مراسم نماز جمعه 3 آذر ماه 1402 شهرستان قائم شهر ، و ویژه برنامه گرامیداشت هفته بسیج به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 3 آذر ماه 1402 شهرستان قائم شهر ، با برگزاری ویژه برنامه گرامیداشت هفته بسیج ، و استقرار پایگاه سنجش سلامت آغاز ، و ضمن اجرای جناب آقای عمران قبادی  و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید با نوای جناب آقای دیلمی ، و اجرای گروه سرود بچه های مسجد ، وصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی توسط خانم حمزه خانی قرائت شد. در ادامه پس از شعرخوانی ذاکر اهل بیت آقای رضا پیروی ، و قرائت بیانیه توسط خانم رضازاده ، جناب سرهنگ قزلباش«فرمانده سپاه ناحیه شهرستان قائم شهر» بعنوان سخنران پیش از خطبه ها به ایراد کلام پرداختند ، و خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیه شریفه ی 23 سوره مبارکه جاثیه  کلام الله مجید ، فرمودند: خدای رحمان را شاکریم به همه الطاف و عنایات خاصه او و دعاگوییم که خدای رحمان ارواح همه اولیا و همه شهدا و شهدایی که در مسیر حق در طول تاریخ از مبدا خلقت تا عاشورای اباعبدالله الحسین و از عاشورای اباعبدالله تا به امروز در مسیر حمایت از حق جان نثار کردند قرین رحمت و رضوان خود بگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد .

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی جاثیه کلام الله مجید فرمودند: اگر کسی می‌خواهد خدا را به درستی بندگی کند باید آیین الهی را اول بشناسد و بعد پایبند در عمل باشد و پایبند موازین آیین الهی . خداوند حکیم که بشر را خلق کرده است نقشه راه و دستورالعمل زندگی برای بشر فرستاد که آن قرآن است و دستورالعمل حیات انسانی است اما اگر رعایت بشود خدا را بندگی کرده‌ایم و اما اگر رعایت نشود تنها با ادعای بندگی کار درست نخواهد شد .

ایشان افزودند: از حضرت باقر-عليه السّلام-نقل است كه رسول خدا-صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم یک حدیث قدسی از سوی خدا فرمود: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي وَ عَظَمَتِي وَ كِبْرِيَائِي وَ نُورِي وَ عُلُوِّي وَ اِرْتِفَاعِ مَكَانِي لاَ يُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَاهُ عَلَى هَوَايَ إِلاَّ شَتَّتُّ عَلَيْهِ أَمْرَهُ وَ لَبَّسْتُ عَلَيْهِ دُنْيَاهُ وَ اِشْتَغَلْتُ [شَغَلْتُ] قَلْبَهُ بِهَا وَ لَمْ أَرْزُقْهُ مِنْهَا إِلاَّ مَا قَدَّرْتُ لَهُ . يعنى:«به عزت و جلالم و عظمت و كبرياييم و نور و برترى و مقام والايم سوگند!كه هيچ بنده‌اى خواسته خودش را بر خواستۀ من مقدم نكرد مگر آنكه كارش را پراكنده مى‌گردانم و دنيا را برايش پذيرفته،قلبش را بدان مشغول مى‌سازم و از دنيا جز به مقدارى كه برايش مقدّر كرده‌ام به او روزى نخواهم داد . ببینید حدیث قدسی که خداوند قسم یاد می‌کند یعنی یک قاعده حتمی است و اینجا می‌فرماید که هر کسی هوای نفسانی‌اش را بر خواسته خدا مقدم بدارد خداوند می‌فرماید که او را در شکستگی خواهد افکند . ببینید انسان باید از دنیا استفاده کند و به سمت خدا برود اما یک وقتی است که متاسفانه در خود دنیا غرق می‌شود و از خدا غافل می‌ماند . ببینید خطر در قدم اول آنجاست که انسان خواسته نفسانی خود را بر حکم خدا مقدم بدارد . اینکه خدا گفته شرب خمر حرام اما دیگری خدای نکرده به دلخواه خود عمل کند . اینکه خدا می‌فرماید ربا حرام اما دیگری خدای نکرده بگوید که باید بر پول خودم چیزی اضافه بگیرم . خدا می‌فرماید همسر بر تو حلال اما زن دیگر اجنبیه بر تو حرام اما دیگری بگوید که نه به دلخواه خود می‌خواهد آزاد باشد. خدا می‌فرماید موی سر را و مواضع زینت را خانم‌ها باید بپوشانند تا اجنبی نبیند که این‌ها صراحت آیات قرآن است و چیزهایی نیست که بنده و امثال بنده از پیش خود ساخته باشیم . خوب اگر انسان چه زن و چه مرد موازین خدا را بشکند و رعایت و عمل نکند آن وقت است که آن تعبیر شامل حالش خواهد شد که وقتی او بر خلاف خواست خدا برای هدایت در گمراهی اصرار دارد خداوند هم به او میدان خواهد داد که در گمراهی پیش برود .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: امیدواریم خدای رحمان در مسیر عبودیت و بندگی همه ما را یاری بفرماید که یاری خدا هم منوط است به اینکه خودمان اراده داشته باشیم . اراده بندگی و اراده اطاعت از فرمان خدا که اگر چنین اراده جدی باشد خدای رحمان هم یاری می‌کند لطفش را دریغ نمی‌فرماید .

