مراسم نماز جمعه 11 مهرماه 1399 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 11 مهرماه 1399 شهرستان قائم شهر [ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده]، با قرائت زیارت آل یاسین با نوای کربلایی محمد حاجیان و اجرای جناب آقای رضا قدمی آغاز ، و پس از اقامه اذان ظهر با نوای جناب آقای سید سجاد ادیانی ، خطبه های نمازجمعه این هفته شهرستان قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیات شریفه ی 15 إلی 19 سوره مبارکه ذاریات کلام الله مجید ، فرمودند: خدای رحمان را شاکر و سپاسگزاریم که بار دیگر توفیق این یافتیم در جمع مؤمنین ، اقامه ی نماز جمعه داشته باشیم . فاصله ی زمانی زیادی محروم بودیم از فیض جمعه ، گرچه دیروز در فضای مجازی اطلاعرسانی شد ، ولی قطعاً خیلی از مؤمنین بی خبرند ؛ امیدواریم که ان شاءلله جمع حاضر منادی اقامه ی جمعه باشند در طول هفته برای اطلاعرسانی به سایر مؤمنین ، و ان شاءلله تا هفته ی آینده مؤمنین باخبر باشند . اقامه ی جمعه هم با 5 تا 7 نفر حتی کفایت میکند ، ولی هرقدر باشکوه تر و اجتماع سنگین تر ، مشهد عام مؤمنین است ؛ تعبیر بسیار مهمی دارد کتاب خدا درباره ی نمازجمعه : {یا ایهالذین آمنوا} ای کسانی که ایمان آوردید ، {اذا نودی للصلاة من یوم الجمعة فاسعوا الی ذکر الله} باخر شدید که اقامه ی نماز جمعه میشود ، بشتابید به یاد خدا .اقتضای ایمان این است .

ایشان با اشاره به آیات شریفه ی  سوره ی ذاریات کلام الله مجید افزودند:  آنهایی که اهل تقوا باشند ، تقوا یعنی ملاحظه ی خدا را داشتن ، تقوا یعنی از گناه پرهیز کردن ؛ تقوا یعنی واجبات الهی را به جا آوردن ؛ اینها فردای قیامت ، باغستان هایی دارند ، نه تنها یک جنّة مفرد واحد ، بلکه جنات ، جمع است . اینها نتیجه ی عملکرد خود را دریافت میکنند . متقین دنیا فردای قیامت از خدا آنچه را که خدا به آنها عطا میکند دریافت خواهند کرد ، و اینها نتیجه ی چیست ؟ نتیجه ی اینکه جلوتر در دنیا اینها نیکو عمل کردند . زشت عمل نکردند . خوب عمل کردند . عملکردشان برای عقلا قابل تحسین بوده است . نه موجب مذمت و ملامت باشد .

آیت الله معلمی در ادامه افزوند: از مصادیق احسان ، رزمایش مواسات در همین قضیه ی بیماری کرونا بوده است . در چند مرحله بحمدالله با استقبال خوب مؤمنین و خانواده ها اتفاق افتاد . شاید هم نیاز باشد در قسمت پایانی ماه صفر ، مصادف با سالروز رحلت حضرت ختمی مرتبت ، سالروز شهادت امام حسن مجتبی کریم اهل بیت ، و همچنین در آخر ماه صفر ، سالروز شهادت امام رضا «ع» ، اگر مرحله ی دیگری از این رزمایش مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه اتفاق بیافتد ، استقبال مومنین ، برایشان موجب خیر  و برکت و تأسی به فرمان خدای رحمان خواهد بود .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: بار دیگر و برای همیشه باید خود و دیگران را تأکید به تقوای الهی داشته باشیم . آنی و لحظه ای از یاد خدا غافل شدن زمینه ساز گرفتاری انسان و آلودگی به گناه میشود . تقوا  یعنی مراقبت ، خودمراقبتی ؛ انسان کلامش را ، کردارش را ، گفتار و رفتارش را مراقبت و مواظبت داشته باشد .

