مراسم نماز عید سعید فطر شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز عید سعید فطر مورخه  15 خرداد ماه 1398 شهرستان قائم شهر با اجرای جناب آقای محمد حاجیان آغاز   ، و پس از اقامه نماز عید به امامت امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ، خطبه های نماز عیدفطر امسال ، توسط ایشان قرائت شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با نقل روایتی از امام حسن مجتبی «ع» فرمودند: روز اول ماه شوّال ، پایان یک ماه روزه داری ، عید بزرگ امت اسلام است . خدای رحمان ، ماه رمضان را ، محل  و زمان مسابقه و خود مسابقه قرار داد . که مومنین در بندگی خدا در ماه رمضان از یکدیگر سبقت بگیرند ، و روز عید فطر ، روز مراسم اعطاء جوائز . مومنین سبقت میگیرند از یکدیگر با بندگی و طاعت خودشان برای کسب رضایت خدای رحمان . کسب رضوان . عده ای هم در این مسابقه ، موفقند و جلو می افتند ، و دارای نمره ی عالی میگردند.عده ای هم عقب ماندند و ضرر کردند ؛ و آنهایی که تقصیر داشتند و کم آوردند و نتوانستند با اهل روزه همراهی داشته باشند ، نتوانستند با اهل دعا همراهی داشته باشند ، آنها خسارتشان نمایان میشود . حالا عده ای معذور بودند از روزه گرفتن و مقصر نیستند .

ایشان در ادامه فرمودند: روزه داران ، صبح روزعید فطر ، فطریه خودشان را که تمام و کمال روزه خواهد بود کنار میگذارند و بعد افطار میکنند و به نماز عید حاضر میشوند .

خطیب نمازعید فطر شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: اینکه در بعضی از کشورها یک روز جلوتر عید گرفته شد ،  و ما عقب تر ، دیشب در مازندران بعید است کسی ماه را موفق شده باشد ببیند ، مگر در مناطق کوهستانی . دیشب خب رویت شد و اول ماه بود ، اما بازهم به زحمت دیده شد ، پس چگونه شب قبل ، ممکن بود ماه دیده بشود؟ ببینید ، ما در منابع روایی مان ، روایت متعدد داریم از یک قضیه ، ولی با چند سند ، هم شیخ صدوق آورده در امالی خود ، هم شیخ مفید و هم شیخ طوسی ، رحمة الله علیهم  آورده اند . روایت این است از آقا امام صادق سلام الله علیه : « لمّا ضرب الحسین  ؛ ثمّ ابتدر لیقطع رأسه » وقتی که آقا اباعبدالله را زدند و در قتلگاه افکندند و آن ظالم خبیثی که آماده شد برود سر را از بدن جدا کند ، «نادى مناد من بطنان العرش»منادی از وسط عرش ندایی سر داد : « ألا أيتها الأمة المتحيرة الضالة بعد نبيها »آی مردم گمراه ، آی مردم ظالم ، «لا وفّقکم اللَّه لأضحى و لا فطر » خدا شما را برای فطر و عید قربان موفق نسازد ؛خطاب به آن مردم ؛ خطاب به آن مردمی که در برابر اباعبدالله الحسین صف بسته بودند که فرمود: خدا شما را برای فطر و عید قربان موفق نسازد ، درک نکنید ؛ چرا؟ برای اینکه عید قربان و عید فطر فرصت آمرزش و مغفرت است ؛ منادی حق نفرین کرد آنها را از درک عید فطر و از درک عید قربان ؛ لذا گرفتار گمراهی و سرگردانی میشوند ؛ نسل و تبار آنان و ادامه دهنگان راه آنان . «ثمّ قال ابو عبد اللَّه صلوات اللَّه علیه فلا جرم و اللَّه ما وفّقوا و لا یوفّقون حتّى یثور ثائر الحسین بن علىّ صلوات اللَّه علیهما» آنگاه آقا امام صادق فرمود : درنتیجه ، بخدا سوگند موفق نمیشوند ، و در آینده هم موفق نمیشوند هرگز . تا اینکه قصاص کننده ی خون اباعبدالله قیام کند ، تا ظهور ولی الله الاعظم .مرحوم مجلسی در ذیل این حدیث این تعبیر را دارد که : به ذهن آدم می آید که عید فطر ، و عید اضحی را باید امام به حق اقامه کند ، یا مأذون از طرف امام به حق اقامه کند ؛ عید قرار داده شد برای پیروزی مردم ، برای موفقیت مردم ؛ یک ماه عبادت و بندگی خدا که روسفید درآمدند از این عرصه ی امتحان و بندگی ، حاضر شوند در مراسم عید ، در معنا در محضر امام است روز عید . و نماز عید ، نماز امامت ، نمازت ولایت ، و دریافت موعظه شان است . پروردگارا چشمهای گنهکار ما را به جمال امام زمانمان منور و روشن بگردان .

