گفتگوی خواندنی مازنی نیوز با حضرت آیت الله معلمی

از فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی شروع کنیم، حضرتعالی چه توصیه ای به مردم و مسئولین دارید ؟
بسم الله الرحمن الرحیم . ضمن عرض خوش آمدگویی باید در ابتدا عنوان کنم در آستانه فرا رسیدن سال نو قرار داریم که تحولی است در نظام هستی که خدای رحمان قرار داد و مشاهده این تحول انسان را به قدرت بالغه الهی منتهی می سازد. همانگونه که در دعای سال تحول آمده ”  یا مقلّب القلوب و الابصار یا مدبر اللیل و النهار یا محوّل الحول و الاحوال حوّل حالنا الى احسن الحال ” یعنی خدا دگرگون می کند. حال ما را هم به بهترین حال دگرگون ساز .
در ابتدای سال 92 مقام معظم رهبری در پیامی سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی را مطرح فرمودند والحق حماسه  سیاسی را ملت به خوبی لباس عمل پوشاندند . هم حضور حداکثری در 24 خرداد پای صندوق های رای گیری ریاست جمهوری و هم حضور در راهپیمایی ها که نشانه ای از تحقق حماسه سیاسی بود .
باید متذکر شوم کمتر کشوری در دنیا پیدا می شود که بالای 70%واجدین رای دادنش در پای صندوق های انتخابات حضور یابند .
خود ما آحاد مردم کمتر به این نکته توجه کردیم. اصحاب رسانه نیز کمتر به این مسئله پرداختند. سزاوار بود مجموعه رسانه در سطح کشور به این موضوع بیشتر می پرداختند که بالای 70% واجدین شرایط آن هم بعد از 35 سال از پیروزی بیایند پای صندوق رای. از طرفی حضور گسترده در روز جهانی قدس و یوم الله  22 بهمن که حماسه سیاسی به معنای صحیح کلمه اتفاق افتاد اما در مورد حماسه اقتصادی متاسفانه باید بپذیریم این حقیقت تلخ را که از گذشته تا به امروز دولت مردان ما چنان که می بایست به این موضوع عملاٌ نپرداختند .
این بحث تازه ای نیست همان زمان حیات امام راحل و از همان روزهای اول پیروزی انقلاب ، در محاصره اقتصادی دشمنان قرار داشتیم و فراموش نکنیم در ایام جنگ تحمیلی از یک طرف حتی وارد کردن سیم خاردار  ممنوع بود ولی همه نوع سلاح های کشتار جمعی در اختیار دشمن بعثی قرار می گرفت.  سلاح شیمیایی و هواپیماهای پیشرفته و ….را چه کسانی در اختیار صدام گذاشتند!؟ همان هایی بودند که ورود ابزارهای که می توانست در جنگ استفاده شود را به ایران ممنوع کرده بودند ولی همه نوع امکانات جنگی را در اختیار دشمن بعثی قرار می دادند ولی به فضل الهی با اراده و استقامت ملت و با لبیک جانانه شان موفق شدیم جنگ را با پیروزی به پایان برسانیم .
همان ایام نیز امام راحل هم برای ملت و هم برای دولت بر رعایت صرفه جویی در هزینه ها تاکید داشتند  . اصلاً اقتصاد مقاومتی معنایش چیست ؟ خیلی راحت و روشن یعنی صرفه جویی کنید یعنی اصراف نداشته باشید .یعنی دشمن می خواهد در عرصه اقتصادی ما را فلج کند باید ما تدبیر داشته باشیم که مقاومت کنیم .
بنابراین این مقاومت اقتصادی در درجه اول بر عهده دولت مردان است البته مردم باید در هزینه ها صرفه جویی کنند. متاسفانه در ابعاد مختلف اصراف داریم حداقل  مثالی در حضور شما بزنم اصراف در استفاده از کاغذ برای چاپ بعضی از مجلات که کمتر استفاده می شود است . کشوری که در محاصره اقتصادی است باید سعی  کند ببیند ضرورت هزینه در کجاست .
یا در مصرف انرژی و سوخت یکی از کشورهای پرمصرف دنیا هستیم . ما کمتر از وسایل عمومی استفاده می کنیم در صوتی که در خیلی از کشورها مردم رو به استفاده از دوچرخه می آورند که هم ورزش است ، هم آلودگی هوا ندارد و هم هزینه های خانواده های را کاهش می دهد . شما مشاهده کنید در کشور ما چقدر هزینه صرف مصرف سیگار می شود . این ها از جمله مصادیق مصرف بیهوده است . باید به ضرورت ها پرداخت . باید از هزینه های بیهوده جلوگیری شود تا اقتصاد مقاومتی شکل گیرد . اخیراً هم مقام معظم رهبری با مشورت با دستگاه های مختلف ، منشور اقتصاد مقاومتی را تهیه و ابلاغ فرمودند که باید اجرا شود . اجرائیات کشور که دست رهبری نیست . سیاست گذاری های کلان دست رهبری است . یک بخش هنر سیاست گذاری و مدیریت است و بخش عمده دیگر هنر اجراست . دولت باید نشان دهد در عرصه اجرا آیا می تواند این بسته اقتصاد مقاومتی را به خوبی اجرا کند یا خیر ؟ امیدواریم خدای رحمان یاری کند و هم دولت و هم مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به خوبی اجرا کنند.

