خطبه اول:
سلام علیکم جمیعاً و رحمة الله و برکاته
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم
حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر الحمد لله ربّ العالمین الصلوة و السلام علی سید النبیِین حبیب اله العالمین ابالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عترته و اهل بیته اجمعین!
قال الحکیم فی کتابه الکریم
بسم الله الرحمن الرحیم
«سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ »« لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يُحْيِي وَيُمِيتُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»
امیدواریم خدای رحمن توفیق تسبیح خود را و توفیق ذکر و یاد خود را به همه ما مرحمت بفرماید و لحظه ای ما را از یاد خود غافل نگرداند و در مسیر عبودیت و بندگی موفقمان بدارد، گذشتگانمان را بیامرزد، بیماران را شفا عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد!
(صلوات!)
چهار سوره قرآن با حمد آغاز شد. حمد یعنی ستایش خدا! سوره مبارکه حمد: «بسم الله الرحمن الرحیم/الحمد لله ربّ العالمین/الرحمن الرحیم» با حمد آغاز شد. سوره انعام : «الحد لله الذی خلق السماوات والارض و جعل الظلمات والنور» سوره سبأ: «الحمد لله الذی له ما فی السماوات و الارض و له الحمد فی الاخرة و هو الحکیم الخبیر» و در نهایت سوره فاطر: «الحمد لله فاطر السماوات والارض و جاعل الملائک رسلاً». چهارتا سوره با حمد آغاز شده است، اما تسبیح خدا در آغاز شش سوره قرآن ذکر شده است. قطعا غلبه تعداد تسبیح بر حمد بی حکمت نیست. حکمتش چه میتواند باشد؟ حد اقل حکمت محتمل است که این باشد: مبارزه با اعتقادات خرافی و شرک آلود. تسبیح یعنی منزّه معرفی کردن خدا!آنچه که ذات اقدس اله را در قرآن یافتیم و آنچه را که ذات خدا و اوصاف ثبوتیه و جمالیه و جلالیه او را در کلمات نورانی پیغمبر خدا و امامان معصوم دریافت کردیم خدا را آنگونه ستودن، کم نکردن، اضافه نکردن، تسبیح ذات اقدس اله میشود، امام راجع به تسبیح شش تا سوره قرآن: «سوره اسراء : «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ»، سوره حدید: «سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ »، سوره حشر: «سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ »، سوره صف: آیه اولش دقیقا سبیه به همان آیه اول سوره حشر است.حالا با تعبیر مضارع مستقبل در سوره جمعه: «يُسَبِّحُ لِلَّهِ»«تسبیح میگویند»، «سبَّحَ»:«تسبیح گفتن» ماضی استمراری است یعنی تسبیح میگویند، در سوره تغابن: «يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ» خلاصه باید درس بگیریم که تسبیح الهی امری بسیار مهم و با عظمتی است.روایتی را عرض کنم: آقا امام صادق (سلام الله علیه) از بعضی از اولیاء خدا از کلام ابلیس گفته بود1 حرف دشمن هم گاهی آموزنده است. باید ببینیم دشمن روی چه چیزی حساب باز میکند. ابیلس میگویند: «خمسة لیس لی فیهنَّ حیلة»«پنج تا خصلت، پنج تا طایفه هستند که من در برابر آنها نمیتوانم کاری بکنم» ابلیس میگوید من عاجزم! بشناسیم از چه کسانی عاجز است! شاید خداکند موفق بشویم بیشتر آن ویژگیها و خصلتها را در خود زنده بسازیم. گفت پنج طایفه «لیس لی فیهنّ حیلة»«حیلة یعنی کارسازی، تدبیر، چاره»من درباره آنها هیچ کاری نمیتوانم بکنم. «و سایر النّاس بی قبضتی»میگوید غیر از این پنج طایفه بقیه در مشت من هستن! اولین طایفه «من اعتصم بالله عَنِ النیّة الصادقة»«کسی که اعتصام به خدا « یعنی بچسبد به خدا و دین خدا، بچسبد به خدا و قرآن خدا، بچسبد به خدا و رسول خدا»، « عَنِ النیّة الصادقه یعنی آشکارا و خلوت برایش فرق نکند» اگر پیش این و آن میخواهد بگوید از خدا میترسم، در خلوت هم از خدا بترسد! اگر اینطور بوده باشد میشود نیت صادقه، اما اگر نه! پیش مردم از خدا میترسد و در خلوت خدا ترسی وجود ندارد آن ترس از مردم است نه ترس از خدا! « من اعتصم بالله عن نیة صادقة واتکل علیه فی جمیع أموره » اتکال به خدا یعنی دلگرم کردن به وعده خدا! یعنی تکیه دادن و اعتماد کردن! خدا مرا آفرید و حکیم و رزاق و عادل است و دستورات او به نفع من است و به ضرر من نیست. اتکال کنم به خدا.
