مراسم نمازجمعه 27 خرداد ماه 1401 شهرستان قائم شهر [ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده] ، با استقرار میز خدمت و پاسخگوییِ سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران به مراجعات مردمی آغاز ، و پس از اجرای جناب آقای سعید طبری ، سخنرانی پیش از خطبه های جناب آقای مهندس نگهدار «معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران» و اقامه اذان ظهر با نوای جناب آقای مهدی دیلمی، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.
ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیه شریفه ی 26 سوره مبارکه {فتح} کلام الله مجید ، فرمودند: امیدواریم خدای رحمان قلب و دل همه ی ما را برای پذیرش حق ، برای پذیرش آیات خود ، و تحقق وعده ها ثابت بدارد ، و ما را از گرفتار آمدن به لغزش ها ، به انحرافات ، مصون و محفوظ بدارد .
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی فتح کلام الله مجید فرمودند: خدا نکند انسان در برابر مطلب حقی که مطرح میشود ، ناسازگاری و سماجت به خرج دهد برای نپذیرفتن . اگر یک بار باشد ، قابل اصلاح است ، اگر چند بار تکرار بشود ، انسان را میکشاند به گرفتار شدن به حمیة جاهلیت . یعنی گرم بودن به جهل . این حمیة الجاهلیه ، تعصب گرم جاهلی است . وقتی انسان تعصب داشته باشد نسبت به یک قضیه و این تعصبش هم سنگین بشود و آمیخته به خشم بشود و نخواهد حرف حق را بپذیرد و بر چیز باطلی اصرار بورزد گرفتار حمیت جاهلیت است و نشانه ی مومن نقطه ی مقابلش است که مومن هر حرفی را که بشنود ، سعی میکند دقت کند ؛ اگر حرف را صحیح و قابل قبول تشخیص داد بپذیرد ، و اگر نه ، به عقلش قابل قبول نبود حرف ، نپذیرد . ببینید ، اساس و ریشه ی کفر ، سه چیز است ، اول حرص ، که اگر انسان حریص مال دنیا شد دیگر حلال و حرام نمیشنساد و حق و باطل جدا نمیکند و حرف درست و نادرست را تمییز نمیدهد و فقط منفت خود را تعقیب میکند . چه از طریق راستی منفعتش به دست بیاید چه از طریق دروغ . دوم حسد ؛ ولو محاسن خوبی هم داشته باشد ، اما چون حسود است نسبت به او ، همه ی خصلت های پسندیده ی او را هم نمیخواهد بپذیرد و همه را میخواهد نفی کند . چرا که این فرد گرفتار حسد است و خطرناک است و این حسد به کفر میکشاند انسان را . سوم هم استکبار . استکبار یعنی گردن کشی در برابر حق ، که نقطه ی مقابلش اخلاص و ایمان و در برابر حق قانع شدن و کوتاه آمدن است. ببینید ، ما وظیفه داریم نسبت به اقوام خود ، صله ی ارحام داشته باشیم و احترامشان را نگه داشته باشیم و به وقع کمک فکری و مالی و به هر کیفیتی داشته باشیم ؛ اما اگر فامیل دارد به کسی ظلم میکند و حق کسی را ضایع میکند ، اگر انسان به هوای اینکه چون فامیل من است باید کمکش کنیم ، برود برایش شهادت ناحق بدهد ، یا واسطه به کار بگیرد برای اینکه خویشاوندش به ناحق برسد ، اینها میشود حمیت جاهلیت. تعصب غلط .
ایشان افزودند: ببنید ، در وصف جاهلیت ، تبرج جاهلیت هم در قرآن آمده است ، یعنی رعایت نکردن حجاب اسلامی یا به تعبیر دیگر بد حجابی یا به تعبیر دیگر بی بند و باری در پوشش . یعنی ظاهر شدن زنان به صورت دوران جاهلی . الآن اگر روسری کنار برود و آستین کوتاه بشود، شید به ظاهر خیلی طرف پُز بدهد که مُد فلان جا و مُد جدیدی است ، اما خبر ندارد که این درواقع مُد جاهلیت است به تعبیر قرآن . ولی حمیت حق میشود مساوی با ملازم تقوا بودن و رعایت موازین تقوا را داشتن .
