مراسم نماز عید سعید قربان شهرستان قائم شهر به امامت آیت الله معلمی ، به روایت تصویر

پیش از ظهر پنجشنبه مورخ 8 تیرماه 1402 ، مراسم نماز عید سعید قربان شهرستان قائم شهر ، با نوای ذاکر اهل بیت ، محمد حاجیان آغاز ، و پس از اقامه نماز عید سعید قربان به امامت آیت الله معلمی ، خطبه های نمازعید قربان توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول فرمودند: اعیاد بزرگ امت اسلام ، عید فطر و عید  غدیر و امروز عید قربان است و حد فاصل بین عید قربان وعید غدیر که پیش رو داریم به عنوان دهه امامت و ولایت است و جهتش این که ابراهیم خلیل را که آخرین درجه که خدا عطا کرد ، او را امام معرفی کرد . کنگره ی عظیم حج ، زمینه سازش به امر خدا ی رحمان ، همین ابراهیم«ع» بود و این اجتماعات که در سرتاسر کشور اسلامی ایران و سایر کشورها برگزار میشود ، به برکت اخلاص ابراهیم «ع» است . ابراهیم در بوته ی امتحانات سخت الهی قرار گرفته بود . ابراهیم  «ع» بت کده را ویران کرد تا بنای توحید بگذارد ، ولی او را دستگیر کردند و او را مخیّر ساختند بین توبه کردن و پشیمان شدن و بت پرستی ، یا سوزاندنه شدن خودش . ابراهیم«ع» ترجیح داد که بسوزد ، ولی عقیده اش بماند ، چرا که برای تقویت بنای توحید عمل کرده بود . چون رها از منجنیق آمد خلیل ؛ آمد از دربار عزت جبرئیل ؛ گفت هل لک حاجة یا مجتبی  ؛ گفت اما منک یا جبریل لا ؛ من ندارم حاجتی از هیچکس  ؛ با یکی کار من افتاده است و بس .

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با قرائت حدیثی از امام صادق علیه السلام فرمودند: « إنَّ اللّه َ تبارَكَ وتعالى اتَّخَذَ إبراهيمَ عَبْدا قَبْلَ أنْ يَتَّخِذَهُ نَبِيّا ، وإنَّ اللّه َ اتَّخَذَهُ نَبِيّا قَبْلَ أنْ يَتَّخِذَهُ رَسُولاً، وإنَّ اللّه َ اتَّخَذَهُ رَسُولاً قَبْلَ أنْ يَتَّخِذَهُ خَليلاً، وإنَّ اللّه َ اتَّخـَذَهُ خَليلاً قَبْلَ أنْ يَجْعَلَهُ إماما ، فَلَمّا جَمَعَ لَهُ الأشياءَ قالَ : إنّي جاعِلُكَ لِلنّاسِ إماما » درجه ی اعلای اخلاص ، سبب شد که ابراهیم ، ماندگار تاریخ شود و امام نمونه ی خلق گردد . ابراهیم ، قبل از آن که نبی ، یعنی دریافت کننده ی خبر آسمانی و وحی بشود ، عبد شده بود در برابر خداوند باری تعالی . در تشهد نماز هم شهادت میدهیم که پیغمبر خدا عبد خدا و رسول خدا است . عبد بودن یعنی مطیع فرمان الهی بودن . در رتبه ی نبی و نبوت ، آنچنان درخشید ابراهیم «ع و امتحان خوبی پس داد ، که خداوند او را رسول ، یعنی صاحب رسالت و شریعت قرار داد . نبی دریافت الهامات الهی میکند ، اما مأموریت برای تبلیغ و دستور و فرمان ، یا آئین جدید ندارد ، ولی رسول ، آئین جدید دارد علاوه بر دریافت وحی . اول عبد ، دوم نبی ، سوم رسول ، و قبل از آن که در نهایت او را امام بنامد ، او را خلیل ، یعنی دوست خود قرار داد خداوند . خداوند مبتلا ساخت ابراهیم را در نهایت امر به او مقام امامت عطا فرمود . امتحان الهی از ابراهیم«ع» زمینه ساز شد برای یک سنت بزرگ ، برای یک اجتماع و کنگره ی عظیم اهل توحید که هرساله مسلمان ها ، باورمندان خدا و قبله و کعبه و وحی ، اجتماع کنند . از نژاد های مختلف و فرقه ها و گروه های مختلف . این عظمت نتیجه ی اخلاص ابراهیم خلیل الله بود . مومنین ، برادران و خواهران ، سعی کنیم در عبودیت و بندگی ، اخلاصمان را به درگاه خدا فزونی ببخشیم . اگر برای رضای خدا ، مومن به مومن محبت داشته باشد ، پاداشی بزرگ نصیبش خواهد شد . این که دیدار کند برای رضای خدا ، چه ارزش بسیار بزرگی در پیشگاه خدای رحمان خواهد داشت  . خدا میخواهد که بندگان هماهنگ و همدل و همسو در مسیر عبودیت ، تعالی پیدا کنند .