طایفه دیگر :« و من کثر تسبیحه » آن کسی که تسبیحش فراوان باشد! یعنی فراوان «سبحان الله» بگوید.دوستان، مومنین، شما ملاحظه بفرمایید که ما در نماز تسبیحات داریم، در رکعت سوم و چهارم تسبیحات اربعه داریم، این چهار تسبیح اولش «سبحان الله»بعد از آن «الحمدلله» و بعد از آن «و لا اله الا الله» و بعد از آن «الله اکبر»!
اولش «الحمدلله» هست که یعنی منزه دانستن خدا از هر عیب و نقص! « و من کثر تسبیحه فی لیله ونهاره » ابلیس میگوید اگر کسی شب و روز زبانش به تسبیح خدا مترنم است من نمیتوانم کاری بکنم با او! او در حیله و در قبضه قدرت من نیست.
طایفه دیگر: « ومن رضی لاخیه المومن بما یرضاه لنفسه » هر چه را که برای خودش میپسندد برای دیگری هم همان را روا میدارد.برای مثال اجرای قانون مال دیگران باشد، ولی من خیر! یک امتیاز داشته باشم. غیبت کردن، تهمت زدن، اگر دیگری غیبتش را بکند یا به او تهمت بزند خوشش نیاید خب پس خودش هم غیبت نکند و تهمت نزند. ببینید این غیبت که گفته میشود در مسایل شخصی و فردی است اما اگر احیاناً در سیاست های جاری مدیران حرفی گفته میشود این اصلاً مصداق غیبت نیست بخاطر اینکه اجرای درست مقررات و رهبری در جامعه حق همه مردم است. «و من رضی لاخیه المومن بما یرضاه لنفسه » آنچه که برای خودش خشنود است و میپسندد برای دیگران هم روا بدارد.
« ومن لم یجزع علی المصیبة حین تصیبه » جزع نداشته باشد از مصیبت! بی تابی نداشته باشد! صابر باشد و به خدا پناه ببرد اگر مصیبتی به او روی آور شده است. در بعضی از نسخه ها «حین تُصیبُه» و در بعضی از نسخه ها آمده «حتّی تُصیبَهُ» یعنی پیشاپیش فکر مصیبت او را بیتاب نکند حتی اگر مصیبت بر او وارد شده هم صابر باشد.
« ومن رضی بما قسم الله له » آنچه که خداوند روزیش قرار داد راضی باشد و بی تابی نکند و حرص نزند. «ولم یهتم لرزقه » تلاش بیهوده برای کسب به رزق و افتادن در حرام و معصیت و گناه! ابلیس میگوید این چند طایفه را نمیتوانم کاری بکنم، یعنی اینها خودشان را وصل کردند به مبداء لایزال و از عنایت الهی برخوردارند.
«لیس لک فی عبادی ثم سلطان» خداوند به ابلیس خطاب کرده تو درباره کسانی که مرا بندگی میکنند نمیتوانی سلطه داشته باشی.
