مراسم نمازجمعه 6 اسفند ماه 1400 شهرستان قائم شهر [ضمن رعایت موازین بهداشتی] به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 6 اسفند ماه 1400 شهرستان قائم شهر [ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده]، با اجرای جناب آقای محمد آرام و سخنرانی پیش از خطبه ها توسط حجت الاسلام والمسلمین گلایری«مدیر حوزه علمیه محمدیه شهرستان قائم شهر» آغاز ، و پس از اقامه اذان ظهر به افق شرعی با نوای جناب سید سجاد ادیانی، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیه شریفه ی 16 سوره مبارکه {حجرات} کلام الله مجید ، فرمودند:امیدواریم خدای رحمان همه ی ما را در مسیر عبودیت و بندگی و پیمودن راه پاکی و تقوا ، پرهیز از گناه و انجام واجبات موفق بدارد ، و ما را از فیوضات فرصت باقی مانده ی ماه رجب بهره مند بگرداند و توفیق درک ماه شعبان و رمضان ، با همه ی فضائل و آدابش به ما مرحمت بفرماید ان شاءلله.

ایشان با اشاره به آیات سوره مبارکه حجرات کلام الله مجید افزودند: خدا به همه چیز داناست . بلانسبت مومنین ،گاهی انسان برای فریب همدیگر ، خود را وجیه الملة و ظاهر الصلاح بنمایاند ، ادعای درجاتی از ایمان کند ؛ بله طرف مقابل را شاید بفریبد ، ولی خدای قادر متعال را که علم او از صفات ثبوتی است ، یعنی عین علم است خدا ، ذات او ذات علم است و علم خدا ازلی و ابدی با خدا است ، خدا را که نمیشود فریب زد.

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، ضمن بیان روایتی از رسول خدا«ص» در فضیلت ماه مبارک رجب فرمودند: رجب شهر الاستغفار لامتی، اکثروا فیه الاستغفار، فانه غفور رحیم . در قسمت پایانی ماه مبارک رجب قرار داریم ، ماه استغفار است ماه رجب . دارد تمام میشود ، چند روزی بیشتر باقی نمانده است . استفاده از این فرصت ، بسیار باید مغتنم باشد برای مومنین . هم روزه ی روزهای ماه رجب ، و هم نماز ، دعا ، استغفار ، شب ، روز ، استفاده از این فرصت بسیار باید مغتنم شمرده شود . و آخر هفته ، یعنی جمعه ی آینده ، بر حسب تقویم ، اول ماه شعبان است . در ماه شعبان ، فراوان صلوات بر پیغمبر و آل پیغمبر«ص» . درباره ی روزه ی ماه شعبان هم سفارش فراوان شده است . ماه رسول خدا است . هرکه احترام بگذارد به ماه شعبان ، نوعی همراهی میکند با رسول خدا . میگویند پیغمبر ماه های دیگر را تمام ماه را روزه دار نبود . ولی تمام روزهای ماه شعبان را روزه دار بوده . هرکه ماه شعبان را یک روز تبرّعاً روزه دار باشد ، حق شفاعت پیدا میکند . اینها توفیقاتی است که نصیب هرکسی نمیشود . باید همت کرد ، از این فرصت ها بهره ی درستی برده شود . روزه ی ماه شعبان هم برای علاقمندی به پیغمبر و هم برای تقرب به خدای رحمان .

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به جنگ احزاب فرمودند: در شرایط فعلی نیز ، واقعاً دشمن ، استکبار زمان ما ، در برخورد نظامی مأیوس است ، ولی دست به کار کثیف و خطرناکی ، هم در تحریم اقتصادی و هم تخریب افکار عمومی میزند . ببینید عزیزان ، در فتنه ی 88 ، اسرائیل ، آمریکا ، هم طراح بودند و هم کمک کار بودند ، و هم امکانات لازم را در اختیار گذاشته بودند ، برای ایجاد انقلاب مخملی . همین تعبیری که در بعضی از کشورها انجام داده بودند . در سالگرد فتنه ی 88 یک قطعنامه تحریمی که به قول خودشان بسیار شدید و سنگین علیه جمهوری اسلامی صادر کرده بودند ؛ وزیر امور خارجه ی آمریکای آن ایام ، خانمی به نام هیلاری کلینتون ، در کنفرانس خبری گفته بود که این تحریم ها مهم ترین تحریم هایی است که تا کنون علیه ایران به تصویب رسیده است و ایران با این تحریم ها مواجه است . خبرنگار از این خانم میپرسد فکر نمیکنید این تحریم ها علیه دولت ایران نیست ، بلکه علیه مردم ایران است؟ بی حیا در پاسخ میگوید که به هرحال این ملت ایران است که باید به دولت خود فشار بیاورد ، نه این که از دولت حمایت کند . ببینید ، پس یعنی تمام تلاش آنها در فضای مجازی در طول این مدت ، و همچنین از طریق فرستنده های رادیویی و تلویزیونی برای تخریب افکار عمومی است ، و متأسفانه متأسفانه بدتر از زمان مشروطیت ، پیاده نظام دشمن در داخل دارد مزدوری استکبار را علیه مردم ایران میکند .

آیت الله معلمی افزودند: من این تعبیر را بارها در اینجا عرض کره بودم ؛ مقام معظم رهبری بمناسبت سالگرد قیام مردم تبریز که امسال صحبت میفرمودند ، در صحبت خودشان اینجا فرموده بودند : مردم با وجود اینکه در محاصره ی انواع مشکلات کرونایی ، معیشتی از یک سمت هستند و از سمت دیگر لجن پراکنی های بیگانگان ، متأسفانه کمک بعضی عناصر داخلی به آن لجن پرکنی ها ؛ یعنی همان تبلیغاتی را که آمریکا و اسرائیل علیه ما دارند ، این عناصر داخلی یعنی تکرار همان حرف ها را در داخل دامن میزنند . خیال میکنند ملت مستأصل بشود ، دولت مستأصل بشود و در برابر آمریکا تسلیم بشود ، که البته این آرزو را به گور خواهند برد. اینجا فریاد شیعه در طول تاریخ چیست ؟ هیهات مناالظله . آیا ملت عاشورایی ایران میخواهد این هیهات مناالظله را حفظ کند یا کنار بگذارد؟ که قطعاً اگر بخواهد حفظ کند ، خدای رحمان کمک میکند . نابرده رنج گنج میسر نمیشود ؛ اینگونه نیست که فقط بنشینیم و انتظار داشته باشیم . نه ، بلکه باید با تحمل سختی ها ، ولی با توکل به خدا در مسیر درست قدم برداریم . مقام معظم رهبری در ادامه هم فرمودند که مردم که این گرفتاری ها را داشتند ، کرونا بود ، گرانی هست ، معیشت سخت است ، اما این راهپیمایی عظیم یوم الله 22 بهمن ، امسال به گونه ای انجام شد که در بعضی از شهرها جمعیت از سال قبل بیشتر بود . خاویر سولانا نماینده سابق اتحادیه اروپا ، به یک مناسبتی درباره ایران اظهار نظر کرده بود و گفته بود مردم ایران به اسلام وفادار هستند . مدیریت کارساز و غیر متعارف ؛ یعنی میخواهد بگوید مدیریتی که در ایران است ، مثل مدیریتی که در آمریکا و اروپا و اسرائیل وجود دارد نیست ؛ میگوید : مردم ایران به اسلام وفادار هستند . مدیریت کارساز و غیر متعارفِ آیت الله خامنه ای ، مردم را در صحنه نگه میدارد . والفضلُ ما شَهِدَتْ به الأعداءُ . فضیلت ، آن است که دشمنان گاهی ناچار میشوند تصدیق کنند . اقرار کنند . این آدم غربی ، این آدم اروپایی ، میگوید از یک سمت مردم باور دینی و اسلامی دارند ، و از سوی دیگر مدیریت و رهبری رهبرشان اینها را در صحنه نگه میدارد . بله واقعاً سختی داریم ؛ حالا بخشی از ناحیه ی تحریم های خارجی ، و بخشی هم از ناحیه ی بی کفایتی و بی مدیریتی های داخلی ، که بدون داشتن برنامه ی درست ، دولت تدبیر و امید مینامیدند . در هر صورت ، خدایا ، این ملت صبور ، این ملت شهید داده ، این ملت زجر کشیده ، پای دین و کتاب و اولیاءت ایستاده اند. خدایا این ملت را یاری بفرما .

رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر فرمودند: از جمله برنامه های نامناسب در همین شهر ما ، که آمدند چند سال قبل ، زمین فوتبال شهید وطنی را به اصطلاح نوسازی کرده بودند ، که خیلی سال هم نیست ؛ چمن را و بعد چراغانی کردن و صندلی ها را ، از زمانی که تیم نساجی مازندران ، یک درخششی پیدا کرده بود آمدند این کار را کردند و اخیراً هم باز آمدند چمن را برداشتند ، که چمن مصنوعی نباشد ، چمن طبیعی باشد . خب اگر اعتباری نداشتند ، چرا شخم زدند ؟ خرابی به بار آوردند ؟ اگر اعتبار داشتند ، خب پس چرا رها کرده اند ؟ این مطالبه ی جدی همه ی شهروندان ، مخصوصاً جوانان و علاقمندان به ورزش و خود ورزشکاران است . الآن مسابقاتی که تیم نساجی مازندران دارد به ناچار باید وقتی میزبان میخواهد باشد ، طرف مقابل میخواهد تیمش را بیاورد اینجا ، باید ببرد شهر دیگری . خب این وضع مناسب نیست ؛ من معاون محترم استاندار آمده بود همین دو سه روز قبل پیش من ؛ پیدایش این وضع البته مال قبل از این آقایان بود ، ولی خب من هم به ایشان عرض کردم ،گله کردم ،  گفتم که تصمیمات شما دارد یک قدری دارد تأخیر میافتد ، واقعاً همه منتظرند و یک اضطرابی که آیا این مسئول می ماند یا نمیماند ، باید تعیین تکلیف بشود ، که اگر مسئول بنا است بماند با قدرت بیشتر و با اراده و عظم جدی تر به کارش ادامه بدهد ، و اگر بنا است عوض بشود ، خب زودتر تعیین تکلیف بشود ، که این تأخیر متأسفانه در این مقطع  دارد آسیب میرساند .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر فرمودند : مومنین ، این ایام شایعات فراوان درست شده است ، به این معنا که چه کسی پارتی بوده است و چه کسی فلان کس را معرفی کرده باشد برای فلان جا . من به شما عرض کنم که الی الآن برای انتصاب هیچ فرمانداری بنده دخیل نبودم . خود آقای استاندار روز اول حرف عاقلانه ای زده بود و ما هم پسندیدیم و همان روش را گفتیم ادامه بدهید ، و آن این بود که فرمودند: ما یک کمیته و کمیسیونی برای بررسی صلاحیت ها درست میکنیم ، افراد آنجا معرفی بشوند ، این معرفی افراد ، خب قدم اول است . اگر آن کمیسیون بررسی صلاحیت ها  پذیرفت ، نوقت معرفی بکند نزد آقای خود استاندار ، و استاندار هم طرف را ببیند و او را ارزیابی کند ، اگر پسندید برای فرمانداری ، برای بخشداری ، برای ادارات دیگر نصب نماید . من اخیراً خودم برای بازدید آقای استاندار رفتم خدمت ایشان و عرض کردم واقعاً شرایط بازار رها شده است ، باید یک مدیریت و کنترلی شود . شما حداقل اداره کل صنعت و معدن و تجارت که صمت گفته میشود ، او را تعیین تکلیف کنید ، تا هم خود مدیر آنجا تکلیف خودش را بداند ، و هم اینکه شهرستان ها هم بدانند با چه سیاست و روش کاری باید پیش بروند ، امیدواریم که ان شاءلله ترتیب اثر داده بشود . اما از ایکه چه کسی فرماندار فلان شهر بشود ، چه کسی فرماندار فلان جا بشود نه خیر ؛ اصلاً هم واقعاً سلیقتاً هم دوست ندارم دخیل باشم و اصلاً نمیپسندم به نظر خودم کسی را معرفی بکنم . ابدا . واقعاً اختیار با خودشان است و یک هیئت بررسی کننده ی صلاحیت دارند ، ان شاءلله درست تصمیم میگیرند و اگر خدای ناکرده جایی هم اشتباه کرده باشند و غفلت پیش آمد ، مسئولیتش هم با خودشان است .

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه این هفته شهرستان به امامت آیت الله معلمی ، و تکبیر نماز با نوای جناب سید سجاد ادیانی اقامه شد.