خطیب نماز عید قربان شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، قرائت دعای سلامتی آقا امام زمان«عج» و دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، فرمودند: روح حج هم معنویت است و هم اتحاد . مسلمان ها توجه کنند که باید با هم باشند و یار و غمخوار هم و همدل و همسو و همصدا در برابر دشمنان اسلام و دین خدا باشند ، و هم بهره ببرند از معنویت و اخلاص و عبودیت که در مناسک حج موج میزند . هرساله رهبر معظم انقلاب ، برای حجاج و زائران بیت الله الحرام پیامی دارند ، و اگر در طول این مدت این پیام ها کنار هم گذاشته شود ، حقیقتاً یک سند علمی ، اخلاقی و اعتقادی در دست خواهد بود . روح و فلسفه ی حج را در پیام رهبری انسان به راحتی مشاهده میکند . اولیاء خدا نسبت به مسائل اجتماع و نسبت به

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر قائم شهر در ادامه افزودند: ابن زبیر ، عبدالله زبیر ، یکی از یاران پیغمبر بوده است ، و از جمله کسانی بوده است که بعد از رحلت رسول خدا با ابابکر بیعت نکرد و گفت که من دنبال وصیت پیغمبر هستم .  حتی لحظه ای که به خانه ی بی بی دوعالم هجمه آوردند ، زبیر تصادفاً آن لحظه داخل خانه پیش امیرالمومنین«ع» بود ، و وقتی دید دارند حمله میکنند شمشیر برداشت حمله کند و امیرالمومنین گرفت جلوی زبیر را و گفت که اگر بنا به شمشیر زدن باشد تو از من قوی تر نیستی و من از تو عاجز تر نیستم و فرمود که باید تحمل کرد . چرا تحمل؟ برای خطر اینکه یهودیان اطراف مدینه منتظر بودند در داخل آشوب و بلوا بشود و آنها سوء استفاده کنند . این زبیر و پسرش عبدالله ، و آن سابقه ی زیبا ، و بعد هم برپا کردن جنگ جمل کنار بصره ؛ یک فتنه ی سنگین و عظیم را راه انداختن . و بعد هم پسرش ابن زبیر در درون امت اسلام آنچنان فتنه ای به پا کرد که  آقا امام باقر بفرماید من نگرانی و حزنم از رفتار و عملکرد ابن زبیر است . این فتنه ی ابن زبیر را همین الآن در جامعه ی خودمان ، اینهایی که به اندازه ی ابتدائی ترین تعالیم گویا فهم و درک ندارند و میگویند: (در قضیه ی حجاب قرآن فرموده لا اکراه فی الدین!) . یک حرف صد در صد غلط و زشت و اصلاً بی ربط . لا اکراه فی الدین یعنی کسی را به زور نمیتوانیم مسلمان کنیم . ممکن است طرف تسلیم بشود ، اما ایمان آوردن امر قلبی است و این آیه به این معنا است . ولی در جامعه ی دینی ، مقرراتی که دارد ، همه باید اطاعت کنند .یک وقتی کسی به حجاب اعتقاد دارد و با اعتقاد حجابش را حفظ میکند . ولی در مقابل اصلاً اگر شخص حجاب را قبول هم نداشته باشد ، دین را هم نپذیرد ، حق ندارد بی حجاب بیرون بیاید و اطاعت کردن مقررات زندگی در جامعه ی دینی را باید تسلیم باشد . این افرادی که قانون را تن ندهند ، ادامه دهندگان راه و رسم زبیر و عبدالله زبیر و این جریانات هستند . اینهمه آزادی دارند و اینهمه حرفهای نامربوط میزنند ، اما معذلک باز مدعی باشند که آزادی نداریم! . ولی خوشبختانه جامعه خوب میفهمد و بصیرت آحاد جامعه کمک کرده و میکند .