آیت الله معلمی در ادامه افزودند: هرکه به اهل بیت پیغمبر تمسک بجوید و پایبند بماند ، نجات یافته است . امیرالمومنین ، گاهی که یارانش سستی میکردند مثل جنگ صفین ، که با سستی یاران امیرالمومنین کار متوقف شده و معاویه مانده و به تسلطش در منطقه ادامه داده بود ، امیرالمومنین میفرمود گرفتار شدم به کسانی که وقتی امر میکنم ، اطاعت نمیکنند ؛ حالا هم خرابی وضعیت اقتصادی را دشمن و عوامل دشمن حواله بکنند به رهبری! ؛ شما را به خدا دقت کنید ، امیرالمومنین ، علی «ع» ، معصوم ، میفرماید من امر میکنم و اطاعت نمیکنند ؛ گاهی ممکن است توقع جامعه این باشد که رهبری هرچه گفته دیگران حتماً عمل میکنند ؛ از پیغمبر هم گاهی نمیشنیدند ، از حضرت علی هم گاهی نمیشنیدند ، از مرحوم امام راحل هم گاهی نمیشنیدند ؛ جوانها میشنیدند و آدم های با ایمان و با اخلاص جان هم میدادند . اما دلبستگان به غرب ، همواره در پی برقراری ارتباط بودند . امیرالمومنین میفرمود مبتلا شدم به کسانی که وقتی امر میکنم ، اطاعت نمیکنند ، و میخوانم برای مقابله و جنگ ، اما اجابت نمیکنند ، دین ندارند ، که اگر دین داشته باشند ، دین مجتمع میسازد ، هماهنگ میسازد و همصدا میشوند انسان های متدین با هم . جامعه ی متدین همصدا میشود . این کلمه ی حمیت برای تعصب به حق هم گاهی به کار میرود ، ولی بیشتر برای تعصب باطل ، در عرف متعارف استفاده میشود . اینجا امیرالمومنین ، حمیت را در راه حق هم به کار برد و فرمود غیرتی که اینها را ثابت قدم بدارد ، اینها را مصمم نگه بدارد ، این غیرت را نمیبینم در اینها ؛ پناه به خدا اگر هواهای نفسانی بخواهد گرفتار بسازد انسان را . رفیق شرور را باید نصیحت کرد ، اگر پذیرا شد چه بهتر ، اگر نشده باید دفع کرد ، نه اینکه رفیق شرور را بر یک انسان اهل خیر و اهل ایمان مقدم داشته باشد ، که اگر آن اتفاق بیافتد ، میشود عصبیت جاهلیت .
خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، فرمودند: امروز بیست و هفتم خرداد ماه ، مصادف است با سالروز تشکیل جهاد سازندگی ، به فرمان امام راحل در سال 1358 ، یعنی کمتر از شش ماه از پیروزی انقلاب گذشته ، به امر امام «ره» تشکیلات جهاد سازندگی ، نه به صورت یک وزارت خانه در ابتدای کار ، و نه حتی به صورت داشتن یک اداره ی کل ، بلکه فرمان بود و حرکت ، حرکت جهادی . و بعد هم در ادامه ، تشکل پیدا کرد ، اما حقیقتاً منشأ خیر و برکت بود . جهاد سازندگی کارهای بسیار خوبی در آبادانی روستاها داشت . برق رسانی به روستاها ، آب رسانی به روستاها ، ساختن راه ها ؛ اینها نباید فراموش بشود . نوعاً اهل روستا هستیم . در مجلس پنجم ، قبل از آنی که من ورود پیدا کنم ، عزیزان دامدار ها ، در دو منطقه ی ییلاقی سوادکوه ، که البته خب ییلاق و قشلاق میکردند ، یکی منطقه ی چهل چشمه ، و یکی هم منطقه ی کلزا ؛ مومنین میگفتند ما واقعاً مشکل داریم ، دوازده کیلومتر ، گاهی 15 کیلومتر میبایست یا پیاده یا با اسب رفت و آمد کنند ؛ اگر پنیر یا لبنیات فرضاً میخواستند بیاورند ، وسیله ی نقلیه ای حتی یک متر از این فاصله ی راه نمیتوانست برود . از من خواسته بودند اگر به مجلس ورود پیدا کردی ، حداقل این اقدام را داشته باش و ما هم قول داده بودیم به ایشان . و بعد از ورود به مجلس ، دعوت کردند که برویم ببینیم ؛ رفتیم و شرایط و تعدد دامداری ها را دیدیم . در جهاد سازندگی آن ایام که راه روستایی با جهاد سازندگی بود ، به جناب مهندس جعفری گفتیم این درخواست را دامدارها داشتند و ما قولی به ایشان دادیم . بدون اینکه کمیته برنامه ریزی فرمانداری تشکیل بشود ، بدون اینکه کسب مجوز از منابع طبیعی بشود ، واقعاً به معنای واقعی جهادی ، حرکت کرد و اقدام کرد ، خب ما هم میفهمیدیم که منابع طبیعی میتواند ایشان را بازخواست کند ، اما اگر فکر بشود