امام جمعه قائمشهر در ادامه فرمودند مناسبت‌های این هفته جملگی می‌شود گفت که برمی‌گردد به شجره طیبه بسیج . بسیج یک امر جدی در نزد همه انبیا و اولیا در همه ادیان آسمانی است . انسانی که مصمم باشد برای اطاعت دستور و بندگی خدا و حمایت از حق و مقابله با ظلم و ظالم این انسان بسیجی است . انسانی که کاسب بازار باشد اگر مصمم باشد که کسبش حلال باشد و انسانی که کارمند است اگر مصمم باشد که درست عمل کند به وظیفه خود و پایبند باشد که حقوقی که دریافت می‌کند حقوق حلال باشد برای او این انسان بسیجی است و یا اگر فرهنگیست و تدریس دارد اگر عزمش هم دانش دانش آموزان باشد و هم تربیت درست محصلین این عنصر می‌شود عنصر بسیجی.

ایشان در ادامه با تشکر از فرماندهی سپاه فرمودند صحبت‌های جناب سرهنگ قزلباش حقیقتاً بسیار جالب و دلنشین بوده اند که با اخلاص و صداقت حقایقی را در همین ارتباط بیان فرمودند . قرائت وصیت‌نامه شهید حاج قاسم سلیمانی هم برای هر شنونده یک تذکر و هشدار است و برنامه‌های ورزشی که اینجا ارائه شد را مستحضرید که دو روز پیش هم در محضر رهبر معظم انقلاب مشابه این برنامه‌ها اجرا شده بود . بله ایران قوی باید ورزشکاران و جوانان پاک و سالم و قوی هم داشته باشد. الحمدلله که قشرهای مختلف بسیجیان عزیز و مومنین و سروران روحانی و مسئولین گرامی هم حضور دارند . واقعاً سزاوار بود و هست که پیام امام به مناسبت ایام بازگو و خوانده بشود .

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه فرمودند اخیرا در مراسمی که موسسه تنظیم و نشر آثار امام راحل برای تکریم از وکلای شرعی امام برگزار کرده بودند بنده هم یکی از کوچک‌ترین اعضای این عنوان بودم و دعوت شده بودیم و حضور داشتیم آنجا و یادداشتی به حاج سید حسن آقا داده بودم که در آن یادداشت عرض کردم حداقل یکی از وظایف مهم موسسه تنظیم و نشر آثار امام این است که به تناسب ایام نظر امام را و راهنمایی امام را و اندیشه امام را بازنشر بدهد . مثلاً این ایام که اسرائیل پلید با برخورداری از حمایت آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان این همه جنایت کرده است و ظرف ۴۰ روز بالای ۱۴ هزار نفر زن و کودک و پیرمرد جوان را به شهادت رسانده اند دیدگاه امام نسبت به اسرائیل و آمریکا سزاوار بود در این ایام به صورت جزوه در اختیار همگان قرار بگیرد . و دیگر اینکه عوامل استکبار بعد از این اغتشاشات، حالا که سعی دارند و کمر همت بسته‌اند برای ترویج بی‌حجابی، رهنمود روشن امام راحل در قضیه حجاب و بی‌حجابی و پیام مستقلی که در سال ۵۸ برای حفظ و رعایت حجاب در جامعه و ادارات داشتند آیا الان سزاوار نبود که این پیام امام بازخوانی بشود .

