مراسم نماز جمعه 2 تیر ماه 1402 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 2 تیر ماه 1402 شهرستان قائم شهر ، با استقرار میز خدمت و پاسخگوییِ مسئولین ادارات دادگستری ، دامپزشکی و بهزیستی ، و ایستگاه سنجش سلامت هلال احمر شهرستان قائم شهر آغاز ، و ضمن اجرای جناب آقای محمد آرام ، و سخنرانی پیش از خطبه ها توسط حجت الاسلام و المسلمین موسوی «معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مازندران» ، پس از اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب آقای فضل الله روحانی زاده ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیات شریفه ی 27 و 28 سوره مبارکه احقاف  کلام الله مجید ، فرمودند: امیدوارم خدای رحمان ذهن و دل و وجودمان را از پذیرفتن شک و تردید در تحقق وعده های الهی حفظ کند . انسان که گرفتار وسوسه ی نفسانی و شیطانی و تبلیغات سوء عوامل استکبار بشود ، در باورهای دینی سست میشود و ناباور میشود . حالت ثبات ایمان ، لازمه اش ذکر و یاد خدای رحمان است ، و انسان غفلت نکند از عظمت و قدرت خدا که ما را آفریده است و به اختیار خود به دنیا نیامدیم و به اختیار و اراده ی خود نمیرویم . اما در طول ماندن در دنیا ، اعمال ما به اراده ی ما است و این حکمت الهی است که اگر این اختیار را سوء استفاده نکردیم و به درستی از این اختیاری که خدا به ما داد بهره گرفتیم ، زمین هسازی برای عزت و تعالی و تقرب انسان میشود . ولی اگر از این اختیاری که خدا به ما داد ، که انسان میتواند معصیت کند و اگر نکرده ارزش پیدا میکند و اگر پی هوای نفسای رفت ، ذلت پیدا میکند .

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن خیرمقدم و تشکر از بیانات سخنران پیش از خطبه ها ، با اشاره به آیات مبارک سوره ی احقاف کلام الله مجید فرمودند: بت پرستان قوم لوط منکر اصل خدا نبودند ، بلکه میگفتند ما بت را پرستش میکنیم تا خدا از ما راضی بشود . ببنید ، گاهی بت همان چوب و سنگ است ، ولی گاهی بت برای انسان یک انسان میشود و گاهی یک جریان حزبی برای آدم بت میشود . اگر غیر خدا را انسان بخواهد بنای اطاعت بی چون و چرا بگذارد ، به جای خدا در واقع آن چیز را پرستش میکند . خب بت که رهنمود ندارد ! پس اینها میخواستند آزاد باشند و بی بند و بار باشند ، لذا بهانه میکردند که ما بت را پرستش میکنیم و امروز هم بت پرستی مدرن ، همان حزب پرستی و سیاست پرستی و فرهنگ پرستی است . این که فرهنگ کدام کشور و جریان کدام حزب را قبول دارد و پیروی میکند . اساساً طبع بشر از مُرده ها تعریف بیشتر میکند و همان مُرده موقعی که زنده بود ، از او شنوایی نداشتند ، ولی وقتی که فوت شده ، از ویژگی های خوب او ممکن است بگویند و تعریف کنند . امام و رهبر زنده و موجود ، امر و نهی میکند و دستور میدهد ، ولی آن آدم نمیخواهد تابع امر و نهی باشد و تابع دستور باشد مثلاً بگوید مقلد فلانی نیستم و بهانه های بیهوده بیاورد . ببینید ، بعضی ها ادعای ولایی بودن برای امامان معصوم ما را خیلی محکم سنگ به سینه میزنند ، چون امام معصوم الآن در جامعه ظهور ندارد که بگوید چونه باید زندگی و رفتار کند آن آدم . حجت خدا همیشه باید قابل دسترسی باشد .سر و نکته ی اساسی این است که در عصر غیبت ولی الله الاعظم ، فقیه عادل ،به عنوان نائب عام امام زمان است ، برای اینکه جامعه ی ایمانی حجت داشته باشد ؛چرا که همه که نمیتوانند احکام دین را دریابند و بشناسند ، ولی باید به حرف حجت خدا عمل کند و این انسان معذور میشود ، حتی اگر خدای ناکرده اشتباه عمل کرده باشد ، یعنی اگر رهنمودی که دریافت کرده را اشتباه دریافت کرده باشد ، ولی او ثواب دارد ، چرا که با نیت پاک و درست ، تبعیت از حجت خدا را پیشه کرده بود .

