مراسم نماز جمعه 11 شهریور ماه 1401 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 11 شهریور ماه 1401 شهرستان قائم شهر با استقرار میز خدمت و پاسخگوییِ کارشناسان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستائیان و عشایر استان مازندران به مراجعات مردمی آغاز ، و پس از اجرای جناب آقای رضا قدمی ، سخنرانی پیش از خطبه ها توسط جناب آقای حسینی «ریاست اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی شهرستان قائم شهر» بمناسبت هفته تعاون ، و اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای مؤذّن «جناب سید رضا میرزاآقایی» ، خطبه های نمازجمعه توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیه شریفه ی 12 سوره مبارکه محمد«ص»  کلام الله مجید ، فرمودند: اگر ایمان و پایبندی به موازین ایمان نباشد ، انسان شبیه حیوان میشود بلانسبت . باید همه پناه ببریم به خود خدای متعال و از او استمداد کنیم ، استعانت جوییم ، که اگر عنایت و الطاف او شامل حال شود ، انسان به راه انسانیت و اسلامیت هدایت خواهد شد و اگر عنایت او شامل نشود ، انسان در معرض خطر جدی قرار دارد .

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی محمد«ص» کلام الله مجید فرمودند: مومنان در بهره مندی از مواهب دنیایی قید و شرط دارند . المومنُ مُلجَم ؛ گویا مومن لجام داشته باشد ؛ این جسارت و توهین نیست ، بلکه تشبیه است برای درک معنا و مفهوم . یک وقتی است که اسب سوار قدیم ، افسارش افتاد و اسب به حال خود میرفت و در اختیار راکب نبود ، اما یک وقتی است که افسار در درست سواره است و هدایت به سمت ها دست خود سواره است . مومن آزاد نیست که هرچه دلش بخواهد انجام بدهد ، بلکه افسار و لجام دارد . لجام دین و لجام ایمان و لجام هدایت الی الله . گاهی هم افراد در دسته ی مومنین قرار دارند و ادعای ایمان هم دارند ، اما عملشان کفرآمیز میشود . در عمل با کفار هم سطح و برابر میشوند . خیال میکند که مسلمان و مومن است ، اما عمل او عمل اسلامی و ایمانی نیست ، عمل چیز دیگری است . آنچه کیفر و جزا و پاداش دارد ، عمل انسان است و نه ادعای انسان  .

ایشان افزودند: غفلت ، خیلی مصیبت سختی به بار می آورد . این که در عراق ، در همین داخل هفته ی گذشته اتفاق افتاد ؛ ببینید ، زیارت اربعین ، زیارت حجت معصوم خدا ، حجّ وابستگان به مکتب اهل بیت است .اجتماع و زیارت بزرگ اربعین ، با شکوه و با عظمت ، نمایش قدرت ایمانی و قدرت دینی است. در آستانه ی فرارسیدن اربعین ، فتنه ای را پایه گذاری کرده بودند که اربعین را تعطیل کنند ؛ از اجتماع مومنین چه کسانی رنج میبرند؟ غیر از این است که استکبار و عوامل استکبار؟ اما یک وقتی این عوامل استکبار از بیرون است و یک وقتی هم از داخل . از خود داخل عراق و جریانات مومنین ، اینها سوءاستفاده کردند ، با طرف را غافلگیر کردن و شست و شوی مغزی دادن به دست افراد به ظاهر متدین. اینها دو هدف را تعقیب میکردند ، یک اینکه زیارت اربعین را تحت الشعاع و تعطیل کنند ، و دو اینکه اصلاً خود شیعیان عراق را دوقطبی و دو دسته رو در روی هم قرار بدهند . ولی بحمدالله تدبیر مومن ، تدبیر مومنانه ، با اخلاص ، نتیجه داد  . و با توجهی که به این آدم متدین ، حضرت آیت الله حائری داده شد ، بیانیه ای که ایشان صادر کردند ، همچون آبی بر آتش فتنه فرود آمد . افرادی که غفلت زده گرفتار این جریان فاسد شده بودند ، متدین بودند ، توجه پیدا کردند . گاهی واقعاً طرف متدین است و اما فریب میخورد  . لذا این بصیرت که گفته و تأکید میشود ، بصیرت اینجا ها خودش را نشان میدهد . اگر واقعاً صاحب بصیرت بالایی بودند نمیبایست فریب میخوردند . ولی فریب خوردند و خوشبختانه که جلوگیری و کنترل شد و ان شاءلله به فضل الهی زیارت اربعین با شکوه خودش برگزار خواهد شد .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، فرمودند: راه نجات انسان از همه ی گرفتاری های دنیا و آخرت ، بسته به همین نکته ی اساسی ، اطاعت اوامر الهی است . پایبندی به آنچه که در قرآن مجید و کلمات رسول خدا و امامان معصوم به ما رسیده است وسیله ی نجات است.

عضو مجلس خبرگان رهبری فرمودند : هرساله به مناسبت هشتم شهریور ، اعضای دولت ، شرفیاب محضر رهبری معظم انقلاب میشوند . در این دیداری که سه شنبه ی گذشته اتفاق افتاد ، مقام معظم رهبری ، مهم ترین توفیق دولت را زنده کردن امید و اعتماد در مردم دانستند . تعبیر بسیار حکیمانه . یعنی مجدداً دولت را تأکید و سفارش میکند برای کوشیدن ، برای تلاش در خدمت مردم ، که مردم را به آینده امیدوار بسازند . شرایط گذشته به گونه ای بود که هم در فضای فرهنگی و هم در فضای اجرایی کشور ، به همه بباورانند که برای بیرون رفت از مشکلات داخلی چاره ای نیست جز تن دادن به برجام ،و خواسته های استکبار و عوامل استکبار . ولی در طول حداقل این یک سال ، این نتیجه حاصل شده است که زیر بار خواسته های استکبار نرفتیم ، ولی الحمدلله داری ادامه ی زندگی میدهیم . آن شرایط ، که من بارها به این نکته اشاره کرده بودم که دو ماه پایانی دولت قبلی ، از خزانه ی بانک مرکزی استقراض کرده بودند و حقوق کارمندان را پرداخت کرده بودند . آن یک سراشیبی خطرناک که الآن از آن شرایط عبور کردیم . ولو یک قدری گرانی قیمت ها سختی آورد برای ملت . وقتی که یک عده ای برای این نظام از جانشان مایه گذاشتند . خدا میداند که خصومت و دشمنی روز اولی که استبکار بر علیه انقلاب داشت ، الآن هم همان استکبار در ادامه ی همان دشمنی ها است . جنگ تحمیلی را به پا کرده بود ، و این ملت که عزیز و جان و مال دادند که استقامت کنند و پیش بروند . الآن هم این تحریم ها در ادامه ی همان خصومت ها است و به فضل الهی ، یکی بعد از دیگری ، عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد  . بعضی از مسائل را به ما نمیدهند و رفته رفته دانشمندان و مبتکرین داخلی ما در صدد اینکه خودمان بسازیم و خودمان روی پای خودمان بایستیم ، که باید خودمان زندگی کنیم ، این هدف متعالی میشود . و همچنین مهم ترین تکلیف و وظیفه ی دولت را هم مشخص کردند ، حتی نسبت به افزایش قیمت اجاره بها و افزایش قیمت مسکن ابراز نگرانی به حق فرمودند . آخر در دولت قبل ، وزیر مسکن و شهرسازی افتخار میکرد و میگفت که من مسکن نساختم ! مسکن نساختن را ابراز میکرد و در مصاحبه میگفت ، به جای اینکه آمار بدهد که چقدر کار کرده و چقدر ساخته است و چقدر کمک کرده و چقدر خدمت کرده است . ببینید شرایط بحمدلله تغییر کرده است و آن جریان به ظاهر متوقف شد ، ولی عوامل استکبار باز هم میخواهند بذر یأس بپاشند . بگویند شما نمیخواهید زیر بار خواسته ی آمریکایی ها بروید در پذیرفتن برجام ، شما همواره باید دچار مشکل باشید . نه ، واقعاً این حرف غلطی است و میشود با یک همت و اراده و همدلی و هم سویی ، یعنی وقتی در صنعت دفاعی ، صنایع دفاعی ، موفقیت ها و پیروزی ها چشمگیر بوده ، میشود که در صنایع غیر نظامی و غیر دفاعی هم هماهنگی ها و همکاری ها موجب رونق بیشتر تولیدات داخلی را فراهم کند . لذا این دولت باید بکوشد با تکیه بر امکانات داخلی ، مردم را امیدوار کند که میشود روی پای خود ایستاد . مقام معظم رهبری فرمودند که مردم میبینند که دولت در وسط میدان و مشغول کار و تلاش برای حل مشکلات و خدمت رسانی به مردم است . خارج کردن جامعه از چشم انتظاری برای تصمیم گیری و اقدام دیگران باید پرهیز بشود . یعنی منتظر نمانیم که اگر برجام موافقت بشود و تحریم را بردارند مشکلاتمان حل بشود ؛ نه خیر باید فکر کنیم که دشمن همین دشمن است و دشمنی همینجور ادامه دارد  ، اما چه کار باید بکنیم که از این مخمصه خارج بشویم ؟ قاطعانه با هر عاملی که تولید را تضعیف میکند باید مقابله بشود .

امام جمعه قائم شهر افزودند : در همین هفته ی گذشته ، رئیس جمهور محترم ، در تماس تلفنی با نخست وزیر مالزی ، روز ملی مالزی را به ایشان تبریک گفتند، آنوقت آن نخست وزیر در همین تماس به رئیس جمهور محترم گفت که روابط ایران و مالزی مایه افتخار برای دولت و ملت مالزی است . بعد گفت که جمهوری اسلامی ایران ، پشتوانه ی مهمی برای امت اسلامی است . واقعاًشاید ما در درون جایگاه خودمان را حس نکنیم . مقابله ی با ظلم و ظالم در فطرت همه ی آدم ها هست و اجرای حق و عدل را همه میخواهند . اما در سطح دولتی و در سطح جهانی ، این پرچم مقابله ی با استکبار به دست انقلابیون اسلامی ایران برافراشته شد . و این مقابله با استکبار برای همه ی عقلای عالم که حتی مسلمان نباشند هم خوشایند است و باب طبع آنها است . لذا این موفقیت های جمهوری اسلامی ایران را قدر میدانند.

در قسمت پایانی خطبه دوم ،  اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای آقای  سید رضا میرزاآقایی اقامه شد.