مراسم نماز جمعه 12 آبان ماه 1402 شهرستان قائم شهر ، به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 12 آبان ماه 1402 شهرستان قائم شهر ، با استقرار میز خدمت و پاسخگویی مسئولین آموزش و پرورش شهرستان قائم شهر به مراجعات مردمی آغاز ، و ضمن اجرای جناب آقای مصطفی یوسف پور و سخنرانی پیش از خطبه ها توسط آقای فاضل تبار«مسئول بسیج دانش آموزی دبیرستان امام جعفر صادق«ع» شهرستان قائم شهر» و پس از اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب آقای رستمی ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیه شریفه ی 22 سوره مبارکه جاثیه  کلام الله مجید ، فرمودند: امیدوارم خدای رحمان توفیق درک و فهم قرآن را به همه ما مرحمت بفرماید و ما را در پایبندی به موازین قرآن که موازین تقوا و پرهیزگاریست توفیق عمل عطا بگرداند .

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی جاثیه کلام الله مجید فرمودند: آیا بدکاران با نیکوکاران سرانجامشان یکسان خواهد بود و تفاوتی در پاداش پایان کار و در عاقبت نخواهند داشت؟ قطعاً این دور از عدالت است و قطعاً اینطور نخواهد بود.مستحضرید که نظم در حرکت زمین و نظم در حرکت آفتاب و ماه سبب می‌شود که خسوف و کسوف قابل پیش‌بینی باشد کما اینکه هفته گذشته ماه گرفتگی پیش آمد و مشاهده شد و نماز آیات هم واجب شده بود بر همه . پس نظم در حرکت زمین و ماه و خورشید را این خدایی که زمین و خورشید و ماه را منظم قرار داد، انسان را همین خدا احترام کرده است و او را موجود مجبور نساخته و او را موجود فاعل مختار آفریده است . لذا است که می‌گویند گل سرسبد عالم خلقت انسان است . انسان است که در میان تمامی مخلوقات صاحب خرد و عقل و اختیار است و این گوهر گرانبها را خودش ایجاد نکرده است و خداوند قادر متعال به او داده است و برای او تکلیف هم مشخص کرده است . و برای اینکه پاداش دهد هر انسانی را به آنچه که خودش کسب کرده است که هر انسان حاصل عمل خود را دریافت می‌کند و اگر عمل نیکو باشد خدای رحمان مضاعف بر استحقاق جزا می‌دهد، ولی در مقام کیفر به تناسب خود عمل کیفر می‌کند و ستم نمی‌کند خداوند به کسی بلکه ستم را انسان خودش انجام می‌دهد و مرتکب می‌شود.

آیت الله معلمی در ادامه بحث تفسیری کلام الله مجید افزودند شما حالا ببینید در همین شرایط امروزی دنیا نیروهای اسرائیلی و صهیونیست و عوامل و دست نشانده‌های استکبار جهانی آمریکا و در قلب بلاد اسلامی نیروهای نظامی اسرائیلی در برابر نیروهای مقاومت فلسطین عاجز شده بودند حالا چگونه دارند تلافی می‌کنند؟ با برخورداری از امکاناتی که آمریکایی‌ها هم تجهیزات دادند و هم آدم فرستادند الان اسرائیل را آمریکایی‌ها دارند فرماندهی می‌کنند، و به جای مقابله با نیروهای رزمنده مقاومت حالا کودک و پیرزن و خانم‌های باردار چگونه در بمباران‌ها از دست می‌روند و آیا واقعا این‌ها نباید عواقب داشته باشند این‌ها کیفر نخواهند دید؟ البته که اول در همین دنیا هم کیفر خواهند دید در همین دنیا هم ذلت می‌کشند ولی عمده ذلتشان برای آخرت خواهد بود . از این آمار شهدای غزه در این ایام که بالای ۱۰ هزار نفر رسیده است بیشتر از نصف این‌ها کودک و زن ، که متجاوز از ۶۰۰۰ نفر آمار زن و کودک هستند . خب این‌ها چه گناهی کرده‌اند و چرا از آسمان بر سر خانه‌های مسکونی آنان بمباران کنند . صهیونیست‌ها در معرکه جنگ از مقاومت غزه آسیب دیدند ولی تلافی آن را بر سر زن و بچه مردم بی پناه و بی‌دفاع خالی کنند و آیا این‌ها شهید بشوند و آنها هم بمیرند و کار تمام بشود به همین سبک و به همین شکل . نخیر آنهایی که دنبال ظلم و ستم و فساد و معصیت هستند قطعاً مثل آن‌هایی که ایمان آوردند و عمل صالح به جا آورده‌اند نخواهند بود.

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: سزاوار است که انسان ملاحظه ذات اقدس اله را داشته باشد و ملاحظه خدا یعنی رعایت امر و نهی او و اطاعت امر خدا و ترک آنچه را که خدای رحمان در کتاب کریمش در کتاب حکیمش نهی فرموده است. دنبال محرمات نرفتن و سعی در انجام واجبات الهی داشتن انسان را در فضای نورانی تقوا نگهداری خواهد کرد که امیدواریم خداوند متعال ما را در این عرصه موفق بدارد .

