مراسم نمازجمعه 30 اردیبهشت ماه 1401 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 30 اردیبهشت ماه 1401 شهرستان قائم شهر [ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده]، ضمن استقرار ایستگاه سنجش سلامت شبکه بهداشت ، با اجرای جناب آقای  محمد آرام آغاز ، و پس از سخنرانی پیش از خطبه ها توسط جناب حجت الاسلام والمسلمین نجفی «مسئول محترم دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه شهرستان قائم شهر» ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیه شریفه ی 16 سوره مبارکه {فتح} کلام الله مجید ، فرمودند: امیدواریم خدای رحان به همه ی ما توفیق دهد که مستحق عذاب نشویم و استحقاق درک رحمت و رضوان الهی را در سایه ی بندگی او پیدا کنیم. مهم این است که انسان را خداوند باری تعالی موفق بدارد ؛ وگرنه انسان ذاتاً ناتوان و ضعیف است . همواره باید به خدا پناه برد و باید از خود خدای رحمان مدد خواست تا در مسیر عبودیت و بندگی ثابت قدم و استوار بماند انسان .

عضو مجلس خبرگان رهبری افزودند: در این دنیا ، نه تنها بادیه نشینان اطراف مدینه بودند که در معرض امتحان قرار گرفتند ، نه خیر ، همه ی آدم ها در طول زندگی به نوعی در معرض امتحان قرار میگیرند . جاهایی که موازنه ی بین حق و باطل ، که به کدام سمت انسان میغلتد ؟ آیا به سمت باطل میغلتد و ناحق و ناروا را حمایت میکند و یا اینکه حق را ؟ همه ی آدم ها در معرض خسران هستند بسم الله الرحمن الرحیم والعصر ان الانسان لفی خسر . حال این خسران چیست ؟ حد اقل اینکه فرصت عمرش دارد میگذرد و ضرر میکند اگر بهره نگیرد . و اگر بهره بگیرد از این فرصت و عمر ، سود برده است . اما چه کسانی سود میبرند؟ اهل ایمان . ادعای ایمان آسان است ، اما دلیل و سندِ داشتنِ ایمان ، عمل صالح است . اگر عمل صالح و شایسته باشد ، سند درستیِ ایمان قلبی انسان است . و دیگر اینکه همیشه یار حق باشند . عوامل استکبار همیشه سعی دارند حق را باطل و باطل را حق جلوه دهند . ظالم را مظلوم و مظلوم را ظالم جلوه دهند . اینها کار استکبار و عوامل استکبار در طول تاریخ است . از ابتدای خلقت تا به امروز و تا آینده ای که خدا میداند . خداوند سرمایه ی فهم و تشخیص درست را به انسان داده است . این انسان باید سعی کند از این سرمایه بهره برداری کند و عقلش را فعال بسازد و با کمک عقل ، حق را بشناسد و باطل را تشخیص دهد .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، فرمودند: عن علی امیرالمومنین انه قال: یوقَفُ‌ العَبدُ بَینَ‌ یَدَیِ‌ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَیَقولُ قیسوا بَینَ نِعَمی عَلَیهِ وَ بَینَ عَمَلِهِ فَسَتُغرِقُ النِّعَمُ العَمَلَ فَیَقولونَ قَدِ استَغرَقَتِ النِّعَمُ العَمَلَ فَیَقولُ هَبوا لَهُ نِعَمی وَ قیسوا بَینَ الخَیرِ وَ الشَّرِّ مِنهُ  فَاِنِ استَوَی العَمَلانِ اَذهَبَ اللهُ الشَّرَّ بِالخَیرِ وَ اَدخَلَهُ الجَنَّةَ فَاِن کانَ لَهُ فَضلٌ اَعطاهُ اللهُ بِفَضلِهِ وَ اِن کانَ عَلَیهِ فَضلٌ وَ هُوَ مِن اَهلِ التَّقویٰ لَم یُشرِک بِاللهِ تَعالیٰ وَ اتَّقَی الشِّرکَ بِهِ فَهُوَ مِن اَهلِ المَغفِرَةِ یَغفِرُ اللهُ لَهُ بِرَحمَتِهِ اِن شاءَ وَ یَتَفَضَّلُ عَلَیهِ بِعَفوِه. ؛ بیانی است از علی بن ابیطالب که فرمودند : فردای قیامت ، عبد را ، انسان و بنده را ، نگه میدارند در برابر عدل الهی در محضر خداوند تبارک و تعالی ؛ به فرشتگان خطاب میشود : مقایسه کنید بین نعمت هایی که به این بنده دادم ، و بین عملش . آیا نعمت های من ، بیشتر و بزرگتر بوده است یا عمل او ؟ شکی هم البته نیست که هیچکسی نمیتواند حق نعمت الهی را ادا کرده باشد . نعمت فراگیر میشود عمل را . عمل در برابر نعمت خداوند باری تعالی ناچیز و مغلوب واقع میشود . سعدی حکیم هم میفرماید: هر نفسی که فرو میرود ممدّ حیات است ، و چون بر می آید ، مفرّح ذات . پس در هر نفسی دو نعمت موجود است ، و بر هر نعمتی شکری واجب . لذا گفته بود از دست و زبان که بر آید ، کز عهده ی شکرش به در آید . بنده همان بِه که ز تقصیر خویش ، عذر به درگاه خدای آورد ؛ ورنه سزاوار خداوندی اش ، کس نتواند که به جای آورد. خداوند به فرشتگان خطاب میکند که نعمت های من را به او ببخشید ، اما عملش را مقایسه کنید و ببینید که اعمال خیرش بیشتر است یا اعمال شر ؟ اگر اعمال خیر و شر برابر بودند ، خداوند شر را به برکت وجود خیرات این آدم محو میکند ، نابود میسازد . از بین میبرد ، و او را به بهشت وارد میسازد . اگر خیراتش بیشتر از شرش بوده است ، که خدا کند همه ی مومنین اینچنین باشند ، خدا هم به فضل خودش بهره ی او را افزایش میدهد . اما اگر نه ، آن شر غلبه داشته باشد بر اعمال خیر ، ولی اگر اهل ایمان و توحید بوده باشد و میخواست خدا را بندگی کند و در زمره ی اهل تقوا هم بود ، اما معذلک شرش فزونی پیدا کرده است . از شرک آوردن به خدا هم پرهیز داشت و موحد بود ، او از اهل مغفرت خواهد بود . این روایت از مبشّرات است واقعاً برای اهل ایمان و آنهایی که معتقد به خداوند باشند و دلشان بخواهد خدا را بندگی کنند ، اما نقص و ضعفی داشته باشند ، آنوت مشمول مغفرت قرار بگیرند . پس حیف است که انسان از این خدای رحمان ، از این خدای رحیم ، غفلت کند . حیف است که انسان وقت نماز ، به سوی خانه ی این خدا نایستد . حیف است که انسان مسجد و خانه ی خدا را تنها بگذارد . مساجد محله ، مساجد شهر ، اجتماع بزرگ جمعه ؛ شهری که قریب به 200 هزار نفر جمعیت دارد ، نباید جمعیت نمازگزاران جمعه اش کم بشود . خدای رحمان به همه ی شما نمازگزاران جزای خیر عطا بفرماید ، اما گِلِه از آنهایی است که به این حقایق و به این مسئولیت ها توجه نمیکنند .

ایشان با بیان روایتی از آقا امام صادق«ع» فرمودند : هرکه در ساخت مسجد ، چه به تنهایی و چه به مشارکت سهیم باشد ، خدای رحمان خانه ای در بهشت به او عطا خواهد کرد . من قبلاً راجع به یک مسجدی که در یکی از روستاهای ییلاقی ساخته شده بود ، و بحمدالله به بهره برداری رسید ، ولی فرش نداشت ، اعلام کردم و مومنینی اعلام آمادگی کرده بودند ، کمک کرده بودند برای فرش آن مسجد ، خدای رحمان به همه ی آنها جزای خیر عطا بفرماید . الآن هم عرض میکنم ، در گوشه ی این شهر در منطقه ای به نام افراقلم ، از چند سال قبل مومنین و اهالی آنجا اقدام کردند به ساخت مسجدی به نام امام حسن مجتبی«ع» ، و البته اسکلت ساختمان مدتی است تمام شده است ، ولی برای تکمیل تعمیرات نیاز به کمک دارند . عزیزانی آنجا دست اندرکار هستند ، از جمله ی آنها اخوان صمدی که هرکسی آنها را بشناسد به خوبی و دیانت میشناسد ؛ جناب آقای حاج عین الله صمدی ؛ با خود ایشان میشود تماس بگیرد ، از ثلثیه ی پدر و مادر و یا از ثلث اموال خود هم میشود پیشاپیش خیرات بشود.

