مراسم نمازجمعه 13 خرداد ماه 1401 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نمازجمعه 13 خرداد ماه 1401 شهرستان قائم شهر [ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده] ، با اجرای جناب آقای مهران شکری آغاز ، و پس از اقامه اذان ظهر با نوای جناب آقای محمدرضا ذبیحی ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیه شریفه ی 20 سوره مبارکه {فتح} کلام الله مجید ، فرمودند: امیدواریم خدای رحمان همه ی ما را در صراط مستقیم ثابت قدم بدارد ، و ما را از هرگونه انحراف و اعوجاج و کج روی ها و کج اندیشی ها مصون و محفوظ بدارد ان شاءلله.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی فتح کلام الله مجید فرمودند: صلح حدیبیه دستآوردهای بسیار بزرگی برای اسلام و مسلمین و پیغمبر خدا داشت . و از جمله معجزات رسول خدا بود . قبائل اطراف مدینه مطمئن بودند که اینها کشته میشوند و زنده برنمیگردند . اما همه سالم برگشتند ، با دستآورد بسیار بزرگ .قبل از این حرکت مسلمان های مدینه اگر حتی میخواستند سفر تجارتی بروند و از مدینه خارج بشوند ، همواره ترس و وحشت داشتند از شرارت مشرکین مکه و همپیمانان آنها مخصوصاً از یهودیان . ولی حالا در مراجعت از صلح حدیبیه خدی رحمان وعده ی پیروزی داده بود . حتی در همین سفر حدیبیه هم ، بعضی از قبائل اطراف ، اینها وسوسه شده بودند آمده بودند به سراغ یهودیان خیبر که بریزیم به مدینه و قتل عام و غارت کنیم و اموال را ببریم و زن و بچه را اسیر کنیم ؛ در غیاب پیغمبر که به سمت مکه رفته بودند و در سرزمین حدیبیه مستقر بودند . اینها حتی به این فکرها افتاده بودند ، اما خدای رحمان رعب و هراس به دل آنها افکند . ببینید ، لشگر کشی اسلام هیچوقتی به قصد نابود کردن آدم ها نبوده است . همیشه به قصد هدایت آدم ها ، و کوتاه کردن دست مستکبرین ، یعنی آنهایی که سد راه هدایت مردم میشوند بوده است ، برای اینکه مردم آزاد بشوند و نجات پیدا کنند و خدا را بندگی پیشه کنند و راه و رسم صحیح زندگی را بیاموزند .

ایشان افزودند: همانگونه ای که شرائط تلخ قبل از پیروزی انقلاب شرایط سیاهی برای مومنین بود . پیروزی انقلاب ملت ایران را آیه و نشانه برای مردم دنیا قرار داده بود . حقیقتاً مشابه همین معنا ، تحقق وعده های الهی که اگر استقامت و پایداری در برابر ظلم و ظالم و مستکبر در سایه ایمان به خدا باشد ، خدای رحمان آن ملت را موفق و آیه و نمونه میسازد و خداوند هدایت به صراط مستقیم می کند .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، ضمن قرائت آیه شریفه «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلً» فرمودند: مستحضرید که مناسبت های مهم پیش روی ما ، سالروز ارتحال امام راحل ، بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ، و همچنین سالروز 15 خرداد ، که از منظر امام راحل ، برای همیشه عزای عمومی اعلام شده بود . مومنین ، دوستان ، سزاوار است دقت شود . ببینید قصه ی 15 خرداد ، چه بوده است؟ چه اتفاق افتاد؟ و بعد چرا اهمیت پیدا کرد و چه نتیجه و ثمره ای داشت؟ همین امروز مصادف است با روز عاشورای سال 1342 ؛ در سال 1342 ، عاشورا ، یعنی دهم محرم ، مصادف با سیزدهم خرداد بوده است . عصر عاشورا امام راحل در مدرسه ی فیضیه سخنان بسیار مهم روشنگرانه ، افشاگرانه ی علیه نظام سلطنتی داشت . خیلی سخت آمده بود بر مسئولین آن ایام و بر دستگاه سلطنتی .سخن امام راحل عصر عاشورا بود ، ولی آنها شب دوازدهم ، یعنی شب بعدش دستور کرده بودند که امام را سحرگاهان از قم حرکت بدهند به سمت تهران ، چرا که روز را از مردم میترسیدند که مردم مانع ایجاد کنند . تا آفتاب بالا بیاید خبر منتشر شد ؛ هم در قم و هم در جنوب تهران ورامین ؛ آنوقت مردم فردای آن روز که 15 خرداد باشد ، به خیابان ها ریختند و به حمایت از امام شعار دادند . فقط شعار دادند با دست خالی و حداکثر شعارشان هم این بود که یا مرگ یا خمینی . نظام پلید شاهنشاهی ترجیح داد اینها را به گلوله ببندد و اینها را بکشد و این فریاد را خفه کند . حالا ببینید سرّ این نکته را که امام فرموده بود سالها میگذرد ، حادثه ها می آید ، انتظار فرج از نیمه ی خرداد کشم ؛ 15 خرداد 42 ، خونهای به ناحق ریخته شده ، مثل بذری شده است که در 22 بهمن نتیجه داد ، حاصل داد . تحولی که از 15 خرداد 42 تا 22 بهمن 57 ، یعنی 15 سال زمان برد ، اما نتیجه داد . حرکتی که برای خدا باشد ، توأم با اخلاص باشد ، بی نتیجه نمیماند ؛ زمان میبرد ، اما نتیجه میدهد .