ایشان افزودند: شما ببینید ، اینهایی که ز خدا و خلق و انقلاب و امام بریدند ؛ این منافقین که به غلط ، نام خود را مجاهدین گذاشته بودند و سی تیر سال 60 اعلام حرکت مسلحانه کرده بودد و الآنم که در اردوگاه وابسته به استکبار زندگی میکردند ، هرساله سی ام تیر ،  به اصطلاح یک نمایش و اجتماعی به راه می انداختند ، چه شد که امسال ، مقارن با سی تیر ، به جای داشتن یک میتینگ ، مورد هجمه و حمله ی نیروهای مسلح همان کشوری که داشتند از اینها حمایت میکردند و دفاع میکردند قرار گرفتند! . حالا از قوم عاد و قوم صالح پیغمبر و سایر انبیاء و قوم ثمود بگوییم ، همین ایام روزگار خودمان ، سرنوشت همینها را ببینیم! به چه روز نکبتی افتادند و چرا آنجا چنین اتفاقی افتاد؟ این نتیجه ی صبوری اهل ایمان و نتیجه ی مقاومت نظام اسلامی ایران است. این نتیجه ی مقاومت ، استکبار را به اینجا کشاند که دیگر فایده ندارد این مایه گذاشتن برای یک جریان نفاق . آنها مصلحت خودشان را میسنجند ، که سود و ضرر خودشان را محاسبه کنند . خوشبختانه به این نتیجه حد اقل تا الآن رسیدند که حمایت از این جریان ناسازگار با جمهوری اسلامی سودی به حالشان ندارد . لذا آنها امسال اجازه ی برپایی میتینگ خواستند و آنها اجازه ندادند و اینها خواستند مقاومت کنند و کار به خشونت کشید و چند نفر مجروح و ، کشته هم داشت . اینها تحقق وعده های الهی است که قدری زمان میبرد ، ولی به وقوع خواهد پیوست . خداوند بدون اتمام حجت عذاب نازل نمیکند ، بلکه آیات خداوند نمایان است مقابل چشم ها با معجزات پیامبران و حکت آیات الهی ، اما معذلک تسلیم حق نمیشدند. اگر راهشان حق بود و بت آنها قدرتی داشت ، پس چرا بت ها آنها را یاری نمیکرد و سرانجامشان به نابودی و هلاکت کشیده شد و دروغشان نمایان شد؟ افتراهایی که به پیغمبر خدا و دین خدا میبستند ، دروغشان برای جامعه نمایان شده است . الآن هم همین است و عده ای که با احکام الهی و قرآنی ضدیت میکنند ، مثلاً از قبیل مسأله ی حجاب و خیلی از مسائل دیگر ، و ادعای مسلمانی و زندگی در جامعه ی اسلامی هم دارند . مومنین مراقب باشید که رفته رفته میخواهند زیربنای اعتقادات فرهنگی و باورهای دینی را در جامعه تضعیف کنند و بعضی جاها شنیده میشود که برای مراسم ترحیم حتی در مزار هم موسیقی بردن ، اینها آغاز کار است و شاید در این ابتدا موسیقیهایشان خیلی مبتذل نباشد ، برای اینکه آن معنویت را بزدایند . ببینید ، نمیگوییم همه ی مداحان از یک معنویتی برخوردارند ، نه خیر ؛ ولی واقعاً بعضی از مداحان خیلی خوب میخوانند و مطالب خوبی هم دارند ؛ تذکر و نصیحت و موعظه . مداحی و سخنرانی . سخنران که میرود صحبت کند حتما آیه ی قرآنی میخواند و کلامی از انبیا و اولیاء خدا بیان میکند . ولی عوامل استکبار و دشمن ، در صدد به هم زدن این اوضاع هستند . هشیار باشیم و هویت دینی مان را از دست ندهیم .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، فرمودند: امروز مصادف است با سالروز به توپ بستن مجلس شورای ملی ، در دوره ی قاجار (محمدعلی شاه) در سال 1287 یعنی 115 سال قبل . کار دنیا ، کار آدمیزاد ، گاهی افراط است و گاهی تفریط . مجلس ایام قاجار ، که خیلی آزاد هم نبودند نمایندگانش ، و ملاحظه ی دربار را داشتند ، اما سر یک قضیه ای که شاه از مجلس عصبانی شد ، بلافاصله دستور داد که به مجلس توپ شلیک بشود . لذا مقام معظم رهبری در بیانیه ی گام دوم فرمود انقلاب اسلامی به یک انحطاط تاریخی پایان داد . کشور تحقیر شده بود ، و از کشور در حال تحقیر ، تبدیل شده است به کشوری در حال پیشرفت و اعتلا . ببینید ، اگر نمایندگان آن وقت رفتند یک حرف و اقدام و مصوبه ای داشته باشند که باب طبع قدرت حاکم وقت نبود ، به جای ارائه ی منطق و به جای سخن درست ، آنها را هدف آتش توپ قرار دادند که ایجاد وحشت کنند که کسی جرئت نکند . حالا امروز در شرایط امروزی جامعه که هیچ جای دنیا آزادی مطبوعات و آزادی بیان به اندازه ی جمهوری اسلامی وجود ندارد ، باز هم بهانه تراشی کنند سیاسیون منحط ، و القا کنند که آزادی بیان نداریم و آزادی عمل نیست! . ببینید در جمهوری اسلامی واقعاً حاکمیت و نظام میخواهد که نمایندگان آزاد و مستقل و با اندیشه ی درست و انقلابی و جهادی عمل کنند ، ولی گاهی ممکن است بعضی منتسبان به دولت یا بعضی از وزارتخانه ها و بعضی اشخاصی که میخواهند توجه نمایندگان را جلب کنند ، آنها را به دام و تله ی طمع بیافکنند .

