مراسم نماز جمعه 4 آبان ماه 1403 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 4 آبان ماه 1403 شهرستان قائم شهر ، با استقرار صندوق های پویش ایران همدل جهت کمک های مردمی مومنین قائم شهری به مظلومین لبنان و غزه آغاز ، و ضمن اجرای جناب آقای سعید طبری و اجرای سرود دانش آموزی متوسطه دخترانه شفق ، اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب آقای معصومی اقامه ، و خطبه های نمازجمعه این هفته شهرستان توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد .

ابوالشهیدین آیت الله علی معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیات شریفه ی 55 الی 57 سوره مبارکه زخرف کلام الله مجید، فرمودند: امیدواریم خدای رحمان توفیق پذیرش حق را،که پذیرش حق یک توفیق بزرگ الهی  است.گاهی انسان گرفتار نخوت و غرور و تعصب جاهلانه می شود و زیر بار حق نمی‌رود. رو به سوی جهنم می‌رود ولی نمی داند خیال می کند که برای خود شخصیت درست کرد . عمده مخالفت با انبیاء در طول تاریخ از همین موضوع نشأت می‌گرفت و البته امروزه ما در محضر انبیاء نیستیم ولی در محضر ادامه دهندگان راه انبیا هستیم. در محضر کلام خدای رحمان هستیم. در محضر مفسرین کلام خدا هستیم  و می توانیم راه صحیح زندگی را بر اساس مبنای کلام خدا دریافت بکنیم . پروردگارا هم در مسیر دریافت مسائل و احکامی که موجب سعادت و موجب عاقبت به‌خیری ماست ما را موفق بدار و هم در عمل ما را به پایبندی موفق بدار .پروردگارا شر دشمنان مسلمین مخصوصا یهود عنود را  از سر مسلمین و مظلومین کوتاه بفرما ، که بار الها دیگر وقت آن رسیده عنایت ویژه خود را نصیب بگردانی.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به آیات مبارکه سوره زخرف کلام الله مجید فرمودند : ببینید مومنین دوستان،گاهی وقتی این صحنه های تلخ را صحنه های بسیار دلخراشی که از جنایات یهودیان علیه مسلمانان میبینیم ، ممکن است خناسان وسوسه کنند که اینان می‌زنند و آنها هم می‌زنند و متقابل است. اما جبهه مقاومت هرگز تا الان نسبت به زن و بچه ی مردم عادی یهودی تعرض نکرد و تا الان دست بسته هستند برای اینکه موازین دین خدا اجازه نمی‌داد به سراغ زن و بچه مردم بروند . ولی آنها از همان روز اول زن و بچه مردم را هدف قرار دادند ، چرا خدا مهلت می‌دهد؟ ببینید ، ما در روزگار ابا عبدالله الحسین نبودیم ولی وقتی که تاریخ کربلا برای ما مطرح میشود و تاریخ کربلا را می‌شنویم اونوقت دلمان رقیق میشود و رقت پیدا می‌کنیم به مظلومیت ابا عبدالله چرا خدا به دشمن این همه فرصت داد.

آیت الله معلمی در ادامه بحث تفسیری کلام الله مجید فرمودند : ببینید خدا میدان می‌دهد ، میدان می‌دهد هم ظالم را می‌آزماید و هم مظلوم را .  آیا مظلوم از ترس دشمن ظالم تسلیم می شود یا اینکه نه در مسیر حق مقاومت می‌کند. نکته دقیق و حساس و حیاتی اینجاست. آیا دشمن نیرو دارد هواپیما دارد من در آن مقیاس حتی اگر مثلاً نداشته باشم، باید در برابر دشمن تسلیم بشویم؟ نهایت مردن است و رفتن . نهایت مردن است و رفتن ؛ چه بهتر آنکه در مسیر حق انسان استقامت داشته باشد و در مسیر حق اگر به دست دشمن کشته شد به مقام شامخ شهادت می رسد. برخلاف مرگی که در بستر اتفاق بیفتد. پروردگارا نهایت استقامت را این مردم به خرج دادند ؛ مردم غزه مردم لبنان. مخصوصا این ایام بی رحمانه ترین جنایات را این باند تبهکار اسرائیلی داران انجام می‌دهند. خدایا به الطاف کریمانه ات و به تیره های غیبی ات شرشان را از سر مومنین کوتاه بگردان. الها پروردگارا دل بندگان مومنت را با رسیدن خبر سقوط رژیم پلید صهیونیستی و جریانی که در عربستان سعودی به حمایت از صهیونیست ها قلم می‌زنند، واقعا ننگ است برای کشورهای اسلامی که الآنه در خدمت یهود عنود و پلید بخواهند ذهن مردم را از حقایق امور منصرف بسازند. خدایا شرشان  را از سر مومنین و مسلمین کوتاه بگردان.