*** ایام عید نوروز هم نزدیک است که امسال بین ایام فاطمیه اول و دوم قرار گرفته است . چه توصیه ای در این مورد دارید؟
این عنایت الهی است که حرکت خورشید و حرکت ماه متغییر است و روزها در ماه های شمسی و قمری تفاوت دارد . این اختلاف باعث می شود ماه محرم یا ایام فاطمیه و سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در طول سال شمسی تغییر کند . امسال بر حسب نقل قولی 24 اسفند سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) است و برحسب نقل دیگر 14 فروردین سال 93 خواهد بود . لذا سزاوار است مومنین رعایت این نکته را داشته باشند . البته باید عرض کنم در همین ایام هم اگر عید هم نبود صله ارحام امری پسندیده است . انسان می تواند هم صله ارحام داشته باشد و هم نزاکت ایمانی را رعایت کند و هم حرمت ایام عزاداری حضرت فاطمه زهرا را داشته باشد .
اینگونه نیست این ایام با هم منافاتی داشته باشد بلکه در همین ایام تعطیلی زمان خوبی است تا دید و بازدید اقوام صورت گیرد و  انگیزه اگر صله ارحام باشد این کار ذاتاً عبادت محسوب می شود که سفارش خداوند نیز می باشد . فقط همانطور که گفتم مسئله اصلی حرمت این ایام است که می بایست توسط مردم عزیز حفظ شود.

*** حاج آقا در سال های گذشته معمولاً لحظات سال تحویل کجا تشریف داشتید؟
لحظات سال تحویل برای بنده متفاوت بوده است . در دوران تحصیلم در نجف اشرف زمان سال تحویل را همراه با همسر و فرزندانم ، در حرم امیر المومنین حضرت علی (ع) سپری کردم و یک سال را هم در جوار حرم حضرت امام حسین (ع) گذراندم.  بعد از ترک نجف نیز عمده سال ها را در کنار خانواده و اقوام بودم که در این بین، بعضی سال ها را توفیق داشتم در حرم علی بن موسی الرضا (ع) باشم . یک سال هم افتخار داشتم در مشهد شهیدان با کاروان راهیان نور حضور پیدا کنم .