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائمشهر در ادامه با اشاره به مناسبت یکشنبه به عنوان سالروز صدور فرمان امام راحل برای تشکیل بسیج و مناسبت دوشنبه به عنوان سالروز شهادت مظلومانه صدیقه اطهر تنها یادگار رسول خدا فرمودند چرا به حضرت زهرا حجم بردند و او را به شهادت رساندند . پاسخش یک کلمه است که اگر بی بی ساکت شده بود و در خانه نشسته بود طبیعی است که برای او احترام می‌گذاشتند اما بی بی دو عالم وقتی دید وصیت پدر را زمین زدند و حکم خدا را زیر پا گذاشته‌اند و آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده کلام الله مجید فراموش شده است و زیر پا نهاده شده است حضرت زهرا سلام الله علیها بسیج شد برای دفاع که نه دفاع از همسر و پسرعمو بلکه برای دفاع از حجت خدا و از امامت و ولایت آسیب دید . زهرا سلام الله علیها بسیجی وار، خالصانه و مخلصانه حرکت کرد.

آیت الله معلمی در ادامه با اشاره به روز نیروی دریایی فرمودند چه در نیروی دریایی و چه در نیروی زمینی و چه در نیروی هوایی چه در سپاه و چه در ارتش آنهایی که مصمم مقاومت کردند و به شهادت رسیدند همه صاحب روحیات بسیجی بوده‌اند. معنای بسیج این نیست که فقط عنوان بسیج داشته باشد و در زیر مجموعه ناحیه . بلکه ممکن است ارتشی باشد و لباس و درجه ارتشی داشته باشد اما روحیات بسیجی در او باشد و بسیجی وار عمل کند . و البته که خدایی نکرده ممکن است به عکس، خدای نکرده کسی لباس بسیج را هم بپوشد اما روحیات بسیجی نداشته باشد . مهم این اندیشه و این روحیه و این ایمان است .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائمشهر در ادامه با اشاره به سالروز شهادت شهید دکتر محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای در سال ۹۹ به دست عوامل اسرائیل افزودند چرا دانشمند هسته‌ای را و چرا دانشمند فیزیکدان هسته‌ای دیگر دکتر مجید شهریاری را در سال ۹۸ دشمن هدف قرار می‌دهد . دشمن می‌خواهد مانع پیشرفت علمی جمهوری اسلامی ایران بشود . اما این‌ها دانشمندانی بودند که بسیجی عمل کردند با روحیات بسیجی بوده‌اند . ببینید تشکیل بسیج قبل از آغاز جنگ تحمیلی بوده است یعنی ۵ آذر ۵۸ در حالی که جنگ در ۳۱ شهریور ۵۹ اتفاق افتاد . اینجاست که المومن ینظر بنورالله . در طول مدت بعد پیروزی انقلاب مرحوم امام تعبیرات مختلفی راجع به بسیج داشت اما مهم‌ترین آنها و آخرین پیامی که امام برای بسیج به مناسبت همین ۵ آذر صادر فرمود چند ماه قبل از ارتحال ایشان بوده است . یعنی ارتحال امام در سال ۶۸ اتفاق افتاد اما آذر ۶۷ این پیام صادر شد که متن پیام این است: (بسم الله الرحمن الرحیم

تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقیناً از برکات و الطاف جلیه خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد.

در حوادث گوناگون پس از پیروزی انقلاب خصوصاً جنگ، بودند نهادها و گروه‌های فراوانی که با ایثار و خلوص و فداکاری و شهادت طلبی، کشور و انقلاب اسلامی را بیمه کردند. ولی حقیقتاً اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهیم، چه کسی سزاوارتر از بسیج و بسیجیان خواهند بود!) امام فرمود � گروه‌های مختلف کمک کردند اما آنکه مهم بود داشتن روحیات بسیجی یعنی اخلاص و ایمان و پایبندی به موازین الهی، بسیجی وار است. فرمود: (بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد. بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند. بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بی‌نشانی گرفته‌اند. بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده‌اند.