واقعاً دیده شود که یک خدمتی برای یک قشر زحمتکش دامدار دارد اتفاق می افتد ، این را عرض میکنم کار جهادی ، که اگر میخواست روال قانونی را طی کند ، حقیقتاً با اینکه به اصطلاح جهاد هم پیگیر بود ، شاید یک سال هم طول میکشید ، ولی ایشان به سرعت اقدام کرد با امکانات خودش بدون اینکه هیچ دستگه دیگری در جریان قرار بگیرد . خبردارم اعتباراتی در اختیارشان گذاشتند و دو سه تا پروژه را مشخص کردند تا برای آن پروژه ها خرج کند . پروژه ها را انجام داد و صرفه جویی کرد و اضافه اعتبار را دست به کار دیگری برای آبادی روستا زده بود . خب ببینید حسودی همه جا هست ، این حسودی دیگری را وادار کدر که گزارش کند این رئیس جهاد کارهای خودسرانه میکند ؛ مافوق او را احضار کرد ، او را بازخواست کرد که برای کارهایی که انجام دده بودی پیشنهاد ندده بودی و موافقت نگرفته بودی و حق نداشتی اعتبار جای دیگر را در آنجا هزینه کنی ؛ ایشان هم برگشت و گفت خب شما اعتبار برای کجا دادی؟ گفتند فلان پروژه ها ، و ایشان گفت که خب ببینید آیا پروژه ها انجام شدند یا نه . وقتی متوجه شدند آن پروژه ها نجام شد ، و صرفه جویی کرد و اضافه هم آورد و کار دیگری را انجام داد به نفع روستا ، آنوقت عذرخواهی و تشکر کردند از ایشان . یک کار دیگر هم که آخرین روستا در مسیر به سمت فیروزکوه ، شوراب ، یک روستایی است ، داستانش مفصل است و خیلی کوتاه میگویم : رفته بودیم داخل روستا و دیدیم مشکلات زیادی را مطرح میکنند ؛ گفتند که فاصله ی آسفالت پایین تا محل ، واقعاً 1200 متر بوده ، ولی این وسط راه آهن اجازه نمیداد که ماشین از این سمت به آن سمت برود . اگر میخواستند ماشین به داخل محل برود ، باید 10 کیلومتر جاده ی خاکی پشت کوه ، جاده ی بسیار بدی را طی میکردند . گفتند اگر میخواهی کاری کنی ، این مسیر را برای ما درست کن . داستانش خیلی مهم است چون راه آهن اجازه نمیداد از روی تونل راه باز بشود و دیگر اینکه این سمت تونل بوده ، آن سمت هم تونل بوده ، میگفتند قطار داخل تونل باشد صدایش به بیرون نمیرسد ، لذا خطرناک است اگر اجازه بدهیم بدون راهبند وسایل نقلیه عبود کند و احداث راه بند هم هزینه ی سنگینی دارد ، چون آنجا زمستان رفت و آمد کم است، ولی معذلک نگهداری آنجا در هوای سرد باید به جای دو شیفت ، سه شیفت باشد . خلاصه ما رفتیم مجوز گرفتیم که از روی تونل عبور بشود راه این روستا . آنوقت انجام این کار را خب میبایست کمیته ی برنامه ریزی فرمانداری تشکیل بشود و مصوب و درخواست اعتبار کنند و از منابع طبیعی درخواست مجوز بشود . هیچیک از اینها اتفاق نیافتاد . الآن برادر عزیزمان جناب مهندس نگهدار «معاون محترم برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران» صحبتی داشتند و تشکر میکنیم ، خدماتی داشتند و الآن هم دارند ، اما ایکاش عنوان جهاد سازندگی برداشته نمیشد و همان جهاد سازندگی میماند . متأسفانه در دولتی که شعار سازندگی داشت ، عنوان جهاد سازندگی را برداشتند . اگر واقعاً جهاد ، جهاد کشاورزی شده بود ، مملکت باید تأمین باشد از حیث مواد غذایی و دیگر نیاز به وارد کردن گندم و برنج نداشته باشیم اگر جهاد کشاورزی بود . متأسفانه در طول این مدت روحیات جهادی ضعیف شده و تضعیف شده . یک بار دیگر باید برگردیم ، باید برگردیم به آن روحیات جهادی . آنجا برای بازشدن راه ، و رسیدن به محل ، خورده بودند به کوهی یکپارچه یا به تعبیر دیگر سنگ یکپارچه ، کار لودر و بلدوزر و این وسایل معمولی و متعارف نبود . میبایست تخریب میشد و میبایست انفجار اتفاق می افتاد . روحیات جهادی این بود دیگر ، یک سال نکشید با همت بلند ، راه باز شد ، اهالی هم خودشان میگفتند که ما تازه زنده شدیم و حیات جدید پیدا کردیم . خب اینها برکت جهاد و کار جهادی بوده ، ولی افسوس که آن شرایط از دست رفته است .