نکته ها و روایات زیادی راجع به فضیلت تسبیح وجود دارد. درباره یونس نبی در قرآن آمده:« فَلَوْلَا أَنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ / لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ» ان شاء الله تفسیرش را در هفته آینده خواهم گفت ولی اجمالش را بدانید: یونس در شکم یک نهنگ بزرگ گرفتار شد! حالا چرا؟ در هفته آینده عرض خواهم کرد. آیه قرآن میفرماید که اگر یونس اهل تسبیح نبود آن حیوان هضمش میکرد! فَلَوْلَا أَنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ » اگر نبود یونس از تسبیح گویان«لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ» ماندگار میشد در شکم همان حیوان تا روز قیامت برنمیگشت و برای قیامت برمیگشت! اما چون یونس اهل تسبیح بود نجات پیدا کرد. حالا تفصیل گرفتار شدن و نجات یافتنش را هم هفته آینده انشاءالله عرض خواهم کرد. نمیخواهم خطبه طولانی بشود. سخن فراوان دارد، اجمال مطلب اینکه بدانیم تسبیح خدای رحمان ثمره و نتیجه شیرین و مبارک دارد. از یاد خدا غافل نباشیم. بیکار نشستیم! چه اشکالی دارد؟ نه الان! که همین شنیدن هم عبادت است انشاءالله! ولی هر وقتی که فرصت پیدا کردی و بیکار بودی به یاد خدا «سبحان الله»«الحمدلله»«و لا اله الا الله»«الله اکبر» استغفار و ذکر صلوات بر محمد و ءال محمد!
{{بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا صدق الله العلی العظیم }}
پایان خطبه اول//
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خطبه دوم:
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.
صلوات…
مجدداً ، بار دیگر ، خودم و همه ی شما برادران و خواهران را به تقوای الهی ، به پرهیز از گناه و معصیت ، به انجام واجبات ، تأکید و سفارش دارم . تبریک عرض میکنم به شما و به همه ی اهل ایمان ، هلول ماه رجب را . ماه رجب ، فرصت بسیار ارزشمند و مبارک است . کلمه ی رجب ، در لغت ، به معنای شرم ، به معنای استحیا ، حیا کردن ، یا به تعبیر دیگر ، بزرگ شمردن موضوع است . ماه رجب را رجب الفرد نامیده اند . رجب الاستغفار . ماه استغفار ؛ شهر الاستغفار نامیده ند . رجب الأصب نامیده اند . اعتبارات گوناگون ، معانی و مفاهیم گوناگون . ماه توبه ، ماه مغفرت . از جمله ماه هایی است که حرام شمرده شد.چهار ماه در طول سال ، اشهر حُرُم است . یکی از آنها رجب است . سه تای دیگر : ذی قعده ، ذی الحجّه ، محرّم . آن سه ماه ، ردیف هم اند ، اما ماه رجب است که جدا افتاده . لذا رجب الفرد ، به اعتبار همین تنها جدا ماندن است . عرب های جاهلیت اگر جنگی ، دعوایی داشتند ، ماه رجب میرسید کوتاه می آمدند . شمشیر ها را غلاف می کردند . احترام داری میکردند . در بعضی از روستاها ، در گذشته ، قدیم ، حمام عمومی بوده ، حمام خصوصی در خانه نداشتند ، موقع عروسی ، عروس را جوان های پسر، داماد را خانم ها همراهی میکردند میبردند برای حمام . گاهی هم مطرب داشتند ، تنبک و سرنا میزدند و میکوبیدند ، ولی در مسیر راه به یک حسینیه میرسیدند ، آنجا خاموش میکردند . یا احیاناً کنار خانه ی سیدی ، کنار خانه ی عالمی میرسیدند خاموش میکردند یعنی ملاحظه میکردند.