مراسم نماز جمعه 16 اردیبهشت ماه 1401 شهرستان قائم شهر [ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده]، با استقرار ایستگاه سنجش سلامت شبکه بهداشت ، و میز خدمت و پاسخگوییِ مسئولین آموزش و پرورش شهرستان قائم شهر به مراجعات مردمی ، و اجرای جناب آقای مصطفی یوسف پور آغاز ، و پس از دکلمه ی دانش آموز امیرحسین شادمان و سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه توسط آقای اصغریان«مدیریت اداره آموزش و پرورش شهرستان قائم شهر» ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.
ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیات شریفه ی 13 و 14 سوره مبارکه {فتح} کلام الله مجید ، فرمودند: امیدواریم خدای رحمان همه ی ما را مورد عفو و مغفرت و لطف بی پایان خود قرار بدهد و بر همه ی ما منت نهاده دعاهای ما را در این مظنه ی استجابت مستجاب بگرداند و همه ی ما را در مسیر عبودیت و بندگی یاری بفرماید و بیماران منظور را شفای عاجل و گذشتگان را غریق رحمت عطا فرماید.
ایشان با اشاره به آیات سوره مبارکه فتح کلام الله مجید افزودند: تخلف متخلفین که از ضعف ایمان باشد ، توجیهات غلط ، یک غلط سنگین تری است . آدم وقتی یک اشتباهی کرد و کار غلط و خطایی را مرتکب شد ، صادقانه و صمیمانه اگر مربوط به افراد است عذرخواهی کند و اگر معصیت الهی را مرتکب شده از پیشگاه خدا مغفرت بخواهد و نادم و پشیمان باشد و صداقت ابراز کند ؛ نه اینکه توجیهات غلط را بهانه بیاورد . این توجیهات غلط ، غلط سنگین تری است که از خود گناه هم سنگین تر است . گناهکار معترف غالباً به سراغ توبه میرود . یعنی کسی که خلافی ، گناهی ، معصیتی مرتکب شده ، و بعد هم متنبه شده است ، پشیمان شده است ، میرود به دنبال توبه ، اما کسی اگر دنبال توجیه اعمال غلط خودش باشد ، به همان راه غلط همیشه ادامه میدهد . توجیه غلط ، گناه او را در گناه کردن راسخ تر میکند و او را در تصمیم گناه راسخ تر میکند . چرا گناه را توجیه میکنند ؟ شاید برای حفظ آبرو ، که گاهی خیال میکنند اگر دروغ بگویند و توجیه بکنند آبرویشان را در جامعه حفظ میکنند یا تصور به این که شنونده را فریب بدهند و غلط را به او بباورانند . موارد زیادی در قرآن به توجیهات غلط آدم های ضعیف الایمان اشاره شده است. قرآن کتاب تربیت است. کتاب تهذیب است ؛ پایبندی به قرآن علوّ درجه میدهد به انسان . فضل و برتری میبخشد به انسان . جامعه را سالم میسازد . خانواده را در سایه ی تعالیم قرآن ، آرامش ، آسایش میبخشد .
ایشان افزودند: خدای رحمان چند نوع موجود جاندار و زنده دارد . از جمله ی آنان فرشتگان هستند ؛ موجودات جاندار و زنده که عقل محض هستند . شهوت ندارند . هوس ندارند. لذا معصیت هم در کارشان وجود ندارد اصلاً. اطاعت محض هستند . یک نوع دیگر هم از موجودات زنده ، حیوانات هستند. حیوان اشتهای صِرف است .یعنی اشتهای به غذا ، اشتهای به تمایلات جنسی ؛ همه ی اینها یک نفسانیاتی است ؛ وگرنه عقل ندارد که خودش را کنترل کند . یا ساده تر عرض کنم ، هرکجا علف دیده حیوان میچرد . اما از اینکه آیا این علف مال او است یا مال دیگری است ، حلال است یا حرام است . اینها حالی اش نیست اصلاً . لذا خدا از حیوان تکلیف هم نخواست . انسان است که هم عقل دارد ، و هم نفسانیات ، هوا هوس و شهوت . اگر انسان کنترل کرد خود را ، مدیریت کرد هواهای نفسانی خود را در کنار عقل خود نگه داشت ، این انسان رشد میکند . تعالی پیدا میکند . فرشته اگر معصیت نکرد ، هنری نکرده ؛ ولی انسان اگر معصیت نکرد ، هنر کرده است . انسان اگر بندگی کرد خدا را هنر کرده است . میتواند بندگی نکند ، میتواند بندگی بکند . اینکه گفتند انسان فاعل مختار است معنایش این است . شیطان هم وقتی مأموریت پیدا کرد در برابر آدم سجده کند و خدای رحمان فرمان داد به ابلیس که در برابر آدم سجده کند ، گفت خدایا مرا معاف بدار . مرا از آتش آفریدی ، آدم را از گِل ، خاک . بهانه آورد که آتش بهتر است از گِل و خاک ، من در برابر او چرا سجده کنم؟ اینجا یعنی گرفتار خودبزرگ بینی و روحیه ی استکباری شده است .