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر قائم شهر افزودند: بعضی از اوقات اگر خرابی ها را که عوامل استکبار نسبت میدهد که مثلا فلان جا خراب شد چرا رهبری مداخله نکرد ! ببینید ، دیدگاه امام راحل نسبت به آمریکا چه بوده است ؟ یک اینکه امام به آمریکا فرموده بود شیطان بزرگ . و بعد هم در جای دیگر فرموده بود رابطه ی با آمریکا رابطه ی گرگ و میش است . یعنی چه؟ یعنی نباید میش به گرگ نزدیک بشود حتی ؛ اگر نزدیک شده تلف شده . جای دیگر هم امام فرمود تمام گرفتاری های ما از آمریکا است . اما کسی خواست از رأی مردم به ریاست جمهوری برسد ، در سال 92 ، در جمع دانشجویان ، در دانشگاه این متن عبارتش بوده که گفت : «آمریکایی ها کدخدا هستند و با کدخدا بستن راحت تر است» ! . باز هم همینجا ممکن است بلانسبت جمع مومنین ، وسوسه گری بگوید چرا شورای نگهبان همان ساعت ردش نکرد ؛ خب شورای نگهبان این همه تحمل کرده هم باز متهم میشود که اجازه نمیدهد مثلاً آدم های خدمتگزار به صحنه بیایند ! آدمی که صریحاً در برابر رهنمود امام موضع دیگری اعلام بکند برای خودش ، و میگوید با کدخدا بستن راحت تر است ، خب این مقابله با اندیشه ی امام است . بدانیم که کجاها ضرر کردیم و کجاها کلاه سر ما رفته است . الآن هم وسوسه میکنند که گرانی شده و سختی شده و چرا اینها کوتاه نمی آیند و چرا برجام امضا نیمشود . خب اگر جلوتر برجام را امضا کردند که تسلیم در برابر اراده ی آمریکا شدند . قبلاً هم گفتم که یکی ممکن است بگوید «برجام به نفع ما بود و اگر به ضرر آمریکا نبود ، چرا از آن خارج شد؟» ببینید ، وسوسه گران این را میگویند ؛ خب آمریکا یک بار تجربه کرد ، دید ایران کوتاه آمد ؛ طمع او افزایش پیدا کرد ، یک پله بالاتر را میخواست ؛ چه چیزی را میخواست ؟ به قول عامیانه دبّه در آورد که بعد بگویید اگر میخواهید روابط داشته باشیم و تحریم ها را برداریم ، شما فعالیت موشکی نباید داشته باشید! . صرحاً گفتند . یعنی قادر به دفاع از خود نباشید! وقتی دولتی تشکیل شده بودکه حل همه ی مشکلات را به برجام گره زده بود ، این ضررها را دیدیدم . موساد تشکیلات جاسوسی اسرائیل است ، افسر موساد به خبرنگار رویترز که درواقع آن خبرنگار هم رابط و جاسوس اسرائیلی بوده ، گفته بود در رسانه ها تأکید کنید ، تکرار کنید ، تشویق کنید که اگر برجام امضا نشود ، اقتصاد ایران متلاشی میشود . اگر ایران میخواهد اقتصادش پا بگیرد ، باید برجام را بپذیرد ، یعنی همه ی خواسته های ما را بپذیرد! . عزیزان جوان های این مملکت جان دادند و تکه تکه شدند که دشمن زیاده خواهی نکند . ولی بعد، مدیران اجرایی به راحتی زیر بار اضافه خواهی آمریکا رفته بودند و الآن بگویند چرا اینگونه شد ، و چرا آنطور شد! .
رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر فرمودند: سه شنبه آغاز هفته ی قوه ی قضائیه . حرفهای فراوان و درد دل های زیادی داریم نسبت به مجموعه ی احکامی که دادگاه حکمی که میدهد باید مانع و رادع باشد ، . یعنی جرای احکام باید پیشگیری و جلوگیری کند از وقوع جرم و باید عبرت باشد ، ولی متأسفانه بازدارندگی ندارد . سارقین بانک سپه قائم شهر که چند ماه قبل ، شاید هنوز یک سال هم درست کامل نشده ، همین ها دخیل در سرقت بانک ملی تهران باشند ، به تعداد یکصد و شصت و پنج صندوق امانت . صندوق هایی که داخلش پرچه و کتاب نبوده ، صندوق هایی که یا جواهرات بوده داخلش ، یا ارز بوده داخلش ؛ از آن صندوق ها سرقت کردند . واقعاً باید تشکر جدی داشته باشیم از نیروی انتظامی ، که البته از تهران هم آدند ، اما تشکر مخصوص از نیروی انتظامی قائم شهر، که مردانه ایستادند و مقاومت کردند شب و روز پی کار را گرفتند تا سارقین دستگیر شدند . خدای رحمان بر اقتدارشان ، بر عزتشان بیافزاید ان شاءلله . متأسفانه 5 نفر از سارقین 165 صندوق امانات بانک ملی تهران ، سارقین بانک سپه قائم شهر بودند ، که جای تأسف دارد از اینکه مجال و فرصتی مجدد برای اینها پیدا شد که دست به آن سرقت بعدی بزنند.
آیت الله معلمی در ادامه ضن گرامیداشت سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی و روز تبلیغ و اطلاع رسانی به مورخه 31 خرداد ، در ادامه با اشاره به گرمای هوا فرمودند: هم در مصرف آب واقعاً لازم است صرفه جویی بشود . اصراف حرام است ، اضافع آب ریختن حرام است . واقعاض خیلی از مومنین مقید ، وقع وضو گرفتن ، به همان اندازه که کف دست از آب پر بشود بر میدارند و شیر را میبندند . واقعاً با یک لیوان آب راحت میشود وضو هم گرفت ، ولی نباید برای یک وضو 50 لیوان آب هدر برود . آب را باید صرفه جویی کنیم . برق را باید صرفه جویی کنیم . در همه ی مصارف ، صرفه جویی از ویژگی های اهل ایمان است.
ایشان ضمن بیان مناسبت سالروز انفجار حرم مطهر آقا امام رضا توسط عوامل استکبار منافقین و بیان اینکه ملت و رهبری ما در برابر استکبار خوب ایستادند ، اما وسوسه گران که یا مزدورند از ناحیه استکبار یا مزدور بی مزد و مواجب هستند ، وسوسه به چرایی ادامه ی این راه را دارند فرمودند: سی ان ان مینویسد گزینه های آمریکا علیه ایران تمام شده است ، یعنی حداکثر فشار را آوردند ولی ایران مقاومت کرد ، حالا در قسمت های پایانی که خودشان دارند خسته میشوند ، عوامل داخلی آنها فشار بیاورند که اینجا اتفاقی بیافتد و اینجا کوتاه بیایند . یک ذره غیرت ایرانی و اسلامی در کار اگر باشد باید با تمام قوا در برابر زیاده خواهی آمریکا ایستاد و باید دولت را کمک کرد و در پرداخت مالیاتی که قانونی است به دولت کمک کرد . ببینید ، قیمت نان ازایش مجدد پیدا نکرد و سهمیه هم کم نشد ، ولی چرا نانوایی ها شلوغ است ؛ نمیدانیم اگر خدای ناکرده بعضی از نانوایی ها سهمیه خودشان را کنار میگذارند و همه را پخت نمیکنند ، خب اینجا باید دستگاه های نظارتی ورود پیدا کنند ، ببینند آیا سهمیه ها پخت میشود یا خیر ؛ که اگر سهمیه ها پخت بشوند ، قیمت که همان قیمت است ، تغییری نکرده و سهمیه هم تغییری نکرده ، ولی چرا باید الآنه جمعیت نمایان باشد ، درحالی که جلوتر اینگونه نبود ؛ اینجا را باید مسئولین ذیربط فکری کنند.
در قسمت پایانی خطبه دوم اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.
در پایان خطبه ها ، نمازجمعه این هفته شهرستان به امامت آیت الله معلمی ، و تکبیر نماز با نوای جناب آقای دیلمی اقامه شد.