خطبه 13/تیر/1393

 

 

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

خطبه هاي نمـاز جمعه در مورخه1393/4/13

توسط حضرت آيـت الله معلمي امام جمعه محترم شهرستان قائمشهر

 

خطبه اول:

حضرت آیت الله معلمی در آغاز خطبه اول فرمودند :امیدوارم خدای رحمان در این ماه مبارک ماه مغفرت ماه دعا ما را آنی ما را از یاد خودش غافل نکند . غفلت از یاد خدا موجب گرفتاری انسان است خدایا همواره ما را از گرفتار آمدن به دام غفلت که نوعی دام شیطان است محافظت بفرما !

امام جمعه قائمشهرفرمودند: بعد از سوره مبارکه ضحی به سوره شرح می رسیم بر حسب نظر عموم مفسرین شیعه و همین طور جمعی از مفسرین اهل سنت این عقیده را قائلند که سوره ضحی و الم نشرح مکمل یکدیگرند . و همچنین جمعی از اهل سنت برای ابتدای سوره ی شرح بسم الله را ذکر نمی کنند حتی قائل بر این هستند که در ادامه سوره ضحی سوره شرح آمده است ، لذا در نماز هم بر حسب فقه شیعه اگر خواستیم سوره ضحی را بخوانیم الم نشرح را هم باید بخوانیم مثل دو سوره فیل و قریش . در این سوره مبارکه الم نشرح باز هم علاوه مراحلی که در سوره ضحی آمده بشارت هایی است برای رسول خدا و توجه دادن به نعمت های معنوی بیشتر ، خداوند هم مشکلات را از  سر راه پیغمبر بر می دارد و از پیش به او خبر می دهد ، بلند آوازه ساختن نام اسلام و نام خود خاتم پیغمبران را در این سوره نوید می دهد .

آیت الله معلمی افزودند:در فضیلت این سوره بیانی است از رسول خدا که می فرماید : هر که این سوره را قرائت کند پاداشی به او داده می شود مثل کسی که پیغمبر را ملاقات کرده باشد . در حالی که اگر غم در چهره پیغمبر نمایان بود و کاری کردی که غم را از چهره پیامبر دورسازی و او را شاد بگردانی چه اجری خواهد داشت ! تلاوت این سوره هم همین معنا را دارد که این پاداش را رسول خدا نوید می دهد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ﴿١﴾

 مَلِکِ النَّاس ِ﴿٢﴾

إلَهِ النَّاسِ﴿٣﴾

مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ﴿٤﴾

الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ﴿٥﴾

 مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ﴿٦﴾

صدق الله العلی العظیم

 

خطبه دوم:

حضرت آیت الله معلمی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان با یادآوری مناسبت های هفته و خصوصاً روز شهرداری و دهیاری ها، اظهار داشت: دهیارها و مسئولان باید توجه ویژه ای به روستاها داشته باشند، روستا اگر نقصان داشته باشد، این نقوص به شهر هم سرایت می کند.

ایشان با بیان اینکه شهرداری علاوه بر احداث پارک ها در نقاط مختلف شهر، باید توجه ویژه ای نسبت به احداث مراکز فرهنگی داشته باشد، افزود: یکی از فضاهایی که شهرداری باید مدنظر خود قرار داده و آن را گسترش دهد، همین فضای ضیق مصلی است که این مکان در واقع به نوعی پارک ایمان و بندگی جمعه، محسوب می شود.

امام جمعه قائم‌شهر با اشاره به سالروز مسدود شدن دارایی های ایران در آمریکا به دستور سردمداران آمریکا در سال 1359، خاطرنشان ساخت: آمریکایی ها از همان ابتدای انقلاب خصومت و دشمنی شان را نسبت به ایران روا داشتند.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری ضمن اشاره به دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با جمعی از اساتید دانشگاه ها، اذعان داشت: معظم له تعبیراتی در این دیدار داشتند که جای بسی تأمل دارد، آنجا که ایشان فرمودند: «دانشگاه ها در اختیار کسانی باشد که عاشق پیشرفت علمی کشور هستند.»