از آنجا رد میشدند مجدداً از سر میگرفتند . چیزی شبیه به همین معنا در باره ی ماه رجب ، عرب ها حرمت داری داشتند ، احترام داری میکردند . رجب دارای عظمت است ، از باب تغلیب ، رجب و شعبان را میگویند رجبان . با آنکه شعبان پشت سر است . فاصله ی بین رجب و ماه رمضان است . اما رجب اهمیتش بیشتر است تغلیب پیدا میکند ؛ مناسبت های فراوانی هم در این ماه از قضا اتفاق افتاد . ولادت امام باقر بود روز اول ، ولادت امام علی النقی در روز دوم که امروز باشد . فردا سالروز شهادت امام علی نقی امام هادی . دهم ماه رجب ولادت امام محمد تقی . سیزدهم رجب ولادت امیرالمومنین سلام الله علیه . پانزدهم رجب سالروز وفات عقیله ی بنی هاشم زینب کبری ؛ هجدهم رجب سالروز وفات ابراهیم فرزند رسول خدا . بیست و پنجم ماه رجب سالروز شهادت امام موسی بن جعفر امام کاظم . و در نهایت بیست و هفتم رجب سالروز بعثت ، آغاز رسالت و نبوت خاتم انبیا محمد (ص) . از جمله برنامه های داخل این ماه ، اعتکاف نیمه ی رجب از سیزده تا پانزده رجب است . اعتکاف ، یک امر بسیار ارزشمند . همه ی انبیا و اولیاء خدا برای راز و نیاز با خدا و برای تهذیب نفس و تقویت روح ، مدتی از جامعه ، از خانواده فاصله میگرفتند ، در یک گوشه ای خود را خود حبس میکردند . برای راز و نیاز با خدا و از او تعبیر به اعتکاف میشود . این که در کوه حرا جبرئیل بر پیغمبر خدا نازل شد ، آیا به صورت تصادفی بوده ؟ پیغمبر تصادفاً رفته بود آنجا و جبرئیل همانجا آمد؟! نه ! تصادفی نبوده . ببینید کمال تدریجی است . همانگونه ای که در خطبه ی اول عرض کردم خدا میتوانست زمین و آسمان را دفعتاً واحده ، خلق الساعة بیافریند ، اما خدا این کار را نکرد ، فی ستّة ایام ، در شش دوره ای که هر یک دوره شاید میلیارد سال طول کشیده بود . کمالات به تدریج میرسد . از سالهای قبل ، پیغمبر میرفت حرا ، هر وهله ای که میرفت ، مدتی آنجا توقف داشت . برای راز و نیاز و بندگی به درگاه خدا . تا اینکه در فرصت مقتضی ، جبرئیل ، امین وحی آمد و فرمان آورد :{{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ.}}
اعتکاف امر بسیار ارزشمندی است ، حال ا تنها ماه رجب؟ نه ، بهترش ماه رمضان . پیغمبر خدا ، دهه ی آخر ماه رمضان را خیلی اهمیت میداد برای اعتکاف. ماه رجب هم خوب است . حالا سنت شده . روش شده که از سیزدهم تا پانزدهم رجب اعتکاف برپا شود . اعتکاف یعنی انسان خودش را در یک مکانی مقدس حبس کند . کجاها جای اعتکاف است ؟ اولاً ذاتاً مستحب است ، ولی گاهی واجب میشود ، به وسیله ی نذر و عقد و امثال ذلک . از طلوع فجر صادق تا حداقل سه شبانه روز باید حضور داشته باشد . ابتداءً مسجد الحرام ، مسجد النبی ، مسجد کوفه ، مسجد بصره ، بعد فرمودند مساجد جامع ؛ آیا معنای مساجد جامع ، هرکجا را تابلو گذاشتند مسجد جامع ، آنجا معنایش است ؟ خیر . معنای مسجد جامع آنجایی است که مومنین جمع بشوند . یعنی علنی نیست ، وصفی است ؛ حالا این را من از کجا میگویم؟ بحمدالله فضلا حضور دارند ، آیه ی قرآن را دقت کنید : {{ وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ }} ایامی که در مسجد معتکفید ، مباشرت با همسر نداشته باشید ، آمیزش با همسر نداشته باشید ؛ {{ وَأَنتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ }} اگر الف و لام را الف و لام عهد بدانیم و مسجد را مسجد الحرام را مسجدالحرام بدانیم ، پس منحصر میشود اعتکاف به همان مسجد . اما اگر نه ، عمومیت دارد ، که دارد ، مساجد ، نه مسجد خاص . ببینید ، در خیلی از جاها بوده ، من حتی در این روستای نوا ، خودم دیدم . یک روستایی است قدیمی ، ییلاقی ، نوا . سی و دو تا مسجد دارد روستا ؛ معنایش چیست؟ هر کوچه یک مسجد دارد ، مسجد هم سه متر در چهار متر ، یا چهار متر در پنج متر حد اکثر ؛ وضوخانه هم ندارند . اهالی آن کوچه داخل خانه تطهیر میکنند و وضو میسازند ، میروند نماز را داخل مسجد میخوانند . اما یک مسجد دارد جامع ، آنجا محل اجتماع همه . یعنی اهالی داخل کوچه ها نماز یومیه ی خودشان را در خانه نمیخواندند و میرفتند داخل مسجد ، مساجد متعدد داخل روستا . ولی مسجد جامع آنجایی که مومنین جمع میشوند . ببینید ، همانگونه ای که نماز جماعت سفارش شده باشد ، با آنکه هرکجا در خلوت هم اگر نماز بخوانیم خدا میبیند ، میداند ، شاید در خلوت ، به اصطلاح حضور قلب انسان راحت تر اتفاق بیافتد ، اما چرا تأکید شده حضور در مسجد و جماعت ؟ برای اینکه نوعی ترویج و تبلیغ باشد ؛ دیگران ببینند ، بیایند ملحق بشوند . باید نمایان بشود نماز یومیه . هم به جماعت هم به حضور در مسجد . و اعتکاف هم همین شکل و همین معنا را دارد . باید در جایی که مومنین بیشتر جمع میشوند ، آنجا بروند . پس بنا براین اختصاص به یک مسجد تحت عنوان مسجد جامع نمیشود از این آیه فهمید و کسی هم چنین نظری ندارد . بله ، عنوان درست است . مسجد جامع ، جایی که جمع بشوند مومنین. بسیار ارزشمند سات و ان شاءلله مومنین اهمیت میدهند . مخصوصاً حالا اگر اعتکاف هم موفق نشدید ، حد اقل روزه ی ماه رجب را ؛ خیلی ارزش دارد . مردی به نام سالم ، در قسمت پایانی ماه رجب ، آمده بود پیش آقا امام صادق ، وارد شد ، سلام کرد ، نشست. حضرت مهلت نداد ، فرمود که سالم چند روز این ماه را روزه گرفتی؟ این آدم صادقانه برگشت و گفت : هیچ روزی را یابن رسول الله . روزه نگرفتم . بعد فرمود که : فقد فاتک من الثواب ما لم یعلم مَبلَغهُ إلا الله. سالم آنقدر ثواب از تو فوت شده ، که اندازه اش را جز خدا کسی نمیداند . قَد فضّله الله و اعظم حُرمَتَه . خداوند بزرگ شمرده حرمت ماه رجب را ، فضل داده به ماه رجب . وَ اوجبَ للصائمین فیه کرامته . خدا لازم و واجب و فرض ساخت برای روزه داران ماه رجب ، کرامت خود را . ببینید ار یک کسی میهمانی بیاید ، شما میگویید میهمان بود ، بر من واجب یود تکریمش کنم ، احترام و تعظیمش کنم . شبیه به این معنا ، امام صادق میفرماید که خداوند ، تکریم روزه داران ماه رجب را بر خودش لازم شمرده . ؛ این آدم احساس خسارت سنگین کرد و دلش افتاد ، یک مرتبه عرض کرد یابن رسول الله ، حالا در این چند روز باقی مانده ، اگر روزه بگیرم ، آیا به بخشی از آن ثواب و بهره میرسم یا نه؟ امام صادق فرمود: سالم ، اگر یک روز ماه رجب را هم روزه بگیری ، آن سختی و تلخی جان دادن سبک میشود . نه این که از بین برود . سبک میشود . واقعاً لحظه ی انتقال ، یعنی منتقل شدن آدم از دنیای مادی به عالم برزخ وحشتناک است . هول و هراس دارد . چاره ، از جمله چیزهایی که چاره میکند همین روزه ی ماه رجب . ممکن است بگوییم واقعاً اینقدر آسان است ؟ خب آدم یک روز یا دو روز روزه بگیرد ، و فرمود که آدم اگر سه روز از ماه رجب را روزه بگیرد ایمن میشود و به او برات آزادی از آتش جهنم داده میشود اگر سه روز روزه بگیرد . حالا بگویند اینقدر آسان است؟! . بله همینقدر هم آسان است ، عذر میخواهم جسارت نباشد ، اما کو مردش که عمل کند؟ آنهایی که بلانسبت آدم های آلوده اند توفیق پیدا نمیکنند اهل رجب باشند . ذرّین پرَ طاووس به کرکس ندهندش ؛ توفیق ، رفیقی است به هرکس ندهندش .
