خطبه 30/خرداد/1393

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

خطبه هاي نمـاز جمعه در مورخه1393/3/30

توسط حضرت آيـت الله معلمي امام جمعه محترم شهرستان قائمشهر

 

حضرت آیت الله معلمی در آغاز خطبه اول فرمودند : امیدواریم خدای رحمان به همه ی ما توفیق انس با قرآن  درک مفاهیم آن را و پایبندی در عمل و مضامین آن را مرحمت بفرماید.

ایشان با اشاره به خطبه های هفته قبل در مورد سوره مبارکه ضحی فرمودند: دیدیم که خدای رحمان از یتیمی پیغمبر از فقر و تنگدستی او از بودنش در میان جمعیت گمراه که به رخ او می کشیدند، بیان این امور آیا از مقام پیغمبر می کاهد؟ آیا توصیف منفی است درباره ی پیغمبر ؟ نه خیر بلکه بیان الطاف الهی و کرامات کریمانه خداوندی همچنین قضیه ای است که فرد مورد  علاقه انسان از لطف خدا درباره ی عاشق دل خسته اش بگوید و موجبات تسلّی خاطر دل او را فراهم می سازد . ضمن این که نکته های آموزنده برای امت ها، شنوندگان و خوانندگان و آیندگان دارد این آیات (أَلَمْ یَجِدْکَ یَتِیمًا فَآوَى ﴿٦) البته مستحضرید که قرآن یک ظاهری دارد و یک باطن و اشارات ظاهر قضیه این آیات ( یتیم بودی پدرت از دنیا رفته ما تو را پناه دادیم یعنی به جای پدرو مادر در پناه خدایت قرار گرفتی (وصل ) و تو را در میان جمعیت گمراه یافتیم ولی تو را هدایت کردیم (وَوَجَدَکَ ضَالا فَهَدَى ﴿٧) تو تهی دست بودی اما تو را غنی و بی نیازت ساختیم . اگر بخواهیم نگاه به باطن این تعبیرات داشته باشیم باید مراجعه بکنیم به راسخون فی العلم از جمله ی آن ها خورشید ایران زمین علی بن موسی الرضا امام هشتم که در ذیل همین آیه از او نقل شده است : یتیم همان نسبتی است که دُر نفیس را دُر یتیم می گفتند ، خدا ساخته بی نظیر و منفرد بودی ، در میان مخلوقین مثل و مانند نداری مردم را به تو پناه داد در کنار هدایت تو مردم نجات پیدا می کنند از طوفان های فکری اخلاقی و رفتاری در میان مردم تو گمشده بودی مردم فضل تو را ،رتبه تو را، جایگاه تو را نشناخته بودند و خداوند مردم را به سوی پیغمبر هدایت کرد (وَوَجَدَکَ عَائِلا فَأَغْنَى ﴿٨) تو را تهی دست اما به جایگاهی رساندید که سرپرستی اقوام را به تغذیه فکری و علمی به اداره ی منظم امور اجتماعی رساند.

در سوره ی ص آیه 62 آمده است : آن هایی که از راه خدا گمراه شده اند برای آن ها عذابی شدید خواهد بود . حال علت این که خود را از راه خدا بیرون می کشند این است که قیامت را باور نکرده اند و فراموش کردند وعده بر پایی قیامت را .

آیت الله معلمی افزودند: در روایات آمده است تا زمانی که انسان مسلمان قوت یک 24 ساعت خود را دارد خداوند به او اجازه نمی دهد که دست گدایی به سوی دیگران دراز کند . آدمی که غذای امروزش را دارد نباید نگران فردایش باشد و دست گدایی برای فردایش دراز بکند .در مورد رد نکردن سائل هم روایاتی فراوان وجود دارد ، روزی مردی نزد پیغمبر آمد و عرض کرد یا رسول الله کاری یادم بده که فاصله ای با بهشت نداشته باشد این همه تعریف بهشت در قرآن آمده است و عده به مومنین داده شده است ، کاری یادم بده که برای رفتن به بهشت چیزی مانع و حائل نشود .پیغمبر فرمود : غضب نکن و از مردم چیزی نخواه و راضی باش برای دیگران آنچه را که برای خودت راضی می باشی .امام صادق فرمودند : شیعیان ما اگر گرسنه هم بمیرند سعی می کنند از دیگران چیزی نخواهند

ایشان در پایان خطبه اول فرمودند: حال اگر مومن فقیری سعی کند به این آموزه ها پایبند باشد من و شما آیا باید راحت بخوابیم ؟ خیر من و شما وظیفه داریم جویای حال همسایه و فامیل به صورت محترمانه باشیم نباید بی تعهد و احساس مسئولیت باشیم . اگر بدون نیاز کسی سوال کند آن چه را که دریافت می کند به منزله ی آتش پاره ای خواهد بود و برای او نه تنها برکتی ندارد بلکه به آتش پاره در کلام معصوم تشبیه شده است

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾

 اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾

 لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾

 وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿٤﴾ 

صدق الله العلی العظیم

خطبه دوم:

مجددا خودم و همه ی شما را به تقوای الهی پرهیز از معصیت و نافرمانی و انجام واجبات آنی ،و لحظه ای از یاد خداوند غافل نشدن دعوت میکنم .