امام جمعه قائم شهر فرمودند:مستحضرید که فردا روز ملی مبارزه با استکبار در تقویم جمهوری اسلامی ثبت شده است . ۳ مناسبت تاریخی در ۱۳ آبان اتفاق افتاده است که بعضی تلخ و یک مناسبت هم شیرین . اولی مناسبت ۱۳ آبان در سال ۱۳۴۳ سالروز تبعید کردن امام راحل از ایران به ترکیه است . انسان گاهی با عقل خود بدون رعایت حق و حکم خدا و دین خدا می‌خواهد تصمیم بگیرد و عمل بکند که البته نتیجه نخواهد داشت برای او ولی تا حقیقت روشن بشود ممکن است زمان بگذرد چرا که خداوند مهلت می‌دهد به آن تعبیر عامیانه که گفته می‌شود خداوند دیرگیر است اما سختگیر است . می‌بینید این ظلم و ستمی که واقعاً غیر مسلمان‌ها را نیز متاثر ساخته است و در خود کشورهایی که دولت‌ها استکباری هستند و در خدمت شیطان بزرگ هستند اما ملت آنها آمده‌اند در تظاهرات اجتماعات به حمایت از مظلومانه غزه به پا خاستند. یعنی آنقدر ظلم و ستم نمایان شده است که نامسلمان هم دلش به رحم آمده است . بله خداوند مهلت می‌دهد که ظالم ظلمش را بنمایاند و مظلومیت مظلومان به نمایش گذاشته بشود که ممکن است عواطف انسانی مقتضای این باشد که طاقت نیاورد به صبر . بله ما از خدا می‌خواهیم که زودتر ظالم را کیفر کند اما خداوند وعده‌اش این است که به ظالم مهلت بدهد اما مطمئن باشید که ظلم دوام نخواهد داشت و یقیناً خدای رحمان مظلومان را یاری خواهد کرد . دنیا محل عبور و گذشتن است و خدا کند که انسان آبرومندانه از دنیا بگذرد و نه با بی‌آبرویی . مین با بی‌آبرویی از دنیا می‌گذرند و مظلومین آبرومندانه از دنیا عبور می‌کنند و می‌روند .

عضو مجلس خبرگان رهبری افزودند تبعید امام در سال ۱۳۴۳ به جایی دور افتاده در بورسای ترکیه برای این بود که دیگر صدای امام به مردم نرسد و فاصله ایجاد بشود. یک سال گذشت و خود کارشناسان وابسته به دربار در ارزیابی‌ها به این نتیجه رسیدند و گزارش کردند که هرچه زمان می‌گذرد علاقمندی مردم به امام افزایش پیدا می‌کند . بله عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.کارشناسان طراحی کردند که اگر امام را به نجف بفرستند به خاطر وجود عالمان بزرگ ایشان تحت الشعاع قرار بگیرد و نام و نفس او در جامعه از رونق بیفتد اما . عطف دیگری شد.

ایشان افزودند حادثه دوم ۱۳ آبان قبل از پیروزی انقلاب در سال ۵۷ که دانش آموزان اجتماع و راهپیمایی کرده بودند درب دانشگاه تهران استقرار پیدا کرده بودند و آنجا شعار می‌دادند علیه آمریکا که فرستاده آمریکا آن ایام در ایران آمده بود و معاون رئیس جمهور آمریکا بود و علیه او شعار می‌دادند. این نوجوانان دانش آموز بی‌گناه را به رگبار بستند. دانش آموزان را به شهادت رسانده بودند و این جنایت تلخی که برای حمایت از استکبار مرتکب شده بودند. و حادثه سوم ۱۳ آبان در سال ۵۸ بود که لانه جاسوسی آمریکا که به نام سفارت تابلو داشت ولی دنبال کارهای براندازی انقلاب بودند و دانشجویان پیرو خط امام ورود پیدا کردند و لانه جاسوسی را تصرف کردند و آمریکایی‌ها را نگه داشتند. ولی دولت موقتی که مهندس بازرگان رئیس دولت بود ، حالا نمی‌دانیم یا از ترس یا از اینکه توقع نداشتند یک همچین برخوردی بشود، استعفا داده بودند که اصلاً استعفای دولت موقت خودش یک آسیبی برای انقلاب بوده است و هنوز یک سال از پیروزی انقلاب نگذشته بود که دولتی که سر کار آمده است چرا استعفا بکند و این خودش تضعیف آن جریان مبارک بوده است اما معذلک از این ورطه خطرناک هم انقلاب به فضل الهی و به هدایت امام راحل به سلامت عبور کرد . بینی و بین الله از ۱۸ ۱۹ سالگی امام را اینگونه شناختیم که روحانی مصداق بارزصائنا لنفسِهِ حافِظا لِدينِهِ مُخالِفا على هَواهُ مُطِيعا لأمرِ مَولاهُ. هیچ نشانه کوچک یا بزرگی از اینکه کاری را هوسمندانه انجام داده باشد حقیقتاً سراغ نداشتیم و مصداق برجسته همین تعبیرات امام معصوم بود که فقیه عادلی که در جایگاه نیابت از ولی الله الاعظم باید عمل کند چنین ویژگی‌هایی را باید دارا باشد .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائمشهر با اشاره به بیانی از امام راحل افزودند بعضی از سیاسیون مخالف شاه بودند و همراهی کرده بودند با انقلاب و توقعشان این بود که شاه که برود و دولت دیگری بیاید سر کار آنها در دولت باشند و اگر با امریکا و انگلیس رفاقتی بود باشد و اگر نه نباشد و یعنی بی‌تفاوت نسبت به این موضوع. در حالی که امام راحل هدفش پیاده شدن احکام قرآن و اسلام و استقلال ملت و بیرون آمدن کشور از زیر سلطه استکبار بوده است که این‌ها هدف‌های عالی انسانی و ارزنده در تاریخ بشریت است و قدم و کار و اراده امام اعتلای ملت و عظمت کشور اسلامی بوده است. 

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب سید رضا میرزاآقایی اقامه شد.