مراسم نماز جمعه 5 خرداد ماه 1402 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 5 خرداد ماه 1402 شهرستان قائم شهر ، با استقرار میز خدمت و ایستگاه سنجش سلامت دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان مازندران و اجرای جناب آقای رضا قدمی آغاز ، و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید با نوای آقای سعید دهنوی ، و سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه توسط جناب آقای دکتر امام زاده«مدیر دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان مازندران» ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیات شریفه ی 18 و 19 سوره مبارکه احقاف  کلام الله مجید ، فرمودند: امیدواریم خدای رحمان همواره ما را در مسیر ایمان به خودش و کتاب و رسول و ایمان به آیین نجات بخش اسلام ثابت قدم و استوار بدارد .

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی احقاف کلام الله مجید فرمودند: کسی که خدا را تبعیت بکند ، به پدر و مادر احسان خواهد داشت و به خلق خدا نیکی و خدمت خواهد داشت . عضو تشکیلات آستان قدس رضوی شدن هم از مصادیق همین احسان  و خدمت است که کار خدا پسندانه و اولیاء خدا پسند است . کسانی که نسبت به پدر و مادر نامهربانی و ناسازگاری داشتند ، اینها اهل خسارت خواهند بود . البته همه در یک درجه نیستند . هم مومنین درجاتشان مختلف است و یکی بالاتر و یکی متوسط و یکی پایینتر هستند ، کما اینکه شما ببینید در میان شهدا ، مصداق برجسته ی شهادت در راه خدا سالار شهیدان اباعبدالله الحسین ، آگاهانه خطر را پذیرا شد و درجه ی عالی و اعلی و بالای شهادت و سید الشهداء همه ی اعصار باشد و در روزگار خودمان سید الشهداء این دوران را پذیرفت و درک کرد از اخلاص حاج قاسم سلیمانی؛  و آنهایی هم که نافرمانی پیشه کردند و جسورانه عمل کردند و بی ادبانه در برابر پدر و مادر در آمدند ، آنها هم در جهت انحطاط درجه دارند  . اگر خوب عمل کردیم که به خودمان خوبی رساندیم و اگر به نیازمندی کمک کردیم و وسیله ی درمان بیماری را فراهم کردیم ، خودمان را خدمت کردیم و وسیله سازی برای خودمان داشتیم و اگر خدای نکرده به خودش بد کند انسان ، اول به خودش بد کرده که تصمیم بد گرفته ، و بعد به دیگری بد کرده است .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، ضمن بیان روایتی از امیرالمومنین علی «ع» فرمودند: خداوند روز جمعه را مجمع قرار داد ، که باید مومن اهمیت بدهد به این مجمع ، و ترغیب و تشویق کرد خداوند رحمان برای حضور در این مجمع . ببینید چندین خاصیت دارد ، خاصیت معنوی و ارزشی و شخصی برای انسان و خاصیت اجتماعی برای امت اسلام ، مثل اجتماع بزرگ حج ، که اگر تنها هدف زیارت خانه خدا باشد ، خب خانه خدا را هر وقتی هم به توفیق میشود طواف کرد ، اما این که همه باید در یک زمان ، و در یک حرکت جمعی  و در یک محضر حضور پیدا کنند ، علاوه بر آن ثمرات معنوی و ارزشی حج ، یک اثر و نتیجه ی دیگری دارد که آن به نمایش گذاشته شدن شوکت و عظمت و جلال مسلمین است . هرکسی دوست دارد احکام تشویق بشود ، باید اساس و پایه ی کار را بشناسد . اساس و پایه ی کار ، نماز است . حتی اگر منکری را مشاهده میکنید ، اگر ابتداءً او را به نماز دعوت کنید ، إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَر  ؛ مثل همین قضیه ی بی حجابی که تعدادشان بسیار کم است ، ولی واقعاً بسیار آزاردهنده . چاره ی کار قطعاً دعوا و منازعه نیست ، بلکه چاره ی کار فرهنگ سازی و تبیین است که متاسفانه متاسفانه ، در متون درسی دانش آموزان ما ، آنچنان که باید پرداخته نشد به مفاهیم لازم ، تا جوانان و نوجوانان ما واکسینه میشدند ، و در برابر هر وسوسه ای متأثر نمیشد و مقاومت میکردند . 

آیت الله معلمی در ادامه با اشاره به سالروز بزرگداشت احمدبن موسی افزودند : یک لقب شاه چراغ که ایرانیان به ایشان دادند و یک لقب دیگر هم سیدالسادات . در میان فرزندان آقا امام موسی بن جعفر بعد از آقا امام رضا ، احمدبن موسی ملقب به سید السادات بوده است و مرقدش در شیراز ملقب به شاهچراغ شده است . سومین حرم اهل بیت در سرتاسر ایران ، که رهبر فرمودند: شخصیت جناب احمدبن موسی در میان امامزادگان شناخته شده ی خاندان پیامبر اکرم جزو برجستگان محسوب میشوند ؛ اما عوامل و ایادی استکبار ، تفاله ها و پسمانده های جریانی که قبور چهار امام معصوم در بقیع را تخریب کردند ، و اخیراً اسمشان را داعش گذاشته باشند ، اینها همان وهابی های پلید هستند که جریانی انحرافی از بیش از دویست سال قبل را پیروی میکنند . این جریان در خدمت استکبار ، هرگز فکر دفاع از فلسطین و بیت المقدس را در سر ندارند و فقط جنگ با اسلام واقعی را پیشه کردند و آمریکایی ها و اسرائیلی ها خوب اینها را شناختند و از اینها بهره برداری کردند . اینهایی که میگفتند دولت اسلامی عراق و شام را میخواهند تشکیل دهند و تفاله های آنها در این اغتشاش آمدند به مرقد احمدبن موسی «ع» و چه بی احترامی و چه بی حرمتی و چه قتل عامی در داخل حرم به راه انداختند و شاید در ازاء همین مظلومیت آن زائرین ، و در ازاء بی حرمتی به آن حرم مقدس ، به سرعت اغتشاش از آن حیث ریشه کن شده و همه ی آن تروریست ها به فضل الهی به سزای اعمالشان رسیدند . آن عامل اصلی و دستیارانش که به سزای اعمالشان رسیدند .

رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر در ادامه با اشاره به روز نسیم مهر در تقویم جمهوری اسلامی ایران و حمایت از خانواده ی زندانیان فرمودند : یک امر ، حمایت از زندانیان معسر و غیرعمد است ، که برای مثال به غیر عمد تصادف کرده باشد و گرفتار باشد و یا بدهی مهریه داشته باشد که اینجاها کمک بشود ؛ اما در مورد خانواده های زندانیان ، چه بسا خانواده خانواده ی سالمی باشد ، ولی طرف آدم شرور و فاسقی بوده ، که او گرفتار زندان است ، اما خانواده نباید معطل بماند و اینجا باید نسیم مهر بوزَد و مهربانی مومنین نسبت به خانواده ها شامل شود که مبادا در اثر فقر ، بیشتر گرفتار مفاسد و مفسده بشوند ، تا جایی که مقدور است و میشود برخورد اصلاحی و تربیتی ، همراه باشد ، کمک به خانواده ی زندانیان میتواند امر مطلوبی باشد .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر ضمن اشاره به سالروز آزادسازی جنوب لبنان از اشغال صهیونیست ها افزدند: در چنین روزی حزب الله قهرمان فداکار ، با استقامت به توفیق نائل آمد . مومنین ، هم در دینداری این استقامت فایده میدهد ، و هم در عرصه ی دفاع . امام صادق«ع» میفرماید: لَو أنَّ شيعَتَنا استَقامُوا لَصافَحَتهُمُ الملائكةُ ، و لأظَلَّهُمُ الغَمامُ ، و لأَشرَقُوا نَهارا ، و لأَكَلُوا مِن فَوقِهِم و مِن تَحتِ أرجُلِهِم، و لَما سَألُوا اللّه َ شيئا إلاّ أعطاهُم  ، اگر شیعیان ما استقامت داشته باشند در مسیر اهل بیت ، و مسیر اسلام واقعی ، فرشتگان دست در دستشان میگذارند ، یعنی به یاری شان میشتابند و کمکشان میکنند و ابرهای رحمت الهی بالای سر ایشان قرار خواهد گرفت و چهره شان درخشان خواهد شد . مومنین ، دوستان ، هرقدر انسان تشخیص خودش را افزایش بدهد ، خدا دوست دارد ؛ چرا که آن خصلت هایی که اوصاف ثبوتی حضرت حق است ،همچون علم و عقل ، اگر انسان یک ذره اش را به دست بیاورد ، خدا را باید شاکر باشد که در جهت الهی میتواند از این دانش استفاه کند .

آیت الله معلمی  در ادامه  افزودند: دولت های قبلی ما سعی داشتند برای سازش با غرب و آمریکا به گونه ای کنار بیایند که تلاش بی فایده بود و از روز اول هم معلوم بود بی فایده است . ببینید ، رهبری چقدر فرمود من خوشبین نیستم؟ . رهبری در جلسات محرمانه صریح و عریان میگفتند ، ولی در اجتماع ، حال مدیران را برای اینکه تضعیف نشوند و تخریب نشوند ، مراعات میکردند و اینگونه میفرمودند که به مذاکره خوشبین نیستم . ولی آنها فضاسازی در کل کشور و رسانه کردند و سر زبان ها انداختند که اگر مذاکره باشد و برجام اتفاق بیافتد ، همه مشکلات و مشلات آب خوردن همه جا حل است . در آن فضا باز هم رهبری فرمود که خوشبین نیستم به مذاکره ولی مانع نمیشوم ؛ چرا که فضا را پر کردند از مطالبه برای مذاکره . اما الآن هنوز دوسال این دولت تمام نشد ، سفرهایی را که رئیس جمهور داشتند ، همه ی سفرها قدمی در راه اعتلاء کشور و در راه عزت می بینیم . همکاری گرفتن از کشورهای همسایه و عضویت در پیمان های منطقه ای مثل شانگهای . همچنین میبینید در سفر اخیر رئیس جمهور به اندونزی ، الحمدلله چه استقبال خوبی از مردم و مسئولین آن کشور شد . اینها اعتلا است ، و اینها مصداق این است که اگر استقامت باشد ، و اگر یک قدری سختی تحمل بشود ، معنایش این نیست که سختی برای همیشه بماند ، بلکه برای عبور این عرصه لازم است .  

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب آقای سعید دهنوی اقامه شد.