خطبه 23/اسفند/1392

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

خطبه هاي نمـاز جمعه در مورخه23/12/1392

توسط حضرت آيـت الله معلمي امام جمعه محترم شهرستان قائمشهر

 

خطبه اول :

از منظر الهی شکست یعنی چه ؟ پیروزی یعنی چه؟( قد افلح من زکی)  زمینه ها به همان نفس انسان و آدمیزاد بر میگردد ، قطعا به تحقیق پیروز است موفق است کامیاب است کسی که نفس را پاک سازی کرده باشد یعنی دل را یعنی خاطر را پاک سازی از آلودگی ها و رذائل اخلاقی كنيم. شکست خورده کیست ؟ (قد خاب من دساها) ضرر می کند و زبان و دیده اش ناکام ميماند کسی که نفس خود را آلوده ساخت در دنیا این رازو رمز موفقیت و شکست در این تفسیر قرآنی نمایان است یعنی در نهایت پاکسازی از آلودگی ها را سبب رشد و نمو انسانیت و بالا بردن فضائل انسانی کما اینکه آلودگی به گناه ها و زشتي ها موجب  محرومیت از رشد و کمال معرفی شده است . اگر واقعا نفس انسان از صفات حیوانی تزکیه شود لایف الهامات الهی می شود نورانیت ایمان اثری بر وجود انسان میگذارد که آنچه خیر اوست ملهم شود به او اما خدای نکرده اگر نفس خود را آلوده ساخت این آلودگی باید تزکیه و پاک شود تا آیات الهی بر دل آن ها بنشیند و اثر گذار باشد امام باقر (ع) می فرماید موفق و پیروز مند کسی است که خدا را اطاعت کرده باشد .

عرض کردم دیدگاه ها مختلف است بعضی پیروزی در دنیا را در چیز های دیگر جستجو می کنند ، اما اولیا خدا از منظر وحی این گونه برای ما تبیین فرموده اند ، هرکه اطاعت خدا کرده باشد او نجات یافته و به رستگاری رسیده و هرکه عصیان و نافرمانی خدا پیش گرفته باشد او ناکام شکست خورده و بی بهره از عمر دنیایی خود خواهد ماند.

 از رسول گرامی اسلام در سیره خاتم انبیاء حضرت محمد (ص) نقل شده : حضرت هر وقت این آیه را تلاوت می نمودند( قد افلح من ذکی) لحظه ای مکث میکردند و می فرمودند اللهم آتی نفسی تقواها

پیمودن راه تقوا چقدر سخت است و این مسیر چقدر پر پیچ و خم است و گذشتن از این گردنه ها  چقدر دشوار که انبیاء و اولیا خدا به خداوند پناه میبرند

پس مراقب باشیم برای تزکیه نفس به خدا پناه ببریم در آن صورت است که به فلاح و رستگاری خواهیم رسید.

پروردگارا در این مسیر همه مارا موفق بدار.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾

اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾

لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾

وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

 

خطبه دوم :

خودم و شما برادران و خواهران را بار ديگر به تقواي الهي توصيه دارم .

دولت بايد قناعت پيشه كند دولتمردان بايد قناعت پيشه كنند ، آن ها امراي جامعه هستند سزوار تر از ديگران براي صرفه جويي مي باشند . اگر ميانه روي رعايت شود نعمت مي ماند و اگر كسي بريزو بپاش و اصراف داشته باشد و زياده روي در مصرف داشته باشد نعمت از دست ميدهد.

ايشان در ادامه فرمودند : نوزده سال قبل آمريكا قطع نامه اي عليه ايران صادر كرد ، اخيرا هم اوباما براي يك سال ديگر اين قطع نامه را تمديد نمود.

نظري كه امام راحل و مقام معظم رهبري نسبت به آمريكا و غربي ها دارند ثابت كننده و روشن كننده ي اين خصلت هاي شيطاني آن هاست.

امام جمعه محترم خطاب به مسئولين سياست خارجه عرض كردند :

اگر لبخند غربي ها شما را شيفته مي كند و اگر عقل آن ها موجب منفعل شدن شما مي شود نشان دهندي ظرافت شماست و اين ظرافت بيش اندازه مناسب شان يك ملت انقلابي نيست ، شما برخوردار از حمايت ملت و مقام معظم رهبري مي باشيد ؛ شما بايد در عرصه ي ديپلماسي اين عزت و اقتدار بدست آمده را حفظ كنيد ، نه اين كه اين عزت را در برابر دشمن قسم خورده بريزيد و خرج كنيد و چيزي هم كسب نكنيد و اينگونه سزاوار نمي باشد.

و در ادامه افزودند: آقاي ظريف ضعف به خودتان راه ندهيد، شما وزير امور خارجه نظامي هستيد كه آن ابر مرد تاريخ مظهر عزت و افتخار ملت ايران اين نظام را نيان نهاده است و ملت غيور پشت سر اين نظام و دولت ايستاده اند و شما بيش از اين اجازه ندهيد اين ملت آزردگي خاطر پيدا كنند.

و در آخر سخني از امام خامنه اي نقل فرمودند: از دشمني دشمنان نبايد غفلت كرد و به آن ها اعتماد نمود ، مرز هاي خود را براي دشمنان نبايد باز گذاشت.

 

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

 وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾

إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾

إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

 

دیدگاهتان را بنویسید