مراسم نماز جمعه 5 آبان ماه 1402 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 5 آبان ماه 1402 شهرستان قائم شهر ، با استقرار پایگاه امدادی و سنجش سلامت هلال احمر ، و میز خدمت و پاسخگویی رؤسا و مسئولین ادارات بیمه سلامت و منابع طبیعی شهرستان قائم شهر به مراجعات مردمی آغاز ، و ضمن اجرای جناب آقای رضا قدمی ، و پس از سخنرانی پیش از خطبه ها توسط جناب آقای دکتر میرمحمدی «ریاست اداره بیمه سلامت شهرستان قائم شهر» ، و اقامه اذان ظهر به افق شرعی با نوای جناب آقای بابکی ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیه شریفه ی 21 سوره مبارکه جاثیه  کلام الله مجید ، فرمودند: امیدوارم خدای رحمان توفیق درک آیات نورانی قرآن و فهم درست آن را بهتر از گذشته به همه ما مرحمت بفرماید و ما را در پایبندی عملی به موازین تقوا یاری بفرماید .

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی جاثیه کلام الله مجید فرمودند: شأن نزول آیات یعنی اینکه یک اتفاقی می‌افتد و آیه‌ای نازل می‌شود اما آیه منحصر به آن مورد نیست بلکه هر موردی مشابه آن قضیه باشد حکم آیه اطلاق دارد و شمول دارد تا آخر عالم .

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائم شهر افزودند: آدم‌ها ابتدائاً ناپاک نیستند و طینت انسان طینت پاک است اما اعمال نادرست گاهی طینت انسان را هم عوض می‌کند . به فرض شخصی اگر یک مرحله یا دو مرحله گرفتار فساد شد کار به جایی می‌رسد گاهی که بگویند بلانسبت مومنین شخص مجسمه فساد است .

ایشان فرمودند: قرآن بصیرت افزا است، و اگر قرآن پیروی شود انسان را   سوی خیرات محض می‌کشاند . منزلت آنهایی که گرفتار معصیت آلودگی شدند و جایگاه و شرایط و وضعشان همانند کسانی که ایمان آوردند و اعمال نیکو انجام دادند نخواهد بود . اگر آینده‌ای در کار نباشد و حساب و کتاب و قیامتی نباشد خلاف مقتضای عقل و شرع و قرآن کریم است نعوذ بالله . کما اینکه جنایاتی که امروز صهیونیست‌ها در غزه مرتکب می‌شوند، این جنایت نسل کشی را می‌بینید. در این دنیایی که فریاد حقوق بشر در شعار به عرش اعلی می‌رسد، اما در عمل آمریکایی‌های بی حیا و انگلیسی‌های بی‌حیا، بیایند در سرزمین اشغالی فلسطین و الان خودشان دارند مدیریت می‌کنند اما برای کشورهای اسلامی پیامی فرستند که شما خویشتن داری کنید که جنگ گسترش پیدا نکند بیش از این . قصه هولوکاست را شنیده‌اید حتماً. مدعی هستند که نازی‌ها یهودی‌ها را نسل کشی کرده باشند. اما اگر کسی بگوید که سندش کجاست و کجا اتفاق افتاده است و مدرکش کو او را مواخذه می‌کنند و می‌گویند حق نداری سوال بکنی . اما الان در مقابل چشم جهانیان در غزه دارند نسل کشی می‌کنند خودشان اما به دیگران می‌گویند مداخله نکنید شما. در این دنیای وانفساه ، آیا غزه‌ای‌ها و آن کودک ۲ ساله یک ساله یا ۶ ساله و پیرزن و پیرمرد در زیر آوار جان بدهد و آمریکا و اسرائیل جنایت کنند و تماشا کنند و لذت ببرند و آن وقت بعد از مرگ و بعد از رفتن از دنیا و در قیامت حساب و کتاب و چیزی در کار نباشد؟ . نعوذ بالله .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: آیت الله معلمی با قرائت بیانی از حضرت علی علیه السلام که(حاسبوا انفسکم باعمالها و طالبوها باداء المفروض علیها والاخذ من فناءها لبقاءها) فرمودند: کلام مولای متقیان در این روز جمعه و خطبه دوم انشاءالله آویزه گوش همه ما باشد و موفق باشیم که از این مفاهیم غفلت نکنیم . حضرت علی علیه السلام فرمودند بندگان خدا حسابرسی کنید خودتان را و جان و نفستان را و وجودتان را ببینید که چه کرده‌اید و چه کار می‌کنید، و ببینید که چه چیزی بر شما به عنوان یک انسان مومن مسلمان وظیفه شده است که آن وظیفه را بشناسید ببینید آیا نسبت به آن وظیفه چه اندازه موفق هستید و چه اندازه عمل کرده‌اید و اگر نقص و ضعفی وجود دارد از خودتان مطالبه کنید و خودتان را وادار کنید برای جبران. جان آدمی یک جا به ظاهر از بین می‌رود اما جای دیگر ظاهر می‌شود . انسان دنیا را ترک می‌کند اما زنده می‌شود در فضای آخرت. گاهی انسان تصور می‌کند که هرچه هست همین است که می‌بینیم. به فرض اگر بنده در اینجا لحظه‌ای سکوت اختیار کنم فضا به نظر ساکت می‌آید، اما آیا واقعاً این چنین است . در حالی که فضا در اینجا مملو است از فرکانس‌ها و امواج مختلف رادیویی که در صورت وجود گیرنده‌ها دریافت و پخش آن میسر خواهد بود . اما به خودی خود آیا من و شما بدون وجود این گیرنده‌ها و دستگاه ها ، می‌توانیم آنها را دریافت کنیم یا خیر؟ ما در دنیا هستیم و این‌ امواج را بدون واسطه نمی‌شنویم و دریافت نمی‌کنیم. ببینید در قضیه آخرت هم همین است. دنیا تو در تو دارد . اسرار ازل را نه تو دانی و نه من وین حرف معما نه تو خوانی و نه من. حضرت فرمود دنیای آدم فانی می‌شود اما آخرت آدم ماندگار است و می‌ماند. باید از این فرصت فانی برای آن فرصت همیشگی ذخیره سازی شود .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائمشهر افزودند فردا شب ممکن است به خواست خدا ماه گرفتگی پیش بیاید آخرهای شب که حداکثر گرفتگی ساعت ۱۱:۴۴ گفته شده است که البته گرفتگی کوچک و خفیف است و خیلی قوی نیست اما در هر منطقه‌ای که قابل رویت باشد چه انسان بیدار یا خواب باشد نماز آیات بر او واجب خواهد بود و اگر آن لحظه نخواند باید بعداً بخواند .

آیت الله معلمی با اشاره به سالروز جنگ دوم صهیونیست‌ها علیه مسلمین در سال ۱۳۴۶ فرمودند ظرف یک هفته اسرائیل با برخورداری از حمایت آمریکا و انگلیس سه کشور عربی سوریه مصر و اردن را واقعاً فلج کرده بود. بار اولی که این غده سرطانی را انگلیس و آمریکا در قلب کشور اسلامی کاشتند همه این کشورها یعنی مصر سوریه و اردن مردم و دولت ها همه ناراحت بودند ولی رفته رفته احساس کردند که مایوس شدند و احساس کردند توان مقابله با اسرائیل و آمریکا را ندارند که این نکته فرق بین مکتب اهل بیت با غیر مکتب اهل بیت است . همین که احساس یأس کرده بودند مایوسانه رها کردند . ظرف یک هفته هر سه کشور تسلیم شدند در برابر دست نشانده آمریکا و انگلیس . ولی همین عرب‌ها نسبت به ایران آن روز نفرت داشتند ناسزا می‌گفتند که انتم اخ الیهود. برای خاطر اینکه نه ملت ، بلکه نظام آن روز ایران هم جزو هواداران اسرائیل بود ، برای اینکه آمریکا از او خواسته بود و در پی اطاعت از شیطان بزرگ در کنار اسرائیل غاصب قرار گرفته بود . واقعاً این تعبیر زشت است اما واقعاً این اتفاق آن روز افتاده بود که این اعراب کشورهای اسلامی می‌گفتند شما ایرانی‌ها از یهود هم بدتر هستید و شما برادر یهودی هستید در حالی که ما میگفتیم واقعاً به این‌ها که حقیقتاً ملت ایران نفرت دارند، ولی نظام پلید آن روز ایران به واسطه خوش خدمتی به آمریکا   کنار اسرائیل قرار می‌گرفت . الحمدالله که انقلاب عظیم اسلامی آمد و این لکه ننگ از دامن کشور آقا امام زمان پاک شد . شما این بعض روسای بی‌غیرت عرب را نگاه نکنید، مردم عرب مثل من و شما نفرت دارند از اسرائیل همانند زمان پهلوی در ایران که مردم مسلمان راضی نبودند اسرائیل کمک بشود و حمایت بشود از جانب ایران ولی شاه در خدمت آمریکا به اسرائیلی‌ها کمک می‌کرد . این جنگ در سال ۱۳۴۶ بوده و ما آن ایام در نجف حضور داشتیم شرایط روحیات مردم عراق را واقعاً از نزدیک لمس می‌کردیم .

پدر دو شهید دوران دفاع مقدس با اشاره به سالروز شهادت اولین شهید محراب عارف بزرگ قاضی طباطبایی امام جمعه تبریز در سال ۵۸ ، در ادامه با اشاره به سالروز شهادت شهید محمد حسین فهمیده نوجوان ۱۳ ساله و روز جوان بسیجی افزودند یک نوجوان ۱۳ ساله نارنجک به خودش ببندد و به جنگ تانک بعثی برود . الله اکبر . اینکه گفتیم عرب‌هایی که دیدند توان مقابله با اسرائیل را ندارند اگر از مکتب اهل بیت برخوردار بودند استقامت می‌کردند و خدا هم یاری می‌کرد، ولی اینکه ترسیدند و از استقامت دست کشیدند ذلت نصیبشان شد . ولو آدم کشته بشود . معنای شکست و پیروزی این نیست که اگر زنده ماند پیروز است و اگر کشته شد شکست خورده باشد نخیر بلکه امیرالمومنین علیه السلام فرمودند که اگر هدف شما پیش برود و حتی اگر خودتان کشته بشوید در این شرایط شما زنده هستید و اگر هدف الهی تو در برابر دشمن شکست خورد و تو زنده بمانی در واقع تو شکست خورده‌ای. آقا اباعبدالله هم بر این اساس ترجیح داد که کشته بشود تا زنده تاریخ و نزد احرار بماند . شهدای دوران دفاع با برخورداری از این انگیزه و این اندیشه استقامت باور داشتند که وعده حق خداست که اگر استقامت باشد آن وقت یاری خدای رحمان نصیب می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری فرمودند هفته قبل که عرض کردیم دو نفر برای غزه کمک داده بودند خوشبختانه در طول این یک هفته ۱۱ نفر به دفتر امام جمعه مراجعه کردند کمک‌هایشان را برای مومنین مسلمان ارائه داشتند که ۱۱ نفر جمعاً ۵۴ میلیون و ۴۰ هزار تومان برای مومنین مظلوم غزه فرستادند و یک نفر هم برای کمک به مردم مظلوم یمن ۸ میلیون تومان کمک فرستاده است و یکی از مومنین هم برای زلزله زدگان افغانستان ۵ میلیون تومان فرستادند.

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب آقای بابکی اقامه شد.