آخرین اخبار

متن خطبه های نمازجمعه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۶ شهرستان قائم شهر – خطیب: ابوالشهیدین آیت الله معلمی + فایل صوتی

خطبه اول :
دانلود فایل با لینک مستقیم

سلام علیکم جمیعاً و رحمه الله و برکاته

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم لا حول ولا قوه الّا بالله العلی العظیم حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر الحمد لله رب العالمین الصلوه و السلام علی سیّد النبیّین حبیب اله العالمین ابالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عترته و اهل بیته الجمعین قال الحکیم فی کتابه الکریم بسم الله الرحمن الرحیم « لا یسمعون فیها لغوا و لا تأثیماً / الّا قیلاً سلاماً سلاماً / و اصحاب الیمین ما اصحاب الیمین / فی صدرٍ مَّخضود / و طلحٍ مَنضود» امیدوارم خدای رحمان از این وعده های شیرین و جذاب که به سابقون در ایمان، معرفت به ذات اقدس اله و دارندگان اعمال صالحه فرموده است نصیب و بهره‌ای به همه شما نمازگزاران و مَنِ حقیر عطا بفرماید از این مواهب بزرگ. « لا یسمعون فیها لغوا و لا تأثیماً / الّا قیلاً سلاماً سلاماً » آخرت و فضای رحمت الهی رنجی نخواهد داشت، فضای آرام و امن و سلامت و امان است برای مؤمنینی که در دنیا رنج اطاعت از تکالیف الهی را تحمل کرده‌اند. امیدوارم خدای رحمان در این مظنه استجابت دعاهایمان را به کرمش مستجاب بگرداند. مارا برای پایبندی به احکام قرآنش موفق بدارد. در پرهیز از گناه و انجام واجبات که معیار تقوای الهی خواهد بود ما را موفق بدارد. گذشتگانمان را بیامرزد. به برکت صلوات بر محمد و ال محمد (ص).