هرکسی موفق نمیشود اهل رجب باشد . که فردای قیامت صدا میزنند : این الرجبیون؟… او هم سر بلند کند و مفتخر باشد که من اهل رجب بودم و ماه رجب را حرمت نگه داشتم و روزه دار بودم در ماه رجب . خیلی ارزشمند است ، همت و اراده میخواهد که انسان از این فرصت استفاده بکند . فردا سالرروز شهادت امام علی نقی است و همزمان با سالروز درگذشت مرحوم آیت الله روحانی ، آن روحانی وارسته و بسیار باتقوا ، نماینده ی امام راحل بود و هرساله این روز ، یعنی ایشان اسمش هادی بود ، در سالروز ولادت امام هادی به دنیا آمده بود ، اسمش را هادی گذاشته بودند ، از قضا در سالروز شهادت امام هادی هم از دنیا رفت . لذا هرساله مراسم برگذار میکنند ، مومنین اگر فرصت کنند شرکت کنند کار خوبی است .
فردا روز جمهوری اسلامی است . یعنی تثبیت نظام . پیروزی انقلاب در بیست و دوی بهمن 57 بود . به سرعت مقدمات برگزاری همه پرسی ، پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران ، آری یا نه . سیاسیون آن ایام هی موش میدواندند . میگفتند که جمهوری دموکراتیک باشد .جمهوری خلق مسلمان باشد ، جمهوری چه باشد . امام میفرمود که هر کس پهلوی جمهوری دموکراتیک بگذارد دشمن ماست . معنایش این است که اسلام را نمیخواهد. آنکه اسلام را میخواهد به جمهوری اسلامی رأی میدهد . الله اکبر . ملت هم نود و هشت و دو دهم درصد ملت ایران آمدند به جمهوری اسلامی رأی دادند . حالا این همه اقوام دیگر ، یهود و نصارا و زرتشت زندگی میکنند ، اما معذلک نود و هشت و دو دهم درصد رأی آری داده بودند . امام میفرمود: ملت عزیز ، نهضت خود را حفظ کنید . ملت بزرگ ، این قیام بزرگ خود را با همان عنوانی که دارد حفظ کند . نگذارید دست های اجنبی (بیرونی ها) و اجنبی خواه (درونی هایی که دل به بیرون بسته اند ) در او (در نظام شما) تصرف کنند . گرامی میداریم این روز را ؛ از جمله یوم الله ست واقعاً در نظام جمهوری اسلامی ایران و عید است ، مضاف بر اینکه مقارن با ماه بافضیلت رجب قرار گرفته در این سالها .
یکشنبه روز طبیعت . طبیعت دارد تجدید حیات میکند . خیلی درس دارد برای انسان تجدید حیات طبیعت ، زمین و درخت مرده بود ، به قدرت خدا دومرتبه دارد زنده میشود . انسان مرده هم زنده میشود . عربی استخوان پوسیده ای را برداشته بود آورده بود پیش پیغمبر ، گفت که این استخوان را چه کسی میخواهد زنده کند ، چگونه زنده میشود . {{قَالَ مَن یُحْیِ الْعِظَامَ }} خطاب آمد : {{قُلْ یُحْیِیهَا الَّذِی أَنشَأَهَآ أَوَّلَ مَرَّةٍ }} بگو آن کسی که اول این استخوان را ساخت ، همان کس مجدداً زنده میسازد برای پس دادن حساب .
