خطبه 15/فروردین/1393

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

خطبه هاي نمـاز جمعه در مورخه 1393/1/15

توسط حضرت آيـت الله معلمي امام جمعه محترم شهرستان قائمشهر

 

خطبه اول:

حضرت آیت الله معلمی در آغاز فرمودند: اميدواريم خداي رحمان به همه ي ما توفيق دهد آنگونه عمل كنيم كه مستحق كيفر سخت الهي نشويم بلكه مستوجب  رضوان و رحمت خداوندي قرار بگيريم.

خطیب جمعه قائم شهر با اشاره به خطبه هفته قبل افزودند: طغيانگري قوم ثمود در سوره ي مباركه والشمس مطرح است.

رسيديم به آيه شريفه «فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ نَاقَةَ اللَّهِ وَسُقْيَاهَا ﴿۱۳﴾» گفت به آنان فرستاده خدا ، رسول الله يعني فرستاده خدا در اينجا منظور پيغمبر آخرالزمان نمي باشد بلكه صالح پيامبر همان قوم مي باشد، صالح پيامبر به آنان فرمود : ناقه ي خدا را و آب خوردنش را ملاحظه كنيد، با اين كه به قدرت خدا و در پي درخواست مردم و دعا و التماس صالح اين ناقه (شتر ماده) از دل كوه سنگ در آمد يعني كوه اين حيوان را زائيد.

در سوره مباركه قمر آيه 27 اينگونه آمده است : ما ناقه را وسيله آزمايش براي آنان خلق كرديم صبر كن نتيجه را مي بيني . در سوره هاي مباركه قمر،شعرا و هود قصه قوم ثمود و صالح پيامبر و ناقه مطرح است.

در سوره مباركه شعرا آمده است : مبادا بدي برسانيد به اين حيوان مبادا آزار برسانيد به اين حيوان عذاب سختي در انتظار شما خواهد بود . با آنكه تهديد جدي شده بودند اما مع ذلك  طغيان را ادامه دادند.

در سوره مباركه هود اين گونه ذكر شده است : ملت من، قوم من اين ناقه خدا است ، نشانه ي قدرت خدا براي شما مي باشد ، در آرامش بگذاريد و برايش مزاحمت ايجاد نكنيد مبادا دست به سوي او دراز كنيد عذاب قريب ( يعني عذاب همين دنيا ) به سراغ شما خواهد آمد اما شنيدند و ناقه را كشتند و نابود كردند . صالح به آن ها 3 روز به امر الهي فرصت داد تا از خانه ها و زندگيشان بهره ببرند ، يعني اگر در اين 3 شبانه روز توبه كرديد اميد است مشمول مغفرت الهي قرار بگيريد وگرنه اين وعده اي است كه دروغ ندارد و عملي خواهد شد.

در سوره مباركه و الشمس آمده است : خداوند در هم كوبيد آنان را به وسيله صاعقه و نتيجه گناه آنان است.

خطیب جمعه قائم شهردر ادامه افزود:  نكته اي كه وجود دارد در اين جا اين است ناقه را يك نفر كشت اما خداوند گناه را به همه نسبت داد به همه ي قوم ثمود و عذاب را همه مستحق شدند حال چرا ديگران مستحق شدند؟ يكي ناقه را كشت اما بقيه با سكوتشان اعلام رضايت كرده بودند يعني نهي از منكر نكرده بودند . اقدام به بازداشتن يك نفر از اين عمل نادرست نكردند . خداي سبحان براي همگي عذاب الهي قرار داد ، همگي در لحظه ي عذاب پشيمان شده بودند اما ديگر فرصت از دست رفته بود ، 3 شبانه روز كه مهلت داشتند توبه نكردند لحظه ي نزول عذاب پشيمان شدند كه سودي ندارد.