حضرت آیت الله معلمی ادامه دادند: رهبر فرزانه انقلاب نسبت به فضای علمی دانشگاه ها احساس نگرانی دارند، اگر نمایندگان مجلس طرح استیضاح وزیر علوم را مطرح کردند، بی جهت و بی ربط نبوده، این کلام رهبری هشداری جدی برای دولت‌مردان است.

خطیب نماز جمعه قائم‌شهر با بیان گوشه ای از فرمایشات رهبری در این دیدار، آنجایی که مقام معظم رهبری فرمودند: «تبدیل دانشگاه به باشگاه سیاسی، سم مهلک برای حرکت علمی کشور است.» تأکید داشت: دانشگاه باید محل کسب علم و همچنین پژوهش باشد، دانش است که هر مملکتی را به اوج می رساند.

ایشان اضافه کرد: ظرف این چند سال اخیر با پیگیری های مستمر و همت والای شخص مقام معظم رهبری، جهش های چشمگیری در رشد علمی کشور ایجاد شده ولی امروز مهم ترین نگرانی ایشان ایجاد وقفه و رکود این جریان است؛ یعنی اگر مجدداً دانشگاه ها را عرصه باشگاه های سیاسی بسازند، طبیعی است که دانشگاه از رشد و جهش علمی باز می ماند.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: از خدا می خواهیم همه‌ی دولت مردان را اگر بعضاً گرفتار غفلتند، از خواب غفلت بیدار بگرداند و به آنها در مسیر رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری توفیق عمل عطا بفرماید.

حضرت آیت الله معلمی با بیان اینکه اگر وزیری هم ساقط شود، اینجور نیست که ما خوشحال شویم که آن فلان مسئول را که قبولش نداشتیم از مسئولیت ساقط شد، ابراز داشت: باید همه دست به دعا برداریم و برای موفقیت مسئولان نظام جمهوری اسلامی دعا کنیم تا عملکرد آنها موجب شادی دشمنان نشود.

امام جمعه قائم‌شهر در ادامه گفت: همین هفته در قائم‌شهر «شهری که مزین است به نام امام زمان(عج)» مشاهده شد بعضی از سایت های خبری، اردوی مختلط دانشجویی و رواج فرهنگ ابتذال در دانشگاه آزاد این شهرستان را با قرار دادن تصاویر آنها اطلاع رسانی کردند؛ چرا باید اینگونه باشد؟ و چنین اتفاقاتی رخ بدهد. دیگر کار به جایی دارد می رسد که آدم باید طلبکار شود و بگوید که حداقل آن پسوند «اسلامی» را بردارید. شما که دانشگاه «آزاد» هستید، دیگر اسلام را متهم نکنید.

پدر دو شهید گرانقدر دفاع مقدس تصریح کرد: همین دانشگاه آزاد به مرکز فتنه 88 در تهران در آمده بود.

حضرت آیت الله معلمی بیان داشت: در دوران مدیریت قبلی دانشگاه آزاد، چند نفر از تهران آمده بودند پیش من و سوال کردند که «آیا از رئیس دانشگاه آزاد قائم‎شهر راضی هستی؟» در جواب شان گفتم: «چرا از این رئیس می پرسید؟ رضایتم را از رئیس دانشگاه آزاد مرکزی جویا شوید، او اگر درست عمل کند، بقیه هم درست عمل می کنند، اگر در مرکز خرابی باشد، این خرابی به واحدها هم سرایت می کند.»

ایشان با آرزوی و دعای شفا برای آیت الله مهدوی کنی، افزود: ایشان هم دانشگاهی به نام دانشگاه امام جعفر صادق(ع) ساخت، واقعاً انسان حظ می کند و لذت می برد که در فضای آن دانشگاه وارد شود و دانشجویانش را ببیند.

خطیب نماز جمعه قائم‎شهر در پایان از مسئولان خواست به صورت جدی نسبت به جلوگیری از توزیع برگه های پیش بینی فوتبال مبادرت ورزند و اظهار داشت: خیلی از مادران و پدران زحمت کش با بنده تماس می گیرند و از گرفتار شدن فرزندان شان در دام این سودجویان ناله می کنند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

 وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾

إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾

إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

صدق الله العلی العظیم

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید