف و نگرانی عمیق این جانب است . شهامت و فداکاری آتشنشانانی که در عملیات نجات ، خود دچار حادثه ی خطیر شدند ، و در حال فداکاری متعهدانه به امتحانی دشوار گرفتار آمده اند ، دل را از تمجید و تحسین و نیز از نگرانی و اندوه آکنده می سازد . در حال حاضر ، همه ی تلاش ها باید برای نجات جان گرفتار شده گان جهت دهی شود ، رسیدگی به علل حادثه ، مسئله ی بعدی است . چون جلوتر ، دستوری صادر شد که علت این حادثه بررسی و گزارش بشود . آقا (مقام معظم رهبری) فرمود الآن برای نجات گرفتاران حرکت کنید . فرمود: از همه ی مسئولان می خواهم همانگونه که در این چند ساعت تلاش کرده اند ، کار مجاهدانه ی خود را ادامه دهند و وظیفه ی فوری را بر هر حرف  و حدیثی مقدم بدارند . برای جانباختگان ، مخصوصاً آتش نشانان ، که برای کمک رفته بودند ، برای خاموش کردن آتش و یاری گرفتاران رفته بودند ، ولی خودشان در حادثه گرفتار آمدند ،از خدای منّان طلب رحمت و رضوان داریم.

این ایام ، همکاری های مثلث شوم آل سعود و آل خلیفه ، و روباه پیر استعمار در کشتار مردم بحرین در برابر چشم جهانیان را شاهد بودیم .

کسی اگر حمایت از بحرین را به زبان بیاورد و مصیبت آنها را اظهار تأسف بکند ، متهم میکنند که شما طرفدار تروریست هستید . اما خواسته ی مردم بحرین ، داشتن حق رأی ، داشتن یک مجلس قانون گذاری مردمی و یک دولت مردمی است. به چه جرمی و بهانه ای سه تا جوان را مظلومانه و ناجوانمردانه کشتند؟جرمشان چه بود؟همین راهپیمایی های آرام ؛ حتی خودشان هم بی حیاها نگفتند که اینها اسلحه داشتند یا اینها دست به خرابکاری زدند . نه ، اینها هم نبود . جرم اینها این بود که در راهپیماییها یک قدری نمایان تر بودند . به جرم نمایان بودن در راهپیمایی های مسالمت آمیز اعتراضی اینها را کشتند ؛ ولی مجامع حقوق بشر دنیا ، بعضی ها آمدند اظهار تأسف کردند. همچنان دارند امکانات و تجهیزت و سلاح در اختیار این آل خلیفه ی بدبخت می گذارند .

چهارشنبه سالروز حماسه ی بزرگ و تاریخی مردم آمل که درواقع باید گفت مردم مازندران که به یاری مردم آمل رفتند و در برابر عوامل استکبار و جریان نفاقی که آن هم وابسته به کمونیست ها بودند ، از درون جنگل یورش آورده بودند برای مردم آمل ؛ خدای رحمان همه ی شهدا و شهدا ی ششم بهمن آمل را غریق رحمت و رضوان بگرداند .

(((به تبع هر هفته ، خطبه های حضرت آیت الله معلمی مزّین به نام شهدای شهرستان است که سالگرد شهادت آنان هفته ی گذشته بوده است)))

نثار ارواح این عزیزان صلوات.

مقاومت شهدا برای ملت اقتدار آورده بود . آقا هم در دیدار نه دی با مردم قم فرموده بود : دشمن به دنبال از بین بردن عوامل اقتدار ملی است . و به دستگاه هایی که مظهر اقتدار کشورند حمله میکنند . چیزی که دشمن را در اهداف خود ناکام میکند ، این است که بتوانیم یک قوه ی قضاییه ی مقتدر ، و یک دولت شجاع و برنامه ریز داشته باشیم . اینها را باید تقویت کرد . یعنی اگر واقعاً به موازات صلابت رزمندگان ، شهدا و جانبازان ، مدیران ما در همه ی رده ها با همین روحیات جهادی و بسیجی واقعاً پیش بروند ، خدا هم قطعاً کمک میکند . پروردگارا دولت و ملت را برای پیمودن راه امام و شهدا موفق بدار.

{{ بسم الله الرّحمن الرّحیم  وَالْعَصْر إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم}}
 پایان خطبه دوم//

دیدگاهتان را بنویسید