امير المومنين (ع) مي فرمايد: هركسي كه در باطل داخل شده 2 گناه دارد: 1- گناه نفس آن عمل   2- گناه راضي بودن به انجام آن عمل

خدايا از دل و وجود و عمق و جان ما مطلعي از كدورات قلبي ما باخبري دل ما راضيست به عمل كرد اهل بيت و پيامبر ، آرزو مي كنيم كه اي كاش مي بوديم و ياريشان مي كرديم خدايا در اين مسير ما را ثابت قدم و استوار بدار.

خدايا همه ما را توفيق درست عمل كردن ، پابندي به موازين تقوا مرحمت بفرما.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾

اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾

لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾

وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

 

خطبه دوم:

حضرت آيت الله معلمي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري خطبه دوم را شروع كردند و فرمودند :

 مقام معظم رهبري فرمود: فرهنگ از اقتصاد هم مهم تر است و اقتصاد و سياست در حاشيه فرهنگ مي باشند.

آن هايي هم كه مديران اقتصادي كشورند با ديد فرهنگي انقلابي و اسلامي وارد مسائل اقتصادي بشوند و اينگونه تصميم بگيرند.

اما اگر خداي نكرده با ديد تحصيل كرده در كشور هاي غربي بخواهند وارد مسائل اقتصادي بشوند ممكن است بگونه اي ديگر تصميم گيرند ، لذا مقام معظم رهبري فرمودند فرهنگ مهم تر از اقتصاد است .

به اين فراز از صحيفه سجاديه امام زين العابدين (ع) دقت كنيد.

خدايا به بركت صلوات بر پيغمبر و آل پيغمبر مرا به ميانه روي در زندگي بهره مند ساز مرا از ثابت قدمان در اين مسير و راه قرار بده سپس صلوات مي فرستد و مي فرمايد : خدايا مرا از اصراف باز بدار ، دارايي ام را با قرار دادن بركت فراوان بگردان.

پس ببينيد ابتدا از مسائل فرهنگي شروع ميشود.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد : در حال حاضر رياست محترم جمهوري از آرامش در جامعه اظهار رضايت مندي مي كند و همين گونه هم هست و بايد خدا را شاكر باشيم اما بايد عرض كنم جناب رئيس جمهور، ملت رشيد و مومن ايران كه همواره در پي رهنمودهاي رهبري سعي بر حفظ آرامش در جامعه داشتند و دارند ، اين عناصر فاسد سياسي بودند كه فتنه درست مي كردند در جامعه نا آرامي به پا مي كردند . نكند الان با سپردن بعضي از منسب هاي كليدي به آنان شما احساس آرامش مي كنيد ، اگر اين تفكر باشد اشتباه است . گاهي خبر هايي مي رسد كه بعضي از مراكز تعليم و تربيت و مراكز دانشگاهي را به بعضي از عناصر آلوده در فتنه مي سپارند ، اين سزاوار شان اعتماد يك ملت نيست.

حال گرچه شايد صداي ما به جايي نرسد ، حتي صدا و سيماي مر كز استان منحصرا به يك شهر توجه دارد و مسائل و حرف هاي ساير شهرها كمتر انعكاس پيدا مي كند . در هر صورت وظيفه ما گفتن است.

 اميدواريم خداي رحمان توفيق دهد به هيئت دولت ، رئيس جمهور و مخصوصا در انتخاب افراد براي پست هاي كليدي.

امام جمعه قائم شهر در بخش پایانی سخنانش سخني از امام راحل (ره) بيان كردند و گفتند : امام خميني (ره) فرمودند : تا قطع تمام وابستگي ها با دولت ظالم آمريكا كه صرفا نوكر و ذليل مي خواهد رابطه بر قرار نخواهيم كرد يعني ما بايد برسيم به آن جايي كه روي پاي خودمان بايستيم آن وقت اگر خواستيم رابطه داشته باشيم يك رابطه معمولي و متعارف ، اگر ما رابطه مان بر اساس نياز باشد آن ها مي خواهند ما را ذليل كنند.

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

 وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾

إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾

إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

 صدق الله العلی العظیم

دیدگاهتان را بنویسید