آیت الله معلمی افزودند : امروز روز ملی جمعیت است . از جمله توانمندی یک ملت و کشور ، داشتن نیروهای جوان است . نباید غفلت کرد ، و نباید خانواده ها خیال کنند اگر یک فرزند داشتیم و یا دو فرزند داشتیم کافی است ؛ بلکه بهتر از خود پدر و مادر ، خداوند تشخیص میدهد . انسان چه خوب است خود را به تقدیرات الهی بسپارد و در برابر مقدرات الهی تسلیم بشود . لذا از فرزند آوری ، جلوگیری نمیکند و از آینده ی فرزندان خوفی نخواهد داشت . بر این باور میشود که خالق متعال ، خالق رحمان و رحیم است . کسی که قبل از به دنیا آمدن کودک ، غذای او را در وجود مادرش مهیا ساخت ، آینده ی او را هم تأمین و تضمین میکند . رزق و روزی به دست خدا است و اگر انسان به هوای اینکه ما درآمد زیادی نداریم ، پس فرزند کم بیاوریم ، این خودش نوعی عدم تشخیص درست است . این نوعی بی اعتمادی نسبت به کَرَم و رحمت و رحمانیت خداوند باری تعالی است نعوذبالله ؛ باید پرهیز کرد از آنگونه اندیشه های نادرست .

رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر فرمودند: سه شنبه سالروز آزادسزی خرمشهر ، در عملیات بزرگ به نام عملیات بیت المقدس ؛ برادر عزیزمان جناب حجت الاسلام آقای نجفی هم مباحث و مطالبی داشتند ، استفاده شده است و تشکر میکنیم از ایشان . آزادسازی خرمشهر آنقدر مهم بود ، که مرحوم امام فرموده بودند : خرمشهر را خدا آزاد کرد . واقعاً دنیا باورش نمی آمد ، که بچه بسیجی ایرانی ، برود آنجا ، ارتشبد عراقی را ، سرلشگر عراقی را اسیر کند بیاورد ؟ !! . چه کسی احتمالش را میداد و چه کسی باور میکرد ؟ چرا امام فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد ؟ اینکه در خانه بنشینی حین حمله ی دشمن ، خداوند کمکت نمیکند . اما اگر مردانه ایستادی به دفاع ، توان خود را به کار گرفتی ، وظیفه ی خودت را عمل کردی ، خدای رحمان ضعفت را جبران میکند ؛ آنجا نصرت الهی به یاری می آید . انسان باید اهل جهاد باشد . این جهاد تنها جهاد نظامی هم نیست ؛ یکی از بخش های جهاد ، جهاد نظامی است . جهاد تبیین ، جهاد عمل درست ، جهاد فهم درست ، مسائل را خوب بفهمی ، دسوت و دشمن را بشناسیم . شریط اقتصادی مملکت را درست درک کنیم .