*** از زمان شروع تحصیل تان و اینکه چه شد برای ادامه تحصیل به نجف رفتید بفرمائید.
پدرم معلم قرآن بودند و مکتب خانه داشتند . من هم چون پسر بزرگ خانواده بودم در مکتب خانه حضور فعال داشتم و فارسی و قرآن را نزد پدرم آموختم. پدرم خیلی دوست داشت تا از همان دوران کودکی مرا برای ادامه تحصیل به ساری بفرستد ولی سن کم من شرایط را فراهم نکرد تا اینکه در همان جویبار سال سوم ابتدایی را از من امتحان گرفتند و مجوز تحصیل در سال چهارم ابتدایی را به من دادند. سال های چهارم ، پنجم و ششم را در جویبار سپری کردم و بعد از آن عازم حوزه علمیه ساری شدم . آن سال ها  برای اکثر مردم سخت می گذشت به خصوص برای من که پدرم در آن سال ها که در ساری بودم فوت کردند. 8 سال در ساری به تحصیل پرداختم و در آخرین سال که همزمان با سال ازدواج من شد تصمیم گرفتم برای ادامه تحصیل به مشهد بروم. با اساتید خودم مشورت کردم . روزی محضر استادم حاج سید رضا سعادت که در آن زمان برجسته ترین عالم مازندران بودند رفتم که ایشان به من فرمودند اگر برای شما زحمتی کشیدم راضی نیستم به مشهد بروی چون مشهد به مازندران نزدیک است و ایام مختلف سال تحصیل را ترک می کنی و به جویبار بر میگردی. ایشان توصیه کردند برای ادامه تحصیل به نجف بروم. آن سال ها ورود به عراق ممنوع بود و من و همسرم مجبور شدیم با اراده مرحوم حاج سید رضا سعادت به صورت قاچاقی برای ادامه تحصیل در حوزه به نجف برویم . 6 سال در گرما و سرما در نجف ماندیم و در این سال ها به ایران برنگشتیم چون به دلیل تحرکات سیاسی اگر بر میگشتیم دیگر نمی توانستیم به عراق بازگردیم. 6 سال در عراق با کمترین امکانات نزد علمای بزرگ به تحصیل پرداختم . در 3 سال آخر تحصیلم در نجف پای درس حضرت امام بودم . در 26 سالگی ام پای درس امام که مربوط به مباحث ولایت فقیه و حکومت اسلامی بود حضور فعال داشتم و مفتخر شدم در سال 48 اجازه امور فعالیت خودم را با دست خط امام دریافت کنم. تا اینکه در 28 بهمن 50 با تصمیم دولت عراق مبنی بر ترک ایرانی ها از این کشور، به ایران عزیز بازگشتیم.

*** حاج آقا گذری بزنید به ایام کودکی و نوجوانی ؛ خاطره ای شیرین از آن سال ها که مرتبط با ایام نوروز بود را بفرمائید.
مادربزرگی داشتم که خیلی مرا دوست داشت. چون چند فرزند ایشان در دوران کودکی فوت کرده بودند و من هم پسر بزرگ مادر و پدرم بودم به من عنایت زیادی داشتند . ایشان همواره یک کیسه حنایی داشتند که پول های خودشان را در آن پس انداز می کردند و جای نگهداری آن را تنها به من می گفتند . صبح روز عید هم به من می گفتند کیسه را بیاورم و از طرف ایشان مامور بودم عیدی همه اعضای خانواده را بدهم . در پایان هم خودش بیشترین عیدی را به من می دادند .

*** در آستانه سال جدید ، دوست داریم دعایی برای مردم داشته باشید.
بهترین دعا این است که خداوند رحمان به ملت بزرگ و شریف ایران توفیق دهد تا کمر همت ببندیم و اقتصاد مقاومتی را جدی گرفته و آنرا به خوبی اجرا کنیم تا بار دیگر دشمنان مایوس شوند . همچنین امیدوارم خانواده ها ازدواج را آسان بگیرند و حساسیت بیشتر را در شناخت طرف مقابل به خرج دهند و وقتی متوجه شدند فرد صاحب ادب و فرهنگ بوده و شایستگی ازدواج را دارد دیگر سخت گیری ها را کنار بگذارند. امیدوارم مردم عزیز ایام خوبی در سال 93 داشته باشند.
 

دیدگاهتان را بنویسید