مراسم نمازجمعه 18 مهر 1399 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 18 مهرماه 1399 شهرستان قائم شهر [ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده]، با اجرای جناب آقای سعید طبری آغاز ، و پس از اقامه اذان ظهر با نوای جناب سید رضا میرزاآقایی ، خطبه های نمازجمعه این هفته شهرستان قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیات شریفه ی 23 إلی 23 سوره مبارکه ذاریات کلام الله مجید ، فرمودند: آنهایی که میخواهند اهل یقین باشند و باورمند باشند وعده ی الهی را ، بنگرند در زمین و بنگرند در وجود خود. نشانه های قدرت خدا در خلقت آدم و عالم نمایان است . در همه ی اشیاء عالم اگر مطالعه بشود ، همه ی پدیده ها نشان از پدید آورنده دارند و زبان حال دارند .

ایشان با اشاره به آیات شریفه ی  سوره ی ذاریات کلام الله مجید افزودند:  واقعاً دانشمندان اگر تمام عمرشان را بگذارند برای شناسایی زمین ، شاید به گوشه هایی از اسرار برسند ، اما به همه ی اسرار زمین هرگز نمیتوانند دسترسی پیدا کنند . انسان اعجوبه ی عالم خلقت است ؛ فکر و اندیشه در شناسایی خود انسان حتی ناتوان و وامانده است . فکر وامیماند از همه ی ابعاد وجودی انسان . ببینید ، آیات خدا در همه ی مظاهر خلقت و در همه جا نمایان است .

رئیس ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر در ادامه افزودند : یکی از اشکالات این ایام این است که در اطلاعرسانی متأسفانه دوگانگی وجود دارد . بعضی از دستگاه ها اعلام میکنند که قائم شهر قرمز است ، و بعضی از دستگاه ها اعلام میکنند که نه شرایط زرد است . لذا خیلی ها تماس میگیرند و میپرسند و متحیر و سرگردانند. خب تصمیم گیرنده ی آنجا که ما نیستیم ؛ لذا از همین تریبون خواهش میکنیم از تصمیم گیرندگان که هماهنگ باشند و مردم را بیشتر از این آزار ندهند . خب مردم از گرانی آزردگی سنگین دارند ، دیگر برای اطلاعرسانی و خبررسانی که نمازجمعه آیا برگزار هست یا نیست دیگر دوگانگی در کار نباشد و تصمیم منسجم باشد . دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان میگوید که ما از دانشگاه علوم پزشکی نظریه میگیریم ، قائم شهر اقامه ی نمازجمعه اشکال ندارد ؛ اما بعضی از دستگاه های محلی اعلام میکنند که نه ، قائم شهر قرمز است ؛ لذا این دوگانگی یک قدری موجب سرگردانی و تحیر مومنین هم شده است .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: تقوا است که مایه ی نجات انسان از گرفتاری های دنیا و از عذاب آخرت میشود . تقوا معنایش ملاحظه کردن فرمان خدا و دین خدا و احکام خدا ، پایبندی در عمل به احکام الهی است، که زمینه ساز نجات انسان میشود .

ایشان با اشاره به مناسبت روز جهانی پست فرمودند : خدمات پُستی از جمله کارهای ارزشمند توأم با امانت داری ، از گذشته ی بسیار دور بوده است . خدمات پستی سابقه ی طولانی دارد . همچنین در طول زمان ، قداست خود را که همان قداست امانتداری است حفظ کرده است . و بحمدالله الآنه هم گِله و شکایتی خدای ناکرده از خیانت در امانت در پُست نمیشنویم . لذا این نشانه ی موفقیت این تشکیلات است و البته خب حق الزحمه دریافت میکنند ، اما خدمت هم برای آحاد جامعه انجام میدهند ؛ خدای رحمان بر توفیقاتشان بیافزاید ان شاءلله .

آیت الله معلمی افزودند: پسفردا یکشنبه سالروز بزرگداشت حافظ ، که یکی از شخصیت های ادبی و عرفانی جامعه ی ما است . رمز ماندگاری نام حافظ و نام سعدی را اگر خواستیم بشناسیم ، بدانیم، که چرا اسامی حافظ و سعدی در صدر لیست شعرا و ادیبان ، آن هم شعرا و ادیبان نامدار در طول تاریخ باقی مانده است ، رمز و راز اینجاست که محتوای اشعار حافظ ، برگرفته ی از معارف دین ، مخصوصاً قرآن کریم است . و سعدی هم عمدتاً همینگونه ،آثارش برگرفته از آیات قرآن و کلمات خاتم پیغمبران محمد مصطفی است .همانگونه که قرآن کهنگی ندارد ، برای همیشه طراوت و شادابی و تازگی دارد فهم قرآن برای دریافت کننده و برای خواننده ، طبعاً نظم و نثری که در بردارنده ی  مفاهیم قرآنی باشد ، آن نظم و نثر هم طراوت و شیرینی  و تازگی خود را حفظ میکند .

خطیب نمازجمعه فرمودند : یکشنبه همچنین روز ملی اثرات بلایای طبیعی است . این بلایای طبیعی از قبیل زلزله و سیل ، اگر بیاید ، خرابی دارد ، بگوییم پس چرا می آید و چرا خداوند زلزله را قرار داد . خب ببینید ، زلزله باید باشد  ، اما باید آدم های روی زمین هم تجربه کسب کنند و بعد برای مقابله با این بلایای طبیعی آمادگی داشته باشند . ببینید ، زلزله که هست باز هم بشر نمیترسد گاهی از قدرت خدا نعوذبالله ؛ اگر زلزله نبود بشر چه میکرد؟ . اصلاً زلزله برای ترحیب است ؛ هرکجا زمین بلرزد ، کمترکسی پیدا میشود بگوید من نترسیدم . وحشت همه را فرا میگیرد ، باید باشد .ترحیب الهی است .ترساندن الهی است .

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائم شهر با اشاره به سالروز تصویب قانون ننگین کاپیتولاسیون در سال 1345 فرمودند : کاپیتولاسیون چه بود ؟ آن قانونی که آمریکایی ها در ایران مصونیت داشته باشند . هرجنایتی که مرتکب شدند ، پلیس ایران حق نداشته باشد آنها را دستگیر کند ؛ فقط بتواند به سفارت آمریکا گزارش کند . چه لکه ی ننگی بود . امام بیانات مفصلی دارد این ارتباط ، یک جمله اش این که خطاب به سردمداران آن روز فرمود :شما از اسلام و قرآن فاصله گرفتید ، اجانب و بیگانگان توقعات زیادی از شما دارند . اگر به قرآن و اسلام پناه بیاورید اجنبی به خود اجازه نمیدهد از شما سند بردگی بخواهد . کاپیتولاسیون سند بردگی ملت ایران و سند اسارت ملت ایران به آمریکایی ها بود . در سایه ی این نهضت بزرگ ، این لکه های ننگ از دامن ملت پاک شد . بحمدالله ملت شده مستقل و آزاد ، اما الآنه درادامه ی راه برای اداره ی کشور ، باز متأسفانه مسئولین ما دل بسته اند به بیگانه و این وقفه و رکود این گرانی پدید آمد . اگر واقعاً از چهار سال قبل کمر همت را محکم میبستند و خروج ارز از کشور کنترل میشد ، این مشکلات امروز به این شدت نبود واقعاً. اگر دولتی بخواهد در برابر مثلاً یک قدرت بزرگی بایستد ، و بخواد روی پای خود بایستد ، خلاصه باید یک کارهای انقلابی انجام بدهد . خب اینکه مقام معظم رهبری میفرمود اقتصاد مقاومتی ، معنایش مشخص است ، ولی متأسفانه مدیرانی که داریم ، برای روز رفاه و روز آسایش اگر 5 ، 6 میلیون در روز بشکه صادر میکردی و پول فراوان می آمد مدیریت راحت بود و میتوانستند مدیریت کنند . اما در شرایط مقابله با آمریکای غدار ، مدیریت جهادی میخواهد ، مدیریت بسیجی میخواهد و با این ویژگی ها.