پدر دو شهید دوران دفاع مقدس با اشاره به همین آیه افزودند: جهاد در راه خدا کار هرکسی نیست . حاضر شدن برای فدا شدن . در دوران دفاع مقدس ، اینگونه نبود که همه اهل دفاع باشند . نه خیر . همان وقت ما میدیدیم که بعضی از خانواده ها سعی داشتند که فرزندانشان سربازی هم نروند . بهانه هایی درست میکردند برای معافیت پزشکی . ببینید ، روحیات همه یکسان نبوده و هیچ وقتی هم یکسان نیست . برای مقاومت و برای دفاع ، قوت ایمان ، قدرت تشخیص ، توکل به خدا ، اینها زمینه ساز ایثار و فداکاری میشود .
خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: عن امیرالمومنین علی «ع» انّه قال: لا يَقِلُّ عَمَلٌ مَع تَقوى ، و كَيفَ يَقِلُّ ما يُتَقَبَّلُ ؛ بیانی است از امیرالمومنین«س» که شیخ طوسی در امالی آورد ؛ تقوا اگر باشد هر عمل کوچک هم ارزشمند است و ولی اگر تقوا در کار نباشد ، کار بزرگ هم بی ارزش میشود . ممکن است که به ظاهر شخص هزینه ی سنگینی کند و کار بزرگ و بنای عظیم و خیریه ای کرد ، اما اگر تقوا نباشد مقبول درگاه خدا نمیشود . آن آیه که میفرماید انّما یتقبل الله من المتقین ، این معنا را ایفاد میکند که خیرات ، از اهل تقوا پذیرفته میشود . تقوا در کار نباشد ، خیرات هم همین تعریف دنیا را دارد، که اهل دنیا و اهل جامعه تعریف کنند و مرحبا بگویند که فلانی کار خوبی کرد و همت بزرگی کرد و کار سنگینی انجام داد و از این تعریفات دنیایی. اما اگر میخواهد این عمل خیر ، نتیجه ی آخرتی داشته باشد ، به درد قبر و قیامتش بخورد ، باید عمل خیر از انسان اهل تقوا سر بزند . اگر تقوا باشد ، هر کار خیر و لو کوچک ، که صلواتی ختم بکند ، تسبیحات بگوید ، اذکار را بر زبان جاری کند ، اینها خیلی ارزش پیدا میکند اگر از زبان انسان با تقوا جاری بشود ؛ وگرنه اگر انسان آلوده ذکری هم بگوید ، معلوم نیست ذکر او هم کارگر و مؤثر واقع بشود . چیزی را که خدا قبول کند ، چگونه میشود او را کوچک شمرد ، ولو به ظاهر کوچک باشد . وقتی خدا قبول کرد ، این عمل کوچک هم میشود بزرگ و نتیجه دار.