نامگذاری امسال را مستحضرید که مقام معظم رهبری ، باز اقتصاد مقاومتی در سومین سال پیاپی عنوان فرمودند . این نامگذاری ، یک شعار محوری است ، حکایت از یک اهمیت و یک ضرورت کار دارد . حالا آقا میفرماید ، مسائل اجرایی هم دست آقا نیست . خیلی از مومنین گاهی گله میکنند آقا دستور بدهد اینجور و آنجور بشود . خب آقا که سخن میگوید ، راهنمایی میکند ، دستور است . اما کو قنبر که بخواند خط مولا را . مدیران اجرایی دیگر نباید بگویند باید اینچنین بشود و باید آنچنان بشود . مدیران اجرایی باید نشان بدهند در عمل . الآن میفرمایند رفع بیکاری در پرتو اراده و همکاری مردم امکان پذیر است . خب این ها مثل انشا نویسی ، مدیران اجرایی نباید انشایی صحبت کنند و حرف بزنند . واقعاً باید برنامه ریزی کنند و تدبیر داشته باشند . مدیریت کنند و اجرا کنند و مردم هم تماشا میکنند . عمل را میبینند مردم . حالا گاهی بعضی از مومنین گله میکنند که شما چرا اینقدر تأکید میکنید که کالای خارجی مصرف نشود . شهید مطهری کی زندگی میکرد ؟ کی به شهادت رسید ؟ سال 58 به شهادت رسید . چند سال است الان؟ ایشان متن بیانش این است: اسلام میخواهد که غیر مسلمان بر مسلمان تسلط و نفوذ نداشته باشد. این هدف هنگامی میسّر است که ملت مسلمان در اقتصاد نیازمند نباشند و دستشان به طرف غیر مسلمان دراز نباشد . و الا اگر دستت به سمت غیرمسلمان دراز بشود ، نیازمندی ملازم است با اسارت . ملتی که میخواهد مستقل باشد ، باید بعضی از سختی ها و ناروایی ها را تحمل بکند تا خود بتواند نیازمندی خود را برطرف کند ؛ یعنی خود قدرت ساختن پیدا کند . هم کشورش را بسازد ، هم لوازم زندگی اش را بسازد . سه سال است که پشت سر هم آقا اقتصاد مقاومتی را نامگذاری میکند . یک بار فرمود عمل نشد ، فرمود اقدام و عمل ، باز هم نتیجه ی مطلوب ندید ، فرمود: اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال ؛ همین دوروز قبل ، یک بنده خدایی آمده بود پیش من ناله میکرد ، مجوز یک کارگاه تولیدی دارد ، برای تولید خب نیاز به سرمایه ی دست گردان دارد ؛ رفته وام بگیرد ، میگویند بیست و شش درصد سود . خب او هرچه تلاش بکند که باید بدهد به بانک . آنوقت هزینه ی برق و آب و حقوق کارگر و اینها را از کجا بیاورد ؟ اگر واقعاً بناست تولید را تقویت کنیم ، باید راهکارهای تقویت تولید را هم طراحی کنیم . پیشبینی کنیم . الان مسئولین همه دم از اقتصاد مقاومتی میزنند در حرف . خداکند که بتوانند عمل کنند . حالا مسئولین میفرمایند: اقتصاد مقاومتی یک ضرورت است ، مبارزه با قاچاق باید از مرز ها شروع شود . خب این چهار سال گذشته ، هشت سال گذشته ، دوازده سال گذشته ، همیشه تأکید داشتند مقام معظم رهبری بر تولید داخلی و بر جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق! ؛ در هرصورت بگذرم از این ماجرا و ماهیت ، که ممکن است موجب ملال بعضی ها بشود ، ولی ما قصد رنجاندن نداریم ، واقعاً دلمان میخواهد که ملت و دولت روی پای خود بایستند ، سعدی کنند به عزت و استقلال کامل برسند . ببینید الان آمریکایی ها باز شروع کرده اند ، میگویند که ایران حق نداشت آزمایش موشکی انجام بدهد ، چون آزمایش موشکی انجام داد ، باید تحریم کنیم ، تحریم مجدد . حالا با آنکه خود مسئولین ذیربط ما هم معتقد