آیت الله معلمی در ادامه افزودند: در سال 66 ، جمعه ی قبل از عید قربان ، عربستان سعودی به جرم مرگ بر آمریکا گفتن زائران ایرانی در خیابانهای مکه ، آنها را به گلوله بسته بودند . یکی از شهدای آن روز مکه شهیده حاجیه خانم سیده مهتاب نوربخش ، اهل همین شهرستان بود . حالا در پی استقامت و در پی صبوری و پایداری آن روز جرم زائر ایرانی این بود که چرا مرگ بر آمریکا گفته ، و بعد مورد هدف قرار گرفت و امروز به فضل الهی به این رسیدیم که زائر ایرانی با مرگ بر آمریکا گفتن مورد استقبال سعودی ها قرار میگیرد .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر قائم شهر با اشاره به روز جهانی مواد مخدر افزودند: تنها کشوری در دنیا که جدی و صادقانه برای مبارزه با مواد مخدر ایستاد ، جمهوری اسلامی ایران است . آمریکایی ها در افغانستان پیاده شدند ، ولی کِشت خشخاش بعد از پیاده شدن آمریکایی ها چند برابر افزایش پیدا کرد ؛ ولی جمهوری اسلامی چقدر شهید در این راه داده برای مبارزه با خائنین سودا گران مرگ . یکی از علمای بزرگ منطقه ی قوچان ، آقا نجفی قوچانی ، صاحب کتاب سیاحت شرق و سیاحت غرب ، در سیاحت شرق میگوید انگلیس ، کشت خشخاش را در ایران ترویج کرده بود ، و کشاورزان راغب شدند در پی افزایش قیمتی که نسبت به محصولات دیگر داشت . لذا فریب خوردند و  محصولات دیگر را کنار گذاشتند و به طمع سود بیشتر کشت خشخاش را انجام دادند .

رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر افزودند : واقعاً انصاف این است که در طی این دو سال ، دولت در بُعد سیاست خارجی تدابیر خوبی اتخاذ کرد و شخص رئیس جمهور اقدامات خوبی داشتند . خلاصه این سفر به آمریکای لاتین که حیاط خلوت آمریکا بود و این شکستن صولت و هیبت آمریکا ، که اصل حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران در آمریکای لاتین و انعقاد چنین قرار داد طرفینی ، کوتاه آمدن عربستان سعودی و در کنار جمهوری اسلامی قرار گرفتن ، اینها موفقیت های بزرگ است . الآن هم زمزمه ی حذف دلار از مبادلات بین المللی که دارد فراگیر میشود ، همه ی اینها موفقیت هایی است که ظرف این دوسال اخیر دولت کسب کرده است . اما معذلک مدیران استانی و شهرستانی ، در مراقبت نسبت به قیمت ها بعضاً ضعف دارند . کشاورزی آمد و ناله میکرد و میگفت که اگر مردم مرا مسخره نکنند و نگویند دیوانه شده ، برنج را بار میکنم و میبرم مقابل مثلاً فلان اداره میریزم . الآن خیار چقدر زحمت دارد ؟ به سرعت بحمدلله قابل تولید است و کیلویی حدود 30 هزار تومان و برنج کیلویی حدود 38 هزار تومان ! خب این عدم تناسب بین قیمت ها که کشاورز با چه رغبتی مجدداً کشت برنج را ادامه بدهد؟ یکی از خسارت هایی که واقعاً اتفاق می افتد ، عدم کنترل جدی و تدبیر درست در قیمت گذاری ها و ضعف نظارت در این مقوله است . برنجکاران دارند متضرر میشوند اینجا . باغداران هم که پرتقال و نارنگی را از ایشان حدود 5 تا 6 هزار تومان میخرند و وقتی به بازار میرود ، کیلویی بالای 15 هزار تومان بشود . زحمت را باغدار و کشاورز بکشد و سود کلان را واسطه های میانی بردارند؟! . اینها از اموراتی است که واقعاً باید مسئولین ذیربط تدبیر کنند و برنامه ای بگذارند.

آیت الله معلمی افزودند: هفتم تیر ، یادآور آن خاطره ی تلخ و سنگین ، مصیبت بزرگ اما در پی صبوری ملت شریف ایران ، ثمرات و برکات بزرگی هم خدای رحمان نصیب کرده بود . دو نکته را مرحوم امام تأکید داشت . روی دو دستگاه خیلی حساس بود و میفرمود دستگاه قضایی اگر اصلاح بشود جامعه اصلاح میشود و در کنارش هم دستگاه تعلیم و تربیت را به همچنین از دبستان گرفته تا دانشگاه . اگر این دو دستگاه اصلاح بشوند کشور اصلاح شده است . و بعد از پیروزی انقلاب ، فرصت شده که این دو دستگاه باز سازی و نوسازی و مهندسی بشود ، طبق موازین اسلامی . چرا به سراغ شهید مطهری رفتند ؟ شهید مطهری و شاگردان او و امثال او اثرگذار در دانشگاه بودند . چرا به سراغ شهید بهشتی رفتند ؟ شهید بهشتی میتوانست و این ابتکار و توان را داشت که دستگاه قضایی را از نو بنیان بگذارد ، باب طبع اسلام و مسلمین . هم شهید مطهری را هدف قرار دادند عوامل دشمن ، و هم شهید بهشتی را آن هم همراه با 72 تن از ابرار و نیکان .

عضو مجلس خبرگان رهبری فرمودند: هرساله این فرصت سالروز هفتم تیر اقتضا میکند که دستگاه قضایی ما یک بازخوانی داشته باشد نسبت به عملکرد خود و توقعات مردم .

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب آقای حسن علیزاده اقامه شد.

لازم به ذکر است در بین الصلاتین جمعه و عصر ، گروه سرود دبستان شاهد پسران شهرستان قائم شهر به اجرای سرود جمعی پرداختند.