نماینده ی مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری فرمودند: پنجشنبه روز وقف است . مومنین عنوان ارزشمندی است وقف . وقف خیرات ماندگار است . کار بسیار زیبا ؛ البته متأسفانه گاهی دست اندرکاران وقف و اوقاف ، چه متولیان ، و چه تشکیلات نظارتی اوقاف ، گاهی بد عمل میکنند . بد عمل کردن آنها آسیب میزند به قداست وقف . گاهی مؤمنین گله میکنند . برای مثال ، زمین زراعتی بوده و زراعت میکرد و مال الاجاره را پرداخت میکرد ؛ اما حالا که شهر توسعه پیدا کرد و زمین وقفی آمده داخل محدوده ی شهر ، حالا میچسبد اوقاف که باید پذیره بدهی . اگر تمام قیمت زمین را نخواهد ، نصف قیمت زمین را به عنوان پذیره مطالبه میکند . خب کجای وقف نامه چنین مبلغی را نوشته ؟ حالا برای به قول خودشان احیاء وقف و گرفتن مال الاجراه می آیند که وقف امانت است و وقف اگر خیانت بشود چه و ما به مُرّ وقف نامه عمل میکنیم . بعضاً آنجایی که به سودشان است ، از وقف نامه عبور میکنند راحت و آنجایی که به ضررشان است میچسبند به وقف نامه . این که نمیشود نؤمن ببعض و نکفر ببعض باشد . اگر بنا است وقف نامه معتبر باشد که باید هم باشد ، وقف نامه باید از قداست نیافتد ، باید به محتوای وقف نامه عمل بشود . بله اگر قبلاً زراعتی بوده و الآن شده مسکونی و یا الآن شده تجاری و یا الآن شده صنعتی ، خب افزایش اجاره بها راهکار است ، چون اجاره باید با نظر عرف تعیین بشود . یکی از معیارها هم همین است که اگر عرف تشخیص داد که اجاره اش الآن افزایش پیدا کرد ، باید اجاره افزایش پیدا بکند ، اما نه اینکه یک مبلغ کلانی به عنوان پذیره بخواهند . اینها یک چیزهایی است که به اصل وقف آسیب میزند و مومنین را آزرده میسازد .

عضو مجلس خبرگان رهری در ادامه افزودند : نمایشگاهی که در قائم شهر دائر است ، و وزیر وقت آمده بود کلنگ زده بود و وزیر وقت آمده بود افتتاح کرده بود ؛  اما از همان روز اول ، آقایان مرکز نشین ها بهانه های مختلفی برای تعطیل کردن این نمایشگاه داشتند . یکی بعد از دیگری بهانه گیری . اخیراً هم اوقاف را به میدان آورده اند . خب اگر واقعاً زمین وقف بوده است ، چرا آنجا بیهوده رها بوده است ؟ آن موقعی که آنجا رها بوده است ، متولی پیدا نشده بود ، متصدی وقف ، یا اوقاف پیدایشان نشده بود ؛ حالا وقتی که آنجا یک بنایی برپا شده است و سرمایه گذاری شده ، حالا متولی بیاید طرح دعوی و شکایت بکند.من نمیدانم ماهیت قضیه را و واقعاً قضاوت هم نمیکنم ، شاید آن زمین وقف باشد و شاید هم نباشد . اما اصلاً فرض میکنیم آن زمین وقف مسلم است ، خب سابق که رها بود و زراعت نمیشد ، الآن که اینجا شده یک مرکز اقتصادی ، خب باید اجاره بگیرند، ولی به نام متولی می آید درخواست میکند قلع و قمع . حالا آن بنا آنجاست و مال هرکسی هم باشد ، یک سرمایه گذاری شده و یک آبادی است و یک بنا است ؛ تخریب یعنی چه؟! . حداکثر باید مطالبه ی مال الاجاره را در صورت مسلم شدن وقفیت داشته باشد . اینها یک چیزهایی است که نشان از خراب کردن کارها و آزردگی جامعه و آزردگی افکار عمومی دارد . و نمیدانیم که چگونه و کی میخواهد حل بشود ، که خدا کمک کند ان شاءلله.

ایشان با اشاره به هفته ی پیوند اولیاء و مربیان افزودند: در این کنکور سراسری ، شهرستان قائم شهر ، 15 نفر دانش آموزی که رتبه شان پایین 100 ، یعنی دو رقمی بوده است ، واقعاً یک آمار خوبی بود .یعنی در کل کشور ، از یک شروع شده تا به 100 ، 15 نفرش دانش آموز قائم شهری بودند . خب همکاری اولیاء و مدرسه ها هرقدر بیشتر ادامه پیدا کند ، نتیجه اش هم شیرین تر از کار در می آید .

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه این هفته شهرستان به امامت آیت الله معلمی ، و تکبیر نماز با نوای جناب سید رضا میرزاآقایی اقامه شد.

86o6_img_6379.jpg
wuj_img_6415_(2).jpg
a5wg_img_6390.jpg
aant_img_6440.jpg
c8je_img_6459.jpg
zzv2_img_6462.jpg
18it_img_6470.jpg
lm9n_img_6489.jpg
hlfm_img_6495.jpg
xgmp_img_6498.jpg
v2rw_img_6499.jpg
f4g2_img_6535.jpg