مراسم نماز عید سعید فطر مورخه 15 خرداد ماه 1398 شهرستان قائم شهر با اجرای جناب آقای محمد حاجیان آغاز ، و پس از اقامه نماز عید به امامت امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ، خطبه های نماز عیدفطر امسال ، توسط ایشان قرائت شد.
ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با نقل روایتی از امام حسن مجتبی «ع» فرمودند: روز اول ماه شوّال ، پایان یک ماه روزه داری ، عید بزرگ امت اسلام است . خدای رحمان ، ماه رمضان را ، محل و زمان مسابقه و خود مسابقه قرار داد . که مومنین در بندگی خدا در ماه رمضان از یکدیگر سبقت بگیرند ، و روز عید فطر ، روز مراسم اعطاء جوائز . مومنین سبقت میگیرند از یکدیگر با بندگی و طاعت خودشان برای کسب رضایت خدای رحمان . کسب رضوان . عده ای هم در این مسابقه ، موفقند و جلو می افتند ، و دارای نمره ی عالی میگردند.عده ای هم عقب ماندند و ضرر کردند ؛ و آنهایی که تقصیر داشتند و کم آوردند و نتوانستند با اهل روزه همراهی داشته باشند ، نتوانستند با اهل دعا همراهی داشته باشند ، آنها خسارتشان نمایان میشود . حالا عده ای معذور بودند از روزه گرفتن و مقصر نیستند .
ایشان در ادامه فرمودند: روزه داران ، صبح روزعید فطر ، فطریه خودشان را که تمام و کمال روزه خواهد بود کنار میگذارند و بعد افطار میکنند و به نماز عید حاضر میشوند .
خطیب نمازعید فطر شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: اینکه در بعضی از کشورها یک روز جلوتر عید گرفته شد ، و ما عقب تر ، دیشب در مازندران بعید است کسی ماه را موفق شده باشد ببیند ، مگر در مناطق کوهستانی . دیشب خب رویت شد و اول ماه بود ، اما بازهم به زحمت دیده شد ، پس چگونه شب قبل ، ممکن بود ماه دیده بشود؟ ببینید ، ما در منابع روایی مان ، روایت متعدد داریم از یک قضیه ، ولی با چند سند ، هم شیخ صدوق آورده در امالی خود ، هم شیخ مفید و هم شیخ طوسی ، رحمة الله علیهم آورده اند . روایت این است از آقا امام صادق سلام الله علیه : « لمّا ضرب الحسین ؛ ثمّ ابتدر لیقطع رأسه » وقتی که آقا اباعبدالله را زدند و در قتلگاه افکندند و آن ظالم خبیثی که آماده شد برود سر را از بدن جدا کند ، «نادى مناد من بطنان العرش»منادی از وسط عرش ندایی سر داد : « ألا أيتها الأمة المتحيرة الضالة بعد نبيها »آی مردم گمراه ، آی مردم ظالم ، «لا وفّقکم اللَّه لأضحى و لا فطر » خدا شما را برای فطر و عید قربان موفق نسازد ؛خطاب به آن مردم ؛ خطاب به آن مردمی که در برابر اباعبدالله الحسین صف بسته بودند که فرمود: خدا شما را برای فطر و عید قربان موفق نسازد ، درک نکنید ؛ چرا؟ برای اینکه عید قربان و عید فطر فرصت آمرزش و مغفرت است ؛ منادی حق نفرین کرد آنها را از درک عید فطر و از درک عید قربان ؛ لذا گرفتار گمراهی و سرگردانی میشوند ؛ نسل و تبار آنان و ادامه دهنگان راه آنان . «ثمّ قال ابو عبد اللَّه صلوات اللَّه علیه فلا جرم و اللَّه ما وفّقوا و لا یوفّقون حتّى یثور ثائر الحسین بن علىّ صلوات اللَّه علیهما» آنگاه آقا امام صادق فرمود : درنتیجه ، بخدا سوگند موفق نمیشوند ، و در آینده هم موفق نمیشوند هرگز . تا اینکه قصاص کننده ی خون اباعبدالله قیام کند ، تا ظهور ولی الله الاعظم .مرحوم مجلسی در ذیل این حدیث این تعبیر را دارد که : به ذهن آدم می آید که عید فطر ، و عید اضحی را باید امام به حق اقامه کند ، یا مأذون از طرف امام به حق اقامه کند ؛ عید قرار داده شد برای پیروزی مردم ، برای موفقیت مردم ؛ یک ماه عبادت و بندگی خدا که روسفید درآمدند از این عرصه ی امتحان و بندگی ، حاضر شوند در مراسم عید ، در معنا در محضر امام است روز عید . و نماز عید ، نماز امامت ، نمازت ولایت ، و دریافت موعظه شان است . پروردگارا چشمهای گنهکار ما را به جمال امام زمانمان منور و روشن بگردان .
رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائم شهر در ادامه با اشاره به تقارن روز عید فطر با مناسبت 15 خرداد افزودند : این روز ، یادآور یک حادثه ی بسیار بزرگ ، نقطه ی عطفی بود در تاریخ انقلاب ؛ امام راحل ، بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران ، اگر واقعاً فرصت کنند مومنین و مطالعه کنند و بخوانند آغاز کار امام را ، که چگونه نصیحت میکرد ، دلسوزانه و خیرخواهانه نصیحت میکرد ، ولی طرف مغرور و مست قدرت ، گوش به نصیحت نداشت . و بعد در نهایت ، ریشه ی خود را در آورد با سوء رفتار خود . ولی امام در این عرصه ، امتحان نیکویی پس داد . اگر امام نبود ، غیر از امام در میان فقهای بزرگ ، چه کسی بود که عرفان و سیاست را جمع کند؟ اگر عالمی عارف بود ، طبعاً منزوی و گوشه گیر بود و اهل اجتماع و سیاست معمولاً نبودند . اما این امام بود که هم اهل سیاست و هم اهل عرفان بود . عرفان و سیاست ، زهد و انقلابی گری ، هم روحیه ی انقلابی ، و هم زندگی زاهدانه ، زندگی ساده . ابهت و عطوفت توأمان. در برابر استکبار از یک ابهت سنگینی برخوردار بود و در برابر مومنین و ضعفا ، از یک عطوفت بسیار بالا بخوردار بود. تقوا و کیاست ، علم و علم ، فقه و فلسفه . اگر علما و دانشمندان ما اهل فلسفه میشدند دیگر فقیه نبودند و اگر فقیه بودند دیگر اهل فلسفه بنودند.اما این امام بود که هم در برابر فلاسفه برجسته تر از دیگران و هم در میان فقها ممتاز و نمونه . دین و سیاست ، عبادت و جهاد ، اسلام و حکومت را جمع کند. اماما جز تو که میتوانست نظریه ی اعجاب انگیز اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی را مطرح کند ؟ خطر مرفحین بی درد و تجمل گرا را هشدار دهد ؛ مبارزه با طاغوت را همراه با حمایت از محرومان و مظلومان فریاد کند و این فریاد عالم گیر شود . جز امام که بود که بر اشرافیت بتازد و اشرافی گری مسئولان را به بهای از دست رفتن کشور بخواند . جز امام که میتوانست اصل ولایت فقیه را چون خاری در چشم دشمنان در رأس حکومت قرار دهد؟ پروردگارا ، او را با اولیاء خودت محشور بگردان و هم هی ما را برای حفظ وصیت نامه ی او ، دستاورد ها او ،و دستاوردهای انقلاب او موفق بدار .
رئیس ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر قائم شهر در ادامه فرمودند:هرساله در سالگرد ارتحال امام راحل ، بعضی از دستگاه های فرهنگی ، عکس امام را منتظر میکنند ، قبل از عکس ، وصیت نامه ی امام سزاوار است منتشر بشود . یعنی به امر الهی اگر به قدرت خدا امام زنده بشود ، از این توزیع عکسها تشر میزند ، ولی توزیع وصیت نامه را میخواهد . اگر همه ی اقشار ، مخصوصاً قشر جوان ، وصیت نامه ی امام را در اختیار داشته باشد و مطالعه کند و بخواند مطالبه گر میشود. امام اینهمه تأکید بر ساده زیستی ، اینهمه تأکید بر پرهیز از تشریفات زائد ، اینهمه تأکید بر توجه به قشرهای آسیب پذیر جامعه و اینهمه تأکید برای مقاومت در برابر زورگویان داشت، و نه برای زیر بار ذلت رفتن و مذاکره و سازش با آنها ، که هیچ ثمره ای برای اسلام و برای مسلمین نخواهد داشت ؛ خدایا در راه امام ، ملت را دولت را ، همه گان را موفق و ثابت قدم بدار و رهبر معظم انقلاب را طول عمر و دوام صحت و عزت به کرمت مرحمت بفرما.