ایشان افزودند : فردا پنجم شوال سالروز ورود مسلم بن عقیل به کوفه . در سنه ی 60 هجری ، یعنی همان سالی که به محرم رسیده و عاشورا شهادت اباعبدالله اتفاق افتاد . 5 شوال مسلم وارد کوفه شد و همه ی تاریخ نویسان نوشتند که 18 هزار نفر از کوفه و حوالی کوفه آمدند و بیعت کرده بودند با مسلم بن عقیل ؛ اما 2 ماه بیشتر نگذشت ، که بدن بی سر مسلم را از پشت بام دار الخلافه انداختند . ببینید ، یک درس بسیار مهمی دارد ، آن درس مهم چیست ؟ این آیه را توجه بفرمایید که : وَلَا تَكُونُوا كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَهَا ، یعنی مثل خانمی نباشید که به مثال نخ ریسی ، رشته را محکم تابید ، محکم هم درست کرده ، اما بعد از پایان کار ، باز خودش شروع کرد به باز کردن نخ تاب داده ی محکم شده . یعنی عهدی که بستید نشکنید . ملت ما با خدا عهد بست . با امام راحل عهد بست ، با شهدا عهد بست . با شهدا عهد بست ، که این راه را که راه اولیاء خدا است ، راه مقاومت در برابر استکبار است ادامه بدهد ؛ ولی بعضی از سیاسیون ضعیف الایمان ، اهل مقاومت نیستند ، اهل استقامت نیستند ؛ با استفاده از فرصت های مختلف ، میخواهند ملت را از ادامه ی راه باز دارند . ولی به فضل الهی ملت هشیار است و میفهمد . حالا این دولتی که سرکار آمده هنوز یک سالش نشده است ؛ اگر در فضای مجازی ، یک پرسه ای بزنید ، میبینید که چه بهانه ها و چه ایرادهای اصلاً غیرقابل ذکر که به فرض بگویند: « حین مصاحبه ی رئیس جمهور ، چرا عکس امام نبوده است؟! » انگار دنبال عکس باید باشند فقط و دنبال اندیشه نباشند .برای فریب افکار عمومی ، این چیزها را بهانه کردن . بیینید ، امام اهل تشریفات نبود ، امام اهل همت و عمل بود . بهانه های فراوانی که بگویند «چرا گرانی هنوز ادامه دارد! » خب همیشه از قدیم الایام گفته شده که خراب کردن آسان است و اما آباد کردن مشکل است . خودشان تصریح کرده بودند . بنا نیست که افشاگری بشود برای این مسائل ؛ ولی خودشان تصریح کرده بودند در قسمت پایانی دولت قبل گفته بودند که «تا یکی دو ماه دیگر بیشتر نمیتوانیم حقوق بدهیم» ؛ برای اینکه نظام را وادار کنند به کوتاه آمدن در برابر استکبار و در برابر امریکا . آمریکا دارد زور میگوید . مومنین ، برادران و خواهران ، همه میفهمند که استکبار زورگو است . یزید زور میگفت و به زور بیعت میخواست ؛ خدا میداند من در تاجیکستان یک شب صحبت میکردم ، مسیحی پای صحبت بود و مترجم داشت و مترجم برای او ترجمه میکرد و بعد آمد و گفت که این چه حرفی است که به زور بیعت میخواست ؟! اگر بیعت نکردی تو را میکشیم چه معنا دارد؟! . گفتم خب بروید خودتان تاریخ خودتان را تورق کنید ، تاریخ مسیحیت و اسلام و سایر ادیان را ؛ وحشت کرده بود ، تعجب کرده بود که اینقدر انسان مستبد و مستکبر؟! . الآن میگویند که شما یکی از پیش شرط های آمریکا که صریحاً مطرح کردند این ست که باید فعالیت موشکی را متوقف کنید . یعنی خودتان را بی سلاح ، بی اسلحه ، آسیب پذیر نمایید . حالا هم بهانه میکنند سیاسیون کج فهم یا مزدور ، به اصرار و پافشاری که چرا کوتاه نمی آیید و بهانه که گرانی مردم را خسته کرد و کوتاه بیایید! به جای اینکه بیایند بگویند چه کار باید کرد و راه چاره پیدا کنیم و از این شرایط به سلامت عبور کنیم ؛ ولی نه خیر ، دعوت میکنند به تسلیم شدن و ذلیل شدن در برابر دشمن ، در برابر استکبار . مردم کوفه هم دعوت کرده بودند ، اما چرا دست از یاری مسلم کشیدند؟ همین ضعف ایمان . همین بهانه ها که مثلاً یزید لشکر میفرستد و کوفه را ویران میکند . ترس و تهدید باعث شد مردم کوفه کنار بکشند . 18 هزار نفر بیعت کرده ، کمتر از دو ماه مسلم را تنها گذاشتند ، که سمبل شده مسلم برای هر انسانی که در هر قضیه ای مظلومانه و مُحق تنها و غریب بماند مردم کوفه نماد شدند برای بی وفایی . نعوذبالله که ملت صبور ایران نماد بشود برای بی وفایی در برابر عهدی که با خدا و امام و شهدا بسته است.
در پایان خطبه ها ، نمازجمعه این هفته شهرستان به امامت آیت الله معلمی ، و تکبیر نماز با نوای جناب آقای حسن علیزاده اقامه ، و سرود دانش آموزی سلام فرمانده ، توسط گروه سرود دبستان آیت الله بروجردی ، در بین الصلاتین جمعه و عصر اجرا شد.