خطبه 23/خرداد/1393

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

خطبه هاي نمـاز جمعه در مورخه1393/3/23

توسط حضرت آيـت الله معلمي امام جمعه محترم شهرستان قائمشهر

 

خطبه اول:

حضرت آیت الله معلمی در آغاز خطبه اول فرمودند :امیدوارم که خدای رحمان به همه ما توفیق عطا کند تا در برابر مسئولیتی که خدای رحمان برای هر نعمت قرار داد موفق باشیم .

ایشان با اشاره به خطبه های هفته قبل در مورد سوره مبارکه ضحی فرمودند:در سوره مبارکه ضحی در هفته های گذشته الطاف الهی نسبت به پیغمبر مطرح شده بود حال به 3 دستور بزرگ می رسیم که خداوند برای پیغمبر و امتان پیغمبر مشخص نمود.

دستور اول « فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ ﴿۹﴾ » : یتیم را در عامیانه اینگونه تفسیر میکنیم که نرنجان اما و قتی است دو حریف در مقابل هم مقاومت می کنند و یکی بر دیگری پیروز می شود و یکدیگر را تحقیر و مسخره نمی کنند اما وقتی است علاوه بر غلبه تحقیر هم می کنند و شخصیتش را خورد می کنند

امام جمعه شهرستان قائمشهر افزودند: در تفسیر مجمع البیان این گونه آمده است : مبادا بر مال یتیم غلبه پیدا کنی حقش را بگیری چون او ناتوان است برای دفاع از خودش  آیا منحصرا این پدیده در بعد مادی به کار میرود ؟ نه خیر حق یتیم را نباید ضایع کرد شخصیت یتیم را نباید خرد کرد و ….. روایات فراوانی وجود دارد .

چون خود پیغمبر رنج یتیمی را کشیده است خدای رحمان دستور می دهد که روح تشنه بچه های یتیم را با محبت خود سیراب ساز ، شاید بخشی از مشکل بچه یتیم مادی باشد اما عمده آن روانی ، اخلاقی و روحی است . بچه های دیگر محبت پدر را احساس می کنند لذا همه ی مومنین مخصوصا فامیل ها و همسایه ها نسبت به یتیمان مسئولیت سنگینی را دارند .آن وقت است که از اجر و پاداشی بزرگ بهره مند خواهند شد.

خدایا برای انجام دستوراتت در همه ی مراحل تقوا و پرهیزگاری ما را یاری بفرما !

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾

 اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾

 لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾

 وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿٤﴾ 

صدق الله العلی العظیم

 http://www.uplooder.net/img/image/24/f5ddbb7e11922eef174960b6ba97a125/DSC01537.JPG

 

خطبه دوم:

حضرت آیت الله معلمی با اشاره به سالروز میلاد امام زمان (عج) فرمودند: روز جهانی مستضعفان یعنی روزنه امیدی برای همه مستضعفان عالم. مومنین هر لحظه ای که در پیش گاه خداوند منان هستید بخواهید که هر چه زودتر این فتنه گران از عتبات مقدس عراق بروند.

ایشان با نقل روایتی از جابربن عبدالله فرمودند : در مضمون آیه ی اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول خدا و اطاعت کنید صاحبان امر را ، جابربن عبدالله به پیغمبر گفت: نشناختیم صاحبان امر را چه کسانی هستند که باید از آن ها اطاعت بکنیم و خداوند اطاعت از آنان را اطاعت از شما قرار داد .رسول خدا فرمودند: یا جابر اینان جانشینان من هستند امامان مسلمان ها ، اول آن ها علی (ع) و بعد از آن ها حسن (ع) ، حسین (ع) همه را نام بردند تا به امام حسن عسگری رسیدند و گفتند بقیه الله الاعظم حجت خدا بر روی زمین، اوست آن کسی که خداوند مشرق و جنوب زمین را از سلطه استکبار و کفر بدست او آزاد می سازد کسی که غائب و پنهان است . سپس پیغمبر فرمودند : کسی ثابت قدم در پیمان او نمی ماند الا کسی که خداوند ایمان را در او قرار داده باشد .

وی تصریح کرد: سالروز ولادت امام زمان علاوه بر روز مستضعفان روز سربازان گمنام امام زمان (عج) می باشد.  مقام معظم رهبری می فرماید این افتخار شما را بس که امام بزرگوارمان از تلاش های خالصانه و صادقانه شما اظهار رضایت فرمودند .

امام راحل (ره) فرمودند: فvق است بین سربازانی که قدرت مادی به او فخر می فروشد و بین سربازان گمنامی که پیرو اسلام هستند و انگیزه آنان کسب قدرت و ستمکاری می باشد و انگیزه اینان خداوند و طلب حق است. و در ادامه می فرمایند این عزیزان مجاهد فی سبیل الله را برای ملت ما حفظ بفرما !

ایشان با اشاره به سالروز فرمان امام به تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی فرمودند:متاسفانه به مرور این امر فرهنگی کم رنگ شده است ، شاید در دستگاه های مختلف دولتی انگیزه برای حفظ این ارزش ها نباشد اما شخص مقام معظم رهبری فرمودند نباید بگذاریم آن چه که از منظر امام و انقلاب ارزش بود و مورد قبول ملت بود به فراموشی سپرده بشود.

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ﴿١﴾

 مَلِکِ النَّاس ِ﴿٢﴾

إلَهِ النَّاسِ﴿٣﴾

مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ﴿٤﴾

الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ﴿٥﴾

 مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ﴿٦﴾

صدق الله العلی العظیم

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید