مراسم نماز جمعه 9 تیر ماه 1402 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 9 تیر ماه 1402 شهرستان قائم شهر ، با اجرای جناب آقای رضا قدمی آغاز ، و پس از سخنرانی پیش از خطبه ها توسط خانم دکتر حسنلی «مشاور و روانشناس بالینی» بمناسبت هفته ازدواج ، و اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب سید سجاد ادیانی ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیات شریفه ی 29 و 30 سوره مبارکه احقاف  کلام الله مجید ، فرمودند: امیدواریم خدای رحان همه ی ما را در صراط مستقمی ثابت قدم و استوار بدارد و برای فهم آیاتش و برای پایبندی در عمل به موازین کتابش ، همه ی ما را موفق بدارد .

عضو مجلس خبرگان رهبری ، با اشاره به آیات مبارک سوره ی احقاف کلام الله مجید فرمودند: آشنایی با قرآن ، افق دید انسان را هم باز میکند . حالا الآنه دستگاه های فراوانی پیدا شد که موجودات غیر مرئی را نشان میدهد . مثلاً از باب مثال ، میکروب را من و شما به چشم نمیبینیم ، اما به وسیله ی دستگاه ، میکروب را میشود دید . آن ایام هم میکروب بود ، ولی دستگاه نبود که نشان بدهد . اجنه موجود زنده مثل انسان هستند که مومن دارد و کافر دارد و درستکار و بدکار دارد و مثل انسان تکلیف دارند و مکلفند و حساب و کتاب دارند و باید حساب پس بدهند . پس آشنایی با قرآن افق دید موجودات ، چه انسان و چه جن را گسترش میدهد ، نسبت به حقایق عالم . چنانکه اجنه بعد از شنیدن کلام نبی خدا ، ابتداءً به سراغ قوم خود رفتند ؛ یعنی در تربیت و تبلیغ و اصلاح جامعه باید از اطرافیان شروع کرد . لذا میگویند اگر میخواهی شخصیت کسی را بشناسی ، باید ببینی با چه کسانی رفت و آمد و معاشرت دارد . نوعی از شناسایی شخصیت و ماهیت انسانی در پی همین معاشرت ها نمایان میشود .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، فرمودند: مستحضرید که دیروز روز عید بزرگ امت اسلام روز عید قربان بود. یادآور آن خاطره تاریخی و ماندگار . غریب به ۴ هزار سال از واقعه ابراهیم و اسماعیل گذشت. برای همیشه ی تاریخ بشر آن حادثه ماندگاری دارد. اوج اخلاص.

مراتب تعالی انبیا و اولیا را در بیانی فرمود خدای رحمان ابراهیم را عبد برگزیده است قبل از آنی که نبی باشد. یعنی در رتبه عبودیت و بندگی اونقدر صادقانه درست عمل کرد لیاقت نبوت پیدا کرد.نبوت دریافت وحی از خدا از جانب خداست.آنقدر لیاقت اخلاص به خرج داد شایستگی مقام رسالت پیدا کرد. نبوت دریافت رسالت ابلاغ به دیگران و رسالت برقراری حاکمیت الهی در جامعه هست و بعد در رسالت آنقدر خالصانه و مخلصانه عمل کرد که خدای رحمان به او لقب خلیل داد یعنی دوست خدا. و بعد در پایان عالی‌ترین رتبه ابراهیم را امام خلق معرفی کرده است. حالا فاصله بین عید قربان و عید غدیر پیش رو به عنوان دهه امامت دهه ولایت. صراحت قرآن را درباره اینکه ابراهیم را امام معرفی می‌کند. جامعه انسانی همیشه نیاز به امامت دارد. همیشه نیاز به ولایت دارد. اگر می‌خواهد خدا را بنده باشد و بندگی خدا را پیشه کند.

پس بنابراین هفته امامت و ولایت و عیدی گذشت و عیدی پیش روست هر دو بر همه اهل ایمان بر شما نمازگزاران برادران و خواهران مبارک باد .تبریک عرض می‌کنیم .