امام خمینی افزودند : همه ی قدرت های بیگانه و همه ی رسانه های در خدمت استکبار ، منتظر بودند و درگذشت امام را انتظار میکشیدند و خیال میکردند این نظام اسلامی فقط شخص امام باشد . منطق آنهایی که واقعاً از خدا دورند و فرهنگ دینی را آشنا نیستند ، آنها خیال میکردند فقط امام است و او که برود همه چیز تمام میشود . صبح روز 14 خرداد 1368 ، گوینده ی خبر ، با صدای محزون و بغض آلود گفته بود بسم الله الرحمن الرحیم ، انا لله و انا الیه راجعون ، روح بلند پیشوای مسلمانان و رهبر آزادگان جهان ، به ملکوت اعلی پیوست . روح خدا به خدا پیوست . این خبر مثل یک صور اسرافیل ، قیامتی به پا کرده بود . مردم از خانه ها بیرون آمدند ؛ مخصوصاً در تهران و قم ، همه دست از کار کشیده بودند . همه آمدند برای تشییع پیکر امام راحل . اصل خبر ارتحال وقتی منتشر شده بود ، خبرگزاری آسوشتیدپرس اعلام کرده بود و عین عبارتش این بود : پایان عمر خمینی ، آغاز فروپاشی جمهوری اسلامی ایران . یعین داشت خط میداد به فتنه گران . اما همان خبرگزاری ، فردای آن روز وقتی که حضور ملت مصمم را و نمایانی معنویت و اخلاص امام در جامعه را دید ، این شرایط بعدی را همان دشمنان و بدخواهان و کوردلان دیدند ، همان خبرگزاری گفته بود که خمینی بعد از غروب ، طلوع کرد . ببینید ، چقدر باید ایمان قوی باشد . آخرین بند وصیت نامه ی امام چه بود ؟ «با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار ، به فضل خدا از خدمت خواهران و برادران مرخص میشوم و به سوی جایگاه ابدی سفر میکنم ، و به دعاء خیر شما مومنین احتیاج مبرم دارم و از خدای رحمان و رحیم میخواهم که عذرم را در کوتاهی خدمت [رحمت خدا بر تو باد ، تو کوتاهی نکردی] و قصور و تقصیر بپذیرد . و از ملت امیدوارم که عذرم را در کوتاهی خدمت و قصور و تقصیر بپذیرد و با قدرت و تصمیم اراده به پیش بروند و بدانند که با رفتن یک خدمتگزار در سد آهنین ملت خللی حاصل نخواهد شد .» این اخلاص این نتیجه را داد که علیرغم انتظار دشمن ، یک انسجام محکم و همدلی سنگین در میان ملت ایجاد گشته بود . و بلافاصله همان روز رحلت ، خلف صالح او ، که باز هم از برکت وجود امام و اشاره ی او بود که اثر گذاشته بود به این نعمت ، سکّان این نظام را به دست گرفت و علیرغم آن توقعی که دشمن داشت ، همچون امام راحل ، این راه روشن را ادامه داد و بر اساس ریل گذاری که امام راحل انجام داده بود ، مسیرش را تا به امروز و ان شاءلله برای زمانی که خدا بخواهد ادامه میدهد . امیدواریم خدای رحمان عمرش را طولانی و سلامتش را مستدام و برتأییدات او به لطف و کرمش بیافزاید ان شاءلله .

رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر فرمودند:  فضای مجازی گسترش پیدا کرده است در همه جای دنیا و همچنین در کشور ما البته میتواند فرصت خوبی باشد برای اطلاع رسانی درست و صحیح . اما بعضاً با اغراض و انگیزه های مختلف ، مطالب نادرست و ناروا و گاهی هتک حرمت افراد ، که محرم شرعی است ، از این فضا پیدا میشود . سزاوار است اصحاب رسانه که اینگونه رسانه ها را در اختیار دارند ، تعهد دینی را رعایت کنند . چند سال قبل ، دادستان استان ، در مصاحبه ی مطبوعاتی از اختلاس سنگین در شهرداری مرکز استان خبر داده بود . طبعاً انتظار میرفت اقدامات بعدی دستگاه های ذیربط صورت بپذیرد و نتیجه به اطلاع مردم برسد . ولی متأسفانه بر خلاف انتظار ، ادامه ی رسیدگی به آن حرکت متوقف شده بود و علت توقف هم اعلام نشده بود ، لذا در افکار عمومی جای سوال بوده و خیلی ها هم میپرسیدند ، بنده هم در یکی از خطبه های آن ایام ، ادامه ی رسیدگی و شفاف سازی را مطالبه کرده بودم . البته بعضی ها خیال کردند که مثلاً بر علیه آن مسئول مرکز استان حرف زده شد ، و حال اینکه این نبود ، بلکه ما گفتی رسیدگی بشود و شفاف سازی بشود که آیا چیزی اتفاق افتاد یا نیافتاد و اگر اتفاق افتاد چه اندازه بود و چه نبود ، شفاف سازی بشود . خب این شفاف سازی را بعضی ها توقع نداشتند ، چرا که میخواستند مثلاً مکتوم بماند .  حالا در پی بازداشت شهردار سابق قائم شهر ، که رسیدگی به پرونده ، به طور دقیق و قانونی در حال انجام است ، و باید منتظر نتیجه بود ، ولی در فضای مجازی تلویحاً مطرح میکنند که «برای شهرداری شهرهای دیگر حرف میزدید ، چرا اینجا ساکتید؟!» ؛ ببینید ، پاسخ به همه ی متدینین و عقلا این است که آنجا که حرف زدیم ، وقفه ای اتفاق افتاده بود ، و ما از آن وقفه انتقاد کرده بودیم . دادستان استان وقتی میاید مصاحبه میکند و مطرح میکند ، پشت سر هم باید رسیدگی باشد و شفاف سازی ؛ وگرنه اگر بی جهت بوده ، اساسی نداشت ، خود آن دادستان میبایست تنبیه بشود که چرا رسانه ای کرده بود؛ مجدد عرض میکنم که پاسخ به همه ی عقلا و متدینین این است که در آنجا وقفه یا در رسیدگی ایجاد شده بود ، جای سوال داشت ، ولی اینجا که به طور دقیق و منظم در حال رسیدگی است ، باید منتظر نتیجه بود ، و نباید عجله و پیش داوری داشت ، و نباید سوءظن را از حد گذراند . این فضای مجازی در اختیار خیلی ها است ؛ در اختیار دوست است ، در اختیار دشمن  است ؛ بعضاً برای تخریب افراد دست به کار میشوند ؛ بنده که خودم را خیلی مؤثر نمیدانم ، ولی آنها دنبال افراد مؤثر در نظام هستند که به نوعی شخصیتشان را بشکنند و در انظار و افکار عمومی ، به خیال باطلشان اثر سوء بگذارند ؛ مومنین بحمدالله هشیاری خود را دارند و حفظ خواهند کرد به فضل خدای رحمان.

در قسمت پایانی خطبه دوم ، ضمن بیان مطالبی در مورد هفته ی بدون دخانیات و عوارض و آماری از مصرف دخانیات ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه این هفته شهرستان به امامت آیت الله معلمی ، و تکبیر نماز با نوای جناب آقای محمدرضا ذبیحی اقامه شد.