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، ضمن نقل بیانی از آقا امام باقر«ع» که فرمودند « مِحنة النَّاسِ عَلَيْنَا عَظِيمَةٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ یُجیبونا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ يَهْتَدُوا بِغَيْرِنَا» افزودند: راه نجات برای اینکه راحت انسان بمیرد شب اول قبر راحتی داشته باشد حشر و نشر راحتی داشته باشد، تنها مسیر نجات بندگی خدای رحمان است و بندگی خدا هم یعنی پرهیز از گناه و معصیت و بندگی خدا یعنی انجام واجبات و مخصوصا نماز را اهمیت دادن. هم عبادت بدنی داریم هم عبادت مالی. عبادت بدنی نماز است روزه هست و عبادت مالی خمس و زکات و صدقات است، و حج عبادت هم بدنی و هم مالی است که  از یک سمت هم باید استطاعت مالی باشد و از سوی دیگر هم استطاعت بدنی، لذا ترکیب شده از عبادت بدنی و مالی با هم .

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائم شهر فرمودند: این ایام از وفاق ملی دم زده می‌شود. از ناحیه رئیس جمهور محترم مطرح شد . این وفاق ملی واقعا یک امر بسیار مطلوبی  است ، ولی وفاق حول کدام محور و معنا‌ی وفاق یعنی چه.  این اختلافات، که نه اختلاف بین مسلمانان و یهودیان که جای خودش ، و نه بین شیعه و سنی که آن هم جای خودش، بین خود شیعیان سابقه تاریخی دارد، ریشه دارد ؛ در زمان امام صادق سلام الله علیه یکی آمده بود پیش امام صادق عرض کرد یابن رسول الله ، می بینم ،  یعنی برخورد کردم و گذشتم که دوستان شما ، علاقه مندان شما ، شیعیان شما با همدیگر اختلاف دارند . شیعیان شما با هم اختلاف دارند، یعنی این آدم توقعش این بود که شیعیان همه یک زبان و همه یک دل باشند.  امام صادق فرمود چرا نگرانی چرا ناراحتی؟ او گفت که یابن رسول الله خوب شیعیان شما اختلاف دارند ، آیا جای نگرانی نیست ؟ آقا امام صادق«ع» جمله ای فرمود. جمله ی حکیمانه ی حق و جمله‌ای که از مقام عصمت صادر شده؛ فرمود مردم سه تکلیف دارند. اختلاف تشخیص طبیعی است و ممکنه یکی تشخیص بده این کار خوب است و یکی  تشخیص بده اون کار خوبه .  اختلاف نظر داشته باشند .  اما مردم اگر به تکلیفشان عمل کنند این اختلاف نظرها هم جمع می شود. نکته را دقت کنید . مردم سه تکلیف دارند ، تکلیف اول اینکه بشناسند دنبال کی باید راه برن و پشت سر که باید حرکت کنند و گوششان به کدام صدا باید باشه. اگر این تکلیف را درست عمل کنند ، اون وقت پشت سر تکلیف دوم  اینکهدر برابر اوامر امامی را که احساس کردن به نتیجه رسیدن باید از او تبعیت بکنند و اطلاعات از آن امام، این تکلیف دوم . و تکلیف سوم اینکه خودشون اختلاف نظر پیدا کردند ، باید ارجاع بدهند به آن مرجع . اختلاف نظر پیدا کردند ارجاع بدهند به آن مرجع و امام ، و وقتی که اون مرجع تفسیر کرد مشخص کرد مسیر را ، همه باید بپذیرند. تکلیف این است .  بله اختلاف نظر امر طبیعی است چون خدای رحمان همه را یکسان استعداد نداد . بعضی‌ها واقعا درک بالایی دارند بصورت بالایی دارند، اما بعضی‌ها نه و باید بگویی و بگویی تا به او بقبولانی. این اختلاف نظر اشکال نداره، اما باید بفهمد، بشناسد که از کی باید هدایت بگیرد. از کی باید راه را تشخیص بدهد. اگر به این وظیفه عمل کنه توفیق حاصل میشود .