امام جمعه قائم شهر افزودند: هفته گذشته به مناسبت هفتم تیر جمعی از دستگاه قضایی کشور به دیدار رهبر معظم انقلاب موفق شدند. آقا ضمن اینکه اکثریت غالب افراد دستگاه قضا را عناصر سالم و شریف معرفی کرد،  اما ملاک اصلی داوری درباره فعالیت همه دستگاه‌ها از جمله دستگاه قضایی کشور را نتیجه و محصول نهایی آن دانست. فرمود کار می‌کنید زحمت می‌کشید اما باید ببینید خروجی کارتان چیست. دریافت جامعه از کار شما چیست . آنچه که به دست مردم می‌رسد به آن توجه کنید. قضاوت درباره فعالیت قوه قضاییه و هر دستگاه دیگر بر آمار و کمیت‌ها متمرکز نباشد. مثلاً یک دادگستری بگه یک دادستانی بگه که ما در هفته چند تا پرونده در ماه چند هزار پرونده ، کمیت مهم نیست، مهم آن است که نتیجه کار شما چه شده . خروجی و نتیجه نهایی کار که به دست مردم می‌رسد باید معیار و منشا داوری باشد. حفاظت از امنیت روانی جامعه یعنی چه ؟یعنی اگر خدای نکرده به یه کسی آسیبی رسیده به مالش به زندگیش به آبرویش آسیبی وارد شده مطمئن باشد امیدوار باشد دستگاه قضایی وجود دارد و به داد من می‌رسد . این می‌شود حفظ امنیت روانی .فرمود باید کاری کنید که در جامعه امنیت روانی ایجاد کنید. حفاظت از امنیت روانی جامعه را باید ملاحظه کرد .یعنی مطالبه رهبر معظم انقلاب از دستگاه قضا همین حرف دل همه مردم است .توقع مردم از دستگاه‌های اجرایی درست عمل کردن است. از دستگاه قضایی امنیت را حفظ کردن و دست متجاوزین را کوتاه کردن است و کیفر متجاوزین هشدار دهنده باشد . برای متجاوزین کیفر متجاوزین بازدارندگی ایجاد کند که دیگر کسی جرات نکند مرتکب خلاف شود.

رئیس ستاد امربه معروف و نهی از منکر قائم شهر در ادامه فرمودند: این امنیت روانی جامعه در کنار یک خبری که همین چند روز پیش خبرگزاری ایرنا از قول رئیس سازمان محیط زیست کشور مطلبی را نقل کرد و حقیقتاً من به عنوان یک نفر مازندرانی شخصاً خیلی آزرده شدم . رئیس سازمان محیط زیست کشور بگوید «پروژه‌ای به نام میانکاله وجود ندارد این پروژه قابل اجرا نیست» ! . جناب  آقای رئیس محیط زیست ! اجرا شدن و نشدن به شما چه ربطی دارد؟ شما باید اظهار نظر بکنید ؛ تصمیم گیری نهایی که با شما نیست .که بگویید قابل اجرا نیست. ناراحتی من از این است که اگر در طول هفته فرصت کنید من در خدمت شما باشم شما در کنار ما باشید هر روز اگر نباشد هفته‌ای چند روز جوانان جویای کار بیکار میایند مراجعه می‌کنند کار می‌خواهند اشتغال می‌خواهند. این پروژه‌ای که می‌خواست پیاده بشود بالای چند هزار نفر ظرفیت اشتغالی اوست. بالای چند هزار نفر ظرفیت اشتغال دارد. پروژه پتروشیمی به بهانه اینکه آنجا محیط زیست است و حیوانات مهاجر را در خود دارد که البته تشکیلات محیط زیست استان مازندران تصریح کردند که محل احداث این پروژه با زیستگاه پرندگان چهار و نیم کیلومتر فاصله دارد و اصلاً بر فرض که اصلاً فاصله هم نداشته باشد آیا واقعاً فقط برای این که اینجا زیستگاه پرندگان مهاجر باشد و حفظ بشود باید فاتحه اشتغال جوانان را بخوانیم ؟ مازندران را به بهانه اینکه قطب کشاورزی است صنایع بزرگ ندادند تا به حال. ولی الفبا و اساس صنعت کشاورزی تامین آب است. از یک سمت آب مازندران را به سمت سمنان می‌برند و از یک سمت آب استان را به سمت تهران می‌برند و برای کشاورزی خود مازندران متاسفانه آنچه که می‌بایست سرمایه‌گذاری می‌شد و آبها ذخیره می‌شد اتفاق نیفتاده است . این چه ادبیاتی است که رئیس محیط زیست به کار می‌برد. این نگاه و لحنشان بوی اغراض شخصی می‌دهد و خصمانه به نظر می‌رسد . شما در برابر بیکاری جوانان مازندرانی هیچ احساس مسئولیتی ندارید و پرندگان مهاجر را بهانه کردید و از طرح ظاهرا عظیمی که فرصت اشتغالش چند هزار نفری است چرا مانع می‌شوید.در حالی که کارشناسان شما فاصله محل این طرح تا زیستگاه پرندگان را بیش از چهار و نیم کیلومتر معرفی کرده‌اند.