من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می‌خورم و از خدا می‌خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی‌ام. من مجدداً به همه ملت بزرگوار ایران و مسئولین عرض می‌کنم چه در جنگ و چه در صلح بزرگترین ساده اندیشی این است که تصور کنیم جهانخواران خصوصاً امریکا و شوروی‌ از ما و اسلام عزیز دست برداشته‌اند؛) یاد شما هست که آن ایام می‌گفتیم مرگ بر آمریکا بلافاصله مرگ بر شوروی بود یعنی دو بلوک قدرت شرق و غرب و بقیه هم که تبعیت می‌کردند از آنها همه پشت صدام ایستاده بودند و حقیقتاً یک جنگ جهانی علیه یک نظام نوپا راه افتاده بود . اگر گفته می‌شود که معجزه اتفاق افتاد نباید تعجب کرد . چون یک جنگ جهانی علیه جمهوری اسلامی بود . چقدر مست قدرت بودند و چه خیال خام در سر داشتند . سلاح نظامی ما از آنها پیشرفته‌تر نبود اما چه چیزی جلوی آنها را گرفت جز سلاح ایمان و اخلاص و دعا و مناجات . فرمود(لحظه‌ای نباید از کید دشمنان غافل بمانیم. در نهاد و سرشت امریکا و شوروی کینه و دشمنی با اسلام ناب محمدی – صلی الله علیه و آله و سلم – موج می‌زند.) الان هم سختی معیشت ما بخشی از جنگ دشمن علیه ماست و لذا باید تحمل کرد و صبر کرد و تلاش کرد . مسئولین و مردم و کسبه و تجار ما همه مسئولیت دارند تا سعی کنند سختی معیشت مردم کمتر بشود اما آیا به بهانه داشتن سختی معیشت باید تسلیم دشمن شد . نعوذ بالله که این ذلت و نکبت در پی خواهد داشت. فرمود ( باید برای شکستن امواج طوفانها و فتنه‌ها و جلوگیری از سیل آفتها به سلاح پولادین صبر و ایمان مسلح شویم. ملتی که در خط اسلام ناب محمدی – صلی الله علیه و آله – و مخالف با استکبار و پول پرستی و تحجرگرایی و مقدس نمایی است، باید همه افرادش بسیجی باشند و فنون نظامی و دفاعی لازم را بدانند، چرا که در هنگامه خطر ملتی سربلند و جاوید است که اکثریت آن آمادگی لازم رزمی را داشته باشد.) هستند بعضی که این جنایات سنگین اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها را در غزه نمی‌خواهند ببینند و چشم خود را بسته‌اند . عذرخواهی می‌کنم از همه سروران عزیز روحانی . چون خود شنیده‌ام و ممکن است مومنین هم مستمع بعضی از آنها بشوند عرض می‌کنم باید بدانیم که کسی که عمامه به سر است و کسی که مداح است اگر بگوید من کاری به کار ظالم و مظلوم ندارم و به ما ارتباطی ندارد، او اصلاً از زمره و جرگه مومنین بیرون و دور است چرا که مومن نمی‌تواند در برابر چنین حوادثی بی مسئولیت باشد و احساس مسئولیت نداشته باشد. فرمود: (خلاصه کلام، اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید و الّا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند.) ببینید الان چرا آمریکا به ایران حمله نکرده است در حالی که به عراق و افغانستان حمله کرده است . حقیقت امر این است که از صلابت و استواری و قوای جمهوری اسلامی ایران هراس دارند . همین الان در غزه اسرائیل و آمریکا از ابتدا موشک باران را بر غزه آغاز کردند برای اینکه اهالی غزه بترسند و فرار کنند و غزه خالی بشود و اسرائیل هم آنجا را تصرف کامل کند . اما چرا ۱۴ هزار نفر تا به الان شهید شده‌اند . برای اینکه استقامت کردند و ماندند در حالی که باران آتش بر سرشان می‌ریخت . خوب چه انگیزه‌ای آنها را وادار کرد برای استقامت کردن و ماندن و تحمل مرگ شرافتمندانه در خانه خود و در عرصه زندگی خودش استقامت کرد و ماند و شهید شد . فرمود(بسیج باید مثل گذشته و با قدرت و اطمینان خاطر به کار خود ادامه دهد.) اما گاهی بعضی از بسیجیان در طول این ادوار می‌آمدند گله می‌کردند از برخورد بعضی از مسئولین اداری و دولتی . فرمود ( امروز یکی از ضروریترین تشکلها، بسیج دانشجو و طلبه است) ولی متاسفانه دست اندرکاران این امر را جدی نگرفته‌اند . اگر جدی گرفته بوده‌اند هیچ وقتی آن عده جوانان دانشگاهی ما در اغتشاشات گذشته فرمان و فراخوان دشمن را پیروی نمی‌کردند . فرمود(طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاهها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند و فرزندان بسیجی‌ام در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییرناپذیر «نه شرقی و نه غربی» باشند. امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند. فرزندان انقلاب به هیچ وجه نگذارند ایادی امریکا و شوروی در آن دو محل حساس نفوذ کنند.) ولی پیدا شده که به ظاهر عنوان استاد داشته باشد اما همان خواسته‌ها و فرمان آمریکا و اسرائیل را به دانشجویان و جوانان در دانشگاه القا کند و وقتی که عذر او را بخواهند حالا در فضای مجازی و رسانه نوشتاری شیون و فریاد کنند که به اساتید جسارت و اهانت میشود با این کار! خوب بلانسبت همه اساتید متدین و شریف و غیور و غیرتمند ایرانی، اگر یک آدمی به ظاهر استاد اما خودفروخته در برابر بیگانگان و دشمنان برای تخریب ذهن دانشجویان جوان عمل می‌کند هرچه زودتر باید سخنش قطع بشود و پایش از دانشگاه کوتاه . فرمود(تنها با بسیج است که این مهم انجام می‌پذیرد. مسائل اعتقادی بسیجیان به عهده این دو پایگاه علمی است. حوزه علمیه و دانشگاه باید چهارچوبهای اصیل اسلام ناب محمدی را در اختیار تمامی اعضای بسیج قرار دهند. باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است، چرا که بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست، باید هسته‌های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد.) بله الحمدلله جوانه بسیج در جنوب لبنان حزب الله و مقاومت فلسطین و حوثی‌های یمن به برکت انقلاب و اندیشه امام راحل و فرمان بسیج رشد یافته است اینکه انقلاب صادر می‌شود اینجا مصداق دارد . فرمود: (شما در جنگ تحمیلی نشان دادید که با مدیریت صحیح و خوب می‌توان اسلام را فاتح جهان نمود. شما باید بدانید که کارتان به پایان نرسیده است، انقلاب اسلامی در جهان نیازمند فداکاریهای شماست و مسئولین تنها با پشتوانه شماست که می‌توانند به تمامی تشنگان حقیقت و صداقت اثبات کنند که بدون امریکا و شوروی می‌شود به زندگی‌ مسالمت آمیز توأم با صلح و آزادی رسید. حضور شما در صحنه‌ها موجب می‌شود که ریشه ضد انقلاب در تمامی ابعاد از بیخ و بن قطع گردد.من دست یکایک شما پیشگامان رهایی را می‌بوسم و می‌دانم که اگر مسئولین نظام اسلامی از شما غافل شوند، به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت. بار دیگر تأکید می‌کنم که غفلت از ایجاد ارتش بیست میلیونی، سقوط در دام دو ابرقدرت جهانی را به دنبال خواهد داشت. ) . حالا این همه رهبری معظم انقلاب تاکید دارد برای ساختن جوانان مومن انقلابی پای کار که در طول این مدت بعد از ارتحال امام، رهبری چفیه را از خود دور نکردند . نه تنها در دیدارهای عمومی بلکه حتی در دیدارهای خصوصی . فرمود: (من از تمامی بسیجیان خصوصاً از فرماندهان عزیز آن تشکر می‌کنم و از دعای خیر برای این فرزندان با وفای اسلام غفلت نخواهم نمود.

خداوند شهدای عزیز و گمنام بسیج را به نعمت همجواری اهل بیت – علیهم السلام – متنعم و جانبازان عزیز را شفا و اسرا و مفقودین عزیز را سالماً به اوطانشان بازگرداند و هر روز بر عظمت و شوکت این نهاد مقدس و مردمی که پیروان اسلام عزیز و حضرت بقیة الله الاعظم – ارواحنا لمقدمه الفداء – هستند بیفزاید. والسلام علیکم و رحمة الله.

۲ آذر ۱۳۶۷

روح الله الموسوی الخمینی) 

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب آقای بابکی اقامه شد.