آیت الله معلمی فرمودند: در همین انقلاب اسلامی ما سابقه دارد بعد از پیروزی انقلاب و قبل از برگزاری انتخابات مجلس سوم، مثل مثلا همین قبل از این انتخابات، در جامعه دو دستگی هایی اتفاق افتاده بود و منشأش هم انشعاب جامعه روحانیون مبارز . یک دسته ای جدا شدن عنوان مجمع روحانیون مبارز برا خودشون گذاشتن. یکی به امام نامه نوشت که آقا اینها اختلاف دارند، دو دسته شدن، ولی شما گاهی این دسته را هم تایید می‌کنید و گاهی اون دسته رو هم تایید می کنید. امام در پاسخ آن آدم نامه مفصلی نوشت و  فرمود که مهم شناخت درست حکومت و جامعه هست که بر اساس آن نظام اسلامی بتواند به نفع مسلمانان برنامه ریزی کند که وحدت عمل و رویه ضروری است، و تا زمانی که اختلاف و موضع‌گیری‌ها در حریم مسائل مذکور است یعنی اگر هر دو طرف کلیات انقلاب را قبول دارند اولین اصل کلی انقلاب ولایت و امامت است و امتیازی که جمهوری اسلامی از سایر جمهوری های دنیا دارد همین است که جمهوری اسلامی ولایت دارد . فقیه عادل. ببینید من بارها عرض کردم و واقعا مثل سوره ی حمد سزاوار تکرار است. خناسان تبلیغ می‌کردند که شاه را کنار زدند و نوذبالله آخوند آمد به جای شاه ! این نیست این نیست، ببینید فقیه عادل نمی تواند و نباید خودسرانه عمل کنه که اگر خود سر عمل کرد از عنوان فقیه عادل افتاده و سقوط کرد و اعضای مجلس خبرگان سوگند یاد کردند که اگر بر اساس موازین ، خدایی نکرده نعوذبالله رهبری تختی میداشت ملاحظه نکنند؛ فقیه وقتی عادل باشد یعنی تابع امر خدا و پیغمبر است. یعنی تابع موازین مکتب اهل بیت است . صَائِنا لِنَفْسِهِ حافِظاً لِدینِهِ مُخالِفاً لِهَواهُ مُطیعاً لِاَمرِ مَولاهُ . این شرایط یعنی طرف تسلیم محض در برابر قرآن و مکتب اهل بیت است. و میخواهد این اهداف را پیش ببرد .نه این که سلیقه شخصی خود را پیش ببرد. دشمن بی حیا آنگونه تفسیر می کند که مثلا رهبری نظر شخصی اش باشد نعوذبالله ؛ اینها وسوسه های خناس وسوسه های ابلیس در گوش مومنین گاهی می‌خوانند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر در ادامه فرمودند: مردم جان دادند، جوان دادند ، استقامت کردند . ولی مدیران ما آیا حق مردم را ادا کردند؟ عذرخواهی می‌کنیم چاره نیست ، چون گاهی اگر نگوییم  کتمان حق است و اگر بگوییم جور دیگر. حقیقتاً در هر هفته چند نفر از مدیران دستگاه های اجرایی در نماز جمعه حضور دارند؟ در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت و مدیریت پذیرفته  اند ؛ الآن کجا هستند وقت نمازجمعه؟ چرا کنار مردم نیستند ؟ شبیه همین معنا در زمان امامان معصوم هم بود . مرحوم امام فرمود هر دو جناح باید کاملا متوجه باشند که باید موضع گیری ها به گونه ای باشد که اصول اسلامی حفظ شود. اگر می‌خواهیم وفاق داشته باشیم وفاق برای اصول اسلامی و ارزش های اسلام و قرآن . خشم و کینه انقلابی خود را علیه استکبار غربی و شرقی و در رأس اونها آمریکای جنایتکار جهان خوار از دست ندهند. هر دو گروه باید توجه کنند که دشمن بزرگ مشترک دارند که به هیچ یک از اون دو جریان رحم نمی کند. ببینید استکبار جهانی می‌خواهد یک گروهی را کمک کنه ، اما نمی‌خواهد همان گروه اهداف خودش را پیش ببرد. اون گروه را کمک می کند که مزدور او باشند . سیاست او را پیش ببرند. این ها در صحیفه نور کلمات امام راحل است . هر دو گروه دشمنان مشترک دارند . بنابراین وفاق ملی در سایه اطاعت از رهنمود ولی امر تحقق پیدا می‌کند. معنا پیدا می‌کند . معنای وفاق ملی نیست که هر آدم منحرفی اگر در دانشگاه دین را به مسخره می گرفت اگر فکر جوانان دانشجوی ما را تخریب می کرد اگر اخراج شده الان باید برگردد و این بشود وفاق ملی! نه، وفاق ملی باید معیار داشته باشد که کجا جمع بشویم. زیر عَلَم کی سینه بزنیم .

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز و ادعیه با نوای جناب آقای سعید طبری اقامه شد.