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائم شهر در ادامه با اشاره به تقارن روز عید فطر با مناسبت 15 خرداد افزودند : این روز ، یادآور یک حادثه ی بسیار بزرگ ، نقطه ی عطفی بود در تاریخ انقلاب ؛ امام راحل ، بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران ، اگر واقعاً فرصت کنند مومنین و مطالعه کنند و بخوانند آغاز کار امام را ، که چگونه نصیحت میکرد ، دلسوزانه و خیرخواهانه نصیحت میکرد ، ولی طرف مغرور و مست قدرت ، گوش به نصیحت نداشت . و بعد در نهایت ، ریشه ی خود را در آورد با سوء رفتار خود . ولی امام در این عرصه ، امتحان نیکویی پس داد . اگر امام نبود ، غیر از امام در میان فقهای بزرگ ، چه کسی بود که عرفان و سیاست را جمع کند؟ اگر عالمی عارف بود ، طبعاً منزوی و گوشه گیر بود و اهل اجتماع و سیاست معمولاً نبودند . اما این امام بود که هم اهل سیاست و هم اهل عرفان بود . عرفان و سیاست ، زهد و انقلابی گری ، هم روحیه ی انقلابی ، و هم زندگی زاهدانه ، زندگی ساده . ابهت و عطوفت توأمان. در برابر  استکبار از یک ابهت سنگینی برخوردار بود و در برابر مومنین و ضعفا ، از یک عطوفت بسیار بالا بخوردار بود. تقوا و کیاست ، علم و علم ، فقه و فلسفه  . اگر علما و دانشمندان ما اهل فلسفه میشدند دیگر فقیه نبودند و اگر فقیه بودند دیگر اهل فلسفه بنودند.اما این امام بود که هم در برابر فلاسفه برجسته تر از دیگران و هم در میان فقها ممتاز و نمونه . دین و سیاست ، عبادت و جهاد ، اسلام و حکومت را جمع کند. اماما جز تو که میتوانست نظریه ی اعجاب انگیز اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی را مطرح کند ؟ خطر مرفحین بی درد و تجمل گرا را هشدار دهد ؛ مبارزه با طاغوت را همراه با حمایت از محرومان و مظلومان فریاد کند و این فریاد عالم گیر شود . جز امام که بود که بر اشرافیت بتازد و اشرافی گری مسئولان را به بهای از دست رفتن کشور بخواند . جز امام که میتوانست اصل ولایت فقیه را چون خاری در چشم دشمنان در  رأس حکومت قرار دهد؟ پروردگارا ، او را با اولیاء خودت محشور بگردان و هم هی ما را برای حفظ وصیت نامه ی او ، دستاورد ها او ،و دستاوردهای انقلاب او موفق بدار .

رئیس ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر قائم شهر در ادامه فرمودند:هرساله در سالگرد ارتحال امام راحل ، بعضی از دستگاه های فرهنگی ، عکس امام را منتظر میکنند ، قبل از عکس ، وصیت نامه ی امام سزاوار است منتشر بشود . یعنی به امر الهی اگر به قدرت خدا امام زنده بشود ، از این توزیع عکسها تشر میزند ، ولی توزیع وصیت نامه را میخواهد . اگر همه ی اقشار ، مخصوصاً قشر جوان ، وصیت نامه ی امام را در اختیار داشته باشد و مطالعه کند و بخواند مطالبه گر میشود. امام اینهمه تأکید بر ساده زیستی ، اینهمه تأکید بر پرهیز از تشریفات زائد ، اینهمه تأکید بر توجه به قشرهای آسیب پذیر جامعه و اینهمه تأکید برای مقاومت در برابر زورگویان داشت،  و نه برای زیر بار ذلت رفتن و مذاکره و سازش با آنها ، که هیچ ثمره ای برای اسلام و برای مسلمین نخواهد داشت ؛ خدایا در راه امام ، ملت را دولت را ، همه گان را موفق و ثابت قدم بدار و رهبر معظم انقلاب را طول عمر و دوام صحت و عزت به کرمت مرحمت بفرما.

uim6_img_9750.jpg
we3f_img_9760.jpg
9q59_img_9761.jpg
1pex_img_9762.jpg
x5bv_img_9769.jpg
q8x_img_9791.jpg
onby_img_9795.jpg
33ew_img_9801.jpg
85gf_img_9804.jpg
ba1b_img_9817.jpg
5ks1_img_9819.jpg
63mn_img_9820.jpg
2mkn_img_9827.jpg
um5h_img_9837.jpg
0um3_img_9856.jpg
a5vt_img_9859.jpg