عزیزانی که هفته‌های قبل حضور داشتند مستحضرند اوایل سوره مبارکه «واقعه» بودیم. بندگان خدا به سه دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته اصحاب یمین که با دست پُر از اعمال شایسته می‌روند و کارشان برکت دارد و نامه عمل به دست راستشان داده می‌شود . اطمینان خاطر پیدا می‌کنند و دسته دیگر سابقون هستند که مقدم هستند. «السابقون السابقون اوئک المقرّبون». آنها که مقربند نه به معنای نزدیکی مکانی، بلکه به معنای نزدیکی مقامی. همه عبادت با نیت قربهً الی الله انجام می‌شود بر همین اساس است. درباره «سابقون» مواهبی را در آیات قبل در هفته‌های قبل بیان شد که خدای رحمان به انها عطا می‌کند.امروز در ادامه به این آیه رسیدیم. « لا یسمعون فیها لغوا و لا تأثیماً » آنجا دیگرراحت هستند. آنجا غیب و سخنان زشت و نا روا نمی‌شنوند. ناروایی آنجا وجود ندارد. سخنان آزار دهنده و نیش‌دار مالِ دنیاست. البته مؤمن از این موارد منع شده است.اما گاهی از همین تعبیر به صورت کلی برخی دریافت می‌کنند که چرا از مسئولین انتقاد می‌کنید؟ آن چیزی که نباید غیبتش را بکنیم مسائل زندگی شخصی افراد است. امام کسی که مسئولیتی دارد و حیطه کار او مربوط به جامعه می‌شود یعنی اگر حرفش وکارش  درست باشد نفعش را جامعه می‌برد و اگر حرفش و کارش نادرست باشد ضررش را جامعه می‌کند. در چنین شرایطی همه وظیفه دارند امر به معروف و نهی از منکر کنند. این همه که به بصیرت و بالابردن درک و فهم و شناختن حقایق تأکید می‌شود. نیاز به افزایش معرفت دارد. بله، در مسائل شخصی، اگر کسی مسئولیتی ندارد و کاری برای جامعه ندارد و مدیریتی در یک دستگاهی ندارد حق نداریم پشتِ سرِ او غیبت کنیم اگر احیاناً خلافی در کاری دیدیم وظیفه ماست که به خودش تذکر بدهیم. تذکر دادن مصداق نهی از منکر است. او را به کار خوب تأکید کردن مصداقِ  امر به معروف است. از باب مثال همه شنیده دارید که برای بیان امر به معروفیک قضیه‌ای را که هم در منابع حدیثی آمده و نوعاً هم عزیزانی منبری نقل کرده‌اند که شنیده‌ هم دارید و ان اینکه اگر ما در داخل کشتی سوار شدیم و به یک سفر دریای می‌رویم، حالا یک نفر یک چاقویی را گرفته و همین کشتی را سوراخ می‌کند. آیا من و شما که کنارش نشسته‌ایم باید آرام بنشینیم یا باید مانعش بشویم؟ اگر مانعش نشویم که خودش و همه را غرق خواهد کرد. اینجاست که امر به معروف و نهی از منکر معنا پیدا می‌کند. پس اولاً باید در دنیا مرزبندی‌ها را بدانیم ولی در آخرت هیچ سخنِ لغو و بیهوده و آزار دهنده شنیده نمی‌شود. « لا یسمعون فیها لغوا و لا تأثیماً / الّا قیلاً سلاماً سلاماً » مگر هرچه به آن‌ها گفته می‌شود «سلام» است. طلب سلامت و آرامش و آسایش است. می‌دانید که یکی از تأکیداتِ دین مقدس اسلام در برخوردهای اجتماعی و اخلاقی «سلام» است. آقا امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: «من التواضع عن تُسَلِّمَ عَلی مَن لقیته» از جمله نشانه های تواضع این است، به هر کسی که رسیدی بر او سلام کنی «البادی بِسلامِ اولا بالله و برسولِه» کسی که در سلام کردن پیش بیافتد(میخواهد ترقیب کند برای جلو افتادن در سلام) بلا نسبت مؤمنین ، ما گاهی دچار تفرعن می‌شویم، فردی در حال آمدن است و می‌بینیم که می‌آید ولی او متوجه ما نیست،  ما صبر می‌کنیم تا او ما را ببیند و سلام بکند و بعد جواب سلامش را بدهیم. این رفتار با آن روحیاتی که اولیاء خدا داشتند سازگار نیست. کسی که در سلام کردن پیش می‌افتد، به رحمت الهی نزدیکتر است، به شفاعت پیامبر و اولیاء خدا نزدیکتر است. یعنی خداوند خوش‌دارد که در سلام کردن سبقت بگیری، نگویی من بزرگترم و او کوچکتر است. بله، کوچکتر باید احترام بزرگ را داشته باشد. حالا اگر کوچکی غفلت داشت و متوجه نبود و یا حتی عمداً خویشتن‌داری کرد و جلو نیافتاد و به شما سلام نکرد، شما فضا را بشکن و سلام و درود و رحمت الهی را نثارش کن و باب محبت و انس و الفت را با سلام به روی برادرِ دینی‌ات بگشای. در بیانی از رسول گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد (ص) آمده است: «ان ابخَل الناس من بَخل بسلام» بخیل‌ترین مردم آنی است که در سلام کردن بخل بورزد. پس مواظب باشیم کهنشانه بخل را از خودمان دور کنیم.  دور کردن نشانه بخل همین است که انسان در سلام کردن پیشی بگیرد. در ادامه فرمود : « و اجود الناس من جاد بنفسه و ماله فی سبیل الله» و بخشنده ترین مردم کسی است که برای خدا و در راه خدا از مال و جان دریغ نمی‌ورزد.  از جمله آداب این است که «اذا قام احدکم من مجلسه فلیودعهم بسلام». پسپیشی گرفتن در سلام تأکید و سفارش فراوان شد. فرق نگذاشتن در سلام بین فقیر و غنی. مثلاً اگر فردی پولدار است سلام را بلند و قرص و محکم بگوییم، «و رحمه الله و برکاته» هم داشته باشیم اما اگر یک فرد متوسط و قشر ضعیفِ جامعه بود سلامش را کم بگذاریم و با سختی یک سلام به او بگوییم. خیر، فرق گذاشتن بین فقیر و غنی نهی شده است. خدا خوش ندارد و پیغمبر خداراضی نیست. و از جمله آداب اینکه سواره بر پیاده سلام بکند. پیاده بر نشسته سلام کند و موقعی که وارد منزل خودت می‌شوی و کسی نیست سزاوار است سلام داشته باشی. «السلام علینا و علی عبادالله الصالحین» سلام بر ما و بر همه بندگان صالح خدا. در برخی جاها یک دستورات خاصی آمده. « من بدأ بکلام قبل السلام فلا توجیبه» شما در جایی نشسته‌اید و کسی از راه می‌رسد و بدون اینکه سلامی بکند از شما آدرس می‌خواهد، دستور است که جوابش را ندهی  و به او بی اعتنایی کنی. تا بفهمدکه ادب ورود را رعایت نکرده.  آداب را بدانیم و بعدش هم در مواجهه و برخورد با یکدیگر آداب معاشرت و برخورد را بکار ببریم. هر کسی شروع کرد به حرف زدن، بدون حرف زدن، چوابش را نده.«و لا تسلّمو الی شارب بالخمر» بر آدمِ آلوده به شراب سلام نکن. ببینید وظیفه داریم عملاً منکرات را نهی کنیم و نشانش بدهیم. اهل بهشت سه جور سلام دریافت می‌کنند. یک سلام از خدای رحمان دریافت می‌کنند «سلامٌ قولاً من رب رحیم» (یس-۵۸) از فرشتگان سلام دریافت می‌کنند « والملائکه یدخلون علیهم من کلّ باب» فرشتگان ازهر در بهشت بر بهشتیان وارد می‌شوند «سلام علیکم بما صبرتم فنعم عقبی الدار» درود بر شما که در دنیا در برابر گناه و معصیت صبر پیشه کردید و خویشتن‌دار بودید وخود را آلوده نساختید و سزاوار فضای رحمت و رضوان الهی شدید و سلام سوم، خود اهلِ بهشت به همدیگر سلام می‌دهند. «دعواهم فیها سبحانک اللهم و تحیأتهم فیها سلام» دعایشان در آن فضای رحمت، حمد و تسبیحِ الهی و تحیأت آنان نسبت به هم سلام است. همانگونه که گفتیم در دنیا آدابِ اصیلِ معاشرت در اسلامِ عزیز تحیت سلام است در هر ملاقاتی و همچنین در هر مفارغتی. در روایتی آمده اگر در یک مجلسی نشسته ای و یکی خواست حرکت کند و برگردد به بقیه سلام کند و برگردد، یعنی سلام را ما ابتدای ورد به هم داریم اما هم سفارش شده که هم ابتدای ورود و هم سفارش شده در حال جدا شدن. ما در حال جدا شدن می‌گوییم «خدا حافظ شما» این کار و حرف خوبی است اما سلام گفتن هم موقع خداحافظی بسیار سفارش شده و اثر گذار است. پروردگارا به آنچه که می‌گوییم و می‌شنویم توفیق پایبندی در عمل به همه ما مرحمت بفرما.

{{بسم الله الرحمن الرحیم ؛ والعصر ؛ ان الانسان لفی خُسر ؛ الا الذین ءامنوا و عملوا الصالحات ؛ و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر  صدق الله العلی العظیم }}

پایان خطبه اول//

 

خطبه دوم:
دانلود فایل با لینک مستقیم
اللهم صلّ علی محمد و آل محمد ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ  الصّلاه والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابیی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقهِ الطّاهره سیّدهِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنهِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجه القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات…

مجدداً خودم و همه ی شما برادران و خواهران نمازگزار را به تقوای الهی تأکید و سفارش دارم ؛ همه باید به خدا پناه ببریم و از پیشگاه با عظمت او مسئلت داشته باشیم که یاری مان کند در مسیر عبودیت ، همه جا نیاز داریم به عنایت او . اگر عنیات او نباشد ، همین اندازه هم ما نمیتوانیم توفیق داشته باشیم حضور در نماز و مسیر بندگی خدا و درست عمل کردن در زندگی ؛ در همه ی شئونات ، نیاز به عنایت او «سبحانه و تعالی» داریم.باید به او پناه ببریم . پروردگارا ، به درگاهت روی آوردیم و متضرعانه التماس داریم در مسیر عبودیت و بندگی یاریمان بفرما .

جناب آقای استاندار جلسه ی اولی است که خودشان بزرگواری فرمودند و تشریف آوردند ، شما مومنین هم حتماً دوست دارید چهره ی ایشان را ببینید و یک سلام و علیکی با شما داشته باشند بین دو نماز . ان شاءلله بین دو نماز از سخنرانی استاندار محترم جناب آقای مهندس اسلامی استفاده کنیم.

اشاره ای داشته باشم ، ببینید ، عزیزان ، حماقت دشمن ؛ و این دشمن که میگوییم ، در  رأس ، آمریکای جنایتکار است و عومل منطقه ای اش که فریب خوردگانند. حماقت دشمن در اعلام پایتختی قدس مغصوب ، که قدس را غصب کردند  ؛ قدس مظلوم واقع شد ؛ ولی تا الآن به عنوان پایتخت اسرائیل نبود . پایتخت در تل آویو است . حالا آمریکای بی حیا ، بعد از شکست خوردن از مقاومت در منطقه و فروپاشی تشکیلات داعش ، آمده ضعف خود را اینچنین جبران کند و اعلام کند که بیت المقدس ، شهر قدس ، پایتخت رژیم جعلی و غاصب اسرائیل بشود ؛ عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد .این امر موجب شد که در منطقه و در داخل کشور ، یک همصدایی از هم هی گروه های سیاسی بلند بشود . برای خاطر اینکه واقعاً این اعلام دست اندازی به نوامیس مسلمین است . دست اندازی به ارزش های اعلای اعتقادی همه ی مسلمان ها است .حالا این که میبینید خاندان کثیف  و پلید سعودی و بعضی از شیوخک ها ی منطقه دنباله روی میکنند از آمریکا و از اسرائیل ، اینها حکایت از نهایت ضعف و زبونی و ذلت آنها دارد .یک خانواده که میخواهند برای بالای ۲۰۰ سال خودشان را بر مردم عربستان تحمیل بکنند، احساس میکنند باید وابسته به شیطان بزرگ باشند تا از حمایت او برخوردار شوند. در این بین ، اشتهای عموم مردم و ملت ها در منطقه برای حمایت قدس را همه دارند احساس میکنند . همه دارند احساس میکنند که واقعاً این خواسته ی قلبی همه ی مسلمان ها است . برای خاطر اینکه همه آرزو داریم برویم بیت المقدس . بدانید ، در گذشته ، قدیم الایام ، نیاکان ما ، هرچند تعداد کم و به ندرت ، ولی با اسب و شتر هم که میرفتند مکه ، در برگشت ، میرفتند به بیت المقدس و زیارت بیت المقدس ، مثل زیارت مسجد النبی ، مثل زیارت مسجد کوفه  . الآن هم آرزوی مسلمان ها است که بیت المقدس آزاد بشود و در اختیار امتاسلامی قرار بگیرد . حالا گستاخی این دسته از مزدوران به جایی رسیده که نتانیاهو رفته در فرانسه با رئیس جمهور  فرانسه کنفرانس خبری داشتند ، آنجا میگوید که امروز کشورهای عربی دیگر اسرائیل را دشمن خود نمیدانند؛ منظورش هم از کشورهای عربی ، همین عربستان است و بحرین . میگوید: که امروز کشورهای عربی دیگر اسرائیل را دشمن خود نمیدانند؛بلکه ما را متحدی ضروری در برابر ایران میبینند . یعنی برای خودشان خوف دارند از ایران ، میخواهند یار هم درست کنند و تحریک کنند که ای عربستان ، ایران  دشمن شما هم هست ؛ اگر ما از بین برویم ، شما هم از بین رفته اید ؛ پس در کنار ما بیایید بایستید . و ابتکار بسیار جالبی که جناب سید رشید ، فرمانده بصیر و شجاع ، سید حسن نصرالله  تعبیری که داشت . فرمود که آمریکا خیال کرد که قدس بی صاحب است و خبر ندارد که سرلشگر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس است . یعین سپاهی که او در اختیار داشت و داعش را نابود کرد ، این سپاه با نام قدس این توان را پیدا کرد . حالا این سپاه و این فرمانده ساکت مینشیند که او قدس را تحویل اسرائیل غاصب و یهودی های پلید بدهد؟ ؛ این سخن سید حسن نصرالله یک اضطراب  و وحشتی در درون اسرائیل هم ایجاد کرد.که قدس صاحبی دارد و لشگری دارد و فرماندهی آن لشگر با یک سرلشگر موفقی است که از جمله چهره های محبوب جهانی اگر نباشد ، قطعاً محبوب خاور میانه است ؛ در دل همه ی مسلمان های آزاده ، یک جایگاه برجسته ای دارد ؛ لذا اگر اراده کند و اگر حرکت کند به پیش برود برای آزادی قدس ، قطعاً مردم منطقه تنهایش نمیگذارند  .