مدرس حوزه و دانشگاه افزودند : در باب اقدامی را که اخیراً دولت پیش کشیده است ، طبق آمار رسمی که اعلام میشود ، مثلاً از باب مثال ، گوشت گوساله را گفتند مخلوطش 145هزار تومان بوده است ، ولی الآن 170 هزار تومان قیمت رسمی گذشاتند و 17درصد افزایش قیمت . حالا فرض کنیم که قصاب رعایت نکند این 17 درصد را و بیست یا سی درصد افزایش دهد ، و یا اینکه بیشترین افزایش مربوط به روغن نباتی مایع که 300 درصد افزایش قیمت داشته باشد یعنی سه برابر ، ولی یارانه ای که به هر نفر 45 هزار تومان داده میشد ، اگر یک خانواده 3 یا 4 نفر بودند ، 3 تا 45 هزار تومان میگرفتند ، الآن هر نفر قشر محق یارنه حداقل 400 هزار تومان ، و اگر سه نفر باشند در خانواده یک میلوین و دویست هزار تومان میشود یارانه ی آنها . اگر این قیمت قبلی باقی میماند ، این 400 هزار تومان یارانه به جیب کسانی میرفت ، که میخواستند جنس وارد کنند . معلوم نبود که به نصف هم قانع بشوند ، که نصف را به جیب بزنند و نصف دیگر را مثلاً در عرضه ی کالا کمتر بفروشند الزاماً . ببینید ، آزادسازی اینچنین ، واقعاً آینده ی خوبی خواهد داشت ؛ بله این که تعبیر کردند به جراحی ، واقعاً درست است و در ابتدای کار عمل واقعاً درد دارد و سختی دارد ، اما اگر تحمل بشود ، از آن بیماری نجات پیدا میشود . ما که تخصصمان هم نباشد اجمالاً میفهمیم که آینده بهتر از گذشته خواهد بود به فضل خدای رحمان . مومنین سختی های بزرگ تر را تحمل کردند ، چرا که تحمل این سختی های مقطعی و موردی در سایه ی داشتن نظام پاک اسلامی ، و کوتاه کردن دست متجاوزین از بیت المال می ارزد ، و ان شاءلله آینده شفاف تر خواهد بود. بحمدالله کمبود هم وجود ندارد و همه ی کالاهای مورد نیاز ، به نرخ مصوب تأمین است . دیروز فرماندار محترم فرموده بودند که از هر نوع کالای مورد نیاز خانواده ها و جامعه کالاها به وفور وجود دارد . بله دست هایی در کار بود که کمبود کاذب ایجاد کنند و احتکار کنند و انبار بزنند و مردم عصبانی بشوند ، برای خاطر این که شیطان بزرگ منتظر است مردم ایران به خیابان بریزند و او از آب گل آلود ماهی مقوص بگیرد ، ولی استکبار و عوامل استکبار در پی هشیاری و بصیرت ملت باید آن آرزو را با خود به گور ببرند ان شاءلله.

ایشان افزودند: همین هفته ی گذشته ، انتخاباتی که در لبنان برگزار شد ، عزیزان اگر اخبار را تعقیب کرده باشند تصدیق میکنند که عوامل آمریکا عوامل سعودی در لبنان ، تلاش سنگینی کردند ، پول فراوانی ریختند که توجه مردم را جلب کنند ، برای اینکه حزب الله در مجلس لبنان کرسی نداشته باشد . یعنی دقیقاً میشود اینگونه گفت ، که سفیر عربستان ، با دستی پول میریخت ، و با دستی دیگر کشکول گدایی برداشت برای رأی خواستن ، جهت جریانی که وابسته ی به امریکا و سعودی بوده است .روز روشن راه می افتادند پول میدادند و از مردم میخواستند به چه کسانی ، یعنی لیست مورد نظر خودشان رأی بدهند . ولی خوشبختانه بالنسبه به انتخابات گذشته ، اینبار حزب الله 2 کرسی بیشتر در اختیار گرفت . یعنی آنها میخواستند حزب الله موقعیت قبلی خود را از دست بدهد ، ولی نه تنها موقعیت قبلی از دست نرفت و حفظ شد ، بلکه 2 کرسی مضاف بر تعداد کرسی های قبلی نصیب نمایندگان حزب الله جنوب لبنان شد . الحمدلله .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر قائم شهر افزودند : چه کسی است که نداند دخانیات و افیون و تریاک مضر است ؟ پنجشنبه آغاز هفته ی بدون دخانیات. من در همین جا تشکر میکنم از عزیزان نیروی انتظامی که در همین هفته ی گذشته ، قاچاقچیانی را دستگیر کردند و از قضا 2 نفر قاتل و آدم کش متواری در میان این قاچاقچیان همکاری داشتند هم دستگیر شدند . حداقل هم ظاهراً 5 کیلوگرم تریاک را آورده بودند داخل این شهر که توزیع کنند . اینها دستگیر شدند و کشف شده جرائم اینها ، تشکر میکنیم خسته نباشند و خداوند خیرشان بدهد .

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه این هفته شهرستان به امامت آیت الله معلمی ، و تکبیر نماز با نوای جناب سید رضا میرزاآقایی اقامه شد.

img_8365_5h23.jpg