بودند که اصلاً در برجام تصریح شده بود ، که فقط هسته ای موضوع بوده ، نه غیر از آن . ببینید ، فعالیت موشکی ما هم فعالیت دفاعی است ، شما را به خدا نگاه کنید چقدر بی حیا هستند ، میگویند ایران حق ندارد فعالیت موشکی داشته باشد . حالا این کشورهایی که با ما مذاکره می کردند ،پنج به علاوه ی یک ، کدام کشور ، فعالیت موشکی ندارد . آنها فعالیت هسته ای نظامی حتی دارند ؛ ما که فعالیت هسته ای صلح آمیز را هم متوقف کردیم . فعالیت موشکی ، حداقل دفاع است . میگویند شما این حداقل دفاع را هم نباید داشته باشید . یعنی چه . یعنی نعوذبالله شما باید اسیر و ذلیل ما باشید . ولی از عمق وجود ، فریاد ملت همواره هیهات مناالذلّه بود . باید دشمنان ما این آرزو را به گور ببرند که ملت ایران با این همه سابقه ی درخشان رشادت و شجاعت و ایستادگی و شهادت و جانبازی ، حالا بیاید مجدداً در برابر آمریکای شیطان بزرگ ، بخواهد دست تسلیم و سازش دراز بکند . آنها دنبال یک همچین فرصت هایی میگردند . مقام معظم رهبری هم فرمود که هرگونه تحریم جدید نقض برجام است . باید اقدام متقابل صورت گیرد . حالا بعضی از مسئولین ما آدند و گفتند برای آمریکا بسیار زشت است که بیاید نقض برجام بکند . آنها از این زشتی ها و از این حرفها ابایی ندارند . آنها عمل میکنند و عکس العمل هم باید عمل باشد.الان واقعاً رسوایی و عمق خباثت رؤسای عرب منطقه را شما ببینید ، نشستی با حضور تحلیل گران صهیونیستی و عربی در قدس اشغالی تشکیل دادند ، میگویند راهکارهای سازش اعراب و اسرائیل را برای مقابله با ایران و مقابله با داعش بررسی بکنیم . میگویند ما منافع مشترک داریم و دشمن مشترک داریم که دشمن مشترک اسرائیل و اعراب را اینها میگویند ایران و داعش ؛ داعش را عالم و آدم میدانند که اشاره ی آمریکا و پول عربستان خبیث بود که داعش تشکیل شده . این امکانات را که در اختیار داعش گذاشته ؟ این فرصت را که داده ؟ چه کسی ترکیه را وادار کرد که تمام مرزهای خود را در اختیار داعشی ها بگذارد ؟ آنها میخواهند داعش کنترل شده در اختیارشان باشد . و می آیند نام ایران را که عمه ی عالم و آدم میدانند سرسخت ترین دشمن داعش ایران بودند . ایرانی برای نابودی داعش ، برای اینکه داعش به قدرت نرسد در سوریه و عراق ، عزیزترین عزیزان خودشان را فدا کردند . این شهداء عزیز و گرانقدر ، همچون شهید محمد بلباسی ها ؛ واقعاً هریک از اینها رفتند در حد خودشان به نوبه زبده بودند . در انسانیت و وارستگی و فداکاری و ایمان . ایران اینگونه متحمل خسارت شده برای مقابله و مبارزه با داعش ، ولی رؤسای عرب و صهیونیست ها در قدس اشغالی ، مینشینند میگویند ما باید با همدیگر همکاری کنیم برای مقابله با ایران و مقابله با داعش . پناه بر تو یا خدای رحمان . ای خدای کریم ؛ باید یاری کنی ، وعده ی یاری دادی ؛ خدایا به مقرّبین درگاهت اهل ایمان را نصرت عطا بفرما . جبهه ی کفر و نفاق و الحاد و استکبار را ذلیل و زبون و خوار بگردان .
(((به تبع هر هفته ، خطبه های حضرت آیت الله معلمی مزّین به نام شهدای شهرستان است که هفته ی جاری ، سالگرد شهادت ایشان است.))) نثار ارواح این عزیزان صلوات.
{{ بسم الله الرّحمن الرّحیم وَالْعَصْر إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم}}
پایان خطبه دوم//