دوشنبه ی این هفته ۲۷ آذر ، سالروز شهادت آیت الله دکتر محمد مفتّح در سال ۱۳۵۸ است . یک شخصیت برجسته ی علمی ، حوزوی ، دانشگاهی وبد . سالروز شهادتش به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه و روز ملی مبارزه با خشونت و افراط گرایی نامگذاری شده است . امام راحل میفرمود : دستهای پلیدی در کار است که بین حوزه و دانشگاه تقابل ایجاد کند . تقابل حوزه و دانشگاه ، هلاکت ملت ، و کشور و اسلام است . یعنی نعوذبالله که دشمن بتواند بین حوزه و دانشگاه فاصله بیافکند .گرفتاری برای همه هست ؛ برای اسلام ، برای مسلمین ، برای دانشگاه ، برای حوزه . وحدت بین حوزه و دانشگاه زمینه ساز تعالی و رشد است در همه ی عرصه ها .

چهارشنبه هم روز تجلیل از شهید مظلوم تندگویان در اسارت دشمن زیر شکنجه ای که با شکنجه از او اطلاعات می خواستند . اما این شهید مقاوم  و صبور و مومن ، تحمل انواع شکنجه ها را تا مرز شهادت کرد ، ولی داغ یافتن یک خبر و یک اطلاعی از امکانات نفتی ، صنعتی ، نظامی ، را به دل دشمن گذاشت . نثار روحش صلواتی هدیه فرمایید.

من همینجا خطبه ی دوم را به پایان میبرم ، ان شاءلله بین دو نماز در خدمت جناب آقای استاندار خواهیم بود برای سخنرانی. البته ما هم بی خبر بودیم و اطلاع نداشتیم که ایشان تشریف می آورند.کار خوبی میکنند ؛ همینجور سرزده هرکجا تشریف میبرند سرزده بروند ، این یک ابتکار بسیار جالبی است و مفید هم هست ؛ چرا که به صورت طبیعی مسائل و اوضاع شهرها را میتوانند بشناسند و ارزیابی بکنند.

پروردگارا شرّ دشمنان از سر مومنین کوتاه بگردان . رهبر معظم انقلاب را طول عمر و دوام صحت عطا بفرما . دولتمران متدین و مدیران متعهد ، الها بر توفیقاتشان بیافزا.پروردگارا عزت ملت بزرگ ایران را درسایه ی نظام اسلامی تا ظهور ولی ات مستدام بدار.

إنّ احسن الحدیث و أبلغَ الموعظه کتاب الله العزیز الحکیم ؛ {{بسم الله الرحمن الرحیم ؛ قل هوالله احد/ الله الصمد/ لم یلدو لم یولد/ و لم یکن له کفواً احد ؛صدق الله العلی العظیم}}

پایان خطبه دوم//

دیدگاهتان را بنویسید