ایشان در ادامه فرمودند: الآن در باره ی این مشکلات اقتصادی که امروز داریم ، سال 1396 ، سه سال قبل ، مقام معظم رهبری فرموده بود : توقع من از مسئولان این است که وقتی انگیزه ی دشمن را برای استفاده از نقاط ضعف اقتصادی میبینند ، درصدد برطرف کردن آن نقاط ضعف اقتصادی و بستن منافذ دشمن باشند . متأسفانه بعضی از مسئولین ما انفعال نشان دادند ؛ این که تمام امید را به مذاکره ، تمام امید را به یافتن لبخند شیطان بزرگ (آمریکا معطوف) بسازند ، این عین و نهایت ضعف یک مدیر است ، نهایت ضعف یک مسئول است . حال هرکسی باشد . گاهی ممکن است کسی بگوید فلانی دارد به فلانی ایراد میگیرد؟! ؛ عزیزان! انظر الی ماقال و لا تنظر الی من قال . این کلام حکیمانه ی اولیاء خدا است ، حرف را دقت کنید و مطلب را دریافت کنید ؛ حالا گویند هی این حرف ، یک آدم ناشناس باشد ، یک آدم به ظاهر کوچک باشد . اگر سخن را حق تشخیص دادی ، آن مهم است . وگرنه ممکن است یک آدم به ظاهر صاحب نام و صاحب شهرت ، یک حرف نامربوطی هم بزند . این که دلبستگی به مذاکره و پایان کار برجام داشته باشند ، اینهمه گرفتاری اقتصادی را به بار آورد . امیرالمومنین میفرمود : محمدبن ابی بکر آدم خوبی بود ، ولی مرد میدان عمروعاص نبود . پس چرا او را فرستاد علی؟ خود امیرلمومنین اینجا دارد آنهایی که فشار آورده بودند را ملامت میکند . امیرالمومنین تصریح کرده بود که هاشم ابن عتبه برود برای مصر ، ولی بعضی از همان عوامل نفوذی مانع شدند . اینجور نیست که عوامل نفوذی تابلو داشته باشند و بگویند ما دشمنیم و از طرف معاویه پول گرفتیم و تابلو داشته باشند بگویند ما  از طرف آمریکا مأموریت داریم . نه خیر ؛ می آیند توجیه میکنند که اگر این نباشد بهتر است و آن باشد بهتر است . تحمیل کردند حکمیت را بر امیرالمومنین ، تحمیل کردند محمدبن ابی بکر را . حالا بهانه کرده بودند که در قضیه ی شورش مصری ها علیه عثمان ، محمدبن ابی بکر با آنها همکاری کرده بود ، مصری ها خیلی به محمد علاقه دارند ؛ محمد میتواند مصر را اداره کند . ولی امیرالمومنین میداسنت که محمد بن ابی بکر مرد میدان معاویه و عمروعاص نیست . ولی در برابر فشار و هجمه ی یاران نزدیک چکار کند؟ اینجاهاست که مظلومیت امامان معصوم ، و همین روزگار خودمان ، دربرابر رهنمود روشن و صریح رهبری نسبت به دستگاه آموزش و پرورش ، تعلیم و تربیت ، نسبت به امور اقتصادی ، نسبت به امور فرهنگی جامعه ، مسئولین ذیربط در طول دوران گذشته تا به امروز ، چه اندازه خالصانه و مخلصانه و با اخلاص پیش رفتند ؟ اینها مهم است . هشیاری مومنین خیلی از مسائل و مشکلات را میتوانست حل کند .

رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر در ادامه افزودند : امروز در شهرستان هم با همت سپاه پاسداران ، نیروی انتظامی ، بسیج ، رزمایش امنیتی برقرار شد . غافل نباشیم  . دشمن جرئت جنگ کلاسیک ، جنگ نظامی مستقیم با جمهوری اسلامی را ندارد . خیلی از شما از شش سال قبل ، هفت سال قبل ، شاید از بنده همینجا میشنیدید ، که عرض میکردم آنها ممکن است جنگی را آغاز کنند ، اما خودشان هم میدانند پیامد جنگ در اختیار آنها نخواهد بود . ممکن است آغازگر باشند و خودشان هم میترسند و خوف دارند . لذا الآنه احساس میکنند به صرفه ی آنها است که همان اصطلاح انقلاب مخملی را توطئه کنند . میگویند: «که در جنگ نظامی ، هم باید پول خرج کنیم ، هم باید خسارت جانی ببینیم ، و هم باید خسارت امکاناتی ببینیم . اما در برپایی شورشها ما فقط پول میدهیم . اما دیگر از داخل نیرو میگیریم ، لازم نیست از بیرون نیرو بفرستیم . » ؛ مؤمنین ، ملت رشید  ، ملتی که سال 1341 ، امام راحل بیانی را داشتند . طرحی که آمریکایی ها در دولت شاهنشاهی پیشنهاد کردند و به تصویب رسانده بودند ، مفاد آن طرح ،  بی بند و باری اجتماعی و اخلاقی و سیطره ی مسئولین غیر مسلمان و عمدتاً بهایی ها را در کشور رونق میداد ، در آن شرایط امام در آن ایام بیانیه داده بود و فرموده بود : «اینجانب حسب وظیفه ی شرعیه به ملت ایران اعلام خطر میکنم . قرآن و اسلام در معرض خطر است . استقلال مملکت و اقتصاد آن در معرض خطر است . در قبضه ی صهیونیست ها » یعنی همین بنی اسرائیلی ها ، زمان شاه داشتند مسلط میشدند بر همه ی مراکز اقتصادی ایران ؛ امام در ادامه فرمود: « صهیونیست ها که در ایران به حزب بهایی ظاهر شدند .» صهیونیست ها در ایران با عنوان بهاییت بودند ، ماهیت کار اسرائیلی بوده ، اما پوشش ، به ظاهر یک فرقه و یک مذهب میخواستند درست کنند به نام بهایی . ببینید ، همین الآن هم بیت العدل بهایی ها کجاست ؟ حیفا . آن طرف تل آویو . مرکزیت بهایی ها آنجاست . بیان امام:  «صهیونیست ها تمام اقتصاد این مملکت را قبضه کنند . تلوزیون ایران پایگاه جاسوسی یهودی ها است . و دولت ناظر آن است .» یعنی دولتی که آن ایام وجود داشت ، دولت دخیل نبود در سیاست فرهنگی صدا و سیمای آن ایام. بیان امام: «ملت مسلمان ، تا رفع این خطرها نشود ، سکوت نمیکنند . و اگر کسی سکوت کند ، در پیشگاه خداوند قادر متعال و در این عالم محکوم به زوال است .» هم در پیش خدا مسئول و هم در نهایت زوال فرهنگ و آداب اسلامی در جامعه میشد . اینها بود که امام راحل را به فریاد وا داشت .

رئیس ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر افزودند : فردا روز نیروی انتظامی و آغاز هفته ی نیروی انتظامی است. مقام معظم رهبری در بیانی میفرمود امروز کسانی که در قالب نیروی انتظامی سعی میکنند آرامش و امنیت و آسایش خیال را برای مردم ما فراهم کنند ، در حقیقت به معنای واقعی کلمه مجاهدان فی سبیل الله هستند . متأسفانه این ایام سرقت و نا امنی گسترش پیدا کرد و هرروز و هرشب نیروی انتظامی با این مسائل درگیر است . همکاری شهروندان و خانواده ها بسیار تأثیرگذار خواهد بود .

آیت الله معلمی در ادامه افزودند : پنجشنبه ی پیش رو هم سالروز اربعین شهادت آقا ابا عبدالله الحسین «ع» . مومنین زیارت اربعین ، چه از نزدیک ، چه از راه دور سفارش شده است . خدا میداند گاهی همان زائری که از راه دور ، اما با اخلاص و با اشتیاق و با حضور قلب زیارت نامه میخواند ، شاید به مراتب از بعضی از زائرینی که کنار ضریح هستند ، او اجر بالاتری دریافت کند . آنچه که مهم است دل دادن به مکتب اهل بیت است . دل دادن به اباعبدالله و راه اباعبدالله که راه مقاومت در برابر استکبار زمان است . پروردگارا ملت ما را در این مسیر یاری بفرما .

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه این هفته شهرستان به امامت آیت الله معلمی ، و تکبیر نماز با نوای جناب سید سجاد ادیانی اقامه شد.

kxxt_img_5793_(copy).jpg
h2mt_img_5828_(copy).jpg
xffv_img_5888_(copy).jpg
02l3_img_5939_(copy).jpg
sag6_img_5970_(copy).jpg
44ad_img_5974_(copy).jpg
h6qy_img_5985_(copy).jpg
ozpo_img_5988_(copy).jpg
v8s9_img_5995_(copy).jpg
nff8_img_6005_(copy).jpg
xhyx_img_6016_(copy).jpg