ذخیره تقوا بهترین دستاورد عمر انسان نتیجه کار و تلاش انسان سرمایه ماندگاری برای انسان با تقوای الهی خواهد بود .

حضرت آیت الله معلمی با اشاره به سالروز انفجار در حرم آقا امام رضا (ع) فرمودند: در سال 73 عوامل آمریکا ، همین اتفاقاتی که در سوریه و عراق عوامل آمریکا گسترش داده اند 20 سال قبل با انفجار در حرم آقا امام رضا (ع) می خواستند در ایران جنگ شیعه و سنی راه بیندازند سالهاست که شیعه و سنی در کنار یکدیگر زندگی کرده اند و اگر تحریک بیگانگان نباشد اینان باهم مشکلی ندارند ، بله در گذشته در بعضی از مقاطع تاریخی تحرکاتی بود همان تحرکات را هم اگر ریشه یابی بکنیم سرنخ به بیگانگان وصل میشود.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد : چرا الان در عراق چنین وضعیتی پیش آمده است آمریکایی ها چند سال قبل به بهانه ی این که در عراق سلاح شیمیایی وجود دارد وارد کشور شدند و ادعای دموکراسی داشتند فکر می کردند که مردم عراق به ساز آن ها می رقصند اما دیدند اکثریت مردم عراق به کسانی رای داده اند که خیلی تمایلی به آمریکا ندارند بلکه اینان خواهان رابطه مسالمت آمیز با همسایه خودشان جمهوری اسلامی ایران هستند . در غیاب آمریکایی ها هم انتخاباتی برگزار کردند که نتیجه آن از انتخابات قبلی بهتر بود و در راستای  مقاومت و مقابله با استکبار جهانی نتیجه داده بود؛ لذا خشمگین شدند و از نقاط آسیب پذیر استفاده نمودند و می خواهند وانمود کنند که جنگ شیعه و سنی میباشد اما اینگونه نیست . عراق چندین استان سنی نشین دارد ولی چرا استان  تکریت شده زادگاه داعش به این دلیل که تکریت زادگاه صدام بوده است. نوری مالکی نخست وزیر عراق برای ثبات این حرف که شیعه و سنی در کنار یکدیگر اند چند تن از کابینه خود را از میان سنی ها انتخاب نمود او می توانست از شیعیان انتخاب کند چون 60 درصد عراق شیعه نشین می باشد .

آیت الله معلمی تصریح کرد: اما غافل از این که آمریکایی ها بعثی های کنار گذاشته شده را در تکریت سازماندهی کردند و امکانات در اختیار شان گذاشتند و عربستان بازی خورده هم خیال می کرد اگر از نفوذ حکومت شیعه در عراق بکاهد خود در امان می ماند اما تجربه تاریخ نشان داده است آن هایی که در آتش افروزی دست داشته اند سرانجام خودشان در همان آتشی که افروخته اند می سوزند . الان بعد از انتخابات عراق فعالیت فتنه گری را تشدید کرده بودند و البته این جریانات از سوریه مایوس شدند چون سوریه هم انتخابات برگزار کرد و نسبتا اوضاع تثبیت شده است

حال خوشبختانه به جای آن که مردم عراق بترسند برعکس یک موج عظیمی برای مقابله و مقاومت ایجاد شده است ، جریانات ناسازگار شیعه هم که 20 تا 25 سال با یکدیگر مشکل داشتند این خصومت استکبار باعث شد آن ها باهم کنار بیایند. امیدواریم که خدای رحمان به عزت اهل بیت اجازه ندهد که این تروریست ها و این مزدوران حرمت شکنی کنند و حرمت عتبات مقدسه عراق مورد تعرض قرار بدهند .

امام جمعه قائم شهر در بخش پایانی سخنانش با اشاره به سالروز شهادت دکتر چمران گفتند: امام در مورد این مرد بزرگ می فرماید : ملت شهید پرور ایران سربازی را از دست داد که در جبهه های نبرد چه در لبنان و چه در ایران حماسه می آفرید .

شهید چمران دکتری فیزیک داشت اما قرآن در وجود او نور افکنده بود و با قرآن انس داشت . مومنین ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی در پیش می باشد هم سعی کنید خودتان با قرآن انس بیشتری پیدا کنید و هم نونهالان را به قرآن نزدیکتر کنید.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ﴿١﴾

 مَلِکِ النَّاس ِ﴿٢﴾

إلَهِ النَّاسِ﴿٣﴾

مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ﴿٤﴾

الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ﴿٥﴾

 مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ﴿٦﴾

صدق الله العلی العظیم

دیدگاهتان را بنویسید