وزیر دولت وقت برای کلنگ زنی آمده بود و کلنگ به دست یک وزیر زده شده است. اما پشت سر بهانه محیط زیستی برای چه ؟ با آنکه الان ابزارآلات خیلی پیشرفته شده است. یعنی فیلترها به روز رسانی شده‌اند. اگر احیاناً آلودگی دارد این دستگاه هم فیلتر هوایی در اختیار است و هم فیلتر زمینی پیشرفته و امکان جلوگیری از آلودگی محیط را فراهم می‌سازد . خبر آغاز این پروژه اشتغال زا امیدی در افکار عمومی برای حل معضل بیکاری جوانان آفریده بود. اما حالا آقای رئیس محیط زیست این تعبیرات را دارد که شما دیگر پروژه‌ای به نام میانکاله ندارید پروژه‌ای وجود نخواهد داشت ، این امنیت روانی جامعه را این گونه خبرها هم آسیب می‌زند. چرا که خبر ایجاد این تاسیسات که بالای چند هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند امید آفرین بوده است، ولی مانع شدن و جلوگیری کردن امنیت روانی را آسیب می‌زند. مطالبه رهبری نه تنها از دستگاه قضا بلکه از همه دستگاه‌ها از جمله حفاظت محیط زیست است که امنیت روانی جامعه را هم ملاحظه داشته باشند. حقیقتاً همه نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی سزاوار است و باید فریاد بزنند به خصوص نمایندگان مرکز استان شهرستان ساری. کسی نمی‌تواند انکار کند که بخشی از مفاسد از ناحیه بیکاری پدید می‌آید. خدا کند صدای مظلومیت استان مازندران به گوش مسئولین برسد که به بهانه کشاورزی صنایع بزرگ منع شده است ،  ولی اساس کار کشاورزی تامین آب است و به آن هم اهمیت داده نشده است.

ایشان در ادامه فرمودند : برنامه هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد سند دروغ پردازی عوامل استکبار است. ببینید اگر مسلمانی بگوید قصه هولوکاست راست یا دروغ است میگویند اصلاً حق ایجاد تردید ندارید. می‌گویند خلاف قانون است و محکومتان می‌کنیم. اما مقدس‌ترین کتاب آسمانی را توهین می‌کنند و از آن با عنوان آزادی بیان سخن می‌گویند. خدا کند که دستی پیدا شود و این گونه عوامل استکبار را که مقدسات مسلمین را اهانت می‌کنند و دل‌های مومنین را می‌رنجانند را از صفحه روزگار محو کند.

خطیب جمعه قائم شهر افزودند: فردا روز صنعت و معدن است و انقلاب اسلامی موتور پیشرانی برای کشور ایجاد کرد که خیلی از شماها یادتان است که ابتدای پیروزی انقلاب کمبود سیمان داشتیم کمبود آهن داشتیم  . سهمیه‌بندی بود اما الان حتی سیمان صادر می‌شود چنانکه آهن هم از این کشور صادر می‌شود. این‌ها همه به برکت پیروزی انقلاب اسلامی ایران است.

آیت الله معلمی در ادامه ضمن تقدیر از بیانات سخنران پیش از خطبه‌ها فرمودند : واقعاً مستمر در جریان اخبار قرار می‌گیریم که میبینیم نیروی انتظامی شب و روز تلاش می‌کنند و سارقین را و شرورین را دستگیر می‌کنند. اما ریشه کن نمی‌شود . چرا که احکامی که صادر می‌شود باید بازدارندگی بیشتری داشته باشند و چشم زهره بگیرند. تعبیر قرآن است که دست سارق را باید قطع کنید .یعنی دست یک نفر دزد اگر قطع بشود طبق حد الهی دزدی از آن منطقه قطع می‌شود. وگرنه هر روز نیروی انتظامی فرماندهی و رده‌های مختلف آن دارند تلاش می‌کنند دستگیر می‌کنند و می‌برند تحویل محاکم می‌دهند و آنها پس از طی دوره محکومیت در زندان دوباره آزاد بشوند و همچون یک چرخه ادامه پیدا کند. امیدواریم خود دستگاه قضا به فکر پیشنهاد دادن قانون بازدارنده به مجلس بیفتد. با تصویب قانون بازدارنده آن وقت ثمره‌اش را جامعه احساس بکند. نیروهای مسلح ما از ارتش و سپاه و بسیج و انتظامی چه در مرزها و چه در داخل کشور واقعاً شب و روز مراقبند برای حفظ امنیت و گاهی خبرها را می‌شنویم که در مرزها اشرار که از حمایت استکبار برخوردارند چه تعرضاتی دارند و بهترین عزیزان ما را گاهی به شهادت می‌رسانند . در یک همچین شرایطی باید هم از اشرار چشم زهره گرفته بشود و هم از فاسقین داخلی.

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب سید سجاد ادیانی اقامه شد.

لازم به ذکر است در بین الصلاتین جمعه و عصر ، دانش آموز نوجوان خانم علیپور به اجرای دکلمه با موضوع حجاب پرداختند و در انتهای مراسم نماز با اهدای لوح تقدیر توسط آیت الله معلمی از ایشان تجلیل شد.